Jag hör till team kolla schipperke. De hör till rasgrupp 1 Vall-, boskaps- och herdehundar och namnet betyder liten herde. Så jag tänker lite heeler om dem.
Har haft två i bekantskapskretsen - båda användes "bara" som sällskap och den ena for nog lite illa av att inte ha tillräckligt att göra (det var en absolut underbar hund när den fick hänga med hela dagarna). Båda hundarna var väldigt trevliga. Jag upplevde dem inte som särskilt skälliga (min bild av "hund" är dock schäfer
). Föredömligt lite pälsvård, men ändå med funktionell päls som höll dem varma på vintern. Pigga och livliga. Ungefär lika krävande som en pudel.
När vi skulle ha liten hund föll de på att vi uppfattat de här två exemplaren som svårlärda och att den ena ibland kunde få någon form av neurologiska anfall. Genom de här hundarna och deras människor kom vi också i kontakt med fler inom rasen. Det var väldigt få som gjorde något med sina hundar utom promenader - vilket innebar att jag trodde att rasen förlorat sina bruksegenskaper
Därför blev jag jätteglad när jag fick höra om
@snorp och hennes hundar. Skulle jag köpa liten hund idag hade jag nog kollat schipperke lite noggrannare.
Fast det finns många fina småhundar - pudel (där kan man få lite olika kaliber på hund i alla storlekarna), papillon/phalene, flera av de små terrierna (
@Gnist brukar sälja in australiensisk terrier ganska bra). I bekantskapskretsen fanns en underbar tibetansk spaniel (som nog var en av de bättre i sin ras, men en sådan som man gärna klonat). Grannarna har en coton (trevlig hund, men lite mellanmjölk enligt mig. Hänger med på allt utan att kräva mycket)