Sluta amma

Sv: Sluta amma

kl
Sluta om du känner för det...

det gjorde inte jag och mår fortfarnade dåligt över det..:(
 
Sv: Sluta amma

Om det har så mycket med skönhetstrenderna att göra vet jag inte.
Många verkar känna obehagskänslor inför det faktum att bebisen skall suga på ens bröst. Vad detta i sin tur kan bero på vet jag inte.

Och jag föder då mycket hellre barn än ammar igen. :crazy: Kunde inte hantera smärtan när jag ammade alls.

Jag kommer inte amma om jag får fler barn. Jag vågar inte försöka igen.
 
Sv: Sluta amma

Jag ammar min 1.5 åring på natten för att få sova. Ibland på dagen drar hon i min tröja om hon slagit sig eller är ledsen och ber om tutte. Folk tittar på mig som om jag var sjuk eller nåt.... Hon får absolut inget på dagen, men de som vet att jag ammar länge frågar med jämna mellanrum " ammar du ännu" Jag ser äcklet i deras ögon.....så vad är normalt och onormalt?? Det är andra som minsann vet vad som är lämpligt!!

Bör tilläggas att jag har 4 barn, äldsta 18 och yngsta 1.5 år. Alla är långammade och helt normala!!

Skulle jag få ett femte barn så skulle jag lämna barnet och pappan på BB och åka hem till de andra barnen. Utan ett ljud skulle jag bara dra!! Gubben är också med på det!! Jag vill aldrig amma igen!! Hade varit roligt att se personalens min och undra hur de skulle lösa problemet!! Pappa på BB!!:rofl::rofl: Inget barn har mått dåligt av Rejäl superkontrollerad ersättning....men MÅNGA är de barn som farit illa av "sjuk" bröstmjölk!!! (droger, rök, mediciner stresshormoner mm mm ).

Ursäkta halka nog liiite ifrån, men jag vill bara säga att De som väljer att inte amma är lika normala eller onormala som långammare....

Hälsning från en som brösten får snurras in som vetebullar i bh.n när jag ska rida....:angel:
 
Sv: Sluta amma

Trist att alla militanta amningsförespråkare & deras snack ska få ickeammande mammor att känna sig som dåliga föräldrar.
 
Sv: Sluta amma

fast det är ju hur man väljer att se det hela.:)

OM man tar för givet att det är skrivet för att trycka ner och fördöma så tolkar man ju allt svart. Men om man väljer att se det som ett försök att leda in TS på andra funderingar, tankar så blir det plötsligt inte så nattsvart...:)

Men allt är ju i läsarens betraktelse...
:devil:
 
Sv: Sluta amma

Menar absolut inte dig!
Menar bara såna som dömer andra för vad de väljer att göra.
 
Sv: Sluta amma

Fast så är det ju inte.

Det handlar väl om att tänka efter VARFÖR man vill sluta amma.
Väga fördelar mot nackdelar och fakatiskt tänka mer på bebis än på sig själv. Väger det ändå över på att sluta så är det ju bara att sluta.

Och jag erkänner glatt att jag tycker folk som slutar/väljer bort att amma av enbart egoistiska skäl - tex brösten kan bli hängiga eller JAG blir så bunden - är korkade, ja, jag dömer dem.

De som slutar/väljer bort att amma för att det inte fungerar av olika skäl förstår jag mer än väl och dömer inte ett dugg.
 
Sv: Sluta amma

Fast så är det ju inte.

Det handlar väl om att tänka efter VARFÖR man vill sluta amma.
Väga fördelar mot nackdelar och fakatiskt tänka mer på bebis än på sig själv. Väger det ändå över på att sluta så är det ju bara att sluta.

Och jag erkänner glatt att jag tycker folk som slutar/väljer bort att amma av enbart egoistiska skäl - tex brösten kan bli hängiga eller JAG blir så bunden - är korkade, ja, jag dömer dem.

De som slutar/väljer bort att amma för att det inte fungerar av olika skäl förstår jag mer än väl och dömer inte ett dugg.

:bow::bow::bow:precis som jag då...

När jag var 19 och fick mitt första barn så tyckte jag att jag var mkt vuxen och hade en enorm erfarenhet...jag inser nu att jag varken var särsklit vuxen, eller hade stor erfarenhet:crazy:

Förmodligen flera än jag som har samma erfarenhet...
 
Sv: Sluta amma

Fast det verkar som de flesta försökt amma och tvingats sluta av någon anledning.

Lånar tråden lite...

Ibland känner jag också att jag inte vill amma mer. jag är lite pryd av mig och gillar inte att amma när folk ser på. Min man går bra såklart men annars vill jag vara ifred. Jag har blivit jätte irriterad när vi varit hos mina svärföräldrar t ex. Min svärmor är jätte gullig och jag vet att hon bara tycker om sitt barnbarn men några ggr när jag gått iväg för att amma i ett annat rum har hon följt med och ska bara kolla att jag har allt jag behöver och att allt är bra. Samma sak känner jag inför helgen. Vi är bjudna på julbord av min mans jobb. Jag har velat fram och tillbaka för jag skulle gärna gå och min man vill så gärna att vi kommer med men jag vill inte amma där. Jag har funderat på att man kan väl sitta och amma på toaletten eller nått men tänk om det blir kö det klarar jag bara inte. Att ta med en sjal eller nått känns inte som det räcker. Jag fixar det bara inte. Samma sak blir det ju om man vill åka till stan eller nått. Jag kommer ju inte sätta mig på ett fik eller nått och amma. Så lite känner jag att jag missar saker eller undviker att göra saker som jag antagligen hade gjort om jag inte ammat.

Samtidigt funkar amningen lysande för oss. Jag har mjölk så det räcker och lilltjejen är superduktig på att suga. Om 2 mån kommer hon få lite annan mat och sen planerar jag att sakta trappa ner och då kommer jag ju att kunna göra lite mer saker.

För att återgå till tråden....

Jag tycker ingen ska ha dåligt samvete för att man inte ammar, vad än orsaken är. Vill man inte så vill man inte. Tyvärr lär man få svara på många frågor om varför man inte ammar...suck!!!
 
Sv: Sluta amma

KL
Själv har jag bekanta och släktingar som både ammat länge eller inte alls, och det märks ingen skillnad på de barnen. De skillnader som märks beror på föräldrarna och inte på amning/flaskmat. Feta finns både bland flaskbarnen och de ammade så det har heller inte haft betydelse. Ersättningarna nu för tiden är ju jättebra dessutom, så det tycker jag inte man ska ha dåligt samvete över att man använder.
 
Sv: Sluta amma

Men nu är det väl så att de skillnader som blir mellan ammade och icke ammade barn visar sig senare? Typ lägre frekvens av olika livsstilssjukdomar m.m.

Visst gör man som man vill, men det är väl ändå viktigt att man är medveten om fakta. Jag tycker inte man kan säga "mitt barn växer som det ska" eller "det syns ingen skillnad mellan barnen" och därigenom mena att det inte spelar roll eftersom det FINNS skillnader som visar sig längre fram, detta är bevisat i forskning och inget man kan motbevisa genom att enbart hänvisa till egna observationer.

Måste man ge ersättning så måste man, men jag är väldigt glad att amningen fungerar så att jag slipper köpa miljöbelastande ersättning producerat av multinationella storföretag som profiterar på människor i tredje världen. OBS! Fördömer absolut inte de som inte KAN amma, då är det förstås superbra att ersättning finns, men däremot kan man väl tänka efter en extra gång om man bara "inte känner för" att amma sitt barn för att det begränsar ens frihet eller annat. Har man trots allt skaffat barn så förändras ju livet oavsett. Jag gillar inte heller att amma offentligt, men då får man väl antingen acceptera att man blir lite mer bunden ett tag, eller vara kreativ och hitta lösningar som att amma i bärsjal, i bilen etc.

KL
Själv har jag bekanta och släktingar som både ammat länge eller inte alls, och det märks ingen skillnad på de barnen. De skillnader som märks beror på föräldrarna och inte på amning/flaskmat. Feta finns både bland flaskbarnen och de ammade så det har heller inte haft betydelse. Ersättningarna nu för tiden är ju jättebra dessutom, så det tycker jag inte man ska ha dåligt samvete över att man använder.
 
Sv: Sluta amma

Men nu är det väl så att de skillnader som blir mellan ammade och icke ammade barn visar sig senare? Typ lägre frekvens av olika livsstilssjukdomar m.m.

Visst gör man som man vill, men det är väl ändå viktigt att man är medveten om fakta. Jag tycker inte man kan säga "mitt barn växer som det ska" eller "det syns ingen skillnad mellan barnen" och därigenom mena att det inte spelar roll eftersom det FINNS skillnader som visar sig längre fram, detta är bevisat i forskning och inget man kan motbevisa genom att enbart hänvisa till egna observationer.

Men det finns ingen forskning som bevisar att barn som ammas skulle få mindre allergier eller blir intelligentare eller att barn som får ersättning lättare drabbas av fetma osv.
Det finns forskning som eventuellt kan visa på att det kan vara så och marginellerna brukar vara små.
Det finns forskning som visat på att amning kan öka risken för allergi. Men inte heller det är bevisat.

Att bebisar som får ersättning i u- länderna ofta drabbas av t ex barndiareé beror på att vattenkvalitén är usel.
 
Sv: Sluta amma

Det kan vara så. Är absolut ingen expert på ämnet, tycker bara det på sistone verkar ha kommit allt fler studier som pekar på amningens fördelar.

Men om inte mammorna till barnen i u-länderna hade övertalats att ge ersättning hade de ju ammat sina barn, och därmed sluppit problemet?

Men det finns ingen forskning som bevisar att barn som ammas skulle få mindre allergier eller blir intelligentare eller att barn som får ersättning lättare drabbas av fetma osv.
Det finns forskning som eventuellt kan visa på att det kan vara så och marginellerna brukar vara små.
Det finns forskning som visat på att amning kan öka risken för allergi. Men inte heller det är bevisat.

Att bebisar som får ersättning i u- länderna ofta drabbas av t ex barndiareé beror på att vattenkvalitén är usel.
 
Sv: Sluta amma

Jo, att amning alltid är det bästa håller jag med om.
Men ibland höjs det till skyarna som något mirakelmedel som skyddar från precis allting. Fetma, intelligens och allergi kan bero på så många olika saker. Men ibland låter det som att amning skulle vara den enda avgörande faktorn.

Om ersättning var så hemskt så skulle väl var och varannan 60- och 70- talist vara döende nu, med tanke på de låga amningssiffrorna det var då. :D ;)

Nä, bebisarna i u-länder skall defenitivt inte få ersättning utblandat i dåligt vatten. Där skulle det vara mycket bättre om de hade t ex ammor, som kunde amma bebis när mamman själv inte kan.
Att bolagen gör reklam för ersättning i de länderna är ett j-a sätt. :mad:
Sverige har förbjudit reklam för ersättning. Så borde det vara överallt i världen.
Menade bara att det inte är ersättningen i sig som är farlig, utan vattnet. I Sverige har vi så bra vatten så vi har inte alls de problemen.
 
Sv: Sluta amma

De flesta av mina släktingar är vuxna nu. Jag är ammad i ett år, min bror knappt ett par månader. Mellan oss finns ingen skillnad. Min andra bror är ammad lika länge som jag och han har lätt att bli tjock, har läs och skriv svårigheter och någon allergi. Bara ett exempel. Jag skrev heller inte att mina observationer skulle vara vetenskapliga. Jag menar att det är upp till var och en. Själv ska jag försöka amma, eftersom jag tror ändå att det är det bästa eftersom det är millimeteranpassat efter min bebis, men jag skulle aldrig drömma om att döma den som inte ammar, och det var det trådstartaren undrade.
 
Sv: Sluta amma

TS undrade ju om man skulle ha dåligt samvete för att man inte vill amma, utan direkt anledning.

Och för att kunna ta ställning till det så kan det ju vara rimligt att föra en diskussion om fördelar av amning vs ersättning :idea:

Det kan ju vara fler som står i valet och kvalet. Har man redan bestämt sig däremot verkar det ju lite meningslöst att ha dåligt samvete. Särskilt om man redan gått igenom alla aspekter för och emot...
 
Sv: Sluta amma

Självklart ska det föras en diskussion, det är ju tack vare det som det har blivit mindre tabu att flaskmata, känner jag iallafall.
 
Sv: Sluta amma

Kl: Funderar på en sak, hos djuren är det ju superviktigt att de får i sig råmjölk, har inte männikan någon motsvarighet till det?
Är det inte samma för människan? De allra flesta skulle reagera starkt om man lät ett föl äta ersättning från början och hoppade över att ge den råmjölken. Eller är jag ute och snurrar nu?

Jag är ingen amningsfanataiker men för mig är det viktigt att amma eftersom jag tror det är det bästa för barnet.
Att inte kunna amma, ja då är erstättning toppen,men jag har väldigt svårt att förstå varför man väljer bort en fungerande ammning pga att "Man inte har lust", däremed inte sagt att jag ger alla som gör det en knäpp på näsan.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 786
Senast: Thaliaste
·
  • Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: Takire
·
  • Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 385
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 507
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp