Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast så är det ju inte.
Det handlar väl om att tänka efter VARFÖR man vill sluta amma.
Väga fördelar mot nackdelar och fakatiskt tänka mer på bebis än på sig själv. Väger det ändå över på att sluta så är det ju bara att sluta.
Och jag erkänner glatt att jag tycker folk som slutar/väljer bort att amma av enbart egoistiska skäl - tex brösten kan bli hängiga eller JAG blir så bunden - är korkade, ja, jag dömer dem.
De som slutar/väljer bort att amma för att det inte fungerar av olika skäl förstår jag mer än väl och dömer inte ett dugg.
KL
Själv har jag bekanta och släktingar som både ammat länge eller inte alls, och det märks ingen skillnad på de barnen. De skillnader som märks beror på föräldrarna och inte på amning/flaskmat. Feta finns både bland flaskbarnen och de ammade så det har heller inte haft betydelse. Ersättningarna nu för tiden är ju jättebra dessutom, så det tycker jag inte man ska ha dåligt samvete över att man använder.
Men nu är det väl så att de skillnader som blir mellan ammade och icke ammade barn visar sig senare? Typ lägre frekvens av olika livsstilssjukdomar m.m.
Visst gör man som man vill, men det är väl ändå viktigt att man är medveten om fakta. Jag tycker inte man kan säga "mitt barn växer som det ska" eller "det syns ingen skillnad mellan barnen" och därigenom mena att det inte spelar roll eftersom det FINNS skillnader som visar sig längre fram, detta är bevisat i forskning och inget man kan motbevisa genom att enbart hänvisa till egna observationer.
Men det finns ingen forskning som bevisar att barn som ammas skulle få mindre allergier eller blir intelligentare eller att barn som får ersättning lättare drabbas av fetma osv.
Det finns forskning som eventuellt kan visa på att det kan vara så och marginellerna brukar vara små.
Det finns forskning som visat på att amning kan öka risken för allergi. Men inte heller det är bevisat.
Att bebisar som får ersättning i u- länderna ofta drabbas av t ex barndiareé beror på att vattenkvalitén är usel.