Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Jag la upp en länk till vinnarens poäng från alla domare med alla bedömningspunkter. Jag har också lagt upp en länk till FEIs regler där det framgår hur rörelserna skall utföras och hur de skall bedömas. Jag är läskunnig och har läst stor del av innehållet i de länkar jag lägger upp.

Varför piaff? Det skrev jag tidigare i mitt första inlägg i denna tråd om wc-finalen i Gtb. Piaff är en långsam rörelse så det är lätt att hinna se hur rörelsen utförs. Dessutom är det en viktig rörelse i de höga klasserna.

En domare hade gett 9.5, de övriga satte lägre betyg. 10 är utmärkt, alltså ansåg samtliga domare att det fanns saker att dra av för. Den domare som satte högst kan ha setat på ett ställe där piaffen såg ut att vara värd 9.5.

DU må tycka att piaff är en långsam rörelse osv osv. Men hur du kan få det till att samarbetet mellan ryttare-häst ENBART skulle baseras på det, ja, det förstår inte jag. Du verkar inte ha så god insyn i bedömningsgrunderna.

Min sanning är inte densamma som din sanning. Jag behöver din hjälp för att få reda på just din sanning. Den vet bara du.

Din andra fråga har jag redan besvarat.

Försäkringspremier stiger då försäkringsbolagen måste betala ut mer ersättning för skador. Det är så försäkringar fungerar, det behövs inga studier för att tareda på det.

Nej, jag tänker verkligen inte bevisa att du har förstått något som du inte alls har förstått. Om du nu hade förstått så hade du inte blandat begreppen som du gör...

Av ditt svar ovan så inser jag att du sätter skador = rollkur. Helt obegripligt hur du kan ha fått för dig att just höjda försäkringspremier skulle bero på rollkur. Jag gissar att du anser att tom en aning bakom lod är detsamma som rollkur.

En tredje gång, vad har Damon Hill och HL för relevans i en tråd som handlar om rollkur?

*kl*

Nu har jag missat mkt av bakgrunden här, men jag fattar ändå lite vad Brille menar. Håller med litegrann att det blivit mer bakåtverkande hjälper och mer inböjda nosar även på tävling istället för mer lätthet i ridningen på nät sätt, iaf på det man ser på tv. :cautious: Kanske för att typen på dressyrhästar ändrats lite.. möjligen.

Att rida hästen elastisk framåt i en låg form ser ju kanontrevligt ut, men det gör inte den ridning man ser på många av videorna som förekommer i dessa trådar. Och det går uppenbarligen superbra för dessa ryttare och hästarna ser inte glada ut. Vem som helst ser hur tungt det är för hästen att vinkla det tunga huvudet bakåt-uppåt på det sättet för att inte bli hängande i bettet när de rids bakom lod så kraftigt på träning. Ett vinnande koncept, verkar det som. :(

Synd att du blandar ihop HF/rollkur med LDR- det gör det hela omöjligt att diskutera, kan du tala om för mig hur man får en häst längre i musklerna o elastisk utan att rida den rundare?, hur tror du en häst blir gymnastiserad som alltid ska ha nosen långt fram och nacken högst-tala om statiskt arbete.....:arghh:
Jag anser att det i rollkur, HF och LDR finns gemensamma komponenter som är negativa för hästen, hästens och ryttarens utveckling, ryttarens inverkan, mm.

Har du problem med att förstå svenska?
- Att nosen är framför lodplan behöver naturligtvis inte betyda att den är långt fram?
- Att nacken är högst behöver naturligtvis inte betyda att den är hög.

Det som är viktigt är att nacken är högre än 2-3 halskotan så det inte blir en vertikal böjning bara vid 2-3 halskotan. Det inträffar om hästen har nosen bakom lodplanet.

Det går utmärkt att gymnastisera och länga/korta/böja hästen och höja/sänka huvudet mm med nosen framför lodplan och utan vertikal böjning vid 2-3 halskotan. Det går dessutom alldeles utmärkt att rida hästen i en rund och bärig form med nosen framför lod.

Nej, jag tänker verkligen inte bevisa att du har förstått något som du inte alls har förstått. Om du nu hade förstått så hade du inte blandat begreppen som du gör...
Jag trodde inte det heller. Du vet nog inte heller någon annan skillnad mellan rollkur, HF och LDR än hur långt från bringan nosen är. Var inte ledsen för det, ingen annan heller verkar veta.

Har du problem med att förstå svenska?
- Att nosen är framför lodplan behöver naturligtvis inte betyda att den är långt fram?
- Att nacken är högst behöver naturligtvis inte betyda att den är hög.

Har du problem med att vara trevlig?

Dessutom så blir fortfarande ridningen statisk om formen inte varieras och rids rundare.

Jag anser att det i rollkur, HF och LDR finns gemensamma komponenter som är negativa för hästen, hästens och ryttarens utveckling, ryttarens inverkan, mm.

Vad är det för komponent i LDR som är negativ för hästen? under förutsättning då att det verkligen är LDR, och inte någon annan fulkrok du letar fram och tar som exempel.

Men hur menar du att man gymnastiserar/varerar form inom den ram du vill ha hästen? Menar du verkligen att hästen hela tiden ska gå i tävlingsform med nacken högst och näsan framför/i lodplan? Och hur ska hästen kunna gå i en låg form när nacken ska vara högst?

Detta handlar inte på ngt vis om vad jag tror eller tycker. Detta handlar om hur jag och andra praktiskt tränar och utbildar våra hästar. Min ena ponny gick i början med näsan i bringan för att hon inte ville ta stöd på bettet och heller inte orkade bära sig. Med träning och därmed styrka kommer näsan längre och längre fram. För den saken skull kan hon fortfarande få gå med näsan ganska långt bakom lodplan i sin komfortzon (ja, faktiskt) när hon inte orkar.

Det går utmärkt att gymnastisera och länga/korta/böja hästen och höja/sänka huvudet mm med nosen framför lodplan och utan vertikal böjning vid 2-3 halskotan. Det går dessutom alldeles utmärkt att rida hästen i en rund och bärig form med nosen framför lod.

Plocka gärna fram en film då..... inget av det du visat förut har varit så värst bra ridning eller genomarbetat, skulle vara kul att se en sådan gå dressyrprogram ex...t.o.m. den Fiador la in som "bra" hade nos bakom lod. Ooopsi!

Men det blir ju knappast gymnastik? Det blir ju som att vippa en bräda (halsen) upp och ner. Bevisa gärna att jag har fel på en film:).

Jag har inte påstått att du rider rollkur.

Om man tror att det går att rida i LDR för att sedan höja upp hästen till en s.k. tävlingsfom är man illa ute. Om du hade läst det jag skrev så hade du vetat att hästen måste utveckla de muskler som skall användas vid ett visst arbete för att kunna utföra detta arbete. Det räcker inte med att man med ett signalsystem kan få den att förstå vad den skall göra. Jag ser ingen vinst med att bygga hästen på ett sätt som den inte har någon nytta av.

Skrev jag verkligen att det är svårt att få upp? Jag skrev att det är svårt att få fram nosen. Det är tyvärr inte lättare att få upp hästen. Det är dessa svårigheter som visas på tävling där toppryttarna visar upp hästen med dess nos bakom lod, nacken är inte högst, triangulär piaff, etc. Menar du att du klarar det som vinnaren av WC i dressyr i Gtb inte klarar av?
Återigen grundar du sina åsikter efter dina egna erfarenheter. Du repeterar hela tiden mantran... 2-3 nackkotan, bakom lod, triangulering o ALDRIG bakbensaktivitet, ryggverksamhet o samling i alla de andra rörelserna.

Man använder inte längre de upplyftande tygeltagen som du vill göra gällande.

allt sitter i bakbenen. får man med sig dem o fångar upp fram v b så kan du lätt reglera formen.

Höjer du enbart huvudet utan rygg får du den tekanna som jag förmodar att du vill ha.

Titta på träningen för Hester med Don Primerohästen så ser du en yngre häst som lätt kan gå i tävlingsform när som.. om så skulle önskas.

Du missar helheten- det som domarna dömer. Det är sällan eller aldrig helt perfekt.
Man bedömer inte enbart nacke eller belönar triangulerande piaff med 10.

Har du ingen åsikt om alla de andra ca 40 rörelserna som ingår?

Vad var fel på H L galoppiruetter anser du o ingen annan?

Jag trodde inte det heller. Du vet nog inte heller någon annan skillnad mellan rollkur, HF och LDR än hur långt från bringan nosen är. Var inte ledsen för det, ingen annan heller verkar veta.

Ursäkta uttrycket nu men är du långsam ?
Seriöst .
Vi tar det igen : RK och HF = samma sak .
LDR : telefon katalog förklaringar med bilder och filmer har redan delgetts dig , med mkt av folk noggranna förklaringar .

Och var är det folk du tjatar om och påstår är för RK/HF ?

Vad gör Damon Hill i denna RK tråd ?

Varför vill du inte svara på hur du tror RK är?
Du brukar väl annars, likt mig själv;), inte ha några större problem att skriva långa eller flera inlägg?

Det jag försöker få fram är att jag tror inte du vet hur systemet är uppbyggt och hur olika det kan se ut vid utförandet.
Därför skulle jag vilja att du talar om hur systemet ser ut. Om du talar om hur du tycker det ser ut kanske någon annan kan fylla i tomrummen.
Just för att du ska veta vad du argumenterar mot.
Det behöver givetvis inte ändra vad du tycker om systemet. Du kan fortfarande avsky det. Men du kan iaf på ett mer informerat sätt driva din fråga. Och skjuter inte dig själv eller din sak i foten.

För som det är nu talar flera av dina påståenden om att du inte förstår systemet, inlärningen av det etc.

Bla att man inte skulle kunna rida fram näbben om man vill. Det går fint.
Och att man inte skulle ha tränat på den höga formen bara för att man rider RK är ju samma miss. Självklart vet proffsen att det måste göras, stärkas.

Ibland kan man dock prioritera annat än näbb framme om det på sikt ger bättre arbete genom kroppen. Så man kan ta fram näbben sen med bibehållen rundhet genom kroppen(rygg upp och hals ur manke så hästen kan vinkla bäcken och få in bakben och bära med bibehållen buk).

Nej, jag rider inte bättre än WC-ryttarna. Absolut inte!
Men jag behöver inte prioritera det de måste för att kunna tävla. Så jag kan höja, sänka och formlaborera en hel del på den nivå jag är. Jag kan ju göra det då det känns bra och inte på given bokstav eller i den följd man måste iom programmet.

Jag håller också på med rehab en hel del. Då måste man kunna formlaborera och placera hästen exakt. Vissa hästar tål inte nos fram eller obalans. Man måste lägga dem exakt. Och man kan behöva förändra deras eget osunda rörelsemönster. Det är svårt att göra med näbben fram i första skedet. De har inte den tiden. De går sönder innan.

Hade LDR varit skadligt hade inte den metod jag kör funkat. Jag hade inte haft en fullt fräsch och ridbar 30-åring(som jag haft i 20 år). Och det hade inte gått att rädda utdömda hästar med metoden. Det hade inte gått att få sneda, stela, ovilliga hästar att bli mjuka och villiga och liksidiga.

Har du problem med att vara trevlig?

Dessutom så blir fortfarande ridningen statisk om formen inte varieras och rids rundare.

Nosen fram och nacken högst är ingen fixerad form, nacken är avslappnad då och formen kan därför aldrig bli statiskt till skillnad från huvudet bakom lod, som är en verkligt fixerad form eftersom hästen eller ryttaren måste hålla huvudet där med muskelkraft.

Då MÅSTE formen verkligen varieras ofta, dvs hästen måste få komma ur den fixerade formen ofta för att inte spänningar och överbelastning i musklerna ska uppstå. Inte i en enda film som disuterats och som visar LDR/HF ser man någon variation, det är samma samma samma huvudposition i 10-20-30 minuter i sträck.

Med nacken högst och nosen fram behövs inte den variationen (på huvudpositionen alltså) eftersom det inte är några muskler inblandande just där....däremot finns det andra "former" som behöver varieras, muskelkedjor som är inblandande i den resning man strävar efter tex, dessa muskler behöver varieras i form eftersom dom arbetar, men dom kan varieras med bibehållen nackposition och nosen fram....

Jag förstår vad du säger här och vilken ridning du argumenterar emot och där håller jag med och du har en poäng och rätt om det är den typen av ridning vi pratar om. Det finns otroligt mkt hand ridning tyvärr och utländska tränare har många gånger påtalat problemet med "svenska händer", som Ffa bottnar i att svenskar i princip aldrig sits tränat/tränar som grund i sin ridning öht

Det är dock en sak och ditt argument håller inte om vi pratar mer avancerade ryttare som faktiskt fullt ut har oberoende hjälpgivning och stabil sits och därmed Händer ... Att variera hästens form är nog alla moderna ryttare oavsett klassisk skola eller annat , rörande överens om är a och o . Liksom att ridning inte ska ske för handen ....;)

Nosen fram och nacken högst är det faktiskt fullt möjligt att vara fix i formen i högsta grad ;) ridning är otroligt komplext och än mer hästens form ;)

Njae, jag tror inte du riktigt förstår vad säger ändå, jag menar på fullt allvar att:

* nacken högst - nosen fram = nacken kan vara avslappnad

* 2-3 kotan högst - nosen bakom lod = nacken kan aldrig vara avspänd

Självklart är det fullt möjligt att få en spänd nacke även om nacken är högst, det kan ju ha med du pratar om att göra tex, obalanserad ryttare, osäker häst, otimeade hjälper, osv

Men med nosen bakom lod är hästen ALLTID spänd i nacken, eftersom den måste hålla huvudet där genom att SPÄNNA muskler, detta oavset hur skicklig ryttaren är....

Därav att jag blir så fundersam när ni framhäver "variation" som argument för bakom lod ridning....

Bara en tanke/fråga... Om du anser att nacken ska vara totalt avspänd och inga muskler ska hålla huvudet i position, utan att huvudet hamnar i lod av tyngdkraften då den är helt avspänd. Varför skulle den behöva spänna sig mer för att hålla huvudet exempelvis 5 cm bakom lod än den skulle behöva spänna sig för att ta fram nosen 5 cm framför lod?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka