Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Ja då kan vi ju även behandla Dr Deb.. dvs Brilles stora idol och guru.. såhär ska ridning se ut enligt Brille!!! Det här får ju verkligen årets WC-vinnare att se ut som en nybörjare jämförelsevis ;)

Här är även då dom "halvspända" tyglarna som Brille eftersträvar där det verkligen visar att hästen bär sig själv och är lätt i framdelen :crazy:

Ja, tänk om man kunde få sååå lätt framdel. :sneaky:

Jag tycker inte nacken är högsta punkt på bilden heller.

Men det kommer ju ofta bortförklaringar när det gäller just Dr Deb. Man skulle ju läsa istället för att titta på bilderna där hon rider. Eller hur det var...

Fast HF visas ju inte inne på tävlingsbanan. Utan används av somliga som en träningsmetod. Och som ingen enda person här har applåderat.

Hur ser din objektiva sanning ut? Förklara vad som står i reglerna och hur det stämmer med hur t.ex. WC-vinnarens piaff utfördes. Jag tror inte att det finns så mycket som stämmer, möjligen den diagonala fotflyttningen på stället.

Jag behöver inte förklara något för dig, för jag har inte gått ut och serverat mina åsikter som den enda och riktiga sanningen!!!

Jag tänker inte fortsätta disskusionen med dig då den inte ger mig ett skvatt!

Jag anser att du inte har något begrepp eller förståelse för vad dressyr är utan har format en egen bild av hur Du anser att dressyr ska vara och sedan har du utnämnt dig själv till någon form av profet som ska frälsa och rädda världen från allt vad kontakt med hästens mun heter!! Du verkar tro att hästen är en maskin där man bara har en sorts knapp att trycka på och ska hästen reagera

enligt en viss manual.. Newsflash, hästar fungerar inte så..!

Vi har ju redan konstaterat att i din värld så anser du att du kan mer om dressyr än Wilhelm Museler, bara där baxnar iaf jag över din självgodhet!!

Så därför så anser jag att en person som har så lite självkritik är omöjlig att föra någon som helst diskussion med!

Fast HF visas ju inte inne på tävlingsbanan. Utan används av somliga som en träningsmetod. Och som ingen enda person här har applåderat.

Om en piaff som inte är fulländad belönas med 10 vad skall den fulländade piaffen få?

Vad är det för fel i att åtminstone försöka göra rätt, det som du kallar "det optimala"? Vad är det för fel i att från början träna på det så som det skall visas på tävling? Då blir allt mycket lättare både för ryttaren och hästen att prestera sitt optimala.

Det var det här som Brille skrev och som ginnies svarade på och som jag kommenterade, inte just HF i sin fulländning, utan felaktigheter i största allmänhet...

Ja du får väl begrunda och läsa och ta in eftersom jag just länkat till Scandic i rollkur /hf och som etablerat inte förespråkar det öht . Jag ifrågasätter bara dig/Brilles rabiata otroligt okunniga och oinsatta kampanj .

Upprepar frågan : är du och brille Samma person ? Eller gifta ?

Senast ändrad:

Fast det diskuteras ju tävling, vad som uppvisas under just tävlingsstunden, inte träningstunden. Hur fel det blir om detta felaktiga premieras om och om igen....att du (ni) sen sitter här och försvarar...varför känner ni sånt behov till det? Det som är fel är väl fel, sen att det inte alltid blir rätt det är väl en sak, men fel borde inte (aldrig) premieras på tävling....borde ju även du (ni) hålla med om:crazy:

Ja det som är fel är fel och om då domaren /domarna ser detta-hur är såklart beroende på var de sitter- så dras poängen ner för det fel som syns, vad är det som är så svårt att förstå?:eek:

Du verkar tänka som så att om en häst har nos lite bakom lod och i det får höga poäng så har den fått poängen för nosen är lite bakom lod, och det tänket-som du har- är väldigt mycket fel, hästen har såklart fått höga poäng för att det i den bedömningspunkten finns så mycket annat som är så väldigt bra och nosen drar ner lite om det är lite, mer om det är mycket eller-vad vet jag- inget alls om det inte har någon betydelse eller inverkar negativt på hästens genomsläpplighet då kanske mer i de klasser som inte diskuteras här.

Att som du tro att de höga poängen ges för nosen är bakom lod blir ju lätt patetiskt.
Ännu mer p. blir det om du tycker att den häst med nosen längst fram ska få högst poäng oavsett ? hur den är för övrigt. Så funkat det ju inte.

Det var det här som Brille skrev och som ginnies svarade på och som jag kommenterade, inte just HF i sin fulländning, utan felaktigheter i största allmänhet...

Men varken du eller Brille verkar ju förstå att domarna sitter utspridda lite varstans- kanske denna domare som gav tio satt på ett sådant ställe att allt det som sågs för det ögat syntes vara utmäkt, hurra för sådan domare som törs våga och inte fegar.
Sedan har ju inte heller domarna möjlighet i den utsträckning vi alla har att i efterhand gå in, titta, spola, stoppa, skärskåda o sedan sätta poäng, dessutom ger inte film riktigt samma seende som live.
Vad är det för felaktigheter du menar?, har ju frågat Brille om det massor av gånger förut och inte fått svar, får se om du kan svara på samma fråga som kommer av samma påstående?

Senast ändrad:

Ja du får väl begrunda och läsa och ta in eftersom jag just länkat till Scandic i rollkur /hf och som etablerat inte förespråkar det öht . Jag ifrågasätter bara dig/Brilles rabiata otroligt okunniga och oinsatta kampanj .

Upprepar frågan : är du och brille Samma person ? Eller gifta ?

Du ifrågasatte relevansen med Kittel-filmen och HF, jag bara påvisar det uppenbara sambandet...

Är det någon som har problem så är det du, och dina inbillningar om mig och Brille tänker jag inte kommentera, det visar bara hur desperat du (ni) är just nu...:meh:

Fast hon har ju inte fått någon 10:a .. utan 9.5 av en domare och 8-8.5 från resten.. i kuren ges ju ETT samlingsbetyg för alla piafferna hon gör i ett program. Så det blir ju missvisande att som Brille säga att hon fick 9.5 för piaffen för det stämmer ju inte riktigt.

Jag håller med.

Tillägg:

TR är tävlingsregler på samma sätt som det inom andra sporter finns regler för hur tävlingen ska utföras/bedömmas.
Ska man tex köra rally så finns regler för hur man ska bedömma. Men jag tror inte att man reglerar hur förarna ska lära sig köra bil.
Ska man köra tyngdlyftning får man träna hur fasen man vill om man sen bara lyfter rätt på tävling etc etc.

TR är alltså regler för hur den färdiga produkten ska visas upp.
Det är ingen utbildningstrappa.

Det är ingen idé att träna på det optimala om det är för svårt.

Att ha nacken högst och nosen längst fram om hästen inte är stark nog att gå med höjd rygg och uppsugen underhals och halsen ur manken blir bara slitage.
Det är inget självändamål att göra saker som inte är ergonomiska.

Ska man kritisera RK bör man iaf läsa på så man vet VAD man kritiserar.
Jag rider inte RK, jag är inte förespråkare. Men jag har tagit mig tid att noga läsa på. Och inte bara från mot-sidan.
Det finns faktiskt en del bra saker i RK(jo då, jag sa det:O). Dock kan man plocka de delarna och lämna den extrema formen därhän, kan jag tycka. Metoden bygger på så mycket mer än den.
Det verkar många inte fatta.
RK är heller inget nytt. Det fanns redan på barocken.

Men oavsett: ska man kritisera något så bör man läsa på om det för att kunna ge kritik som får folk att tänka till. Kommer man med påståenden som inte är sanna alt har för dålig kunskap gör man bara bort sig och gör "sin sak" en otjänst.

Det är inte svårt att få en häst att komma upp och fram bara för att man ridit LDR eller RK för den delen. Man lär dem ett signalsystem helt enkelt. Man lär sig placera alla kroppsdelar. Då kan man också förädla hästen och hjälpa den med det den behöver förbättra. Oavsett om man rider RK eller annat så har man stor nytta av ett signalsystem som tillåter placerande, aktiverande av muskler etc på ett tydligare sätt än med traditionella signaler.
Då kan man förädla hästar som per födsel inte är begåvade. Eller som varit skadade, blivit stela, ojämna(obs friska och kollade av vet).
Det kan rädda många trasiga individer.

Fast hon har ju inte fått någon 10:a .. utan 9.5 av en domare och 8-8.5 från resten.. i kuren ges ju ETT samlingsbetyg för alla piafferna hon gör i ett program. Så det blir ju missvisande att som Brille säga att hon fick 9.5 för piaffen för det stämmer ju inte riktigt.
Jag har inte sagt att "hon fick 9.5 för piaffen". I inlägg nr 21 skrev jag så här "I den ritt [i WC-finalen i Göteborg] som belönades bäst av domarna (se resultatlistan http://results.scgvisual.com/2013/go...et_12_205.html ) återkommer piaffen flera gånger, ca 2:47, 2:48:20, 2:49:25 och 2:52:30 in i SVTs program. I piaffen använder ryttaren skänklarna som lärkvingar, har starka händer, det framben hästen står på är inte lodrätt, hästens nacke är inte högst, hästens nos är bakom lod, stången "faller genom". Trots det får ekipaget en 9.5 på piaffen och fyra domare ger 9.5 och en ger 10 på samarbetet mellan häst och ryttare! Hästen är bakom lod genom hela programmet, även i galoppiruetterna åt vänster, ca 2:51, och åt höger, 2:51:29. Piruetterna belönades trots det med två st 9or!"

Jag håller med.
Jag tror faktiskt inte att du håller med. Jag tror att du bara håller emot. Jag tror att du har mycket att vinna på att inte ännu fler förstår vad rollkur/HF/LDR, kalla det vad du vill, gör mot hästen och ryttarens möjligheter att utveckla sin ridning och samarbetet med hästen. Jag tror att du märkt att alltfler ifrågasätter ditt sätt att genom rollkur/HF/LDR lösa problem. Det är alltfler som föredrar de tränare som kan lära ut ett annat sätt att rida och att lösa problem.
Tillägg:

TR är tävlingsregler på samma sätt som det inom andra sporter finns regler för hur tävlingen ska utföras/bedömmas.
Ska man tex köra rally så finns regler för hur man ska bedömma. Men jag tror inte att man reglerar hur förarna ska lära sig köra bil.
Ska man köra tyngdlyftning får man träna hur fasen man vill om man sen bara lyfter rätt på tävling etc etc.

TR är alltså regler för hur den färdiga produkten ska visas upp.
Det är ingen utbildningstrappa.
FEI har paragrafer som handlar om målet för dressyren. De finns att läsa i artikel 401. Du kan läsa den via den här länken http://www.fei.org/sites/default/files/file/DISCIPLINES/DRESSAGE/Rules/GA_Annex_16%203-Dressage%20Rules%202013_black%20version_0.pdf. Där står bl.a. The object of the Dressage is the development of the Horse into a happy Athlete through harmonius education. As a result it makes the horse calm, supple, loose and flexible, but also confident, attentive and keen, thus achieving perfect understanding with the Athlete. Obs ordet "development".

Jag tycker inte att man kan jämföra rallykörning med dressyr. Din jämförelse visar hur du (och de du håller med) ser på hästen - som en bil. Det kanske förklarar din/eran ovilja att se nackdelarna med rollkur/HF/LDR.

I FEI finns regler för hur hästen får/skall behandlas och tränas, FEI code of conduct for the welfare of the horse. De säger att det absolut inte är tillåtet att "träna hur fasen man vill " - They [hästarna] must not be subjected to methods which are abusive or cause fear.

Tråden heter "Slasktråd för rollkuren". Var tycker du då att Damon Hill och HL kommer in i bilden? Eller bör tråden egentligen byta namn och behandla ridning rent allmänt?

Två ytterst nyfikna frågor:
Vilken verksamhet är det som du betalar skatt för och som har med HF att göra? Där jag bor betalar vi kommunalskatt, landstingsskatt samt statlig skatt de gånger lönen kommit över en viss nivå.

På vilket vis gör metoden HF som används i t.ex. Holland och Tyskland att du får betala högre försäkringspremier? Har du utländskt försäkringsbolag? Har försäkringsbolaget specifikt talat om att premiehöjning beror på några få elithästar som tränas á la HF? Hur har man kommit fram till det?
Alla är inte överens om vad ridmetoden rollkur/HF/LDR verkligen är eller vilken effekt den har. Det finns många förespråkare för LDR i den här tråden. Deras inlägg ger inte något större klarläggande utan de går mer in för att diskutera "motståndaren" som person, dennes sätt att diskutera, dennes brister som debattör, dennes ev. bristande kunskaper i/om hästar/ridning/dressyr/rollkur/..., medhåll av någon annans tyckande utan att komma med något eget och att göra sig putslustiga över inlägg både i denna tråd och andra.

Skatt går tillbaka till medborgarna i form av bl.a. bidrag till olika verksamheter t.ex. till sådan verksamhet som har med ridning att göra.

Rollkur/HF/LDR används även i Sverige på hästar som är försäkrade i Sverige. Om antalet skador som ersätts av försäkringsbolag ökar och de utbetalade beloppen ökar måste försäkringsbolaget öka sina intäkter, som till stor del är försäkringstagarnas försäkringspremier. Därför höjs försäkringspremierna.

Hm, undrar varför Agria sponsrar svenska ryttare som rider rollkur/HF/LDR. Det är väl en form av Ebberöds bank.

Jag har inte sagt att "hon fick 9.5 för piaffen". I inlägg nr 21 skrev jag så här "I den ritt [i WC-finalen i Göteborg] som belönades bäst av domarna (se resultatlistan http://results.scgvisual.com/2013/go...et_12_205.html ) återkommer piaffen flera gånger, ca 2:47, 2:48:20, 2:49:25 och 2:52:30 in i SVTs program. I piaffen använder ryttaren skänklarna som lärkvingar, har starka händer, det framben hästen står på är inte lodrätt, hästens nacke är inte högst, hästens nos är bakom lod, stången "faller genom". Trots det får ekipaget en 9.5 på piaffen och fyra domare ger 9.5 och en ger 10 på samarbetet mellan häst och ryttare! Hästen är bakom lod genom hela programmet, även i galoppiruetterna åt vänster, ca 2:51, och åt höger, 2:51:29. Piruetterna belönades trots det med två st 9or!"

Fast med den erfarenhet du säger dig ha så borde du veta att det är väääldigt mycket mer än piaff som vägs in.

Alla är inte överens om vad ridmetoden rollkur/HF/LDR verkligen är eller vilken effekt den har. Det finns många förespråkare för LDR i den här tråden. Deras inlägg ger inte något större klarläggande utan de går mer in för att diskutera "motståndaren" som person, dennes sätt att diskutera, dennes brister som debattör, dennes ev. bristande kunskaper i/om hästar/ridning/dressyr/rollkur/..., medhåll av någon annans tyckande utan att komma med något eget och att göra sig putslustiga över inlägg både i denna tråd och andra.

Skatt går tillbaka till medborgarna i form av bl.a. bidrag till olika verksamheter t.ex. till sådan verksamhet som har med ridning att göra.

Rollkur/HF/LDR används även i Sverige på hästar som är försäkrade i Sverige. Om antalet skador som ersätts av försäkringsbolag ökar och de utbetalade beloppen ökar måste försäkringsbolaget öka sina intäkter, som till stor del är försäkringstagarnas försäkringspremier. Därför höjs försäkringspremierna.

Hm, undrar varför Agria sponsrar svenska ryttare som rider rollkur/HF/LDR. Det är väl en form av Ebberöds bank.

Du får faktiskt förklara mer hur du kan betala skatt till HF-ridning. Det gör nämligen inte jag. Inte mycket skatt går överhuvudtaget till ridsport.

Beträffande försäkring så törs jag lova att höjda premier till mycket stor del beror på felridna hobbyhästar, hästar som aldrig kommer i närheten av HF. Så du behöver inte oroa dig...

Igen, du har alltså inte alls förstått skillnaden mellan HF, LDR mm.

Det är ingen idé att träna på det optimala om det är för svårt.
...
Det är inte svårt att få en häst att komma upp och fram bara för att man ridit LDR eller RK för den delen. Man lär dem ett signalsystem helt enkelt. Man lär sig placera alla kroppsdelar. Då kan man också förädla hästen och hjälpa den med det den behöver förbättra. Oavsett om man rider RK eller annat så har man stor nytta av ett signalsystem som tillåter placerande, aktiverande av muskler etc på ett tydligare sätt än med traditionella signaler.
...
Man bör träna så att det optimala kan nås. Man skall naturligtvis inte träna på ett sätt som man vet leder till att det optimala blir omöjligt. Om man skall rida fälttävlan är det väl vettigt att träna mer hoppning än monte.

Hur var det nu med kunskapen. Läs på så vet du att det inte räcker med ett signalsystem för att få en häst att placera sina kroppsdelar. Det behövs muskler också som är tillräckligt anpassade/tränade/utvecklade för jobbet och ett visst rörelsemönster för att placera kroppsdelarna. Träning behövs för att utveckla muskler och rörelsemönster.

Det signalsystem som används inom dressyr kallas för hjälper. Det finns även i singularis, hjälp. Ryttaren kan använda sin röst, sin hand, sin vikt, sina ben, ... för att ge en hjälp. Handen kan användas på många olika sätt, uppåt/neråt/utåt/inåt/framåt/bakåt/... enskilt eller tillsammans med en annan hjälp. Jag anser att vid ridmetoden rollkur/HF/LDR avhänder sig ryttaren några av möjligheterna att inverka med handen eftersom bettet har ett annat läge i munnen då nosen är bakom lod än då nosen är framför lod. I rollkur/HF/LDR lär man hästen att dess nos skall vara bakom lod. Det rörelsemönstret går att bryta men det brukar vara svårt.

Det finns andra signalsystem också som används inom andra områden. Man kan säga pannkaka och hästen sätter sig men det är cirkus och inte dressyr.

Fast med den erfarenhet du säger dig ha så borde du veta att det är väääldigt mycket mer än piaff som vägs in.
I poängen för piaff så är det piaff som skall bedömas, se artikel 415.
Det finns bedömningspunkter för övergångar, för det artistiska, för hu arenan använts, etc.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka