Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Nackdelarna behöver belysas för en bättre uppfattning om vilken verklighet som hästarna lever i. Jag anser att rollkurHF/LDR inte är bra; det är enligt min mening skadligt för hästen både fysiskt och psykiskt och det ger inga positiva effekter. Nackdelarna behöver belysas för de dressyrdomare, SVT, ridskolor, dressyrtränare, m fl som har anammat rollkur/HF/LDR.

Dessutom bidrar jag ofrivilligt med pengar genom att 1) betala skatt=bidrag till denna verksamhet och 2) betala högre försäkringspremier än jag hade behövt om dessa ridskador inte uppstått.

Så om någon skriver något positivt om Totilas så måste du in i varenda tråd och förstöra det med en massa tjafs?
Nej. Jag orkar inte komma med inlägg i varenda tråd så det blir inte aktuellt. Obs att jag har inget emot Totilas. Jag vänder mig mot den ridmetod (rollkur/HF/LDR) som skapat honom och det system/den organisation som inte följer sina egna regler. Nu när Totilas tappat sin position så kan vi byta objekt och diskutera WC-vinnaren av dressyren i Göteborg.

SVT uppmärksammade worldcuptävlingarna i Göteborg med flera sändningar. De går fortfarande (och 15 dagar till från i dag) att se via SVT Play. SVT vill ha och har stor betydelse för informationsspridningen i Sverige.

Dressyrtävlingarna kommenterades av en "expert" från svensk dressyrsport. SVTs "expert" bidrar till förvillelsen om rollkur/HR/LDR genom att vara partisk och osaklig, tvärtemot SVTs regler. Det framgår inte av "expertens" uttalanden att det pågår en livlig debatt både inom och utom Sverige om hur främst dressyrhästarna rids, om det orsakar problem hos hästarna eller inte, om hur det kommer sig att toppryttarna belönas med poäng som inte stämmer med FEIs reglemente. Några exempel på partiskhet/osaklighet
- En tittare frågar efter Isabell Werts ritt, ca 2:44 in i SVTs program, varför ryttarna är så hårda på hand, varför de inte kan rida med "halvspända tyglar" eftersom det i dessa klasser skall gå att rida med så lätt stöd att endast tygelns vikt räcker som instrument när ryttaren vill använda handen. SVTs "expert" väljer att inte förstå frågan och avstår från att svara.
- "Experten" utropar med stort beröm i rösten "vilken piaff" efter den sista piaffen i vinnarens program trots att piaffen utförs utan den samling som FEI anvisar.
- "Experten" anser en galoppiruett som utförs på en hand där hästen nästan har nosen i bringan som lätt och balanserad.

Naturligtvis gör ryttarna så gott de kan men hästen kan inte göra något den inte tränats för. Hästen använder andra muskler när den rids enligt metoden rollkur/HF/LDR än den använder (eller snarare bör använda) i de (samlade) rörelser som ingår i de högsta dressyrklasserna. Ryttarna "luras", genom domarnas belöningar, att tro att det de gör är bra. Det är domarnas bedömningar som inte följer reglerna. Inte ens då det gäller långsamma rörelser som piaff, galoppiruett eller ökad skritt klarar domarna av att se hur rörelserna verkligen utförs. I den ritt som belönades bäst av domarna (se resultatlistan http://results.scgvisual.com/2013/goteborg/sheet_12_205.html ) återkommer piaffen flera gånger, ca 2:47, 2:48:20, 2:49:25 och 2:52:30 in i SVTs program. I piaffen använder ryttaren skänklarna som lärkvingar, har starka händer, det framben hästen står på är inte lodrätt, hästens nacke är inte högst, hästens nos är bakom lod, stången "faller genom". Trots det får ekipaget en 9.5 på piaffen och fyra domare ger 9.5 och en ger 10 på samarbetet mellan häst och ryttare! Hästen är bakom lod genom hela programmet, även i galoppiruetterna åt vänster, ca 2:51, och åt höger, 2:51:29. Piruetterna belönades trots det med två st 9or!

han utvecklades väl som alla andra , kanske åt det bättre.
citat:från Daddes hemsida.
Först när ryttaren har nått så långt, att samspelet fungerar börjar det roliga både för hästen och ryttaren. I de fall där ryttaren medelst olika inspänningsremmar ersatt ridkonsten med högt uppdriven ridteknik synes vid hoppning många gånger onödiga fel förekomma. Skulle ryttaren misslyckas - faller hela korthuset. Där utbildningen däremot är uppbyggd på ridkonst "hjälper hästen till" på ett helt annat sätt.

Att Du tycker att domarna inte dömmer enligt FEIs reglemente är ju DIN högst subjektiva åsikt och ingen sanning så sluta att servera den som det!!!!

Haha nu är Helen L så långt ifrån HF/rollkur som man bara kan komma.. hon rider klassiskt ut i fingerspetsarna.

Vad man själv kan göra för att verkligen försöka påverka är att själv utbilda sig till domare.. fast då behöver man ju förstås meriter.

Som sagt ;)

Lite synd är det ju att fam Rath skrivit under , de har ju ändrat sig sen dess .

Är du på det klara med att Heléne L tränar för Barkenhol ?

Och även för Ingrid Klimke, väl. Eller var det lite tidigare? I vilket fall som helst ingen HF-förespråkare det heller.

Jag tror att Brille endast är ute efter att få uppmärksamhet genom att endast kritisera de ekipage som anses bäst i världen. Någon koll på vilken träningsfilosofi respektive ekipage har, det har inte Brille. Det blir bara allt märkligare...

? Vad har scandics klämda tunga med saken att göra ?

Syftar på formen. Den diskuterades knappt senast filmen länkades eftersom majoriteten ansåg det vara skicklig och "vässande"? ridning, typ LDR. Vad är då rollkur om inte detta, undrar jag, med tanke på att du menar att ingen här anser det vara okej?

En häst som rids LDR korrekt har enligt min uppfattning sökning till handen. Den är inte avknäppt och den håller inte emot. Den bär sig korrekt, arbetar genom hela kroppen och kliver fram till tyngdpunkten. Vad jag ser på filmen är något helt annat. Tror att man bör försöka definiera begreppen genom att tydligare illustrera med filmer och bilder för att få en vettig diskussion.

Jag hör till de (uppenbarligen få) som tar stark avstånd från rollkur, men om du syfter på Damon Hills piaff så är den hästen klassiskt tränad. Hon rider ju för Balkenhol!

http://www.equitana.com/balkenhol_l...entiert_von_fendt_1694.html?sprache=ungarisch

Och här kan du läsa vad han tycker om rollkur:
http://www.eurodressage.com/equestr...-balkenhol-fei-rollkur-round-table-conference
Även då hon rider i närvaro av herr Balkenhol rider hon med nosen bakom lodplan och piafferna är triangulära vilket framgår av det här filmklippet från en träningspresentation http://m.youtube.com/#/watch?v=UzGKzEvPZFQ&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DUzGKzEvPZFQ.

Även herr Rath har skrivit under det öppna brevet.

Men då är det ju inte rollkuren som gör att han går så. Hästar kan gå bakom lod av många orsaker.

Att Du tycker att domarna inte dömmer enligt FEIs reglemente är ju DIN högst subjektiva åsikt och ingen sanning så sluta att servera den som det!!!!
Hur ser din objektiva sanning ut? Förklara vad som står i reglerna och hur det stämmer med hur t.ex. WC-vinnarens piaff utfördes. Jag tror inte att det finns så mycket som stämmer, möjligen den diagonala fotflyttningen på stället.

Hur ser din objektiva sanning ut? Förklara vad som står i reglerna och hur det stämmer med hur t.ex. WC-vinnarens piaff utfördes. Jag tror inte att det finns så mycket som stämmer, möjligen den diagonala fotflyttningen på stället.

Som sagt varför går du inte själv domarutbildningen så att du kan påverka på riktigt...

Dessutom.. jag vet inte om du vet att ett GP program faktiskt består av annat än piaff.. i en kur så belönas även det konstnärliga och inte bara det tekniska..

Sen förstår jag inte vad Damon Hill har med rollkur att göra.. som sagt han tränas klassiskt, och om han nu var så kass VEM skulle vunnit annars menar du? Dr Deb kanske?

Senast ändrad:

Tungan kan inte komma ikläm om inget klämmer den, och utan en kraft som "klämmer ihop" kan det inte bli något klämt och heller inget blått. Det är en enkel logik som det verkar svårt att ta in.

Fast det är så enkelt för enbart stångryttare att uttala sig så, rider man enbart med stång och den då sämre inverkan det ger gentemot kandar så kan inte tungan bli klämd- kommer en tunga mellan stång o bridong pga en tunga som det fepplas med så kan den bli klämd och blå även på långtygel- du får förstå att det är rätt tajt mellan betten och den kraften räcker.:banghead:

han utvecklades väl som alla andra , kanske åt det bättre.

Kanske?

Har han utvecklats alls?

Jag håller med D till viss del men några väl genomarbetade hästar bakifrån med rund rygg har jag faktiskt inte sett. Graman- hög nacke-sänkt rygg- om man inte är otroligt skicklig och det tyckte jag inte han var.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka