Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

...
Jag tror att Brille endast är ute efter att få uppmärksamhet genom att endast kritisera de ekipage som anses bäst i världen. Någon koll på vilken träningsfilosofi respektive ekipage har, det har inte Brille. Det blir bara allt märkligare...
Riktigt så enkel är jag inte. Jag tycker att Beezie Madden på Simon gjorde ett jättetrevligt intryck. Hon vann hoppningen! Hästens och groomens uppträdande på prisutdelningen var också väldigt snyggt - lugnt och avspänt, tyder på bra hantering.

Jag vet inte vilken träningsfilosofi som ligger bakom eller vilken tränare som hjälper dem.

Jaså inte? När jag länkade denna film (http://www.youtube.com/watch?v=8hIXGiV4N4k) ansågs det vara LDR, inte RK, och helt okej (och så hela visan om "vem tror du att du är" "han vet vad han gör" osvosv). Frågan är väl vad gränsen går, finns ju ingen vettig definition och därför är det inte konstigt att det blir rörigt. För mig är det som visas på denna film ett solklart exempel på rollkur.

Brille: Tyvärr tillämpas ju inte försiktighetsprincipen du skriver om särskilt ofta, men man tycker att det borde ses som självlart att det är en moralisk skyldighet i det här fallet.... Men ridsporten är ju generellt sett inte direkt känd för goda etik :banghead:
Jag väntar och väntar på att någon skall tala om att det faktiskt bara är ögonblicksbilder som satts ihop och/eller att hästen blev skrämd och måste korrigeras/hindras från att skena.

Läser du ens vad som skrivs ? Jag har tillochmed lagt in en HF bild . Vem försvarar ?

I poängen för piaff så är det piaff som skall bedömas, se artikel 415.
Det finns bedömningspunkter för övergångar, för det artistiska, för hu arenan använts, etc.

I harmoni och samarbetet häst-ryttare är det betydligt mycket mer än piaff som värdesätts. Vet du inte det? Du verkar hela tiden fastna för just piaff, varför det?

Det är möjligt. Du verkar inte vara till någon större hjälp för att jag skall kunna förstå det du förstår.

Nja, du har tidigare påstått att du visst vet skillnaden. Men fortfarande är det upp till dig själv att visa det. Hur kan du få det till att JAG ska bevisa vad DU förstått eller inte?

Frågar återigen, var kommer Damon Hill och HL in i rollkursdiskussionen? Hon som tränar klassiskt om någon. Visste du inte det?

Eftersom du nu också påstår att du får betala högre försäkring pga alla skadade rollkurshästar i Sverige så måste det ju finnas de studier och forskning som vi tidigare efterfrågade. Kan du visa på den? Eller hur har ditt försäkringsbolag kommit fram till slutsatsen att HF skulle vara "boven i dramat" när det gäller skadestatistik på svenska hästar?

Senast ändrad:

Om du läser lite nogrannare så ser du att jag inte rider RK. Ej heller gör mina elever eller egna tränare det.
Så jag har inget att vinna på något som jag inte sysslar med.

Jämförelsen m rally är bara tävliingsregler. Att jag skulle se jästen som ett fordon är skrattretande. Jag tävlar inte ens. Och har minimalt intresse för tävlan just för att jag tycker det döms för mkt show på hästens bekostnad ibland.
Men visst håller hästen för det om man tränar annat emellan.
Det gör dock att jag inte känner mig så supertaggad.
Självklart är hästen en kännande varelse.

Det jag argumenterat mot i ditt fall är att du inte fattar HUR det där systemet funkar.
Självklart rider man inte en häst i RKns djupaste form endast för att sen tro att man ska kunna höja upp den och den ska orka det. Som i all annan träning ska det ske gradvis och finnas ett reglage.
IOM att du säger att det är svårt att få upp dem kan du inte veta vad du pratar om. För det är det inte.

Jag själv lär in i hästar att de ska gå LDR som ett av första stegen efter inridning. Det sker gradvis så klart. Det är inte svårt att få de hästarna upp sen. De bibehåller då lättare en inaktiv underhals och kommer upp i manken och ut i halsen.
Om vi nu ska märka ord: så har de ett hjälpgivningssystem som är logiskt för dem. Som de fattar och som gör att man kan minimera hjälpgivningen och få lätthet.

Kan inte du berätta vad du tycker RK är?
Vad bygger det på och hur går det till?

I harmoni och samarbetet häst-ryttare är det betydligt mycket mer än piaff som värdesätts. Vet du inte det? Du verkar hela tiden fastna för just piaff, varför det?
Jag la upp en länk till vinnarens poäng från alla domare med alla bedömningspunkter. Jag har också lagt upp en länk till FEIs regler där det framgår hur rörelserna skall utföras och hur de skall bedömas. Jag är läskunnig och har läst stor del av innehållet i de länkar jag lägger upp.

Varför piaff? Det skrev jag tidigare i mitt första inlägg i denna tråd om wc-finalen i Gtb. Piaff är en långsam rörelse så det är lätt att hinna se hur rörelsen utförs. Dessutom är det en viktig rörelse i de höga klasserna.

Nja, du har tidigare påstått att du visst vet skillnaden. Men fortfarande är det upp till dig själv att visa det. Hur kan du få det till att JAG ska bevisa vad DU förstått eller inte?

Frågar återigen, var kommer Damon Hill och HL in i rollkursdiskussionen? Hon som tränar klassiskt om någon. Visste du inte det?

Eftersom du nu också påstår att du får betala högre försäkring pga alla skadade rollkurshästar i Sverige så måste det ju finnas de studier och forskning som vi tidigare efterfrågade. Kan du visa på den? Eller hur har ditt försäkringsbolag kommit fram till slutsatsen att HF skulle vara "boven i dramat" när det gäller skadestatistik på svenska hästar?
Min sanning är inte densamma som din sanning. Jag behöver din hjälp för att få reda på just din sanning. Den vet bara du.

Din andra fråga har jag redan besvarat.

Försäkringspremier stiger då försäkringsbolagen måste betala ut mer ersättning för skador. Det är så försäkringar fungerar, det behövs inga studier för att tareda på det.

Kan inte du berätta vad du tycker RK är?
Vad bygger det på och hur går det till?
Varför frågar du om det? I ditt föregående inlägg skrev du "..du inte fattar HUR det där systemet funkar. ..." Du och de andra som förespråkar LDR i den här tråden har redan bildat er en uppfattning om vad jag inte kan. Ingen av er har kunnat/velat tala om skillnaden mellan rollkur, HF och LDR men blir ytterst förnärmade när jag inte skiljer dem åt.

Rollkur är en ridmetod för att lära hästen hjälplöshet. Vad metoden bygger på och hur det går till går att läsa i beskrivande artiklar på webben.

Poängen är dock att det inte finns forskning på att RK ger skador som då försäkringsbolagen ens behöver ta hänsyn till. Dessutom är inte rollande något vanligt förekommande ridsystem hos gemene hobbyryttare utan det är elitryttarna som utför det. Jag har fsktiskt aldrig sett någon hobbyryttare ens försöka att rolla sin häst. Däremot har jag sett massor av shitty ridning som resulterat i halta hästar som inte ens i närheten var RK-relaterat-

Jag tror faktiskt inte att du håller med. Jag tror att du bara håller emot. Jag tror att du har mycket att vinna på att inte ännu fler förstår vad rollkur/HF/LDR, kalla det vad du vill, gör mot hästen och ryttarens möjligheter att utveckla sin ridning och samarbetet med hästen. Jag tror att du märkt att alltfler ifrågasätter ditt sätt att genom rollkur/HF/LDR lösa problem. Det är alltfler som föredrar de tränare som kan lära ut ett annat sätt att rida och att lösa problem.

Synd att du blandar ihop HF/rollkur med LDR- det gör det hela omöjligt att diskutera, kan du tala om för mig hur man får en häst längre i musklerna o elastisk utan att rida den rundare?, hur tror du en häst blir gymnastiserad som alltid ska ha nosen långt fram och nacken högst-tala om statiskt arbete.....:arghh:

Skillnaderna har förklarats i otalet inlägg och trådar gång på gång men du förstår ju inte eller vill inte .

Ingen av er har kunnat/velat tala om skillnaden mellan rollkur, HF och LDR men blir ytterst förnärmade när jag inte skiljer dem åt.

Där har du fel, det har i andra trådar, svar till just dig,funnits massor av bra förklaringar och fina filmer på LDR, hur det är önskvärt att det ska se ut, vad man eftersträvar, nyttan av det. Det kan du inte ha missat?

Så vitt jag förstår är det väl ingen, till skillnad då från LDR (där det också har varit inlagda filmer från duktiga användare) som står upp och förespråkar att man promt ska rida roll, som Fiorano skriver, de som gör det är antagligen i yttersta eliten så de hästar som rids så är förhållandevis få, ytterst väl grundridna, väl tajmade och antaglingen långt mindre tvingade än den stora massan shitty-ridning Fiorano beskriver- dessutom applåderar du ett hoppekipage, ja det var säkert fint men vad vet du?, den kanske rids i roll?, du vet det är långt vanligare i hoppningen.

Om du läser lite nogrannare så ser du att jag inte rider RK. Ej heller gör mina elever eller egna tränare det.
Så jag har inget att vinna på något som jag inte sysslar med.
...
Det jag argumenterat mot i ditt fall är att du inte fattar HUR det där systemet funkar.
Självklart rider man inte en häst i RKns djupaste form endast för att sen tro att man ska kunna höja upp den och den ska orka det. Som i all annan träning ska det ske gradvis och finnas ett reglage.
IOM att du säger att det är svårt att få upp dem kan du inte veta vad du pratar om. För det är det inte.
...
Jag har inte påstått att du rider rollkur.

Om man tror att det går att rida i LDR för att sedan höja upp hästen till en s.k. tävlingsfom är man illa ute. Om du hade läst det jag skrev så hade du vetat att hästen måste utveckla de muskler som skall användas vid ett visst arbete för att kunna utföra detta arbete. Det räcker inte med att man med ett signalsystem kan få den att förstå vad den skall göra. Jag ser ingen vinst med att bygga hästen på ett sätt som den inte har någon nytta av.

Skrev jag verkligen att det är svårt att få upp? Jag skrev att det är svårt att få fram nosen. Det är tyvärr inte lättare att få upp hästen. Det är dessa svårigheter som visas på tävling där toppryttarna visar upp hästen med dess nos bakom lod, nacken är inte högst, triangulär piaff, etc. Menar du att du klarar det som vinnaren av WC i dressyr i Gtb inte klarar av?

Jag har nu läst tråden, och har en del av de andra trådarna du skrivit i i baktanken.

Jag undrar: Vad vill du ha ut av detta? Vad är det du vill diskutera?

Om man tror att det går att rida i LDR för att sedan höja upp hästen till en s.k. tävlingsfom är man illa ute. Om du hade läst det jag skrev så hade du vetat att hästen måste utveckla de muskler som skall användas vid ett visst arbete för att kunna utföra detta arbete. Det räcker inte med att man med ett signalsystem kan få den att förstå vad den skall göra. Jag ser ingen vinst med att bygga hästen på ett sätt som den inte har någon nytta av.

Skrev jag verkligen att det är svårt att få upp? Jag skrev att det är svårt att få fram nosen. Det är tyvärr inte lättare att få upp hästen. Det är dessa svårigheter som visas på tävling där toppryttarna visar upp hästen med dess nos bakom lod, nacken är inte högst, triangulär piaff, etc. Menar du att du klarar det som vinnaren av WC i dressyr i Gtb inte klarar av?

Menar du att du klarar det? Dvs rida ett GP program på 100% ?

Det är klart det gör.
Man rider sin häst i olika former, tränar i båda du beskriver. Rider man bara i tävlingsform så blir hästen för kort, spänd tappar sin elasticitet och lösgjordhet.
Så till skillnad från förr så bygger man på flera sätt, inte bara på ett som på sikt blir väldigt slitsamt.
Tror du verkligen elitgymnaster bara tränar på tävlingsmönstret?

Det är väl här det stora problemet hos dig ligger. Du tror att hästar statiskt ska arbete i en och samma form hela tiden (näsan framme) för att stärka sin tävlingsform. Det funkar inte alls så. Man stärker hästen genom gymnastisering och variation av formen. Genom att arbeta hästen enligt LDR-konceptet är det faktiskt väldigt enkelt att ta upp hästen i tävlingsform när den sen är stark nog för det.

Just vikten av att kunna variera formen är något som dessutom börjar premieras även i tävlingssammanhang där nya L:A3 har ett moment där hästen just ska läggas ner i formen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka