Sv: Slasktråd för Rollkuren
Svar ja: precis som du säger kan hästen vara spänd å det grövsta både i mun, nacke, hals och rygg med nacken högst och nosen framför lod .går utmärkt eftersom det är många variabler inblandade och lösgjordhet inte sitter i nacken utan nacke är sekundär när hästen är igenom i ryggen . Hästen kan mkt väl spänna en form i hals parti nacke och mun som matchar x vinkel och grader prefekt men spänd som en planka alternativt oengagerad i kroppen för den skull .
Vice versa i den komplexiteten så nej : denne inte alltid spänd om nosen doppar ngra cm bakom . Hur i friden har du lyckats med din svartvita bild av ngt så komplext som hästens mekanik och faktorerna som påverkar ????
Njae, jag tror inte du riktigt förstår vad säger ändå, jag menar på fullt allvar att:
* nacken högst - nosen fram = nacken kan vara avslappnad
* nacken högst - nosen bakom lod = nacken kan aldrig vara avspänd
Självklart är det fullt möjligt att få en spänd nacke även om nacken är högst, det kan ju ha med du pratar om att göra tex, obalanserad ryttare, osäker häst, otimeade hjälper, osv
Men med nosen bakom lod är hästen ALLTID spänd i nacken, eftersom den måste hålla huvudet där genom att SPÄNNA muskler, detta oavset hur skicklig ryttaren är....
Därav att jag blir så fundersam när ni framhäver "variation" som argument för bakom lod ridning....
Svar ja: precis som du säger kan hästen vara spänd å det grövsta både i mun, nacke, hals och rygg med nacken högst och nosen framför lod .går utmärkt eftersom det är många variabler inblandade och lösgjordhet inte sitter i nacken utan nacke är sekundär när hästen är igenom i ryggen . Hästen kan mkt väl spänna en form i hals parti nacke och mun som matchar x vinkel och grader prefekt men spänd som en planka alternativt oengagerad i kroppen för den skull .
Vice versa i den komplexiteten så nej : denne inte alltid spänd om nosen doppar ngra cm bakom . Hur i friden har du lyckats med din svartvita bild av ngt så komplext som hästens mekanik och faktorerna som påverkar ????
Senast ändrad: