Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Njae, jag tror inte du riktigt förstår vad säger ändå, jag menar på fullt allvar att:

* nacken högst - nosen fram = nacken kan vara avslappnad

* nacken högst - nosen bakom lod = nacken kan aldrig vara avspänd

Självklart är det fullt möjligt att få en spänd nacke även om nacken är högst, det kan ju ha med du pratar om att göra tex, obalanserad ryttare, osäker häst, otimeade hjälper, osv

Men med nosen bakom lod är hästen ALLTID spänd i nacken, eftersom den måste hålla huvudet där genom att SPÄNNA muskler, detta oavset hur skicklig ryttaren är....

Därav att jag blir så fundersam när ni framhäver "variation" som argument för bakom lod ridning....

Svar ja: precis som du säger kan hästen vara spänd å det grövsta både i mun, nacke, hals och rygg med nacken högst och nosen framför lod .går utmärkt eftersom det är många variabler inblandade och lösgjordhet inte sitter i nacken utan nacke är sekundär när hästen är igenom i ryggen . Hästen kan mkt väl spänna en form i hals parti nacke och mun som matchar x vinkel och grader prefekt men spänd som en planka alternativt oengagerad i kroppen för den skull .

Vice versa i den komplexiteten så nej : denne inte alltid spänd om nosen doppar ngra cm bakom . Hur i friden har du lyckats med din svartvita bild av ngt så komplext som hästens mekanik och faktorerna som påverkar ????:(

Senast ändrad:

Bara en tanke/fråga... Om du anser att nacken ska vara totalt avspänd och inga muskler ska hålla huvudet i position, utan att huvudet hamnar i lod av tyngdkraften då den är helt avspänd. Varför skulle den behöva spänna sig mer för att hålla huvudet exempelvis 5 cm bakom lod än den skulle behöva spänna sig för att ta fram nosen 5 cm framför lod?

Hmm, hur ska jag förklara så du förstår fyskiken bakom...

Men hästen huvudform är sådan att när det befinner sig i lod, alltså lodplan enligt fysikens lagar, så hamnar nosen något framför det som vårt öga uppfattar som lodlinjen...därav att man säger att nosen ska vara något framför...då hänger huvudet där i den skelletkonstruktion som bär upp huvudet, stabiliserat av bla ligament....självklart när hästen rör sig så kommer tyngdkraften att påverka huvudet framåt/bakåt/höger/vänster/uppåt/neråt och då samverkar även muskler....men då är det verkligen DYNAMISK samverkan...vilket gör att det aldrig uppstår spänningar och överbelastning på vissa specifika muskler...vilket det å andra sidan gör då när hästen måste HÅLLA I huvudet bakom lod med vissa specifika muskler som måste vara i arbete hela tiden =statiskt...

Det jag menar med "nosen fram och nacken högst" är alltså huvudet i lodplan enligt fysikens lagar...det kan variera lite från häst till häst, beroende på huvudform, eftersom tyngdpunkten kan flyttas lite, därför är det viktigast enligt mitt sätt att se det att nacken är avslappnad, för då vet jag att hästen inte använder sina nackmuskler för att "fixera" huvudet....

Senast ändrad:

Annat än Google nu ... Seriöst .

Vad grundar du detta på ? Det låter fint men det är ju Google Flr hela slanten i kombo med att du rider western på slack tygel och aldrig i det arbete/typ av balans vi pratar här ?

Fysikens lagar ? Vad är fysikens lagar för Bakben som ombedes träda in under samling , alternativt när hästen gymnastiseras i varierande former genom hela kroppen ?

Nosen fram och nacken högst är ingen fixerad form, nacken är avslappnad då och formen kan därför aldrig bli statiskt till skillnad från huvudet bakom lod, som är en verkligt fixerad form eftersom hästen eller ryttaren måste hålla huvudet där med muskelkraft.

Jo, en form som aldrig varieras blir statisk.

Inte i en enda film som disuterats och som visar LDR/HF ser man någon variation, det är samma samma samma huvudposition i 10-20-30 minuter i sträck.

Ta bort HF, jag diskuterar LDR- och det du ser som samma huvudposition behöver nödvändigtvis inte vara det, små hjälper, små skillnader och arbete inte bara med formen. Faktum att jag nu blev än mer övertygad om att du faktiskt inte ser-och antagligen för att du inte vet hur det känns. Vet man lite hur det känns så ser man.

Nosen fram och nacken högst är ingen fixerad form, nacken är avslappnad då och formen kan därför aldrig bli statiskt till skillnad från huvudet bakom lod, som är en verkligt fixerad form eftersom hästen eller ryttaren måste hålla huvudet där med muskelkraft.

Men att formen är statisk/fixerad betyder ju bara att formen är densamma hela tiden, det spelar ingen roll VILKEN form det är. Inom LDR finns det massor av möjlighet att ändra, variera, stretcha och gymnastisera sin häst. Jag kan inte se den variationen inim den ridning du (Brille) framhäver.

*kl*

Jag får väl lägga in bilder igen då eftersom vissa har fel på synen ;)

LDR

10-35-d440-ingrid-klimke1_large.jpg

Rollkur/Hf

news_hap_rollkur-sali.jpg

Hur man inte kan se skillnaden på de båda är för mig en gåta...

Hästen på översta bilden har inte ens en ren tvåtaktig trav. Tycker även att den faller ur ramen och blir framtung.

Delvis KL

I förra tråden undrade jag vad man tjänar på att rida hästen LDR i stället för framåt nedåt (alltså INTE detsamma som "lång och låg"). Rund, men med en sökning fram till handen, och inte bakåt? Ingen har motiverat det rent biomekaniskt. Alla fördelar som hittills har nämnts med HF och LDR kan uppnås även med andra, mer humana metoder.

Tycker det är tråkigt att de etiska aspekterna verkar totalt oviktiga för många här - att se filmen på Kittel o Scandic utan att ta illa vid sig och vägra kalla det rollkur är inte att ha en sund syn på hästar. Det är trots allt delvis detta som ger dressyren sitt dåliga rykte utanför hästvärlden..

Hästen på översta bilden har inte ens en ren tvåtaktig trav. Tycker även att den faller ur ramen och blir framtung.

Tycker du? Jag tycker att ryttaren lyckas väldigt väl med det svåra i detta, bogarna upp men ändå runda hästen nedåt.
Att du ser taktmiss i traven-jag ser bra bakben, inget annat-det är också det som man skulle se utan stillbild-bra bakben, ingen ser detta som otaktmässig trav live, inte du heller.

Det har jag lärt mig idag att det tydligen går alldeles utmärkt att se taktfel i trav från en bild. Tex den här på Tinne och Anton:
180227_521147051256266_1609269467_n.jpg

Alltså jag vet inte många andra hästar än just Anton som är väldigt säker i sin takt och har nog aldrig sett honom tappa den.

Det har jag lärt mig idag att det tydligen går alldeles utmärkt att se taktfel i trav från en bild. Tex den här på Tinne och Anton:
180227_521147051256266_1609269467_n.jpg

Alltså jag vet inte många andra hästar än just Anton som är väldigt säker i sin takt och har nog aldrig sett honom tappa den.

Sprattel sprattel.. Då var bilden fio länkade att föredra, ärligt talat :p Tycker inte att det där ser trevligt ut någonstans. Vart är bakbenen påväg?

Senast ändrad:

Hur och vilka metoder? obs igen, talar inte om flex utan om LDR. Ser du inte heller skillnad på fios bilder?

Jo, var det inte VÄLDIGT tydligt i mitt inlägg att jag gjorde skillnad på dessa två?

Framåt-nedåt. Varierad träning överlag. Stretching. Kan bara inte, rent biomekaniskt, se hur LDR skulle kunna ha så stora fördelar att det går att försvara (etiskt) att rida sin häst på det viset.

Senast ändrad:

Skillnad lång och låg och rund ? Seriöst ?

Lång och låg är ingen arbetsform . Det vet du nog om du tänker efter ?

Ldr är ju inget som helst konstigt eller nytt öht . Blir bara märkligt eftersom debattörer inte öht har koll vad de debatterar i fråga om benämning .

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka