Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Sprattel sprattel.. Då var bilden fio länkade att föredra, ärligt talat :p Tycker inte att det där ser trevligt ut någonstans. Vart är bakbenen påväg?

Men nu handlade det inte om varken sprattlet eller vart bakbenen var på väg. Tror att alla oavsett inriktning på sin ridning vet och tycker att just DAs bakben är hans svaghet. Men takten-den har han!

Skillnad lång och låg och rund ? Seriöst ?

Lång och låg är ingen arbetsform . Det vet du nog om du tänker efter ?

Ldr är ju inget som helst konstigt eller nytt öht . Blir bara märkligt eftersom debattörer inte öht har koll vad de debatterar i fråga om benämning .

Citerar mig själv:

"I förra tråden undrade jag vad man tjänar på att rida hästen LDR i stället för framåt nedåt (alltså INTE detsamma som "lång och låg")"

;)

Sprattel sprattel.. Då var bilden fio länkade att föredra, ärligt talat :p Tycker inte att det där ser trevligt ut någonstans. Vart är bakbenen påväg?

Inte trevligt någonstans?

Hästen ser nöjd ut, munnen lugn, bär sig fint, ryttaren i fin balans och mjuka händer, svansen avspänt ute.

Bakbenen lite oaktiva och matchar inte den gest hästen har fram.

Alla tycker att Anton har lite sirap baktill, men hur man kan få den bilden till inte trevligt nånstans fattar inte jag. Tur att domaren måste titta på både förtjänster och brister!

Utveckla gärna...

Diskussionen är ju i praktiken på detaljnivå. Jag tror ärligt talat att alla här är hyfsat överens om vad som är bra och dålig ridning. Varje ögonblick kan omöjligt vara perfektion. En ryttare kan rida en häst LDR på ett mycket trevligare sätt än en annan rider vad denna uppfattar som en friare form. Därför blir diskussionen väldigt teoretisk - vad man siktar mot, eftersträvar med diverse olika träningsmetoder. Poängen med att lägga upp en bild på en häst i en specifik form i ett diskussionsforum uppfattar i alla fall jag är att folk ska få uttrycka sin åsikt om denna, och även kritik. Jag visste ju redan innan skillnaden mellan HF och LDR, men jag känner mig, hör och häpna, trots detta inte övertygad om att LDR är en sund form att träna sin häst i.

Oj vad svamligt.

Inte trevligt någonstans?

Hästen ser nöjd ut, munnen lugn, bär sig fint, ryttaren i fin balans och mjuka händer, svansen avspänt ute.

Bakbenen lite oaktiva och matchar inte den gest hästen har fram.

Alla tycker att Anton har lite sirap baktill, men hur man kan få den bilden till inte trevligt nånstans fattar inte jag. Tur att domaren måste titta på både förtjänster och brister!

Och vad kommer då frambenens aktivitet ifrån? Lugn i munnen, hästen gapar så mycket den kan med tanke på nosgrimman, se även stången.

Klagar inte på ryttarens balans eller skicklighet, tycker bara inte att det var en speciellt smickrande bild.

Och vad kommer då frambenens aktivitet ifrån? Lugn i munnen, hästen gapar så mycket den kan med tanke på nosgrimman, se även stången.

Klagar inte på ryttarens balans eller skicklighet, tycker bara inte att det var en speciellt smickrande bild.

Har du känt på nosgrimman? Jag ser många som gapar med kandar-menar du att Tinne spännernosgrimman hårdare än genomsnittet?
Jag skulle nästan tycka att munnen är så stängd som den kan vara med så mycket skrot i munnen:p

Hur avgör man på en bild att nosgrimman sitter så hårt att hästen inte kan gapa ?

Tycker det är tråkigt att de etiska aspekterna verkar totalt oviktiga för många här - att se filmen på Kittel o Scandic utan att ta illa vid sig och vägra kalla det rollkur är inte att ha en sund syn på hästar. Det är trots allt delvis detta som ger dressyren sitt dåliga rykte utanför hästvärlden..

Håller med! Ser ut som han försöker knäcka nacken på häststackarn stundvis!

Här har du en häst som gapar....

Pk%20good.jpg

Men att formen är statisk/fixerad betyder ju bara att formen är densamma hela tiden, det spelar ingen roll VILKEN form det är. Inom LDR finns det massor av möjlighet att ändra, variera, stretcha och gymnastisera sin häst. Jag kan inte se den variationen inim den ridning du (Brille) framhäver.

EXAKT vad är det som varieras? Jag pratar om nacken, nacken, nacken, som fixeras i en statisk form, själklart kan hästen ridas i olika gångarter osv, men nacken hur varieras den? Konkret hur i så fall? Visa en film...

För femtielfte gången ang erbjudanden om skillnader som sagt .

Skillnaden är hur många cm från bogen nosen är...nacken är i båda fixerad i en position som hästen måste hålla kvar med muskelhjälp...eller kanske inte, i bild nr 2 ser det ut som att det är ryttaren som står för muskelarbetet....jag vet inte vilket som är värst för hästen....

Ta bort HF, jag diskuterar LDR- och det du ser som samma huvudposition behöver nödvändigtvis inte vara det, små hjälper, små skillnader och arbete inte bara med formen. Faktum att jag nu blev än mer övertygad om att du faktiskt inte ser-och antagligen för att du inte vet hur det känns. Vet man lite hur det känns så ser man.

Fast så länge nosen är bakom lod så är det ingen variation....SÅ blind är jag inte och filmerna som diskuterats visar hästar som rids i denna huvudposition i 10-20-30 min i sträck...kanske med lite böjd hals här och där....men det hjälper ju inte nackmusklerna....

Har du känt på nosgrimman? Jag ser många som gapar med kandar-menar du att Tinne spännernosgrimman hårdare än genomsnittet?
Jag skulle nästan tycka att munnen är så stängd som den kan vara med så mycket skrot i munnen:p

Hur avgör man på en bild att nosgrimman sitter så hårt att hästen inte kan gapa ?

Ja ja, jag kanske gjorde en felbedömning, det är ju del skrot och lödder i vägen + vit bakgrund. Oavsett vad så är det där inte en lugn mun i mina ögon, i alla fall inte i en anmärkningsvärt positiv bemärkelse.

EXAKT vad är det som varieras? Jag pratar om nacken, nacken, nacken, som fixeras i en statisk form, själklart kan hästen ridas i olika gångarter osv, men nacken hur varieras den? Konkret hur i så fall? Visa en film...

Det är väl det som är problemet.. att du/ni inte fattat att form inte enbart handlar om nacke och huvud utan innefattar hela hästen....Gångarter? Hur kom det in i en beskrivning av formen?

Man varierar mellan kort och lång form.. hög och låg form.

Hästen på översta bilden har inte ens en ren tvåtaktig trav. Tycker även att den faller ur ramen och blir framtung.

Jag kanske har missat något eftersom jag bara är nybörjare, men borde inte framhoven sättas i före om hästen är framtung? Om man är petig så syns det ju att ena benparet är någon millisekund ifrån varandra men framhoven ser ju ut att sättas i något efter?

Här varierar Isabell Werth (klassiskt tyskt skolad) Laurenti i formen en hel del och även nacken ändrar position: http://www.youtube.com/watch?v=EIgp7PdH22I&feature=related

Här rider en annan ytterst tysk ryttare en unghäststjärna i alla möjliga variationer: http://www.youtube.com/watch?v=36Sd_Ji70Q8&feature=relmfu

Bilden igen
180227_521147051256266_1609269467_n.jpg
.

Kanske genom att öronspottkörteln, dvs partiet ovanför käkremmen som ser ut som en korv, är alldeles för tydlig. Den är eller har troligen varit klämd.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka