Slänger/kastar med huvet under ett ridpass,

F

Fiffisen

okej, min unghäst på 5 år kastar med huvet, ja vet inte vad ja ska göra åt de, hon är inte stark i munnen så ja behöver inte ta hårt i henne, så varför gör hon såhär?

träns och bett värkar sitta bra de enda är väl bettet isf de e ganska smalt ,ska jag köpa ett tjockare istället?

Sv: Slänger/kastar med huvet under ett ridpass,

När hästen slänger med huvudet finns det ofta en "stelhet" och/eller smärta längre bak. När du trycker dig igenom hästen så hittar du stället där hon reagerar.
Köpt inget tjockt bett (det är inte "mildare"), testa 3-delat eller rakt egg-bett istället. Antar att tänderna är kollade (?)

När hästen slänger med huvudet finns det ofta en "stelhet" och/eller smärta längre bak. När du trycker dig igenom hästen så hittar du stället där hon reagerar.
Köpt inget tjockt bett (det är inte "mildare"), testa 3-delat eller rakt egg-bett istället. Antar att tänderna är kollade (?)

stel är hon absolut inte , hon är nästan lite för mjuk för mig, ok ska testa ett 3-delat.tänder och allt är kollat var inget fel.:)

Kan vara så mkt, som ponnytant skrev någon smärta i kroppen, ryggen, sitter sadeln bra? Sitter du balanserat? Be någon titta på er när ni tränar o se om det går att se specifikt när hon slänger med huvudet. Hästen kanske inte gillar den typen av bett du använder?

Min häst slutade med kastandet när jag bytte till hackamore, trots att han inte hade några tandproblem, nu kan jag rida honom på kimblewick och tredelat med utan problem, tror såhär i efterhand att det från början kan ha varit att han var svag som unga hästar är och det tog sig ut genom att han kastade med huvudet. Nu när han är starkare och går stadigt i form har han inget behov att protestera på det sättet.
Du får testa dig fram vad som är rätt för er.

men ja tror inte hon har ont för hon gör de bara ibland,ska testa lite bett nu

Min kastar med huvudet, men för att han är på hugget. Har inte ont nånstans utan gör det när han har lite extra energi eller är taggad.

Är det i samband med någon övning eller när som helst?

Gör han det bara på sommaren? då kan det ju vara flugor xD

hm.. ridskolan där jag rider hyr ut hästarna på sommaren och hyrarna får endast rida i skogen och inte hoppa

nu låg det ute en film på youtube (sök på Jag -elmo om ni har lust att se den, vill inte trycka ned nån personligen så inga kommetarer om att hon bryter mot kontrakt osv. det har ridskolechefen redan tagit hand om! så inget snack om den personen tack!)

hästen i fråga är en B-ponny 6år gammal har påde få lektioner han hann gå på våren jämt varit stadig och galopeprat och trampat under sig automatisk och varit pigg -på filmen slänger han med huvudet ibland och de är tvugna att smacka på honom

vilket vad jag tror beror på ryttaren (hästen är inte ens uthyrd till just den ryttaren heller) kan ju tänka sig att det känns lite i ryggen med en förstor ryttar eoch ponnyn bara är unghäst.

(pekar INTE ut nån och vill inte göra det heller talar bara om fakta och vill INTE ha kommentarer om att ryttaren är dum etc. för det är inte det mitt inlägg är till för! :mad:)

Tycker inte att du "pekar ut" någon - har folk lagt ut en film på en sida som Y*u Tube så bör de vara väl medvetna om att filmen kan länkas vidare och kommenteras.
Sökte iaf på filmen och hittade en efter att ha lagt till ett mellanslag efter - :tecknet. Ser klar vad du menar.
Filmen påminde mig om en film från ett försäljningsstall som hade en annons ute på ett sto som precis fått diagnostiserat att hon hade artros i ryggen. På filmen kan man lätt se att ponnyn har ont av att ha en ryttare på ryggen, den rids även med pessoabett - (och sen kan man fråga sig vilken idi*t som gett den fem stjärnor). Bara att söka på OlympicGirl -12 år. Nu var det ju inte meningen att kapa tråden och ändra riktning men filmen är ett riktigt typexempel på hur en häst ser ut när den rids och har ont. Det ligger flera filmer från samma användare som inte lockar till köp om man säger så.

Till TS - min ponny kastade och ruskade på huvudet och det visade sig att han gjorde så då han ansåg att det hela var tråkigt. Men innan vi kom fram till det.......

När jag rider en häst som gör lite konstiga grejer brukar jag testa mig fram för att se vad som är fel. Ibland kan det vara tvärtom mot vad man tror! :eek:

Vi har några hästar på stallet där jag håller lektioner som kastar en med huvudet ibland och ofta är det hästar som är känsliga och framåt och man tror då att man ska vara mjuk i handen osv.
Testa i stället att ge hästen ett ordentligt stöd i tygeln. De flesta hästar vill faktiskt ha något kilo i munnen så att de kan hitta ett stöd där och trivs bättre med det. Viktigt här är ju att kunna vara stilla i handen.

Testa en gång och se om det blir bättre!:)

Min pålla slängde med huvudet när hon hade problem med ryggen och det blev lite jobbigt så det började göra ont. Nu när hon är fin i ryggen igen händer det aldrig.
Kan vara värt att kolla upp iaf?

Din häst är ännu så ung och slår sig antagligen fri ibland för att komma undan och för att den inte sätter under sig tillräckligt. Rid fram mera och se till att få igång bakkärran.

Sen vet jag inte om din häst har ont någonstans men min erfarenhet är att många hästar använder detta som ett knep för att komma undan. Ta hjälp av en duktig tränare och lycka till :)

Som av en händelse så var jag ute och red tillsammans med en vän och hennes nyinköpta häst igår kväll. Ett sto som verkar jättetrevligt, dock var hon lite trippig - och slängde mycket med huvudet. Googlade av nyfikenhet på hennes namn och hittade då säljarens hemsida med film. Och tyckte jag kände igen layouten på filmen, hade ju sett den här tråden bara nån dag tidigare. Det var ju samma säljare som ditt videoexempel.

Världen är liten ibland. :)

Blir spännande att se hur hästen blir när hon hunnit landa lite.

ehh neeee fan de e klart jaa vet de om de e flugor lr-__-":S

När jag rider en häst som gör lite konstiga grejer brukar jag testa mig fram för att se vad som är fel. Ibland kan det vara tvärtom mot vad man tror! :eek:

Vi har några hästar på stallet där jag håller lektioner som kastar en med huvudet ibland och ofta är det hästar som är känsliga och framåt och man tror då att man ska vara mjuk i handen osv.
Testa i stället att ge hästen ett ordentligt stöd i tygeln. De flesta hästar vill faktiskt ha något kilo i munnen så att de kan hitta ett stöd där och trivs bättre med det. Viktigt här är ju att kunna vara stilla i handen.

Testa en gång och se om det blir bättre!:)

stödet har jag testat och går bra för övrigt men hjälper inte ,kastar med huvudet ibland,

Min shetlandsponny som enbart körs kastar med huvudet när han blir körd.
Kan det vara för flugor? men jag tycker han gör det nästan hela tiden. något jag ska tänka på att kolla?

Min häst var också så när jag fick honom. Han gick stadigt i form men kunde, när han kände för det, slänga med huvudet. Det ända som har hjälpt är att när han gör det är det bara att hålla om med benen. Oftast behövs drivningen för att det ska sluta. Han gör det nästan inte alls längre. De gångerna han gör det klämmer jag bara om honom så sänker han huvudet och jobbar igen.

Kan vara så att din häst testar lite olika grejor för att slippa ifrån arbete .

De flesta hästar vill faktiskt ha något kilo i munnen

:eek: du måste skämta!

Skulle du vilja ha en konstant vikt på nåt kilo i munnen när du är ute på ett joggingpass? Jag måste vara konstig isåfall för jag tycker inte det låter så värst skönt.

Till TS: prova att släppa tygeln HELT och rida med din sits och dina skänklar. Tror din häst är missnöjd med bettet eller din hand.

eller så är det så att du helt enkelt inte har tillräckligt med stöd i handen! Många hästar slänger med huvdet när den känner att den inte har någon kontakt från människans hand till munnen. Testa ha så mycket stöd som möjligt så kan du ju se hur det går.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Ridning Först. En varning för risk för långt och kanske svamligt inlägg. Men nu undrar jag igen om det är dags att kasta in handduken, sälja...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 061
Senast: Sixten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 412
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar