Mina två bästa tips när det gäller att hantera "svåra och reaktiva" hästar är att 1; tänka på vad som händer inom dig. Dina känslor och tankar fångas upp av hästen, genom ditt kroppsspråk, genom sättet du andas, hur du håller i grimskaftet osv. Och 2; hästen är häst, den ser som en häst och reagerar som en häst. Jag använder ledrep för att jag vill kunna skicka iväg hästen på replängds avstånd om den behöver steppa och studsa en del, medans jag håller mig lugn, passiv, och väntar. En del av att vara häst är att anpassa sig till flockens "majoritets-stämning". Är du lugn inuti, lugn utanpå, så kommer hästen följa det efter att den fått bränna av adrenalinpåslaget (vilket den gör genom att röra på sig). Huvudet ska vara under mankhöjd när du leder, då har du en lugn häst som överlåtit ansvaret för "koll på omgivningen" till dig.Nu har vi haft någon bra vecka. Har mycket stöd av en kompis i stallet (vi har ridit ihop i snart tio år). Hon hjälper mig vid de faktiskt, just nu, fåtal tillfällen han blir lite mycket och hon är övertygad om att det här är rätt häst för mig. Även min tränare tycker att vi kämpar på lite till och på senaste träningen hade jag inte bytt ut honom för allt i världen så jag tror att det är på väg åt rätt håll.
Eftersom jag vill hoppa är väl ett byte av ras till islänning inte högst upp på listan, men vi får väl se hur det här går en stund till.
Jag kan absolut tänka mig att ta hjälp av någon kring hanteringen och så men det blir inte Eamon i så fall. Jag har provat det förut och jag tyckte inte det funkade för mig. Men det finns ju andra alternativ.
Det tar tid, men kämpa på . Jobba med din andning, din hållning, och vad det är du vill förmedla till hästen.
Jag kan varmt rekommendera boken https://calmingsignalsofhorses.com/language-signs-and-calming-signals-of-horses/ .
En betydande del av hästars språk handlar om att dom vill lugna ner sig