Slänger/kastar med huvet under ett ridpass,

Sv: Slänger/kastar med huvet under ett ridpass,

Unghästar tappar tänder i omgångar och det är viktigt att ha olika bett att variera med , när min börjar krångla med munnen (5-åring )så har jag ett rakt bett (koppar) jag använder ett parveckor sen är problemet löst...:idea:

jaa där har vi svaret flugor !!:idea:
seriöst tror du ja är dum i huvet lr!?

men Import har inte på nått sätt sagt att du är dum i huvudet :confused:

Min nya slog med huvudet men jag bytte både bett OCH sadel (rakt bett, bredare sadel) och nu går hon riktigt avslappnat och slår sällan med huvudet. Enda gången hon gör det är för att få bort flugorna

okej, min unghäst på 5 år kastar med huvet, ja vet inte vad ja ska göra åt de, hon är inte stark i munnen så ja behöver inte ta hårt i henne, så varför gör hon såhär?

träns och bett värkar sitta bra de enda är väl bettet isf de e ganska smalt ,ska jag köpa ett tjockare istället?

Sånt här är så himla svårt att svara på över nätet. Du har fått flera bra svar, och om du kan utesluta alla alternativ som redan sagts så har jag ytterligare ett som jag använt på en 5 åring som helt enkelt testade ryttaren. (Hukar mig redan för responsen). Jag fick tipset av en ridlärare att använda en gummisnodd. Hur mycket den behöver spännas in är upp till individen, likaså om den ska spännas i sadeln eller sadelgjorden.

När hästen jag red försökte slå med huvudet med gummisnodden på så gick det tyngre och hon blev snart trött av att slå med huvudet, det var ju inte lika kul längre :grin:. Det tog inte många gånger innan jag kunde plocka bort gummisnodden helt och hästen började gå i en betydligt bättre och avslappnad form :love:. Detta fick henne att sluta och slappna av, men då var hon på flera sätt övertydlig med att visa att hon bara testade mig, hon var alltså kollad av veterinär innan UA.

Om den inte har ont så kan det vara att den vill slippa undan eller att den kommer ur balans. Jag ser många hästar som slår till med huvudet just i det ögonblick de kommer lite ur balans. Den är ju ung också och kanske inte lärt sig att balansera upp sig riktigt än.
Försök vara noga med att alltid rida hästen i balans och se hur det går.

Nu kan de ju slänga olika på huvudet, men många travare och fullblod slänger ju på huvudet när de blir upphetsade. Min häst (fullblod) står t.ex. ofta och tixar i stallgången när man borstar och det kan hon oxå göra när man rider efter att man galopperat och hon är uppspelt...

Men de kan ju oxå slänga på huvudet pga obehag...

"min" polle gör så för att slippa undan.
lyckas han inte där så slänger han sig åt sidan,
hjälper inte de får man vara beredd på några skutt ;)

tjockare bett eller pullargrimma hjälper inte.

försök ta reda på i vilka situationer hästen slänger med huvudet. är det för att den blir uppspelt, så är det inga fel med att sätta på en gummisnodd, för att öka motståndet och däregenom få hästen mindre villig att slänga runt huvudet.

att det kan ha med balansen att göra kan mycket väl vara troligt! ta nu inte detta på fel sätt, men du verkar vara av den yngre generationen, med tanke på ditt sätt att uttrycka dig, och yngre förmågor har inte riktigt samma pejl på balansen som en äldre. så det kan mycket väl vara så att du inte sitter helt balanserat och din häst är lite känslig för det.

att släppa tygel helt och bara rida med vikt och skänkel låter inte som en bra plan inför framtiden, du måste kunna korta upp tygel och ta i hästen utan att den ska protestera!!!

många hästar tycker om att ta stöd i bettet och ett kilos tryck är faktiskt inte så mycket som man skulle kunna tro. Risken med att ta ett rejält stöd i munnen är att hästen blir framtung och du som ryttare upptäcker att du sitter med hela hästen i tyglarna. ett lagom stöd är bäst, hästen ska foga sig efter dina tygeltag och inte ta mer stöd är vad du ger den.

att utrustning passar är A & O i all ridning/körning/hästhantering och jag förutsätter att du har bra koll på läget.

en unghäst, enligt min erfarenhet, hittar alltid sina egna små vägar att visa vad de tycker och uttrycka sig, så det gäller att lära känna den egna hästen och lära sig förstå vilka rörelser som beskriver vad, först då kan man börja sålla vad som är trams och vad som betyder något.

att ta hjälp av ett pr extra ögon när du reider är inte alls fel. då har du någon som kan berätta hur de saker du upplever, faktist ser ut och sån hjälp kan vara otroligt bra att få!!!!

:eek: du måste skämta!

Skulle du vilja ha en konstant vikt på nåt kilo i munnen när du är ute på ett joggingpass? Jag måste vara konstig isåfall för jag tycker inte det låter så värst skönt.

Till TS: prova att släppa tygeln HELT och rida med din sits och dina skänklar. Tror din häst är missnöjd med bettet eller din hand.

Fast det är faktiskt så att många hästar behöver lite stöd i handen för att jobba bra. Med det menar jag inte, och tolkar inte heller att den förra som skrev så menar, att man ska hänga i munnen på hästen eller dra på något vis. Utan en stadig, mjuk, stilla hand. Även om många andra hästar går bäst på lång tygel. Det som är däremellan tror jag dock inte alls är bra, där tygeln liksom glappar, jätteobekvämt för hästen då det ibland "drar lite" i mungipan och ibland inte finns något alls där...

Fast det är faktiskt så att många hästar behöver lite stöd i handen för att jobba bra. Med det menar jag inte, och tolkar inte heller att den förra som skrev så menar, att man ska hänga i munnen på hästen eller dra på något vis. Utan en stadig, mjuk, stilla hand. Även om många andra hästar går bäst på lång tygel. Det som är däremellan tror jag dock inte alls är bra, där tygeln liksom glappar, jätteobekvämt för hästen då det ibland "drar lite" i mungipan och ibland inte finns något alls där...

Kom att tänka på när jag läste detta ett annat problem som kan leda till en ororlig mun. Jag har ridit i flera privatstall och har observerat att vissa ryttare gärna låter sidostyckena vara lite långa. Detta, om något skapar, osäkerhet i hästens mun då bettet blir väldigt rörligt varje gång ryttaren tar ett tygeltag.Om tränset är rätt inspänt, ligger ofta även bettet bättre.

Håller med. Hästen ska bära upp sig själv, det ska inte ryttarens hand behöva göra. Och det kan som sagt inte alls vara skönt att ha vikt på nåt kg i munnen.

Det är ju någons mun vi pratar om att ha ett metallbett i med något kilos tyngd i! Hör du inte hur det låter? Hur skulle det kunna vara behagligt?
En häst behöver inget stödben fram i form av tryck i munnen. De kan gå utan rullator.
Vad man däremot ska ha är kontakt tyglarna hela tiden. Man behöver inte glappa i tyglarna för att man inte rider med stöd. Det går att rida med sträckt tygel hela tiden, jämn kontakt som inte bryts, utan 1 kg tryck i tygeln.
Den form hästen jobbar bäst i är då den bär sig själv. Alla hästar kan gå i form utan tryck i munnen. De behöver bara en ryttare som kan rida.

vet du hur mycket 1 kilos tryck är? där är inte mycket.....

Vet du hur lätt kontakt man kan rida hästar med, förutsatt att man kan rida? Det är bra mycket mindre.

Hur skulle du gilla att hänga ett kg från varje mungipa i ett stålföremål och ha det där en tim?

som jag misstänkt, så har du inte en blekaste aning om hur mycket ett kilos tryck är.

det är inte samma som som att hänga ett kilo i varje tygel och sen låta det hänga där i en timme. för det första har du helt plötsligt ökat på ett kilo (?) till!!!!
närmast att komma ett kilos tryck, för att få en aning om hur lite, föreställ dig detta:
häng upp en liten mjölk i två tömmar, dra tömmarna genom 2 lättrullande taljor och ta sedan en tygelfattning med tömmarna. där har du ca ett kilo i händerna.... inte speciellt mycket va?

Precis.... Vi har tre kilos tryck i vår vattenutkastare på gården, men det är ju inte tre kilo som kommer ut genom slangen och ger blåmärken direkt ;)

Ett mjukt och fjädrande stöd i tygeln är mkt bättre än ett par flaxande tyglar som ger en orolig hand och orolig mun. Förstår inte varför så många råmar rakt ut när man säger att hästen ska ridas med ett mjukt stöd i handen, bara genom att korta tyglarna och hålla dem helt sträckta så har man ett bra stöd i tygeln. Många tror att de är snälla på hästen när de rider på halv långa tyglar men nånstans ska hästen acceptera bettet o tygeln och en glappande tygel är bra mkt värre än en kort stadig tygel.

Vet du hur lätt kontakt man kan rida hästar med, förutsatt att man kan rida? Det är bra mycket mindre.

det handlar inte bara om att "man kan rida". man ska sitta på en häst, som inte har olater för sig.
eftersom det handlar om TS unghäst är det ännu viktigare att bena ut varför den gör som den gör sen ta bort denna olat!!!!

Det är riktigt jobbigt att rida en häst som stretar och slänger med huvudet - det där med fast och mjuk hand blir ett minne blott.

När du vet att problemet inte sitter i tänder/mun hälsa eller några andra fysiska problem kan en kortvarig lösnig vara att använda en sk. "gummisnodd" - den skall självklart inte vara hårt dragen men såpass att när hon slänger med huvudet och försöker dra tyglarna ur din hand - då blir tygeltaget mer konsekvent och hon bråkar enbart med sig själv och inte med dig.

Gör hon likadant vid ex. tönkörning?

Ett tips bara, i förbifarten.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Ridning Först. En varning för risk för långt och kanske svamligt inlägg. Men nu undrar jag igen om det är dags att kasta in handduken, sälja...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 061
Senast: Sixten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 412
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar