Vilket otroligt otrevligt svar, kan jag tycka. Vad ger dig rätten att uppfostra TS? Uppenbarligen känner sig TS osedd av någon i sin egen familj, nu talar du om för henne att hon reagerar barnsligt?
Jag skulle vara väldigt obekväm med att någon måste ta med sig egen mat till en middag jag står för. Jag skulle heller näver bäver ta med mig egen mat till en middag om det faktiskt inte är svårt att ge mig ett alternativ. Att bjuda in
@svea med sina allergier skulle vara en utmaning, men jag skulle vilja anpassa den middag JAG bjuder på så att även svea kan känna sig välkommen och trygg till mitt middagsbord. Ffs, hon är ju en släkting? Inte nonchar man en släkting som kommer på middag i 20 års tid, alla högtider? Min egen allergi uppstod i vuxen ålder och det innebar att min släkt och familj drastiskt ändrade på traditionella inslag på våra familjära middagsbord - ingen har någonsin nonchalerat det, ifrågasatt det
men folk har däremot mycket mycket dålig insikt och kunskap om allergier - som allergiker måste man alltid vara extremt tydlig. Det är också
alltid upp till den som är allergisk att upplysa sin omgivning om det - här har TS gjort det - länge, och det är inte ens svårt för släktingen att anpassa sig och sitt middagsbord för TS men det verkar inte ens finnas ansträngning att anpassa något efter sin släkting TS. Riktigt uselt och respektlöst av TS släkting.
Jag skulle nog ge TS rådet att till nästa familjesammankomst av den här typen, i god tid bjuda in sin släkt på en brakmiddag de alla sent ska glömma, en middag där alla vid bordet kan äta allt och där den här fisiga släktingens årliga middagar framstår som en fika på konsum anno 1939. Jag tycker att TS ska prata öppet om problemet i trevlig ton när alla är samlade - och samtidigt ge ett alternativ - "vad säger ni familjen, i fortsättningen kan vi väl a) turas om att ha den här traditionella middagen, b) respektera varandra och slå sig vinn om att alla är lika välkomna till bordet c) om så krävs förändra konceptet - kan vi göra det till en traditionell knytis vilket innebär att kostnader och arbetsinsatser delas rättvist och - att den som har allergier också kan äta sig mätt."