Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det är ju riktigt dåligt.
Är det förresten vanligt med allergier mot enskilda kryddor? Jag har ingen aning.
Är det förresten vanligt med allergier mot enskilda kryddor? Jag har ingen aning.
Känns väl egentligen lite för personligt att skriva detta såhär öppet, då jag har tillräckligt mycket info ute här för att man lätt ska kunna lista ut vem jag är IRL. Men snälla, om någon känner mig IRL, försök "bortse" från det.
Till att börja med: Jag är allergisk mot fisk, koriander och mandel. Reaktionen är att jag kräks.
Min släkt här är inte heller så stor, vi är inte ens 2-siffrigt antal personer.
Hursom. Då är det så att det är en släkting som återkommande brukar hålla i de flesta högtiderna (jul, påsk osv.) då denne har störst hus och mest plats. Jag har absolut ingenting emot varken henne eller hennes familj. Absolut inte. Men hon verkar ha något emot mig, eller jag vet inte vad.
För hon "ignorerar" mina allergier. Och har gjort så hela mitt liv.
Trots att hela min nära släkt (inte bara denna och dennes familj) bor nära, träffas vi max 5-6 ggr/år. Tyvärr. Men hursom. Då brukar jag ringa och påminna "festfixar-släktingen" om mina allergier någon vecka innan varje högtid (för när det går flera månader emellan kan man ju faktiskt glömma!), och även passa på att tipsa om märken som passar (t.ex. prinskorv utan koriander, chokladtårta utan mandel osv.). Men ändå misslyckas släktingen varenda gång med att köpa/hitta på saker utan sådant jag är allergisk emot. Varje gång är det prinskorv med koriander, 51530 sorters sill, lax, kokt potatis och prinsesstårta. Alltid slutar det med att jag äter kokt potatis och (vid påsk) en ägghalva till huvudrätt, och en banan medans övriga äter tårta.
Efter snart 20 år har jag lessnat, och idag stod jag t.om. över påsklunchen för att jag bara blir så förbannad.
Att någon annan av oss andra släktingar skulle hålla i högtiderna är tyvärr inte möjligt. Endera är de för gamla eller så har de (gäller oss) för litet hus med för dålig planlösning. Och nej, denna "glömska" släkting är inte gammal. Hon är idag i 55 års åldern.
Att köpa med sig egen mat till bara mig skulle ju kunna vara ett alternativ, men det känns som att det inte ska behövas (uppenbarligen gör det ju det, men ska det inte räcka att ringa och påminna inför varje högtid egentligen?)
Jag vet inte vad jag ska ta mig till. För utöver ovanstående problem har jag ingenting emot denna släkting. Hennes familj har jag absolut ingenting emot, och vill gärna passa på och träffa de, då vi ju som sagt träffas så få gånger per år. Men jag är så förbannat trött på kokt potatis, kokt ägg och banan. Jag vill kunna äta korven som de andra, jag vill kunna ta mig en tårtbit till efterrätt. Kan tillägga att jag varje gång brukar "skälla" lite och påtala att jag minsann ringde 1,5 veckan innan och påminde om mina allergier, men då kontrar hon bara med att "Oj förlåt, jag glömde bort. Det ska inte hända igen.". Men det gör ju det ändå.
Hur ska jag hantera problemet? Att ringa och påminna hjälps ju uppenbarligen inte. Ska jag behöva ta med mig en egen korg med mat? Eller ska jag skita i att komma varje gång, fast jag egentligen vill träffa släkten?
Ts, eftersom du är typ 20 år och detta har förekommit i 20 år, vad säger dina föräldrar om det hela? De borde väl hjälpt dig och sett till att du blev mätt som barn? Annars tycker jag du har ett större problem där än vad din släkting gör eller inte gör.
Har man det i vattnet? Är inte det är man steker dem? *okunnig*
Förr var jag mycket noga med matintoleranser/allergier och jag ansträngde mig för att vara alla till lags.Till att börja med: Jag är allergisk mot fisk, koriander och mandel. Reaktionen är att jag kräks.
Min släkt här är inte heller så stor, vi är inte ens 2-siffrigt antal personer.
Hursom. Då är det så att det är en släkting som återkommande brukar hålla i de flesta högtiderna (jul, påsk osv.) då denne har störst hus och mest plats. Jag har absolut ingenting emot varken henne eller hennes familj. Absolut inte. Men hon verkar ha något emot mig, eller jag vet inte vad.
För hon "ignorerar" mina allergier. Och har gjort så hela mitt liv.
Kötbullar är det koriander i. Skinka är det visserligen inte koriander i, men det kan det vara i senapen man har på.
Jag håller relativt mycket med. Och undrar som du om eventuell förväxling kryddpeppar/koriander.Är det så att du missuppfattat koriander/kryddpeppar när det gäller köttbullar? Avstått från att ta för dig trots att din släkting vet att du kan äta av dem då det är kryddpeppar och inte koriander? Och visst kan du väl äta skinka utan senap på? En ordinär jul borde du som minst ha tillgång till både köttbullar och skinka att kunna äta dig mätt på förutom potatisen.
Jag tycker du ska ta med dig egen mat på träffarna, ta en god paj och bjud runt om någon annan också vill ha för det verkar vara rätt avskalade julbord etc. ni bjuds på. Jag tycker det är konstigt att dina föräldrar inte markerat eller själva tagit med mat åt dig då du var underårig. Jag hade inte accepterat att mina barn satt hungriga på varenda högtid med släkten utan löst problemet själv.
Ja, jag har sett det, men jag vet att det är väldigt vanligt, även för hemrullade julköttbullar, att det ingår Kryddpeppar, men ovanligt med Koriander.@skogaliten och @Sar
Tittar ni tidigare i tråden så ser ni att tex Felix delikatessköttbullar innehåller koriander. Så det behöver inte alls vara någon förväxling mellan kryddpeppar och koriander.
(varför man skulle vilja ha koriander i köttbullarna är för mig oförståeligt, men det förekommer nog, även i hemmagjorda)
Googlar man så innehåller de flesta julköttbullsrecept kryddpeppar, medan köttbullar koriander bara ger träffar på recept med asiatisk eller afrikansk smakprofil.Ja, jag har sett det, men jag vet att det är väldigt vanligt, även för hemrullade julköttbullar, att det ingår Kryddpeppar, men ovanligt med Koriander.
Det gäller även sådant som Julkorv, Julprinskorv, leverpastej med mera, att Kryddpeppar är väldigt vanligt i julvarianter, medan Koriander förekommer, men är mer ovanligt...
Exakt det här var min första tanke också.
I övrigt så framkommer det ju tydligt i tråden att det är en bedömningsfråga; vissa anser det oartigt att som gäst be om/ förvänta sig specialkost, andra att det är oartigt att som värd inte erbjuda specialkost. Jag är laktosintolerant och var tidigare även vegetarian, jag har alltid tagit med eget eller ätit det jag kunnat av vad som bjuds. Jag tycker inte att det är en stor grej eller något man behöver läsa in saker i att andra människor har dålig koll på ens specialkost. Många tror ju t.ex. att mejeriprodukter, ägg och till och med fisk är vegetariskt, oavsett hur många gånger man förklarar att så inte är fallet. Mina bästa vänner som jag träffade varje dag i skolan kunde liksom plötsligt fråga : "Hur är det nu igen, äter du kyckling eller?". Jag tänker att folk väl har annat att tänka på och det därför är lätt att glömma, helt utan ont uppsåt. Jag hade tagit med egen mat utan att göra någon grej av det, och om någon frågat sagt som det är; "Jag tål ju inte xx och yy så jag tog med zz att ha till potatisen istället".
Fast det beror på att många vegetarianer äter just de produkterna. Vet inte hur många "vegetarianer" som äter både fisk och kyckling. Det är omöjligt att veta om man inte hör med personen direkt.