Slakteri..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Slakteri..

Ok då har jag gjort ett stort misstag...Sen kan ju erkännas att när jag skrev på så sa vet och skrattade att det lär ju ändå inte vara aktuellt för den här hästen och precis som honom trodde jag aldrig att jag skulle sälja och heller aldrig att C skulle dö på annat ställe än den kliniken...:o

Ok då har jag gjort ett stort misstag...Sen kan ju erkännas att när jag skrev på så sa vet och skrattade att det lär ju ändå inte vara aktuellt för den här hästen och precis som honom trodde jag aldrig att jag skulle sälja och heller aldrig att C skulle dö på annat ställe än den kliniken...:o

Ingen fara, du är i gott sällskap. Jag hade en bunt behandlingsbevis till Vision, som inte fördes in i paset. Sen fick han ju livstidskarens igen, som fördes in i passet, senare. Men han hade 'rent' pass ett bra tag..

Det finns folk som kan anse allt möjligt om olika sorters djur, det är väl upp den den bonden då om han tycker hans grisar är sällskapsdjur?

Jag tycker inte det. Men jag tycker att hästar är det och därför äter jag inte hästar.

Hur kan du någonsin veta det?

Jag tror att hästar är mycket intelligentare än vad du tydligen tror...Sen är ju alla hästar individer också. Vad jag menar är, att jag aldrig skulle vilja chansa.
Hellre att de får dö hemma.

Konstigt jämförande...:grin:

JAG skulle aldrig kunna äta hästkött. Så bara för man inte tror på ett liv efter döden så måste man kunna äta hästkött?

Men passet fylls inte i som det ska. Hade jag inte haft med Neffis till kliniken i tisdags hade hennes pass fortfarande varit rent från medicineringar, detta trots att tre olika veterinärer (med tillgång till passet) har skrivit ut butta senaste månaderna.

Patsys pass var också helt rent trots butta upprepade gånger under nästan tre års tid.

:eek:

Senast ändrad:

Och jag upplever det tvärtemot.
Vår veterinär hann knappt skriva färdigt receptet innan hon bad om passet.

Immer

Konstigt jämförande...:grin:

JAG skulle aldrig kunna äta hästkött. Så bara för man inte tror på ett liv efter döden så måste man kunna äta hästkött?

Läs igen....jag sade inte att MAN måste äta hästkött. Du FÖRDÖMDE alla som åt hästkött eftersom det var grymt. Men i inlägget jag citerade så sade du att det spelar ingen roll att hästen ligger och ruttnar i en container eftersom den ändå var död. Då spelar det väl inge roll om den hamnar på mackan heller eftersom den är död?

:grin: på dig själv du

Och jag upplever det tvärtemot.
Vår veterinär hann knappt skriva färdigt receptet innan hon bad om passet.

Immer

Det varierar STORT mellan veterinärer är min åsikt. Jag har mött både den kategorin du beskriver, och den lil-sis beskriver.

Haft veterinär som frågat om pass innan det ens behandlats/kikats på hästen, och haft veterinär som skrivit ut TONVIS med butta utan att ens fråga om passet/utfärda behandlingsbevis etc.

Så, finns nog alla sorter.

Jag berörs dock inte personligen längre. Numera så ser jag till att få kryssat 'ej för humanproduktion' så fort jag skaffar en häst. Tacka nya reglerna ang foderföretagare för det. Bägge mina har 'kryssade' pass. Bägge mina är egentligen helt karensfria.

Men iom att passet är kryssat behöver jag inte bry mig om om vet frågar eller ej, för in eller ej. Tack och lov, för det slarvas fortfarande vilt.

Det varierar STORT mellan veterinärer är min åsikt. Jag har mött både den kategorin du beskriver, och den lil-sis beskriver.

Haft veterinär som frågat om pass innan det ens behandlats/kikats på hästen, och haft veterinär som skrivit ut TONVIS med butta utan att ens fråga om passet/utfärda behandlingsbevis etc.

Så, finns nog alla sorter.

Jag berörs dock inte personligen längre. Numera så ser jag till att få kryssat 'ej för humanproduktion' så fort jag skaffar en häst. Tacka nya reglerna ang foderföretagare för det. Bägge mina har 'kryssade' pass. Bägge mina är egentligen helt karensfria.

Men iom att passet är kryssat behöver jag inte bry mig om om vet frågar eller ej, för in eller ej. Tack och lov, för det slarvas fortfarande vilt.

Och dom som har satt ut dessa regler har inget ansvar för att reglerna efterföljs????

Tänker främst på .....

Motfråga. vad är din uppfattning om att hästar saknar intelligens??

Vad är din erfarenhet och vilka kännetecken kan man avslöja från ngn:s brist på intelligens??

Ja, du Coari, nu är det så att det inte är jag som har nämnt intilligens överhuvudtaget.:confused:

Jag skrev i inläg 44 ett svar till Peachezz att jag inte tror en häst förstår skillnaden mellan att åka till klinik eller slakt.
Fick då till svar att "hästar är mycket intilligentare än vad jag trodde".

Eftersom en annan påstod att jag inte tyckte hästar var intilligenta ställde jag en motfråga vad P. menade med att hästar är intilligenta.:mad:

Jag kan iof svara vad jag tycker, men det gör jag först när jag fått mitt svar av Peachezz, det är liksom inte jag som dragit upp intilligensen.
Och jag tror fortfarande inte att en häst förstår skillnaden på om den körs till klinik eller slakteri.
Jag antar P. menar att de förstår skillnaden just för att de är intilligenta, men vi får se när svaret kommer.

Och dom som har satt ut dessa regler har inget ansvar för att reglerna efterföljs????

Tänker främst på .....

Hur det är nu vet jag inte. Men där när det inte var passkrav för alla hästar än, men det var krav på behandlingsbevis, så skrev jag en insändare till ridsport om det. Jordbruksverket avstod från att kommentera, SLU avstod från att kommentera.

Så de tog inte sitt ansvar på den tiden i alla fall. Och jag är tveksam om det är någon större skillnad nu faktiskt.

Och det tycks inte finnas något större intresse på kommunnivå heller. Kommunens djurskyddsinspektörer har ju ansvar för en hel del av kontrollerna av om djurskyddet följs. Där skulle de ju mycket enkelt också kunna kolla iaf om hästarna HAR pass (behandlingsbevis är ju omöjligt kolla). De hade hästinventering här i länet de två föregående åren. Jag hade tagit fram passen. De ville inte se dem, då citat 'det är så många som inte fått sina pass än i alla fall, så vi kollar inte det'.

Min åsikt angående avlivning av häst är att man antingen avlivar på klinik eller hemma eller nödslaktar, dvs bultar hemma. Vilket av de sätten tror jag inte spelar hästen den minsta roll utan det gäller att ägaren känner sig bekväm.
Min åsikt är också att man som ägare följer sin häst ända till slutet. Om man inte klarar det utan stressar hästen ska i mina ögon ngn följa hästen som hästen känner. För mig finns inget annat.

Tyvärr kan man inte styra över djur man sålt...Min själsfrände,den häst jag älskat mer än livet självt bultades på slakteri...JAG fattar inte hur man kan lämna grimskaftet till en slakteri gubbe och skicka in hästen bland blod lukt och skit.
Nu togs han förvissa 6:30 på morgonen vilket borde innebära att inga färska avlivnings lukter fanns men jag tvivlar skarpt på att djuret inte reagerade.
Jag vet om 7 hästar som tagits bort på det viset. 1 ska enligt ägaren inte reagerat, om han nu inte bara sa så för att göra oss nöjda.1 vägrade gå in och fick dras in med tvång.Dom övriga 5 gick in men med klar ångest och stress.

Vad jag vill med det här inlägget är att höra om det finns NÅGON som tagit bort sin häst på slakteri,som varit med IN och sett att hästen inte fattat ngt!

Jag sålde hästen för att ge honom en sista chans...Men nu sitter jag här med ångest....ångest över att JAG inte följde honom till slutet...:cry:

jag har inte läst hela tråden.

jag har tagit bort i stortsett alla av mina hästar där jag haft möjligheten att välja själv på slakteriet. INGEN har reagerat negativt/blivit stressade och slaktarna har varit väldigt bra mot både djuren och människor. jag har själv hållt mina hästar då dom bultades så jag vet pricis hur det gått till. faktiskt väldigt odramatiskt.

om hästen blir stressad tror jag att det oftast beror på människan/människorna den har runt sig (en häst avlivad hemma kan oxå bli stressad om den har en upprörd/hysterisk/storgråtande människa jämte sig)

jag har stått jämte och sett hästar kämpa imot läänge när dom sprutats med den "gamla" avlivningsvätskan som för övrigt fortfarande används. det tycker jag har varit bra mkt. jobbigare att se än att följa hästen in på slakteriet även om det alltid är jobbigt oavsett vilken metod man än väljer.

som en parantes så har aldrig jag upplevt slakteriet med blod, lukt och skit. det har alltid varit rent där hästen bultas, avblodas görs den längre fram och då ner i brunn. det har alltid gått lugnt tillväga.

Jag har slaktat alla utom två på slakteri(tre med den som dog på travbanan) och skulle aldrig välja nåt annat med en häst man kan transportera. Jag har använt samma slakteri som alexandra w och jag bugar inför deras bemötande både mot häst o ägare. nu senast kunde jag inte då vi bodde för långt bort utan använde ett annat här i närheten och hade hjälp att köra och var inte med själv men de tog inte in hästen alls i slakteriet utan avlivade utanför och tog sedan in kroppen. den sista avlivades på klinik utan att vi var med då hon var trebent och kunde ej transporteras på ett djurvänligt sätt till ett slakteri och jag ångrar det än i dag att vi inte valde hemslakt. jag föredrar bultning för det går snabbt och är smärtfritt.
kommer aldrig välja spruta framför det om möjlighet finns.

jag fick skicka med pass och en försäkran om att hästen ej var behandlad med ngt slaktkarens medel. så det var de noga med och de har även fyllt i passet efter slakten. han som körde fick fullmakt att skriva under ev papper..

håller med , det är lika jobbigt för en bonde o skicka en av sina gamla kossor eller annat till slakt som ngt annat bönder är inte mer hänsynslösa mot djur än andra, däremot finns det en praktisk syn på det hela.
Jag kommer ff ihåg lillesyrrans min när vi satt o åt våra utegrisar första ggn. vi pratade om om det var tjorven el skrållan vi åt o då först fattade hon att vi åt våra grisar:)
jag fattar tycke för kalvar o kossor men vet att de måste bort förr eller senare. så är det bara och det är samma med mina hästar.
dte är lika jobbigt varje ggn men en del av livet

håller med , det är lika jobbigt för en bonde o skicka en av sina gamla kossor eller annat till slakt som ngt annat bönder är inte mer hänsynslösa mot djur än andra, däremot finns det en praktisk syn på det hela.
Jag kommer ff ihåg lillesyrrans min när vi satt o åt våra utegrisar första ggn. vi pratade om om det var tjorven el skrållan vi åt o då först fattade hon att vi åt våra grisar:)
jag fattar tycke för kalvar o kossor men vet att de måste bort förr eller senare. så är det bara och det är samma med mina hästar.
dte är lika jobbigt varje ggn men en del av livet

jag håller med dej att bönder har en annan syn på sina djur de skickar till slakt.. min pappa är bonde och man ser verkligen på honom att han tycker det är jobbigt att skicka i väg en av sina trotjänare.. Jag skulle inte ha något emot att åka med min häst till slakt om hästen är van att åka till nya platser! man får ju se till varje individ.. men jag skulle aldrig kunna åka med min gamla donna på 22 som är livrädd för transport. så jag tycker att man kan inte dra alla över samma kant. (som ts gör)
och tycka att det med slakterier är hemskt för då vet ts inte vad h*n pratar om! slakterier är oftast väldigt "rena" och man ser inte alls massa blod överallt.. man måste veta vad man talar om! man kan inte göra en höna av en fjäder! :mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 370
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 816
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka