Min åsikt angående avlivning av häst är att man antingen avlivar på klinik eller hemma eller nödslaktar, dvs bultar hemma. Vilket av de sätten tror jag inte spelar hästen den minsta roll utan det gäller att ägaren känner sig bekväm.
Min åsikt är också att man som ägare följer sin häst ända till slutet. Om man inte klarar det utan stressar hästen ska i mina ögon ngn följa hästen som hästen känner. För mig finns inget annat.
Tyvärr kan man inte styra över djur man sålt...Min själsfrände,den häst jag älskat mer än livet självt bultades på slakteri...JAG fattar inte hur man kan lämna grimskaftet till en slakteri gubbe och skicka in hästen bland blod lukt och skit.
Nu togs han förvissa 6:30 på morgonen vilket borde innebära att inga färska avlivnings lukter fanns men jag tvivlar skarpt på att djuret inte reagerade.
Jag vet om 7 hästar som tagits bort på det viset. 1 ska enligt ägaren inte reagerat, om han nu inte bara sa så för att göra oss nöjda.1 vägrade gå in och fick dras in med tvång.Dom övriga 5 gick in men med klar ångest och stress.
Vad jag vill med det här inlägget är att höra om det finns NÅGON som tagit bort sin häst på slakteri,som varit med IN och sett att hästen inte fattat ngt!
Jag sålde hästen för att ge honom en sista chans...Men nu sitter jag här med ångest....ångest över att JAG inte följde honom till slutet...