Sv: Slakteri..
Du behöver inte sitta och försöka lära mig hur hästar fungerar, har haft häst i 23 år så jag vet en hel del om det...
Jag har en häst som inte åkt mkt transport, som lätt blir nervös inför nya platser osv. Det är inte JAG som reagerar, utan min häst. Är mkt lugn och sansad som person och vet mkt väl hur samspelet mellan häst och människa fungerar.
Egentligen har det inte så mkt med just slakterier att göra, jag skulle inte ens vilja avliva min häst hos grannen, har en mkt hemmakär häst, skulle aldrig vilja stressa upp henne när hon kan få somna in hemma där hon känner sig trygg. Inget konstigt med det.
Jo det konstiga är att trots dina 23 års "kunskap" så verkar du vara helt främmande för att hästar måste tränas, och all träning måste upprepas för att träningen ska ge inlärning och leda till att hästen är trygg.
Jag blir förbannad på sk,,,, hästägare som lever i tron om att min häst kommer aldrig bli akut sjuk och omgående måste transporteras till en klinik. I detta läge är det absolut inte ett bra tillfälle att börja träna hästen för transportering...
Jag är ytterst förvånad över ditt resonemang och tro mig,, det du tidigare ansåg vara onödigt att träna hästen på kan i detta läge vara skillnaden på ett snabbt tillfrisknande för din häst och ett långvarigt lidande.
Man har faktiskt inte fem timmar på sig att lasta en akut sjuk häst utan snarare max 5 minuter.!!!
Detta är ett fenomen som många veterinärer på kliniker kan skriva under på då dom säger att "hade hästen bara kommit in tre timmar tidigare så hade vi kunnat rädda den"
Hästägaren i andra änden försvarar sig med att det är Veterinärerna som har fördröjt behandlingen vilket orsakat denna individs död.
Hallåååå,,,,,,,,,,,, Dags att vakna nu,, trots 23 års erfarenhet.