Slakteri..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Slakteri..

Jag har aldrig varit med och avlivat någon häst så jag vet inte. Tyvär har båda våra hästar gått på butta och får inte bli mat, men jag tycker ablsout det hade varit det bästa.

Dem har haft ett bra hästliv när dom dör (vi kommer iaf att ha gjort så gott vi kunnat) och det är sådana djur som haft ett bra och värdigt liv vi borde äta. Jag skulle aldrig själv sätta tänderna i min egen häst men om dom nu skulle bli lejonmat eller mat till någn annan människa skulle jag inte ha något emot. Vi har får hos min mamma som vi slaktar på hösten och det köttet är det bästa jag vet.

Varför importera kött hit och ha tråkiga transporter för djuren?

Jag förstår inte hur man kan köra sin häst till ett slakteri...fy vilket ovärdigt och grymt slut...:crazy:

Som jag förstår det så finns det ett litet hästslakteri i värmland som inte alls lever upp till ditt rykte.

Ska jag vara helt ärlig så köpte jag i fredags i en lokal affär hästkött från detta slakteri och så sent som i går kväll grillade två hästbiffar och det blir samma mat i kväll och i morgon. Hästkött är faktiskt jätte gott och nyttigt (om det inte innehåller massa antibiotika) och jag tycker vi ska värna om att våra hästar ska slaktas här hemma i lugn miljö i stället för att transporteras på dessa hemska slakttransporter till Italien.

Kan vi lära oss att äta mer hästkött så kommer vi i slutändan att ge många hästar ett värdigare avslut...

Billigt är det dock inte,,, sex biffar på ca 1.5 kg totalt kostar i affären drygt 250:-

Helt ärligt så ljög jag för mig själv när jag åt denna middag och mentalt programerade mig på att det va nötkött,,, bättre mörare nötkött har jag aldrig ätit.:p

Varför är just hästkött så mört???? Jo för att ryttaren under hästens levene har piskat och sparkat på hästen så mkt i ren okunskap . *tänkvärda ord*

Senast ändrad:

Vi har ett antal ggr på ridskolan avlivat två/tre hästar samtidigt, det som förundrar mig är att när första hästen är avlivad och avblodad så har det aldrig varit några problem att leda fram nästa häst till samma plats. Vad det beror på kan jag inte svara på mer än att jag tror att människan är mer känslig för blod än vad hästarna är.

Vi avlivade två halvblod här hemma hos mig med knappa 10 minuters mellanrum för 3 år sen och det enda bägge herrarna reagerade på var att en fick gå ut och den andra stod kvar i stallet.
När så den andra fick gå ut så stod vi knappt 3-4 meter från den första blodfläcken och min kille viftade inte ens på öronen över den saken..

I övrigt så har jag kört häst till slakteriet 4 ggr,två ridskolehästar,en egen och en kompis häst,och ingen utav de har hunnit reagera på nått innan det var över.
Och då menar jag att de inte reagerat annorlunda mot för om vi lastat å åkt nån annanstans så som tävlingar,träningar osv

Senast ändrad:

Jag förstår inte hur man kan köra sin häst till ett slakteri...fy vilket ovärdigt och grymt slut...:crazy:

Jag skulle aldrig kunna göra så. De hästar vi fått avliva har fått somna in hemma, där de känner sig trygga. Med spruta, som jag föredrar framför bult.
Har sett en avlivning, på vår lilla shettis som blev 29 år. Avlivades lugnt hemma på gårdsplanen, det finaste avslut vi kunnat ge honom.

Har svårt att förstå folk som skickar sin häst till ett slakteri...:devil:

Men om man har en häst som är van vid att åka till nya ställen och är precis lika lugn där som hemma. Som är precis lika trygg där, som hemma. Är de fortfarande grymt?

Får???? det smakar ju kofta.

Mjo okej egentligen är det ju lammen vi slaktar i störst utsträckning, inte lika koftigt. Men bara känslan av att man vet att djuren haft det bra födsel till slakt gör köttet mkt godare tycker iaf jag:idea:

Varför skrev jag då under ett papper?

Eftersom du iom det visade att du var informerad om att hästen hade slaktkarens, och dessutom förband dig att informera ev nya ägare om det, du ska ha fått ett papper i handen med, ett behandlingsbevis, som skulle följt hästen.

Så var det tänkt. I verkligheten så var det ungefär som lotteri om behandlingsbevisen ens skrev, och typ 99% av dem förföll i glömska någonstans. Fanns inget vettigt system att kolla heller om de fanns eller ej, så såvida inte ägaren lät bli att låta hästen gå till slakt, så gjorde de i realiteten ingen skillnad. Det enda slakteriet kan göra är att fråga, man skriver i samband med slakt på ett papper om att hästen inte har slaktkarens, är fri från sjukdom osv. Men förutom nu när man kan kolla passet, så fanns det tidigare inga sätt att veta om djurägaren var ärlig eller ej.

Han var min själsfrände och jag tycker bara att husdjur tar man inte till slakterier och man lämnar dom absolut inte...
Jag ber till högre makter att det gick till som många av er har berättat.
TACK för alla svar!

Det stod bara att hästen inte fick användas till livsmedel. Stod inget om att jag skulle informera ngt.
Och bara jag och mina nära inte äter honom så skiter jag eg i vad som händer när han väl är död..

Mina föräldrar har haft några hästar som tagits bort på slakteri (och några hemma), alla gånger har min pappa varit med hela tiden och enligt honom har det aldrig varit några problem och hästarna har inte tagits in bland de andra slaktdjuren och har inte behövt uppleva någon stress. Jag kanske ska tillägga att hästarna varit lätta att lasta och köra i trailer, så de har inte behövt uppleva någon stress där heller.

Och bara jag och mina nära inte äter honom så skiter jag eg i vad som händer när han väl är död..

Det som du saknar är vetskapen om att denna avlivningen skedde på ett värdigt sett och det maler hela tiden i ditt huvud för du verkar vara en riktig djurvän...

Jag kan inte svara dig med säkerhet hur det gick till för jag är inte din kund och därmed heller inte fått äran att leda denna individ till en lugn trygg sista resa.

Min känsla säger dock att det gick precis till så som du önskade.

Vad som händer med en häst som är död eller även oss människor är absolut inget man kommer lida av.

Jag kanske ska tillägga att hästarna varit lätta att lasta och köra i trailer, så de har inte behövt uppleva någon stress där heller.

Det största störande momentet och oxå det som kan vara störande är just den enskilda individens stress moment utifrån tidigare hantering. Därför förespråkar jag alltid avlivning i hemma miljö.

Ja faktiskt. För då är hästen redan död..jag tror inte på ett liv efter döden...

Ingen kan någonsin säga att det är bättre för hästen att få möta döden på ett slakteri, än hemma bland vänner...

Hur skulle du själv vilja sluta dina dagar? Slaktbilen nästa eller?:grin:

Varför är just hästkött så mört???? Jo för att ryttaren under hästens levene har piskat och sparkat på hästen så mkt i ren okunskap .

Tänkvärda ord? Snarare sjuka ord...

Hur kan du rättfärdiga att äta hästkött? Skulle du äta hund- och kattkött också? Människokött?
Jag tycker det är skillnad på sällskapsdjur och t.ex kor.

Därför har jag svårt för hästfolk som äter hästkött.
Varför inte sluta slakta hästar? Jag skulle då inte vilja äta någons gamla vän..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 369
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 816
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka