Slakteri..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Slakteri..

Hur kan du rättfärdiga att äta hästkött? Skulle du äta hund- och kattkött också? Människokött?
Jag tycker det är skillnad på sällskapsdjur och t.ex kor.

Därför har jag svårt för hästfolk som äter hästkött.
Varför inte sluta slakta hästar? Jag skulle då inte vilja äta någons gamla vän..

För då är hästen redan död..jag tror inte på ett liv efter döden...

var det visst någon som sade.

Jag förstår inte hur man kan köra sin häst till ett slakteri...fy vilket ovärdigt och grymt slut...:crazy:

Har svårt att förstå folk som skickar sin häst till ett slakteri...:devil:

Har svårt för folk som inte fattar att hästar inte fattar att det är ett slakteri de åker till.
Har du lika svårt förstå folk som kör sin häst till klinik för olika undersökningar?

Ja jag tycker det. Hästar är otroligt känsliga, och jag har svårt att tänka mig att en häst inte kan skilja på tävling och slakteri?

Jag skulle då aldrig vilja chansa och låta min häst få lida kval innan den dör.
Nej. Mina hästar ska få sluta sina dagar hemma på gården, den saken är klar.

Varför inte sluta slakta hästar? Jag skulle då inte vilja äta någons gamla vän..

Så förnuftig du är,,, vi sluta slakta hästarna och låter dom självdö,,, ofta med en mkt plågsam lång död som följd.

Brunte fick skenbenet avsparkat i hagen och hoppar fram på tre ben men att humant avliva honom kommer inte på frågan för lagen säger att all slakt av hästar blivit förbjudet.

Hallåå,,,, hur låter det du som påstår dig vara djurvän.

Ruska om lite och tänk efter,, det är väl bättre att hästarna får ett värdigt avslut,, kan efter sin död bidra till ngt bättre än förruttelse med massa maskar som kryper runt i deras kroppar som påminner om att dom rör på sig, malas ner i en stor kvarn så det bara blir köttfärs kvar eller brännas i en ugn där magen efter tio minuter exploderar som ett ägg i en micro.

Är du vegetarian så vill jag bara upplysa dig om att även en liten växt har samma känslor och nerver som ett djur. Skillnade för en växt är dock att den alltid genomgår en mkt långvarig smärtsam död genom att man snittar den strax ovanför roten (vilket kan jämföras med halsen på ett djur) men en växt dör inte lika snabbt som ett snittat djur utan en växt dör långsamt genom torkning.

Har du tänkt så här långt???

kl*

Jag tycker man ska använda hästens kött på bästa sätt!
om alla slaktade sina hästar och använde köttet så skulle inte transporter ner till italien vara nåt problem!

Jag är för att äta hästkött! och ja om det gällde livet så skulle jag lätt kunna äta människokött!

Vi har en utmärkt marknad om folk åt mer hästkött!

Jag personligen har närmsta slakteri 25 mil bort, därav går det bort, men jag försöker ändå bidra! Förra hästen kördes till kolmården och blev mat där! Mina hästar är vana att åka transport både hit o dit så det är en bagatell!

Sen vet jag oxå hästar som har tappat gnistan, de står i hagen och ber uttryckligen om hjälp! hästen vet, och den tycker det är skönt att äntligen slippa smärtan!

själv äter jag inte hästkött, jag bara kan inte, men jag tycker det är jätte bra med folk som gör det!

Tänkvärda ord? Snarare sjuka ord...

Hur kan du rättfärdiga att äta hästkött? Skulle du äta hund- och kattkött också? Människokött?

När jag var liten födde vi i liten skala upp Hereford. Dvs biffkor.

Jag, och min bror, dyrkade kalvarna. Vi döpte dem, borstade på dem, lärde dem gå i grimma och grimskaft, någon red vi in också när den var lite äldre. Alla korna var handtama, alla hade individuella namn. Jag minns fortfarande alla namnen, vilka boxar de stod i osv.

Den enda skillnaden jmf med exvis ponnyerna, var att jag längst inne visste att söta gulliga kalven som jag pussade på, borstade på, gick promenader i grimskaft med, matade osv skulle hamna på middagsbordet sin andra höst i livet. I övrigt fanns ingen skillnad, ingen skillnad i 'tycka om' faktor, pysselfaktor etc.

Jag minns också hur gott 'Rosa' smakade, och jag minns hur jag och bror nästan slogs om att få röra i blodhinkarna. Vi hade hemslakt, så det gick inte med några vackra omskrivningar om att 'rosa farit till himlen'. Rosa blev middagsmat, på ett rätt brutalt sätt. Men det var så naturligt att det inte var någon stor grej.

Det var MYCKET värre när någon av avelskossorna skadade sig eller började bli till åren och det var dags för dem att åka, för de åkte. Stora bilen kom och hämtade dem, och då grät jag, inte för att kossan skulle dö, utan för den åkte iväg. När de föll sig så att de kundes tas ihop med ordinarie slakt var det ingen fara.

Jag äter hästkött. Jag tycker vi ska äta MER hästkött. Däremot vill jag INTE medvetet äta kött från mina egna hästar, helt enkelt eftersom det för mig finns en skillnad i att veta att de är uppfödda för matproduktion, eller inte. Men ANDRA får gärna äta mina hästar, och jag äter gärna andras.

Och får jag välja så låter jag hellre kadavret bli kött, dvs slaktar hästen, än skickar på destruktion. För mig är det mycket renare, naturligare och känns mycket bättre att veta att hästen faller, avblodas, flås, och sedemera styckas, än att de hamnar i kontainern och åker över halva Sverige, i sommarhetta, med andra kadaver i olika stadier av föruttning osv.

Jag tvingar ingen äta hästkött, men jag anser inte att man ska uttala sig kategorisk om de som gör det heller. Världen är inte svart eller vit.

Nej, jag skulle inte äta hund eller katt, det är inte en del av vår kultur att äta dylika djur. Däremot äter jag gärna hare, inkl de harungar som jag tog hand om när mamman blev påkörd. Jag nappade upp dem, och hade dem som husdjur. Sen käkade jag upp dem :devil: På samma sätt har jag inga problem äta kanin, lamm/får, gris, kyckling/höns etc heller. Även om de i många år varit husdjur innan.

Så vore det kulturellt riktigt att käka katt och hund i det här landet skulle jag mest troligt käka det med.

Däremot äter jag OGÄRNA importerat kött, och kan jag så väljer jag kött där jag vet var det kommer ifrån och hur djuren haft det. I andra hand väljer jag ekologiskt/KRAVmärkt.

Så förnuftig du är,,, vi sluta slakta hästarna och låter dom självdö,,, ofta med en mkt plågsam lång död som följd.

Brunte fick skenbenet avsparkat i hagen och hoppar fram på tre ben men att humant avliva honom kommer inte på frågan för lagen säger att all slakt av hästar blivit förbjudet.

Hallåå,,,, hur låter det du som påstår dig vara djurvän.

Fast slakt och avlivning är inte samma sak. Brunte kan humant avlivas, även om hästslakt totalförbjuds. (Sen är det ett horribelt förslag, där är jag helt enig med dig, men det blev väl svartvitt där med terminologin och i ditt ex)

P.S. Vi har ett antal ggr på ridskolan avlivat två/tre hästar samtidigt, det som förundrar mig är att när första hästen är avlivad och avblodad så har det aldrig varit några problem att leda fram nästa häst till samma plats. Vad det beror på kan jag inte svara på mer än att jag tror att människan är mer känslig för blod än vad hästarna är.

:D:D

Ursäkta min humor..
Men jag ser i mitt inre hur alla fölmärrarna hemma hoppar rätt ut genom fönstren i panik så fort någon fölar...;)

Nä..hästblod är det ingen häst som reagerar över.
Snarare tvärtom.

Däremot vet jag av erfarenhet att vissa hästar kan reagera på
älg-blod. Eller annars var dom lite fjantiga, för vissa brydde sig inte alls.

AM

Det där är vad vi bönder kallar för "noll-åtta kommentar"
(ursäkta ni andra)

För enbart en riktigt stadsbo som enbart ser mat på Ica och och
ej någonsin satt sig in i en bondes arbete, kan skriva något så urbota dumt och fördomsfullt :mad::mad:

AM

:D:D

Ursäkta min humor..
Men jag ser i mitt inre hur alla fölmärrarna hemma hoppar rätt ut genom fönstren i panik så fort någon fölar...;)

Nä..hästblod är det ingen häst som reagerar över.
Snarare tvärtom.

Däremot vet jag av erfarenhet att vissa hästar kan reagera på
älg-blod. Eller annars var dom lite fjantiga, för vissa brydde sig inte alls.

AM

Liten spinn off som väcktes av det med fölningar (där ju stoet slickar fölet, och man i flock kan se andra hjälpa till med slickningen med om fölet accepterar det), men en gång för länge sen så fastnade en av ponnyerna i stallet där jag red i taggtråd och slet sönder sig något alldeles överjävligt. Det var bara att avliva kraken när det upptäcktes, vilket gjordes på plats. Men hästen var som sagt rätt rejält söndersliten av taggtråden, och det blödde rätt kopiöst med människoögon sett iaf. Flockpolarna stod i ring och slickade bort blodet.

Samma sak har jag sett ett par ggr bland mina med, någon har skadat sig på kroppen (bringan t ex) och det har blodat (om än inte extremt), och jag har reagerat på att ena hästen stod och slickade på den andra. Slickade bort blodet.

De får inte reda på det om man inget säger, eller om inte passet visas och det finns inskrivit där.
Då går hästen till livsmedel ändå, ja, om den nu är slaktad.....
stackare, jag skulle också ha ångest.

Passet skall visas upp, ifall köttet ska användas som livsmedel. Men man kan också slakta på ett slakteri för att sedan skicka kadavret till destruktion.
Det slakteri som tar emot hästar utan pass och låter köttet gå till livsmedelsproduktion är ytterst oseriöst. Jag undrar om det öht kan förekomma i dessa tider med hård kontroll.

Jag förstår inte hur man kan köra sin häst till ett slakteri...fy vilket ovärdigt och grymt slut...:crazy:

Jag skulle aldrig kunna göra så. De hästar vi fått avliva har fått somna in hemma, där de känner sig trygga. Med spruta, som jag föredrar framför bult.
Har sett en avlivning, på vår lilla shettis som blev 29 år. Avlivades lugnt hemma på gårdsplanen, det finaste avslut vi kunnat ge honom.

Vad hände sen med dina hästar? Separat kremerade, eller bara nergrävda? Varför är det värre att människor äter hästkött än att likmaskar gör det?

Immer

Skulle du äta hund- och kattkött också? Människokött?

Av tradition äter vi här i norden inte djur som äter andra djur, dvs hund och katt äter kött. Människokött äter vi inte heller eftersom vi inte är kannibaler.

Immer

Men om du nu skrev på ett papper om att du blivit informerad om att slaktkarens fanns så skulle du sett till att denna information fördes in i passet!

Immer

Jaha,ja eftersom det här hände 4-5 år innan passet kom så hade jag ingen tanke på det när C fick passet. Trodde att det var djursjukhuset som hade ansvaret....Får väl hoppas att ingen blir sjuk nu då...*ler vagt*

Det stod bara att hästen inte fick användas till livsmedel. Stod inget om att jag skulle informera ngt.
Och bara jag och mina nära inte äter honom så skiter jag eg i vad som händer när han väl är död..

Okej, på alla behandlingsbevis jag fått har det stått, om än väldigt finstilt ibland, att behandlingsbeviset ska följa hästen (och som ngn sa, sen när passen kom skulle det första in. DET fungerade inte alls dock, och där tog veterinärer inte sitt ansvar alla ggr heller).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 370
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 816
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka