Slakteri..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Slakteri..

Ja du...eftersom du inte ens kan stava till intelligens så vet jag inte om du förstår vad det innebär...

Hur kan du tro att en häst inte upplever någon skillnad på träningsplats och slakteri?

Jag har haft hästar i 23 år och har upplevt att hästar är mkt känsliga, smarta och lyhörda djur. Sen är hästar individer, självklart. Men jag tror en häst kan förstå mer än vad vi tror...det är inga dumma djur.

Jag skulle då aldrig köra mina hästar till slakt, den saken är klar. Tycker inte det är värdigt för mina hjärtan att dö så. De ska dö på ett så bra sätt som möjligt, hemma bland nära och kära.

Det beror på hur man ser på hästen. Jag ser på den som en vän, och en vän skulle jag aldrig slakta.

Har varit till slakteri två gånger. Tror första var -99 när jag åkte till ett litet slakteri utanför Karlstad. Vi fick en fast tid på morgonen och det var helt tomt på andra djur när vi kom fram. Lugnt och rent. Vi skrev papper och lastade ur. Veterinären tittade på henne och jag fick leda in henne i den ganska stora hallen. Jag fick hålla henne men de bad mig ta ett kliv tillbaka när de skulle bulta. De pratade lite med henne och sedan föll hon. Lite darrningar men inget annat. Jag fick grimman tillbaka och sedan gick jag. Gråten kom när jag satt mig i bilen. Kändes rätt djäkla hemskt men jag var med hela vägen och vet att hennes slut var odramatiskt och utan stress.
Samma sak med dotterns ponny alldeles nyligen men i stället ett slakteri utanför Örebro. Jag var först på morgonen. Vi skrev in oss. Lastade ur. Veterinären tittade på honom, nickade till killen som fått grimskaftet av mig (som såg lite bedrövad ut, inte lätt med oss hästägare som själva har gråten i halsen) och de gick in i hallen med mig hack i häl. Jag hann knappt med innan han låg. Han rörde inte en fena. Föll fint på sidan. Såg ut som han sov helt utsträckt. Jag backade ut igen och fick hans grimma. Lite blod på den som de spolade av innan jag fick den. Väl i bilen kunde jag bli riktigt ledsen. Nu behövde jag inte vara tapper för honom längre.
Jag uppskattar verkligen att slakterierna fortfarande anpassar sig efter oss hästägare som vill ha ett lugnt och värdigt slut och kan tänka oss åka in med dem.
När sluträkningen kom blev det lite plus som nästan täckte bensinen. Hade jag valt kadaverbilen hade det kostat närmare 4000 och faktiskt spelade det in i beslutet. Det ska ju betalas kontant vid hämtning och alla har inte de pengarna att trolla fram så där bara.
Jag är inte rädd för att åka igen så länge förutsättningarna är ungefär lika. Men det är fruktansvärt bra att man kan välja avlivning hemma också. Bägge behövs. Om jag hade en häst som inte var van att åka och som jag misstänkte skulle bli stressad så blir det hemma.
Men hur som så hoppas jag att det ska vara bra länge innan det ska vara dax igen.

Jag skulle då aldrig köra mina hästar till slakt, den saken är klar. Tycker inte det är värdigt för mina hjärtan att dö så. De ska dö på ett så bra sätt som möjligt, hemma bland nära och kära.

Det beror på hur man ser på hästen. Jag ser på den som en vän, och en vän skulle jag aldrig slakta.

och vad är ett så bra sätt som möjligt då ? och vad får dig att tro att om man väljer slakteriet så ser man inte hästen som vän ? har du själv varit med om slakt på slakteri ?

jag håller med dig om att hästar är känsliga och lyhörda djur men snarare på människorna och dessas sinnesstämmning än på var dom befinner sig. dom flesta hästar är ju vana att transporteras till olika miljöer och dom vet inte vad ett slakteri är så därmed vet dom inte heller vad som ska hända, lika lite som dom vet vad containerbilen vid kadaverhämtningen innebär osv.

om fler hade tagit bort sina hästar på slakteriet i sverige så hade inte sverige behövt importera så mkt. hästkött från utlandet och därmed hade troligen dom många "slakttransporterna" från sverige minskat. jag föredrar det sättet framför att skicka med kadaverbilen för att bli biobränsle, men tyvärr kan man inte ens välja så längre. av våra 5 är det endast 1 som får bli mat....

sedan hur det går till på vägen till biobränsle är ganska omskrivet här på buke, personligen känns det inget vidare för mig att ha fått ta del av det (särskillt inte som jag i sommar ska ta bort min gamling som är 37 år nu. henne har jag haft i 28 år) när inga alternativ finns...

Men jag ser i mitt inre hur alla fölmärrarna hemma hoppar rätt ut genom fönstren i panik så fort någon fölar...;)

Kanske bara jag som är övertrött, men jag tycke den där var skitkul!:rofl:

Angående att hästar slickar blod - kan det ha något att göra med att få bort blodlukten så att rovdjur inte kommer? Och att slicka sår på varanda sa min veterinär att dom gör för att rengöra såren och så.

*Lånar knapp i samma veva*
Människor svälter världen över och så har folk mage att gnälla om lite död häst som blir till mat, vad är det för svammel?!:mad:

Och nej, vi äter inte människor av två anledning som jag kan se det:
1) kannibalism är förbjuden då det är moraliskt fel att äta någon av våran art.
2) våra kroppar kan användas till så mycket bättre syften än mat, tänker då på organdonation.
Sen med tanke på hur mycket gifter vi tryckt i oss under en livstid så vette fan om jag skulle vilja äta en människa:crazy:

Kl
jag ahr sänt 2 hästar till slakteri, den första var jag själv med och lämnade och lät maken vara med in i det sista då jag inte fixade det. Den andra åkte en snäll hovslagare i Skövde med. Inga stressade hästar där inte.
De övriga har fått avlivas på stallplan då det av olika skäl inte varit möjligt att köra in dem till slakteri. De har inte fått gå till köttindustrin pga sjukdom.
Har inga svårigheter att äta hästkött, inte mer än att det är svårt att få tag på det. Men så är jag jägardotter och äter det mesta i köttväg, vad som helst bara jag slipper genmanipulerade sojabönor urk.:cool:

Ja du...eftersom du inte ens kan stava till intelligens så vet jag inte om du förstår vad det innebär...

Hur kan du tro att en häst inte upplever någon skillnad på träningsplats och slakteri?

Det var du som tog upp intilligens, då kan faktiskt du förklara.

Sedan har jag inte skrivit som du påstår att jag gjort, jämnställ inte mitt val av klinik som att vara på en träningsplats.

Men förklara för mig hur en häst förstår skillnaden dels mellan att åka till klinik eller slakt?
dels förstå skillnaden på plats?

Det är i din skalle skillnaden finns, inte i hästens, det borde du ha intilligens nog att förstå.

KL
Det är lite kul att läsa den här diskutionen. De som INTE ÅKT med sin häst till slakteri beskriver med fasa vad som händer där och hur stressade hästarna blir. De som ÅKT till nämnda inrättningar beskriver ett lugnt slut för hästen totalt utan stress.
Hur många är det som verkligen har varit med om hästar som är rädda för blodlukt? Nu menar jag verkligen varit med om inte vad ni tror och har läst.
Min häst är inte rädd för blod. Hon har gått fram till ganska nyflådd älghud och mycket intresserat nosat igenom den för att till slut få iden att smaka på den (okej inte rent blod men defenitivt inte blodfritt), hon har då hon börjat blöda vid verkning intresserat nosat och sedan slicka i sig blodet (nej hon blev inte för hårt verkad utan hade trampat på en sten dagen innan och hade en blodutjutning i strålen), hon har mycket intresserad undersökt min blodiga binda som jag blev tvungen att byta ute i skogen :crazy: :eek:.
När vi tog bort två hästar på en ridskola jag jobbade fick vi ta den ena mitt i där hästarna skulle gå för att komma in (den skadade sig svårt när bilen var där). Ingen av de andra hästarna (ca 20 st) som gick förbi/över den platsen ca 15-30 minuter efter avblodningen reagerade alls.
Jag vet en häst som reagerat på blod och det såg jag inte själv utan har fått berättat för mig så det kan varit något annat som gjorde den rädd.

Precis som jag trodde, som en sa här i tråden, så väljer folk slakteri för att det är billigt.

Det stavas intelligens...:grin:

Och ja, jag är rätt säker på att hästar förstår skillnaden på olika stllen. Självklart kan en häst inte veta att den ska till ett slakteri, men jag tror många reagerar väl där.
Mina hästar är väldigt känsliga för blod och lukten av död.
När vi tog bort vår shettis så fick han ligga kvar ett tag innan kadaverbilen kunde komma (var på julafton). Alla hästarna tittade mot den platsen, även efter hästen blivit hämtad, och var rädda för att gå fram dit låååångt efter.

En häst bör (om man behandlar den bra och den trivs) alltid känna sig tryggast hemma.
Så varför skulle jag köra hästen till ett slakteri? För att det är billigt??
Hur kan man ens ha med priset i beräkningen, har man häst ska man ha råd med allt omkring också...

Har fått avliva två hästar, båda hemma på gården, ena var planerad andra inte, båda blev hämtade med kadaverbilen. Ja, det kostar. Men det kostar att ha häst. Hade velat begrava dem hemma dock.

Jag skulle aldrig kunna med att köra mina älskade hästar till ett slakteri för att dö...usch. Hemma är helt klart bäst, vad vissa här än säger...på gården, lungt och fint.

Jag har sett hästar reagera på blod...

Vad är motivet till slakt då? Varför avlivar ni inte hemma? För att ni inte har pengarna eller tycker ni det är SÅ bra för hästen att slaktas?

Jag ser mina hästar som mina bästa vänner, men när dagen D infinner sig så kommer jag att slakta mina hästar. Dock inte på slakteri, utan iså fall får slaktbilen komma och göra uppgiften. Hur tänker du dig det hela, ska dina hästar få självdö? Kan det vara förenligt med att god djurvård, att se sina bästa vänner plågas ihjäl?

Men är det DU eller dina hästar som reagerar på blodet.

Om jag får gissa så sitter det i ägaren och hur ägaren beter sig, dvs hästarna reagerar på vad du sänder för signaler.

Min förra togs av just Sthlm Nödslakt som är beskrivet innan, jag orkade inte hela vägen men de gjorde en stallkompis (eller två var de).

Men jag skulle kunna åka till slakteri (eller som beskrivet innan, Kolmården) just för att jag tycker det är onödigt slöseri att gräva ner/bränna om det faktiskt finns en "användbar" kropp.

Men då bara med en häst som är i skick att transporteras, inte annars.

I mitt förrförra stall så togs en av hästarna bort AKUT i en av boxarna, det var blod på ett mindre trevligt sätt men inte brydde sig hästarna eller den riktiga boxinnehavaren om det! (Naturligtvis gjordes stallet rent så gott det gick, högtryck var det fel säsong för).

Vad är motivet till slakt då? Varför avlivar ni inte hemma? För att ni inte har pengarna eller tycker ni det är SÅ bra för hästen att slaktas?

När man ser en reaktion från hästen, så är de i de flesta fall människan själv som står för den. Vi har en väldig förmåga att överföra våra känslor på hästen (vår kompis), vi tycker att allt med blod är obehagligt, och då tycker även hästen det. I naturligt tillstånd förekommer inte något sådant, fölmärrar fölar i hage och det kommer alltid lite blod. Tror du då på fullt allvar att resten av dessa märrar får panik? Och nej, det är ingen skillnad på det blodvite som uppstår i samband med en avlivning kontra den som blir vid en fölning.

Jag tycker att din diskussions nivå börjar bli lite väl låg, vägen till rom kan vara olika. Man ska alltså inte behöva bli nedvärderad för att man väljer ett alternativ som kan anses billigt, det absolut billigaste vore att strunta helt i saken men att man då väljer att ta sitt ansvar på detta sätt anser jag som hedervärt. Själv skulle jag inte klara av det, men det beror just på vad jag skrev ovan. Jag tycker att dessa platser är obehagliga, vilket även min häst i det läget skulle tycka också.

Så varför inte var ärlig i stället, och även kunna medge varför detta alternativ skulle vara gångbart. De är professionella på dessa ställen, det vet jag. Men skulle ändå inte lindra mitt obehag.

Beskriv gärna situationen det här är en ska som intresserar mig :laugh:.

Om du syftar på mig så kommer min häst med 99% sannolikhet avlivas hemma. Den sista % är ifall hon skadar sig alvarligt på bortaplan. Min häst får inte gå till slakt eftersom hon fått något som det är livstidskarens på enligt vet som läste journaler. Dock kryssade inte vet i rutan om medicinering utan den andra :confused:

För mig känns det som om motståndet mot slakteri inte handlar om vad hästen tycker utan om vad människan känner (eller "ska" känna). Det finns trots allt ett antal historier här där hästarna uppenbarligen har fått ett mycket bra slut inne på slakteri om då ägaren inte behöver betala för att ta bort sin häst och dessutom tycker att det är mer etiskt riktigt att hästen går till mat istället för att bara destueras så förstår jag inte varför det är så hemskt.
Pengar behöver vi inte diskutera i mitt fall jag garanterar att jag kan välja exakt det avlivningsätt jag vill, jag anser dock inte att det dyraste är det bästa för min häst.

OT Av någon anledning verkar det som om hästägarskap ska vara så dyrt och besvärligt som möjligt annars tycker man inte om sin häst. Detta går igen i alla resonemang här inne. Förenklar du mockningen, utsläpp/insläpp, tar bort på slakteri och får några enstaka kronor över osv så anser vissa att man inte bryr sig om sin häst. Jag undrar varför det ska vara besvärligare att vara hästägare än det behöver vara, varför hästskötsel ska bedrivas som det gjordes på medeltiden (allt görs med handkraft) istället för att ta in de tekniska hjälpmedel som finns. Det är ju ofta späda kvinnor (ja många är späda) som ska bolla med dessa tunga saker hästen behöver vilket medför att det skapas spännigar i kroppen som defenitivt inte gynnar hästen när matte sedan sitter upp för att rida.

För att uttrycka det utan omskrivningar:

För MIG känns det mycket, mycket bättre att hästen när den är död och borta på plats tas om hand, och sedemera styckas och blir kött/mat. Än att den ska bultas hemma, lastas med kran och dingla i luften, släppas ner i kadaverbilen där den hamnar huller ombuller (i botten, i mitten, överst, vem vet) med andra kadaver - i olika stadier av förruttning. Och sedan transporteras ganska lång sträcka, hinner börja ruttna etc innan kroppen destrueras. Och bli mat känns faktiskt också bättre än att grävas ner (även om det känns bättre än åka kadaverbil) och sakta ruttna, bli uppäten av maskar och skalbaggar och andra organismer.

Var det så att jag kunde bulta hemma, den åkte en kort sträcka och där destruerades skulle jag ha mindre emot den delen. Men nu är inte verkligheten så, och det gör mig extremt mkt mer att tänka på kadaverbilens container och dess innehåll, än MYCKET mer rena och hygieniska hantering som är om hästen slaktas och blir mat.

Pengadelen kvittar.

När den dagen kommer så blir det spruta, såg ett prgram på
tv när dem använde bult ) En stav som dem tryckte mot pannan.
Då trillade hästen och låg och sprallade med bakbenen. Tyckte det var otäckt:eek:

Min häst får inte gå till slakt eftersom hon fått något som det är livstidskarens på enligt vet som läste journaler. Dock kryssade inte vet i rutan om medicinering utan den andra :confused:.

Den med 'inte för human produktion?'. Det är den rutan som ska kryssas om hästen fått mediciner med livstidskarens på. Eller hur menade du?

Det finns en rad mediciner som inte får användas till livsmedelsproducerande djur. För att inte hästägarna ska bli av med alla de medicinerna (de är en hel del, och svåra att ersätta med annat vissa av de) så finns alternativet hos häst att undanta djuret för livsmedelskonsumtion (för all framtid, livstids slaktkarens), för att kunna behandla djuret med just de medlen.

När den dagen kommer så blir det spruta, såg ett prgram på
tv när dem använde bult ) En stav som dem tryckte mot pannan.
Då trillade hästen och låg och sprallade med bakbenen. Tyckte det var otäckt:eek:

Ett litet tips är att redan nu sätta dig in i de olika alternativ som finns. Tyvärr är det så att du inte heller med spruta kan gardera dig emot kramper (eller värre) heller.

Det är tunga, stående djur hästar, och tyvärr kan man inte humant avliva så att det blir vackert, lugnt och stilla, oavsett metod. Dessutom så reagerar individerna olika. Jag har bultat hästar som fallit och legat mer stilla och lugnt än hästar som tagits bort med spruta. Och vice versa.

Men om man är beredd och vet vad som väntar är det lättare att välja om man bör närvara eller inte, och om man vet mer om respektive avlivningsmetod så är det lättare att dels välja, och att dels inte i efterhand bli chockad.

KL

I den här tråden verkar det bara finnas två alternativ. Åka/skicka iväg till slakteri (för att ev. bli livsmedel) eller avliva hemma och göra av med kroppen på olika sätt. Men finns inte alternativet med slakt hemma kvar? (Jag blir lite orolig här, har jag missat något :o)

Nu var det många år sedan jag var tvungen att ta bort en häst men då gick det att slakta hemma. Slaktbilen kom och bultade och avblodade och sen blev hästen livsmedel (jag fick i alla fall pengar per kilo i efterhand). Så skulle jag vilja göra nästa gång också då det stämmer bäst överens med min syn på saker och ting.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 369
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 816
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka