Sv: Slakteri..
Det finns väl två rutor en som handlar om medicinering med livstidskarens och en "vill inte att den ska slaktas för jag tycker inte om slakt". Den andra rutan fyllde vet av någon konstig anledning i.
Har inte passet här så jag kan inte se exakt hur det står det bör dock vara samma som i K:s pass iom att min är reggad i arab.
Nja, inte helt rätt.
Det finns en ruta, och ett ställe att istället fylla i medicineringar. Rutan för 'ej för human konsumtion' kan kryssas i av den anledning du nämner, eller för ägaren av annan anledning vill det.
Dock så får livsmedelsproducerande djur INTE behandlas med substanser som är upptagna i 'rådets förordning (EEG) bilaga IV'.
Detta skapade problem för hästarna och hästägarna, då det finns en rad välanvända, välfungerande substanser i den där bilaga IV, som alltså är helt förbjudna till livsmedelsproducerande djur. Vilket hästar räknas som.
Alltså har man gjort ett undantagsalternativ för hästar. Om de undantas från humankonsumtion, dvs aldrig går till slakt, så får de aktuella substanserna (i bilaga IV) användas. Då SKA rutan 'ej för humankonsumtion' kryssas. UTAN den kryssad får substanserna inte ges.
Sen finns ett eller flera blad för att föra in medicineringar på. Detta gäller för substanser som INTE finns i någon av bilagorna.
Det finns fyra bilagor. I, II, III och IV. De tre första innehåller substanser godkända för livsmedelsproducerande djur. Den fjärde innehåller icke godkända substanser (förbjudna). Men alla substanser/läkemedel som används till häst finns inte med i den förordningen (tex utskrives ju ibland humanpreparat etc), och om hästen behandlas med läkemedel som INTE är med i någon av bilagorna OCH hästen inte är undantagen för humanproduktion, så ska behandlingen föras in. Och har minst 6 månaders slaktkarens.
Så, om hästen fick ett substans som är med i bilaga IV, då finns inga val, då SKA 'ej för humankonsumtion' kryssas. Den kan också kryssas frivilligt givetvis, men det finns ett 'tvångskryss' med.
Och jag antar att hästen BLEV behandlad just med substans som ej får ges till livsmedelsproducerande djur, och därför fick passet kryssat.