Slakteri..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Slakteri..

Precis som jag trodde, som en sa här i tråden, så väljer folk slakteri för att det är billigt.

Det stavas intelligens...:grin:

Jag kan varken stava eller räkna. Så nu vet du det.
Men det betyder inte att jag inte förstår ordets innebörd.

Senast ändrad:

Precis som jag trodde, som en sa här i tråden, så väljer folk slakteri för att det är billigt.

.

Var har jag sagt att det är för att det är billigt?:mad:

Förklara istället varför en häst märker skillnad på att köras och komma till klinik som till slakt?

Det finns väl två rutor en som handlar om medicinering med livstidskarens och en "vill inte att den ska slaktas för jag tycker inte om slakt". Den andra rutan fyllde vet av någon konstig anledning i.
Har inte passet här så jag kan inte se exakt hur det står det bör dock vara samma som i K:s pass iom att min är reggad i arab.

Nu ska jag vara lite elak men billigt stavas just billigt slakteri stavas slakteri och intelligens stavas intelligens. Innebörden i orden har inte heller något med varandra att göra.
Enligt ditt resonemang så kan man dra det här ganska långt.
Tycker jag sämre om min häst om jag köper en väl passande sadel som kostar 2000:- än en som kostar 20000:-
Tycker jag sämre om min häst om jag köper en grimma för 60:- än en för 160:-.
Det handlar i 99% av fallen inte om pengar det är en bieffekt som uppstår det handlar om vad man tror passar hästen bäst och vad man tycker är mest etiskt riktigt. Vem är då du att tala om vad som är riktigt för andra människor och andra hästar?
I de få fall det hanlar om pengar så skulle nog inte de människorna skaffat häst från början med tanke på vad det kostar att hålla en häst och vad det kostar om hästen blir sjuk. Felet där är altså inte slakten utan det uppstod mycket tidigare.

Senast ändrad:

kl

Det här är också en del av hästägarlivet som vi tyvärr inte kommer ifrån. Jag häpnar över att folk vet så lite ("de sprattlar om de bultas, men inte av spruta") eller att de skulle reagera på blodlukt eller slakterimiljön. Obehag både för blodlukt och slakterimiljö ligger helt och hållet hos människan. Hästen skiter i vilket, jag lovar.

:bow:
10101010

Nu ska jag vara lite elak men billigt stavas just billigt slakteri stavas slakteri och intelligens stavas intelligens. Innebörden i orden har inte heller något med varandra att göra.
Enligt ditt resonemang så kan man dra det här ganska långt.
Tycker jag sämre om min häst om jag köper en väl passande sadel som kostar 2000:- än en som kostar 20000:-
Tycker jag sämre om min häst om jag köper en grimma för 60:- än en för 160:-.
Det handlar i 99% av fallen inte om pengar det är en bieffekt som uppstår det handlar om vad man tror passar hästen bäst och vad man tycker är mest etiskt riktigt. Vem är då du att tala om vad som är riktigt för andra människor och andra hästar?
De fall det hanslar om pengar i så skulle nog inte de människorna skaffat häst från början med tanke på vad det kostar att hålla en häst och vad det kostar om hästen blir sjuk. Felet där är altså inte slakten utan det uppstod mycket tidigare.

Okej, tack för svaret. Jag började ana att det var så det låg till. Det gick ju så otroligt lungt och smidigt med slaktbilen så det var ju synd att det alternativet inte finns längre. Någon som vet varför det försvann?

Jag har som sagt inte behövt avliva/slakta häst på många, många år. Jag erkänner att jag är okunnig men om man vill bulta hästen hemma nu, vad har man för alternativ då?

Samma som förut men du får betala för hela kalaset.

Alltså du kan avliva hemma men sen är det antingen gräva ner eller skicka till destruktion som gäller.

Det finns väl två rutor en som handlar om medicinering med livstidskarens och en "vill inte att den ska slaktas för jag tycker inte om slakt". Den andra rutan fyllde vet av någon konstig anledning i.
Har inte passet här så jag kan inte se exakt hur det står det bör dock vara samma som i K:s pass iom att min är reggad i arab.

Nja, inte helt rätt.

Det finns en ruta, och ett ställe att istället fylla i medicineringar. Rutan för 'ej för human konsumtion' kan kryssas i av den anledning du nämner, eller för ägaren av annan anledning vill det.

Dock så får livsmedelsproducerande djur INTE behandlas med substanser som är upptagna i 'rådets förordning (EEG) bilaga IV'.

Detta skapade problem för hästarna och hästägarna, då det finns en rad välanvända, välfungerande substanser i den där bilaga IV, som alltså är helt förbjudna till livsmedelsproducerande djur. Vilket hästar räknas som.

Alltså har man gjort ett undantagsalternativ för hästar. Om de undantas från humankonsumtion, dvs aldrig går till slakt, så får de aktuella substanserna (i bilaga IV) användas. Då SKA rutan 'ej för humankonsumtion' kryssas. UTAN den kryssad får substanserna inte ges.

Sen finns ett eller flera blad för att föra in medicineringar på. Detta gäller för substanser som INTE finns i någon av bilagorna.

Det finns fyra bilagor. I, II, III och IV. De tre första innehåller substanser godkända för livsmedelsproducerande djur. Den fjärde innehåller icke godkända substanser (förbjudna). Men alla substanser/läkemedel som används till häst finns inte med i den förordningen (tex utskrives ju ibland humanpreparat etc), och om hästen behandlas med läkemedel som INTE är med i någon av bilagorna OCH hästen inte är undantagen för humanproduktion, så ska behandlingen föras in. Och har minst 6 månaders slaktkarens.

Så, om hästen fick ett substans som är med i bilaga IV, då finns inga val, då SKA 'ej för humankonsumtion' kryssas. Den kan också kryssas frivilligt givetvis, men det finns ett 'tvångskryss' med.

Och jag antar att hästen BLEV behandlad just med substans som ej får ges till livsmedelsproducerande djur, och därför fick passet kryssat.

*Lånar knapp i samma veva*
Människor svälter världen över och så har folk mage att gnälla om lite död häst som blir till mat, vad är det för svammel?!:mad:

:bow:

Alltså ni här på denna tråd.

Kolla dessa två inlägg och jämför.

Är det bara jag som ser den stora skillnaden i tänkandet?

Det ena inlägget är sakligt, har också en känsla av erfarenhet.
Den andra är mer...tja..hejochå vad slakt är otäckt.

För mig finns det en viktig punkt i sammanhanget.
Och det är om VEM som håller i snöret då hästen avlivas.

En känslosam ägare som hänger runt halsen på sin häst och gråter är katastrof för slakt på hemmaplan eller på slakteri.

Ett värdigt slut för hästen handlar inte om vart det utförs.
Utan vilka som är inblandade.

Och för att gå tillbaka och vara lite jordnära.
Folk svälter och här ojar man sig över att ta bort en häst på slakteri.

Jag vet inte...men sparar dessa "antislaktmänniskor" gamla hästar på hög?

Eller betalar man villigt över 20 tusen för att få iväg 4 på "rumsren" slakt?
Vi gör inte det.

En död häst ÄR en död häst. Punkt.
Rätt man på rätt plats.
Och hästen kommer till nytta.

Allt annat är slöseri.

Och att tycka att kadaverkonteinern och kvarnarna på Stenstorp är ett bättre alternativ övergår i alla fall mitt förstånd.

AM

Du får säga vad du vill men JAG tycker inte att det är värdigt ett husdjur att dö på ett slakteri!

Att prata ekonomi tycker jag är sjukt! Har jag inte dom 4000 som det kostar att avliva hemma plus bil så ska jag inte ha häst.
Däremot glad över att höra att det gick lugnt tillväga för Era hästar. "Min" häst blev också borttagen i Örebro så kanske är det samma ställe?

Som du säger så är en död häst en död häst, alltså lider inte hästen av att åka på en kontainer!

Som du säger så är en död häst en död häst, alltså lider inte hästen av att åka på en kontainer!

Nää, för mig spelar det faktist inte så stor roll.

Däremot anser i alla fall jag att det är slöseri.

Hur var och gör med sin häst skiter jag faktist fullständigt i :D

Och att jag med fler väljer att slakta på slakteri är inget att oja sig över.
Huvudsaken, som jag skrev förut, är att det sker på rätt sätt med rätt personal.

Konstigt är att det är dom med minst kunskap och gärna under 25 års åldern som vet allra mest i detta ämne.

Men diskussionen är så typiskt I-lands problem.

Enda gången jag faktist kan ha förståelse för motviljan att äta hästkött är från dom som inte äter kött i någon form alls.

Men att först fasa över ett slakteri för att senare på kvällen ta sig en Bic Mac eller en pizza cappricciosa är bara för mycket dubbelmoral...sådana är både omogna, bortskämda och inskränkta.

AM

nej, givetvis lider inte hästen av att "åka container" men för mig känns det oehört jobbigt när det är det enda alternativet som återstår.

kan jag undvika att låta hästen "malas ner" så gör jag det helt och hållet för min egen skull, för mig känns det betydligt mer meningsfullt och renare att köttet "kommer till nytta" som mat.

dessutom är uppenbarligen behovet av hästkött större än tillgången eftersom det importeras stora mängder årligen. genom att ta bort hästen på svenskt slakteri kanske man på sikt räddar någon annan från "slakttransport" utomlands.

men tyvärr så får ju inte hästar som behandlats med vissa preparat längre bli mat i sverige och då återstår ju tyvärr bara containerbilen, eller ja, det finns ju fortfarande dom som säljer till slakttransporterna. ibland medvetet men många ggr. omedvetet.

Men människor lider varje dag av svält. Så hur kan man rättfärda att köttet ruttnar istället för att ätas?

Ett värdigt slut för en häst är ett slut där den inte behöver lida, allt går lungt till och hästen faller död innan man själv hinner uttala ordet slakt.

Det behöver inte vara värdigt bara för att hästen togs bort på hemmaplan, och det behöver inte vara hemskt bara för att hästen togs bort på slakteri.

Att prata ekonomi tycker jag är sjukt! Har jag inte dom 4000 som det kostar att avliva hemma plus bil så ska jag inte ha häst.

Jag tycker också att det är sjukt, så även när det sker i omvänd tappning. Ingen och absolut ingen är varken spåman eller spågumma med för den delen, hur framtiden ser ut efter 10-15 år med en häst går ju inte att svara på. Den ekonomi som fanns då finns kanske inte 15 år senare, mycket kan ha ändrats både till det sämre och det bättre.

För att inte tala om alla de behandlingar man kanske har försökt med, sån dränerar ju lätt en "normal" plånbok ganska fort.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 369
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 816
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka