Slakteri..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Slakteri..

angående pengafrågan så när man väljer att slakta hästen så slipper man betala kadaverbilen, det är det som kostar mest vid avlivning av häst. Vid slakt får man betalt för köttet ingen gigantisk summa men det blir billigare än att ta bort hästen hemma.

Mitt resonemang är lätt. De får göra vad de vill med hästen som död men jag finner ingen anledning att dra i väg den till ett främmande ställe med främmande folk.

Vilket då betyder att allt från djursjukhus till klubbtävlingar är en trauma för hästar över lag.

För inte nämna alla fölmärrar som körs till seminstationer.
Ännu värre för dom som säljs.
Värst för hästar som åker buss.

Jaja....:confused:

Eller så har jag missuppfattat ditt inlägg.
För enda skillnaden med slakteri och övriga transporter är hästens sista resa.

AM

Mmm, det är klart att pengar spelar in! Vem av oss kan säga att fyra tusen inte gör skillnad i plånboken?
Hela familjen älskade verkligen den här lilla härliga stadiga coola ponnyn som vi haft privilegiet att ha många år nu. Vi valde inte detta av ren girighet.......

Det skulle inte ha blivit slakteri om jag inte kollat med andra som varit där tidigare och berättat att de var bra, lugna och stället var rent och folket ok med hästarna. Hade jag inte hittat något ställe med bra rykte ställe hade vi betalat för kadaverbilen i stället! Men nu fick vi fyra tusen att lägga på de andra hästarna och sommarskor till dottern och .... och....

"Fördöm inte någon innan du gått i den andres skor".

Jag har alltid trott att det är därför folk slaktar sina hästar, för att det är billigt. Det är vad jag hört iallafall.
Det är t.om. nästan ett bättre argument än att just slakt är ett bra sätt att dö på...men bara nästan.

Den här slaktglorifieringen förstår jag mig inte riktigt på. Ingen har kommit med ett vettigt argument för varför man skulle välja att slakta hästen om den kan dö hemma?
Jag förstår inte grejen...de flesta hästar skulle nog må bättre hemma än på ett slakteri...Och jag vill att mina hästar ska må så bra det nu går innan de dör.

Bult gillar jag inte heller..men det är en annan diskussion.
Har bara bra erfarenheter av spruta och kommer fortsätta med det. Men är hästen spruträdd är det ju en annan sak. Har dock svårt för metoden generellt sett.

Jag vet inte vad som blir dyrast/billigast för dig...beror ju på vad kadaverbilen samt veterinären kostar. Men har svårt att tro att slutsumman för slakten kommer vara högre...

Jag misstolkar absolut inte med mening....
Om du läser vad jag skriver så tycker jag att det beror på individen. Jag tycker att alla vedertagna avlivningsmetoder är ok, sen får var och en göra det de anser bäst. Men jag dömer ingen som väljer slakteriet, och skulle absolut kunna tänka mig det om det kändes rätt för just den hästen.

Min 18-åring kommer när den dagen är inne att tas bort med bult eller spruta hemma.

:crazy: Om du inte ser någon skillnad i det så vet jag inte hur jag ska förklara faktiskt.
Jag vill att min häst ska sluta sina dagar hemma där jag vet att hon trivs. Tror knappast hon skulle trivas MER på ett slakteri.

Men hur kan du, om du går efter hästens bästa, tycka att det är bättre för hästen att åka iväg till ett främmande ställe för att dö bland främlingar, istället för hemma på gården?

DET är mitt största argument till varför jag inte skulle slakta mina hästar. Det och att jag inte skulle vilja att någon åt upp dem. Hellre att dem bränns, känns långt värdigare. För MIG. Vi har alla olika åsikter och tankar om sådant.

Har jag någonsin uttryckt mig om hur det är på slakterier? Nej, så varför argumenterar du med mig om det? Det kan vara hur trevligt som helst och så rent att man kan äta på golvet, jag kommer aldrig, aldrig slakta mina hästar ändå.

Så enligt dig är slakt värdigare än avlivning hemma? För mig är den tanken helt främmande.

Svar på första stycket.

Nu pratar inte du om hästens bästa, utan ditt bästa. Om inte annat så framgår det tydligt i följande stycken under.

Svar på andra stycket.

Det är som sagt din vilja, hästen känner ju inget av det som sker efteråt. Och som jag skrev tidigare, det är vi som känner obehag och inte tvärtom.

Svar på tredje och fjärde stycket.

Slakt och avlivning är detsamma, var den sen utförs är det ju ingen skillnad på bara omgivningen.

Sen tycker jag att man ska minnas detta, blod är blod och det finns inget som heter dött blod. Blodet är precis samma sak oavsett det kommer från avlivningstillfället, eller vid en skada eller fölning. Dött blod blir det när hjärtat slutar att slå, men då slutar även kroppen att blöda. Det är därför själva avblodningen är viktig, eftersom hästen inte är död mer än i hjärnan när den har bultats.

Läs vad jag skrivit angående tävlingshästen som älskar att åka ut och tävla...

Jag tycker alltid hästar blir lite skärrade av att åka och sen komma till ett nytt ställe. Iallafall vad jag upplevt. Sen beror det självklart på hur van hästen är...

Så att hästen ska få avsluta sitt liv hemma är inte för hästens bästa? Vad är fel med det?
Det är ju mitt största argument, hur kan du vända det till att jag inte tänker på hästens bästa:confused:

Slakt och avlivning är detsamma, var den sen utförs är det ju ingen skillnad på bara omgivningen.
Jag tycker inte det är så "bara".

Om den älskar det MER än att vara hemma, vilket är svårt att veta, så kan man ju åka någonstans med den för avlivning. Sen tror jag hästen kan förstå att det inte är tävling på G när den väl är framme på slakteriet...
Men som sagt, inte lätt att veta det. Chansen är ju alltid större att hästen trivs bäst hemma anser jag.

Men hur kan du, om du går efter hästens bästa, tycka att det är bättre för hästen att åka iväg till ett främmande ställe för att dö bland främlingar, istället för hemma på gården?

DET är mitt största argument till varför jag inte skulle slakta mina hästar. Det och att jag inte skulle vilja att någon åt upp dem. Hellre att dem bränns, känns långt värdigare. För MIG. Vi har alla olika åsikter och tankar om sådant.

Har jag någonsin uttryckt mig om hur det är på slakterier? Nej, så varför argumenterar du med mig om det? Det kan vara hur trevligt som helst och så rent att man kan äta på golvet, jag kommer aldrig, aldrig slakta mina hästar ändå.

Så enligt dig är slakt värdigare än avlivning hemma? För mig är den tanken helt främmande.

Du säger att du väljer slakteri för att det går snabbast. Hur kan det gå snabbast? Hästen måste ju transporteras dit först. Vid avlivning hemma slipper hästen resan och allt vad det innebär OCH den får avsluta sina dagar hemma. Hur kan man ha något emot det:confused:

Hur kan du tycka det är så hemskt att hästen kremeras, när du tycker det är OK att den slaktas och äts?? Tror du verkligen hästens kropp hanteras med silkesvantar när den ska slaktas eller?

för det första så har mina hästar och säkert väldigt många fler inget imot att transporteras för dom åker ofta till nya platser både för träningar och tävlingar och veterinär besök. att jag kör dom till slakteriet "sista resan" är ju faktiskt inget dom har en aning om :idea:

dom har inte heller "dött bland främlingar" för jag har alltid följt med och hållt själv, pricis som hos tex. veterinären.

jag tror ingenting då jag har stått jämte och hållt oavsett metod :grin: jag vet hur det går till.

jag har fortfarande inget imot att slakta (bulta, görs ju på samma vis) hemma, MEN jag undviker helst kadaverhämtning pga. av rent egoistiska skäl. tyvärr så har man ju ändå inte altid valet utan får ta "skeden i vacker hand"

jag tycker inte det är något fel på att kremera för den som nu vill det, men jag har inget behov av att lägga så mycket pengar som det kostar på en sådan sak (det kostar troligen en bra bit över 10.000), dom pengarna använder jag hellre till något som jag upplever mer meningsfullt. (menar givetvis inte kadaverhämtningen då utan kremering där man kan få tillbaks askan)

min fråga till dig va - har du någonsin sett en häst slaktas på ett slakteri irl. ? eftersom du nu tycker att det är så otroligt ovärdigt. man kan ju inte gärna ha så bestämda åsikter utan att ha någon form av erfarenhet :angel:

att bla. hästkött och åsne kött används inom resturangnäringen som oxkött är inget nytt. känner du någon som jobbar inom det så fråga själv :idea: mina "källor" till det är ett antal bekanta som jobbar bla. som kockar på olika ställen. du skulle bara veta vilket "fusk" det kan vara ;)

Nej, men som sagt menar jag inte själva resan...jag tycker en häst ska få dö hemma och inte på ett slakteri.
Inte svårare än så.

Om du tycker det är ett värdigt slut för dina hästar så är det upp till dig, men alla tycker inte lika och jag tycker inte det är värdigt och kommer undvika det.

Antar att de alltid bultar vid slakt? Då jag inte gillar den metoden är det ytterligare en anledning till att jag ej vill slakta.

Vad är fel med kadaverhämtning då, jämfört med slakt?

Kremera har jag aldrig gjort, skulle hellre begrava hästen hemma. Men känns inte så kul om man skulle flytta.

Nej, jag har aldrig sett en häst slaktas. Men jag är emot själva principen att hästen inte får dö hemma, så hur bra det än är kommer jag alltid föredra avlivning hemma då jag ser långt fler fördelar med det för hästen.

Min åsikt handlar ju inte om hur hemskt det är på slakteriet, då jag tycker min häst ska få dö där hon trivs. Tycker inte det är en så konstig inställning?

att bla. hästkött och åsne kött används inom resturangnäringen som oxkött är inget nytt.
För mig var det nytt. Jag känner ingen som jobbar inom restaurangbranschen. Förstår inte heller vad detta har med diskussionen att göra? Jag hoppas innerligt att jag inte ätit hästkött.

KL

Hur många avlivar sina hundar hemma? Enligt min erfarenhet är det absolut det vanligaste att man åker till veterinären och ger en spruta. Hur ställer ni er till det, ni som är slaktmotståndare? (Jag är inte arg eller upprörd, jag bara undrar och är nyfiken).

Jag vet endast EN som avlivat hemma och han sköt själv sin egen hund i skogen när det var dags för den att vandra vidare (jägare). Och då har jag hållt på med hundar i 25 år som ägare, instruktör och uppfödare.

Tro jag säkert att man får. Gämför man med avlivning, som man får bekosta själv, så är slakt ett sätt att få/spara pengar på.

Men som jag skrev, jag vet ingen seriös hästmänniska som väljer slakt för pengarna i första hand.

Men tycker du att alla andra som avlivar sin hund hos vetrinären begår en lika fruktansvärd handling som du verkar tycka att de som kör sin häst till slakt gör?

Själv har jag avlivat 7 hundar hos veterinären och det har gått lungt och stilla till.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 367
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 816
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka