Slakteri..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Slakteri..

nu råkar det vara så att man blir inte rik på o slakta sin häst på slakteriet. Du kan lika gärna få en räkning om köttet visar sig vara otjänligt. jag fick för min senaste häst lite över 2000kr och jag valde att slakta henne på slakteri efter rek. Hon var en gammal travare som var till salu för 4000 kr eller för utlåning frisk o kry men inte mkt riden. Hon var inte säljbar och jag sökte alla lösningar som fanns tom att skicka henne hem till mamma och min svårt sjuka pappa om jag fått en inhyrning som kunda sköta henne som tack.
att jag till slut valde att slakta henne var för att min tid och ork inte räckte till och hon behövde motion. Jag hade inte kunnat avliva med spruta då hon blev fullständigt galen vid åsynen av en spruta.
Sen kunde jag inte precis begrava henne hemma i trädgården i vårt villaområde eller hur? stallägaren ställde upp på mig ändå än mindre att be o få o begrava hästen där.

det enda sätt jag upplever ett ruskigt obehag för, är med spruta och då den gamla avlivningsvätskan som faktiskt fortfarande används i ganska stor utsträckning. jag har stått jämte och sett hästar kämpa imot vääldigt länge innan dom "gett upp". DET är enligt mig inte humant alls. det tar TID innan dom dör.

ja, dom bultar på slakteriet men det gör även lantbrukstjänst när man ringer ut dom (är ju dom som sköter kadaverhämtningen) många veterinärer föredrar oxå att bulta.

kadaverhämtningen, eller snarare det infakto att dom ligger och "föruttnar" och sedan mals ner är det JAG som har problem att tänka på, det är rent egoistiskt. inget jag känner att jag kan jämföra med själva slakten/avlivandet.

du har fortfarande inte svarat på frågan om du själv har sett en avlivning på slakteriet.

angående hästköttet så har det med dina tidigare inlägg att göra ;)

Men spelar det så stor roll för dig vad jag tycker?
Jag ser en viss skillnad på att ta en hund till veterinären för en spruta och att ta sin häst till slakt, sen slaktas ju inte hundar i Sverige heller.

Föredrar att avliva både hundar och hästar hemma jag.

Jag har alltid trott att det är därför folk slaktar sina hästar, för att det är billigt. Det är vad jag hört iallafall.
Det är t.om. nästan ett bättre argument än att just slakt är ett bra sätt att dö på...men bara nästan.

Varför skulle inte slakt vara ett bra sätt att dö på? Hästar som är vana att åka land och rike bryr sig knappast om dom hamnar på ett nytt sista ställe.

Som jag skrev tidigare; det finns inget som säger att det är ett värdigt sätt att dö på bara för att de sker på hemmaplan, och det finns inget som säger att det är ett hemskt sätt att dö på bara för att det sker på ett slakteri.

Den här slaktglorifieringen förstår jag mig inte riktigt på. Ingen har kommit med ett vettigt argument för varför man skulle välja att slakta hästen om den kan dö hemma?
Jag förstår inte grejen...de flesta hästar skulle nog må bättre hemma än på ett slakteri...Och jag vill att mina hästar ska må så bra det nu går innan de dör.

Jag gav dig just ett vettigt argument; Helldre KG slakteris erfarna gubbar/gummor som sätter bulten i pannan på en spruträdd häst, än en DV som kanske ha använt bult en gång... på fem år.

Jag anser INTE att en icke van VD som bultar är ett bra sätt. Jag anser att en van slakter som sätter bulten är ett bra sätt. Det tro jag att mina hästar mår bäst av!

Jag vet inte vad som blir dyrast/billigast för dig...beror ju på vad kadaverbilen samt veterinären kostar. Men har svårt att tro att slutsumman för slakten kommer vara högre...

Kadaverbil? Sånt finns inte här. Avlivar man en häst får man snällt lasta på den på släpet och köra till ÅVC och drar ner den i slaktgropen - själv.
Låter himla kul och värdigt, eller hur? (ironivarning)

Bensin tur & retur landar på minst 450kr med dagens priser
Hyra på trailer är 100kr/dygn
Summa minus bultning: 550kr

Veterinärens erättningar och avgifter för att åka ut är ca 500kr
Summa minus bulning: 500kr

Ojdå, det blev faktist dyrare att åka till slakterier och få en icke livsmedelshäst bultad. Äh, kanske jag borde välja det som är sämre för mina häst - för pengarnas skull?:cool:

tja, det beror väl på hur man ser det :angel: hundar skjuts rätt ofta faktiskt :angel: pricis som katter.

Spelar roll och spelar roll. Detta är en diskussion och du har åsikter om hur hästar upplever det att åka till slakteriet för att sluta sina dagar.Själv funderade jag kring hur du och andra som är just motståndare till att köra sin häst till slakt upplever att folk tar sin hund till veterinären för avlivning. Många hundar tycker mycket illa om att åka till veterinären rent allmänt och jag ser i alla fall inte den stora skillnaden. Så nu blir jag ju även nyfiken på vad skillnaden är mellan att utsätta en hund för eventuell stress innan döden och att utsätta en häst för eventuell stress innan döden?

Vad är fel med kadaverhämtning då, jämfört med slakt?

Slakt: hästköttet tas tillvara, blir livsmedel i någon form.

Avlivning hemma med kadaverhämtning: När kadavret hämtas läggs det i en container med andra döda djur i skiftande stadier av förruttnelse. När containern är full körs den till en destruktionsanläggning där kadavren mals i en kvarn innan köttslamsorna bränns upp.

Hästen bryr sig inte i något av fallen.
Jag, däremot, tycker det är oetiskt att kasta min hästs döda kropp i en container med halvruttna grisar och annat. Hellre ser jag att köttet kommer till användning inom livsmedelsbranschen.

Immer

Läste du mitt inlägg? Om hunden ogillar att åka till veterinären ska den självklart avlivas hemma! Hundar slaktas inte heller.

I första hand får man ju se till individen. Men jag anser att det är bäst för djuren att avlivas hemma, då givetvis av en duktig veterinär. Men det är väl självklart.

Precis. Efter hästens död så är det bara människans egoistiska åsikter som spelar in. Vissa känner obehag inför slakt, vissa inför kadaverbilen.

Min fråga är, skulle fler av er vilja begrava hästen hemma, istället för slakt?

Jag skulle välja slakt för jag tycker det är slöseri att gräva ner/bränna upp egentligen.

Min förra var behandlad med butta flera gånger under flera års tid så det gick bort, hon hade visserligen inget inskrivet i passet men ändå.

Min gamla kommer gå på butta fram tills hon avlivas och då går det inte heller till slakt.

Däremot kan jag tänka mig Kolmården, jag gillar tanken på att kroppen kommer till användning men nu blir det inte så det här fallet, istället kommer hon att hjälpa forskarna, i alla fall lite grann hoppas jag.

Pengar har med saken att göra på så vis att jag aldrig skulle separatkremera, det är sjukt dyrt, iaf på närmaste stället här som är SVA.

Hur kan du tycka det är så hemskt att hästen kremeras, när du tycker det är OK att den slaktas och äts?? Tror du verkligen hästens kropp hanteras med silkesvantar när den ska slaktas eller?

Men snälla du, en häst som hamnar på kadaverbilen hanteras inte med några silkesvantar heller (läs mitt tidigare inlägg). En del tycks tro att varje häst/gris/ko från kadaverbilen placeras i separata kistor som en efter en skjuts in i kremeringsugnen medan personalen står med knäppta händer och sjunger en psalm.....

Immer

Jag läste ditt inlägg och kunde bara läsa att du tyckte att det var skillnad mellan hästar och hundar, inte VAD som var skillnad mellan dem och deras möte med döden. Har jag missat något som du skrivit tidigare eller??

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan tänka mig att begrava mina hästar hemma, efter separat kremering. Slakt är inte aktuellt eftersom de behandlats med otillåtna substanser. Även om slakt hade varit möjlig hade jag haft alldeles för långt till närmsta slakteri som tar emot hästar.

Immer

nej, jag vill inte begrava hemma. jag vill inte ha 600 kg föruttnande kadaver i backen. tänker då lite på grundvattnet med.

Grop hemma är ganska jobbigt. Så långt som vi har kommit nu iaf. Tillstånd var inte så svårt (det är valsat en gång tidigare) men att nu på kvällen åka förbi den färdiga gropen :(

Varför skulle inte slakt vara ett bra sätt att dö på?
Varför är inte avlivning hemma ett bättre sätt att dö på?

det finns inget som säger att det är ett värdigt sätt att dö på bara för att de sker på hemmaplan, och det finns inget som säger att det är ett hemskt sätt att dö på bara för att det sker på ett slakteri.
Nej, det har du rätt i. Men jag anser att chansen är större att hästen mår bättre hemma, än på ett slakteri. Eller vad tror du?

Helldre KG slakteris erfarna gubbar/gummor som sätter bulten i pannan på en spruträdd häst, än en DV som kanske ha använt bult en gång... på fem år.
Varför inte spruta hästen hemma...givetvis utfört av den duktig veterinär?

Jag anser INTE att en icke van VD som bultar är ett bra sätt. Jag anser att en van slakter som sätter bulten är ett bra sätt.
Finns väl veterinärer som är vana vid bult också? Spruta är också ett bra alternativ...

Kadaverbil? Sånt finns inte här. Avlivar man en häst får man snällt lasta på den på släpet och köra till ÅVC och drar ner den i slaktgropen - själv.
Låter himla kul och värdigt, eller hur? (ironivarning)
Ingen kadaverbil:o Låter ju inte så kul. Men du tycker slakten är värdigare förstår jag?

Bensin tur & retur landar på minst 450kr med dagens priser
Hyra på trailer är 100kr/dygn
Summa minus bultning: 550kr

Veterinärens erättningar och avgifter för att åka ut är ca 500kr
Summa minus bulning: 500kr
Om du avlivar med spruta + avhämtning med kadaverbil blir det MKT dyrare...

Ojdå, det blev faktist dyrare att åka till slakterier och få en icke livsmedelshäst bultad. Äh, kanske jag borde välja det som är sämre för mina häst - för pengarnas skull
?

Nej, det tror jag inte heller, och det har jag heller aldrig sagt...

Det var bara en motkommentar till någon som sa precis det, att kadaverbilen ansågs som hemsk. Då sa jag att jag inte tror hästkadaver behandlas varsamt vid slakten heller.

Gillar egentligen inte kadaverhämtningen heller, men hellre det och att den fick dö hemma än slakt.

Läste du mitt inlägg? Om hunden ogillar att åka till veterinären ska den självklart avlivas hemma! Hundar slaktas inte heller.

I första hand får man ju se till individen. Men jag anser att det är bäst för djuren att avlivas hemma, då givetvis av en duktig veterinär. Men det är väl självklart.

Nu blir jag lite förvirrad också, jag ber om ursäkt för detta, men är du även emot att hästar bultas? Jag trodde att det var själva resandet till slakteriet som du tycker är fel, och då blir det ju ingen skillnad mellan hund och häst? Men om det är bultandet som är problemet så gör det ju en viss skillnad förstås.

Såg att ett företag som kremerar hästar hade en monter på Eurohorse. Kanske blir allt vanligare? Är ju ett bra alternativ till att låta hela kroppen begravas...

Nej, det är inte själva resan utan platsen djuret dör på. Jag anser det bäst att avliva djuret hemma där det känner sig tryggt.

Jag föredrar spruta så ja, däri ligger en del av svaret. Föredrar avlivning hemma både gällande hund och häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 816
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka