Slakteri..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Slakteri..

Mitt resonemang är lätt. De får göra vad de vill med hästen som död men jag finner ingen anledning att dra i väg den till ett främmande ställe med främmande folk.

Men det faller ju på sitt eget grepp.
Man får inte använda djur till kött om de inte slaktas i ett slakteri.
Samtidigt tycker du att det är bra om hästar äts men de ska inte köras någonstans.....

Antingen har du missuppfattat mig eller så vill du missuppfatta mig!
Men jag avslutar här. Jag tycker att man låter djuret få dö hemma om det går.

Nej mer att det inte spelar mig ngn roll. Jag ser helst att min häst avlivas hemma eller på klinik och då kan inte köttet användas och då är det så. Vad jag menar är att jag eg skiter i vad hästen går igenom som död.

Hur gör du skillnad på slakt och avlivning?

Slakt = gå till livsmedel/djurfoder = du kan få betalt.

Avlivning = kostar hur du än gör.

Jag fördömer det hur mkt jag vill!

och det va ju moget..... alla tankar behöver man inte nödvändigtvis uttrycka :idea:

du vet ju inte allt om på vilka grunder andra tar sina beslut.
personligen skulle jag hellre skjuta mina egna hästar själv om hoppet va ute och hästen led (säg med ett avsparkat ben eller annat oåterkalligt lidande) än att låta veterinären använda den "gamla" avlivningsvätskan.

det helt och hållet baserat på egen erfarenhet och att jag stått och sett hästar kämpa imot länge. det är pricis som boj skrev inget vidare.....men tänker inte gå in på detaljer :grin:

därmed inte sagt att jag fördömmer andra som hellre valt den "långsamt dödande" sprutan.

förmodligen gör alla det som dom kommit fram till känns bäst och vad situationen kräver.

men som en parantes så innebär det inte att hästen behöver dö med mer "främmande folk" runt sig på slakteriet än på en klinik ;)

Nja, det var väl kanske inte sant fast det ändå är det som är meningen med denna injektionsvätska.

jag har hållt när samulose använts vid 3 tillfällen, vid samtliga tillfällen har hästen dött lika fort och odramatiskt som med bult. vid sista tillfället reste sig dock hästen och slog runt när vätskan sprutades men den va död då den "landade", så kan ju ske även vid bultning.

dom gånger jag närvarat/hållt då "gamla" vätskan använts så har det varit allt annat än humant så det vill jag aldrig mer behöva uppleva.

ja, det är min erfarenhet iaf. :(

Du har tydligen ingen koll på vad det kostar att avliva en häst och sedan få den upphämtad av en kadaverbil. Varierar givetvis på hur stor hästen är men vanligt är 7000 kr så hur kan du få det till att du har fått betala mer för att få hästen slaktad?

tänkte bara tillägga lite ;)
prislistan för lantbrukstjänst ser ut så här.

häst över 250 kg. 2800 kr +moms
häst under 250 kg. 2320 kr + moms
tillägg för avlivning av häst (bult) 320 kr + moms

norrlandstillägg.
för alla hästar.
norr om väg 70, 80, mora-gävle. 500 kr/st + moms

konstigt vi fick betala mer när vi tog bort våran gamla shettis det där är väl bara riktpriser? Sen är det väl dyrare med spruta än med bult

Det beror på hur långt det är att åka etc.

När jag tog bort Patsy så kostade det 4000kr inkl "allt" (avlivning, transport och destruering)l.

det är priserna som angivs på deras prislista. uppdaterad i år. hade det varit riktpriser så borde ju det nämts ?

men jag har bestämt för mig att vi fick betala någon hundring mer förra vintern när vi tog bort en gammal shettis här med, kanske dom sänkt :confused: ändå vet jag att vi betalde för häst under 250 kg, dom vart lite "veliga" om vilken "prisgrupp" h*n skulle tillhöra.

ska man spruta så får man ju ta ut även veterinären, lantbrukstjänst bultar ju bara. den vet. vi anlitar tar drygt 1500 för att komma och spruta.

ska ta bort den älsta shettisen i sommar, det blir lantbrukstjänst som även får bulta då. får väl se vad dom tar :(.

Vilket av de sätten tror jag inte spelar hästen den minsta roll utan det gäller att ägaren känner sig bekväm.
Min åsikt är också att man som ägare följer sin häst ända till slutet. Om man inte klarar det utan stressar hästen ska i mina ögon ngn följa hästen som hästen känner. För mig finns inget annat.

Tyvärr kan man inte styra över djur man sålt...Min själsfrände,den häst jag älskat mer än livet självt bultades på slakteri...JAG fattar inte hur man kan lämna grimskaftet till en slakteri gubbe och skicka in hästen bland blod lukt och skit.
Nu togs han förvissa 6:30 på morgonen vilket borde innebära att inga färska avlivnings lukter fanns men jag tvivlar skarpt på att djuret inte reagerade.
Jag vet om 7 hästar som tagits bort på det viset. 1 ska enligt ägaren inte reagerat, om han nu inte bara sa så för att göra oss nöjda.1 vägrade gå in och fick dras in med tvång.Dom övriga 5 gick in men med klar ångest och stress.

Vad jag vill med det här inlägget är att höra om det finns NÅGON som tagit bort sin häst på slakteri,som varit med IN och sett att hästen inte fattat ngt!
Jag sålde hästen för att ge honom en sista chans...Men nu sitter jag här med ångest....ångest över att JAG inte följde honom till slutet...:cry:

Jag svarade på din fråga om det fanns någon som har följt med IN på slakteriet och sett hur det går till, har sakligt skrivt om min upplevelse- och har inte fått mer än (mer) dåligt samvete över det jag tyckte var bäst för oss just i det här läget. Jag FÖLJDE med vår härliga pony hela vägen för att han inte skulle vara bland främmande, liksom jag alltid gjort om vi åkt till hovis, när vi åkt till vet för vaccination, när vi åkt till ridhus eller djursjukhus.

Du kanske skulle funderat på att ta bort honom hemma i stället för att sälja och nu sitta och gräma dig över vad som gjordes fel......
Eller var det så att du själv inte hade de fyra tusen som det skulle kosta att värdigt ta bort honom utan var tvungen att sälja i stället?...:devil:

Ja- jag blev rent ut sagt både förbannad och ledsen när du snällt frågar och sedan säger att alla som gör annat än vad du skulle gjort (men inte gjorde...) har varit hänsynslösa mot dem och gjort fel. Vi och säkert 99% av alla som har valt slakt som alternativ till sina djur när den tiden kommer älskar dem oerhört mycket. Känslorna för djuret är nog samma oavsett om det blir hemma eller slakteri.
Det var kämpigt att åka med honom och hårt att trösta lilla dottern som mist sin vän utan att få ovett av någon som uppenbarligen inte vet hur hårt ett eget beslut om avlivning är oavsett metod.

Alla har rätt till en åsikt men att döma som du gör här när besluten är nog svåra som de (förhoppningsvis ändå) är (vilket avlivningssätt man än väljer så leker man ju Gud och hur rätt känns det att man ska besluta att just idag ska vår älskade kompis dö) känns inte juste. För mig hade det inte varit lättare att ta bort hemma. Han är ändå död! Finito! Borta!

Glad över att slakterier fortfarande tar emot oss hästägare med randiga ansikten och röda ögon.
Glad över att det finns trotjänaravlivning, kadaverhämtning, veterinärer och djursjukhus när den sista resan ska äga rum.

Tycker tråden annars har varit ganska intressant och stundtals saklig. Jag har själv spårat ur. Ber om ursäkt.

Jag valde att låta min kompis hålal i min förra häst Gazella..
Jag vill ha det sista minnet utav min häst som vacket och inte bukltas ihjäl falla om kull oh sprattla..
Den bilden vill iallafall jag INTE ha som sista minne utan min kära vän.
Mitt sista minne jag har av henne är denna och den lever inom mig tills jag dör

2249775110055410277ZGtPes_th.jpg

Min häst var lugn och trygg in i det sista.. sen vad amn gör av skalet som ligger där.. äter upp de eller begraver är för mig helt oviktigt..
Fokusen ligger i att få ett bra avslut!

Jag skulle inte vilja skicka iväg hästen till slakthuset heller

Gazella hon donderades även bort till studier, forskning
På så sätt hjälper hon till att föra forskningen frammåt så man kan hjälpa sjuka hästar att bli bra så de slipper avlivas i förtid!

Så ser jag de!

Jag har försökt att donera hela kroppen till forskarna men det slutar med att de bara kommer hit och tar prover, trodde ärligt att de skulle vara mer intresserade av en full obduktion t ex.

Men jag har iaf gjort vad jag kan.

det är priserna som angivs på deras prislista. uppdaterad i år. hade det varit riktpriser så borde ju det nämts ?

men jag har bestämt för mig att vi fick betala någon hundring mer förra vintern när vi tog bort en gammal shettis här med, kanske dom sänkt :confused: ändå vet jag att vi betalde för häst under 250 kg, dom vart lite "veliga" om vilken "prisgrupp" h*n skulle tillhöra.

ska man spruta så får man ju ta ut även veterinären, lantbrukstjänst bultar ju bara. den vet. vi anlitar tar drygt 1500 för att komma och spruta.

ska ta bort den älsta shettisen i sommar, det blir lantbrukstjänst som även får bulta då. får väl se vad dom tar :(.

Början av januari i år, 3900 kr inkl moms, bultning och transport till destruktion. Häst över 250 kg.

spydig ton du har
du skrev att det var billigare att slakta hästen än att avliva den och det stämmer inte!

Ransaka dig själv innan du dömer andra för att vara spydig.

Nej, jag skrev att det var dyrare att slakta mina hästar, en uträkning gjord på vad jag skulle få betala för mina hästar.

Och jag vet gott och väl vad min bil drar i bensin samt vad bensinpriserna är idag. Vet även hur mycket det kostar att hyra transport hos klubben och jag kollade upp exakt vad senaste veterinärbesöktet kostade i inställelseavgift, reseersättning och stationsavgift.

Däremot vet jag inte vad bultning kostar hos KG samt hos DV - så därför skrev jag "summa minus bultning".

Jag har arbetat på slakteri och fick hjälpa till att tag emot både hästar, kor och liknande som skulle till slakt.

Ingen verkade reagera negativt. Nån blev lite uppstressad, men hästar stressar ju gärna upp sig i okänd mijö som är lite skum.

Tycker inte det är något fel med slakt så länge slakteriet är fräsht och godkänt.

Tycker att alla bör i alla fall testa på att jobba på ett slakteri eller praoa på ett. Mycket lärorikt.

Men vi människor är så kinkiga och väller för mycket känslor. En häst bryr sig inte om den dör hemma på gården eller på ett slakteri. Det är bara ägaren som tycker synd om hästen, men vad är det att tycka synd om? Döden är ibland den enda utvägen.

Malin

En häst bryr sig inte om den dör hemma på gården eller på ett slakteri.

Så hästar har inga känslor alls? Du kan omöjligt säga så, då du aldrig kan veta vad en häst känner. Känns som en konstig syn på hästen, att den inte bryr sig om vart den är. Den vet inte att den kommer att dö, men jag tror de flesta hästar trivs bäst hemma, och vill man inte att hästen ska få avsluta sina dagar på bästa möjliga sätt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 816
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka