Slakteri..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Slakteri..

kl

Det här är också en del av hästägarlivet som vi tyvärr inte kommer ifrån. Jag häpnar över att folk vet så lite ("de sprattlar om de bultas, men inte av spruta") eller att de skulle reagera på blodlukt eller slakterimiljön. Obehag både för blodlukt och slakterimiljö ligger helt och hållet hos människan. Hästen skiter i vilket, jag lovar.

bara ett tillägg, jo de spratlar visst när de sprutas! jag har sett betydligt värre saker med spruta och jag skulle aldrig i hela mitt liv använda spruta!

Jag menar inte att man måste använda avlivningsvätska. Man kan bulta fast hemma! Det finns INGEN anledning att dra i väg till ett slakteri även om det nu inte skulle skärra hästen!

Man får inte använda djur till kött om de inte slaktas i ett slakteri.

Men nödslakten då?
Finns inte den längre?
Så tog jag bort min första häst.
Bultning hemma på gården och sedan färd som död till slakteriet.
Det är väl öppnas de måste göras på slakteriet?

Och sedan så finns ju gårdsslakterier och hemslakt.
Om inte min senaste döda häst hade varit giftig att äta så hade jag en vän som hade velat ta hand om köttet.
Juridiskt så hade jag löst det genom att ge bort den levande hästen.

Jag hade från början sagt att jag ALDRIG skulle sälja min själsfrände...För det var just vad han var...Jag har aldrig träffat en så socialoch speciell häst.(Många som kände honom säger samma sak)
Problemet var att jag tröttnade på allt vad häst innebär och tyvärr kunde jag ju inte sätta honom i min lägenhet. Jag hade honom utlånad till en jätte bra människa men tyvärr höll han inte för samlingen. Fodervärdens make är veterinär och tyckte att det var synd att "slå i hjäl" en häst som skulle hålla för lättklassridning och få ett bra liv. Jag var redan där inne på att ta bort honom men eftersom kunnigt och bra folk tyckte att han skulle få en chans så fick han det... Jag sålde honom av den enkla anledningen att jag kände att det rent känslomässigt var bättre för mig...Jag hade redan haft så mkt magont...Hästen såldes med all info om tidigare skador. Tyvärr fick han andra problem hos nya ägaren(Som förövrigt enl rykten tagit mkt väl hand om hästen) och veterinären på kliniken tyckte att han lidit nog. Den veterinären dömer inte ut hästar i onödan så jag tvivlar inte på att det var rätt beslut...

Dock blev jag jäkligt besviken över att han gick till slakteri...Dels för att alla jag känner har haft dålig erfarenhet och dels för att ingen av hästens ägare gick med och såg att han verkligen dog där och då på ett värdigt sätt.

Du får bli hur ledsen och arg du vill.

Dött där har han säkert.Bara hoppats att han inte fått stå och vänta.

Jag menar inte att man måste använda avlivningsvätska. Man kan bulta fast hemma! Det finns INGEN anledning att dra i väg till ett slakteri även om det nu inte skulle skärra hästen!

som jag redan skrivit så vet även jag att man kan bulta hemma.

som jag ser det så finns det INGEN anledning att inte ta låta hästen bli mat om den nu får det (dvs. slakta på slakteri) och eftersom jag har följt ett antal hästar under årens lopp så vet jag att det inte påverkar en "normalhanterad" individ på det vis som många (som aldrig själva sett/varit med inne på slakteriet) "har hört" och "tror". skärrad kan hästen likaväl bli hemma, det handlar mer om hur människorna runt om uppför sig.

om nu tex. hästens ägare inte kunde hålla sig lugn så ska dom heller inte hålla hästen/störa hästen utan då tog dom ett helt korrekt beslut att låta någon annan ta i det FÖR HÄSTENS SKULL. vad du känner är ju igentligen mindre viktigt, så länge djuret fått ett sansat avslut.

åtminstonde på dom slakterier jag varit så tas hästarna direkt när dom leds in, det är ingen häst som "stått och väntat". personalen har varit väldigt bra mot såväl djur som människor.

Det var det jag menade, Kimmis. Nån av slaktmotståndarna trodde att de inte sprattlar av spruta.

fast det är det ju inte alla som gör (sprattlar, reser sig osv.) oavsett om det är spruta eller bult. vilket dom gör vet man ju inte innan ;)
jag har sett både och på båda metoderna

Så hästar har inga känslor alls? Du kan omöjligt säga så, då du aldrig kan veta vad en häst känner. Känns som en konstig syn på hästen, att den inte bryr sig om vart den är. Den vet inte att den kommer att dö, men jag tror de flesta hästar trivs bäst hemma, och vill man inte att hästen ska få avsluta sina dagar på bästa möjliga sätt?

Du har fortfarande inte svarat på min fråga om varför hästar enligt dig vet skillnad på veterinärklinik och slakteri?

Till klinik åker väl de flesta utan den ångest en del tror hästen har till slakteriet.

Jo, om man som jag tycker att döden känns lite mer "meningsfull" om man vet att hästens kropp kan komma till nytta som mat när den är död!

Jag skulle helst vilja göra som jag gjorde sist, bulta hemma och sen bli mat. Nu finns inte det alternativet längre så nu får jag avgöra vad som blir bäst utifrån vilken häst det gäller. Just nu har jag två som jag inte skulle åka till slakteri med, men resten skulle inte höja på ögonbrynen nämnvärt över att komma till ett nytt ställe så då skulle det kunna bli slakteriet.

jo fast skillnaden mellan det är att med bult spratlar de efter att de har dött, med spruta spratlar (kämpar) de innan de har dött, offtast, undantag finns ju alltid, men rent generellt.

för mig kommer inte döden när hjärtat har stannat, det kommer när hästen/huvudet är borta, oavsett om hjärtat slår eller inte. Hjärnan är medveten en kort stund efter att hjärtat har stannat.

med andra ord är en hjärndöd person för mig död!

rent generellt så tycker inte jag det är så stor skillnad om man avlivar med somulose eller bult. en del hästar reser sig i dödsögonblicket, en del får dödsryckningar, andra bara faller och blir liggande.

har sett det på båda metoderna. därimot på "gamla" avlivningsvätskan som ju många veterinärer använder fortfarande har det aldrig gått fort eller utan "kamp".

jag tycker det är märkligt att ett djur inte anses död av att vara hjärndöd (kroppens funktioner upphör ju ändå väldigt fort och som sagt, inget djuret "vet av") när en människa anses död av att vara hjärndöd.

jag tycker den nya vätskan är lite läskig oxå, det är ju så himla giftigt, tänk om nåt händer, hästen rycker till/what ever och sprutan hamnar inanför nåns hud :eek:

och dem gamla är ju... helt förkastlig!

så då finns det bara bult kvar för min del :D

jo visst är det så, efter vad jag hört så räcker det att vätskan hamnar på huden.

men det är ju inte alltid man kan välja. vid akutsituationer är det ju oftast bara veterinär som kan komma snabbt nog och då är det ju oftast avlivningsvätska som gäller.

jag har iaf. full koll på vilka veterinärer i min omgivning som använder vilken vätska för "den gammla" vill jag inte vara med om mer.

Så hästar har inga känslor alls? Du kan omöjligt säga så, då du aldrig kan veta vad en häst känner. Känns som en konstig syn på hästen, att den inte bryr sig om vart den är. Den vet inte att den kommer att dö, men jag tror de flesta hästar trivs bäst hemma, och vill man inte att hästen ska få avsluta sina dagar på bästa möjliga sätt?

Dom har väl känslor, men absolut inte på samma sätt som vi!
Vi människor är så himla kinkiga med våra djur, tar hand om dom som om dom vore bäbisar. Äckligt, tycker jag.
Det jag skrev var att den bryr sig nog inte om ifall den dör på ett slakteri eller hemma. Och ja, dom flesta trivs hemma. för att det är tryggt där. det skrev jag min åsikt om, ifall du läste ordentligt så hade du sett det med.

och vill man inte att hästen ska få avsluta sina dagar på bästa möjliga sätt?

Just precis, det är vad MAN vill, människan vill.
Vi är så himla känsliga och klemiga med djur.
Vem har sagt att det är bästa möjliga sätt att slakta/avliva hästen hemma??

Plus att slaktdjuren går ju till köttproduktion. Då kan man ju inte hålla på att slakta dom hemma. Så dyrt det skulle bli för slakterierna.

Jag förstår att du "vill ditt bästa" med din häst, och du får ha en åsikt, men låt då mig ha min åsikt.
Jag har en åsikt med erfarenheter bakom.

jag tycker den nya vätskan är lite läskig oxå, det är ju så himla giftigt, tänk om nåt händer, hästen rycker till/what ever och sprutan hamnar inanför nåns hud :eek:

och dem gamla är ju... helt förkastlig!

så då finns det bara bult kvar för min del :D

jag skulle heller aldig välja spruta av den andledningen att man har både hört och sett otäcka saker! :eek: häst som inte (ville) dö utan fick panik och rusade runt med avlivningsvätska i kroppen! :eek:
kom både blod ur näsa och ur munnen.. men dog det gjorde den inte och inte kunde man fånga den heller! det fick bli en jägare som sköt hästen! :eek:
jag skulle aldrig välja spruta! Bult är det alternativet jag kommer välja när det är dax för min häst.. :cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 816
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?