Slakteri..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Slakteri..

Den "gamla" avlivningsvätskan likstället denna veterinär med bult.
I alla tre fallen är hästen medvetslös innan döden inträder och lider alltså inte av någon "dödskamp".

När jag skriver spruta så menade jag Somulouse.
Bara funderar på att om hästar dör tvärsäkert på sprutor så varför kollas hästens hjärta efter 10 minuter???
Så har vi i alla fall sett att man gör.
Är vi undantag?

En avblodad häst är ju liksom död ganska snabbt....

AM (enbart en fundering alltså)

Nej vet flera fall där man kommit tillbaka ett par timmar då hästen släpat sig i väg och frotfarande lever. UNDER grymma plågor...............

Säkert att det är flera fall?
Har själv läst om en enda..tror det var nån ponny som man hade missat på..

Saker kan ju alltid hända. Det finns ju något som kallas den mänskliga faktorn.

AM

Tror det ligger ganska mycket överdrifter och rykten angående sprutning som avlivningsmetod. Om den metoden var SÅ dålig som många här vill få det som, skulle den knappast användas.

Det är mycket "jag tror", "jag har hört" osv.

Handlar oftast om vad man har erfarenhet av, jag har bara erfarenhet av spruta, och eftersom det gått bra så varför prova något annat, känns säkert med spruta helt enkelt. Någon annan kanske bara har varit med om bultning och har bra erfarenheter från det.

De kollar mest hjärtat för säkerhetsskull, så gjorde vår veterinär också. Vad jag läst och sett så dör hästen direkt. (eller den blir hjärndöd, som vid bultning...fast vid bultning måste blodet tappas för att hästen ska räknas som död)

Källa på det?

Har läst om ett fall i en tidning. Ingen metod är 100%. finns skräckhistorier kring bultning också, eller hur?

Ja jag vet ett fler tal fall då det hänt att hästen inte har dött.

Har själv varit med om detta två ggr, och vet veterinärer som absolut inte anväder sig av avliviningsvätska utan rekomenderar svensk lantbruksservise då avliviningsvätskan inte funkar 100 alla gånger...

Sorry så är det faktiskt så att de där skräck historierna oftast är sanning.

Min togs med Somnulouse idag.

Väldigt lugnt, ingen panik, ingen kamp, hon lade sig snyggt och hann dessutom säga hejdå till sitt föl, det gjorde hon verkligen. På vägen till platsen fick hon säga hejdå till alla vänner på vägen också och kunde se hela tiden.

Kollade hjärtljud som inte fanns men det gjordes ett hjärtstick ändå.

½Idiot säkert är inget, men jag har sett vad som händer med en häst som inte dör av vätskan, och det är inget du önskar din värsta fiende. Kan då tala om att jag jobbat åt en veterinär och sett många fall av misslyckade avliningar med vätska.

Och har set en misslyckad bultning, om man kan säga misslyckad för hästen var hjärndöd och kännd inget..

Har läst den artikeln tidigare.
Tycker dock han har lite motstridiga åsikter, först
Om det är just Somulose som användes i det aktuella fallet vet jag inte.
sen; Numera använder han dock metoden och tycker att den fungerar mycket bra.

Man kan ju faktiskt slippa avblodningen vid bultning genom att spruta hästen efter skottet.

Alla har ju olika åsikter, men vad jag förstått är sprutning vanligare än bult?

Min togs med Somnulouse idag.

Väldigt lugnt, ingen panik, ingen kamp, hon lade sig snyggt och hann dessutom säga hejdå till sitt föl, det gjorde hon verkligen. På vägen till platsen fick hon säga hejdå till alla vänner på vägen också och kunde se hela tiden.

Kollade hjärtljud som inte fanns men det gjordes ett hjärtstick ändå.

Beklagar lil-sis :cry:
Var det stoet som var fram halt, som du fick ta bort?
Den du skrivit om här tidigare?

AM

Det var vanligare, fast enligt svaensk lantbruksservise så är det allt fler som återgår till bult, efter såkallade egen upplevda skräckhistorior.

Har läst den artikeln tidigare.
Tycker dock han har lite motstridiga åsikter, först
sen; Numera använder han dock metoden och tycker att den fungerar mycket bra.

Man kan ju faktiskt slippa avblodningen vid bultning genom att spruta hästen efter skottet.

Alla har ju olika åsikter, men vad jag förstått är sprutning vanligare än bult?

Vet inte om man gör så..bult först och spruta sen.
Hinner man det?
Tar ju ett tag att sätta kanyl m.m.
Och man ska ju avbloda inom 30 eller 60 sekunder..

Ingen aning om faktist..

AM

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 816
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka