Slakteri..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Slakteri..

Men lägg ner. Att spruta är ett bra alternativ och blir allt vanligare vad jag läst.
Alla hästar "sprattlar" inte vid sprutning. Avlivade vår shettis med spruta, han ramlade bara ihop. Det var inte något läskigt alls, utan gick snabbt och gick lugnt till.
Båda bultning och sprutning kan gå fel, tro inte att bultning är riskfritt eller vad man ska säga. Den nya avlivningsvätskan som används är effektiv, överallt där jag läser står det att bult och spruta är likvärdiga metoder.

Nej, vilket jag redan svarat på. Har redan sagt att det spelar ingen roll hur fint och rent det är, mina hästar ska dö hemma där de känner sig trygga.
Hur kan man ha något emot det:confused:

fast att säga att bult och spruta är likvärdigt blir aningens tokigt, eftersom DEN GAMLA vätskan fortfarande används i stor utsträckning av många vet. och den är INTE "snabbverkande"

Du har fortfarande inte svarat på min fråga om varför hästar enligt dig vet skillnad på veterinärklinik och slakteri?

Det har jag aldrig sagt.
Jag menar att hästar vet skillnaden på hemma och borta, och slakteri rknas som borta. Och jag vill att mina hästar ska dö hemma.
Vad är det som är så svårtbegripligt? Är det fel att vilja att hästar ska dö hemma:confused:

Dom har väl känslor, men absolut inte på samma sätt som vi!
Vi människor är så himla kinkiga med våra djur, tar hand om dom som om dom vore bäbisar. Äckligt, tycker jag.

Ursäkta, men du verkar ha en väldigt konstig inställning till hästar. Att behandla sin häst som en bebis är väl knappast så många som gör...
Dom har väl känslor:grin:

Det jag skrev var att den bryr sig nog inte om ifall den dör på ett slakteri eller hemma. Och ja, dom flesta trivs hemma. för att det är tryggt där.

Du tror att den inte bryr sig, jag tror att den gör det. Olika åsikter helt enkelt. Och ja, det är exakt därför, för att hästen trivs hemma och känner sig trygg där, som jag tycker att den ska få dö hemma i den utsträckning det är möjligt.

Just precis, det är vad MAN vill, människan vill.
Vi är så himla känsliga och klemiga med djur.
Vem har sagt att det är bästa möjliga sätt att slakta/avliva hästen hemma??

Ja, men allt vi gör med hästarna är vad VI vill. Hästen har tyvärr inte möjlighet att prata med oss, så det vi gör är att tolka vad som är bäst för hästen. Hellre känslig och klemig än att inte bry sig alls.
Vem som sagt det? Jag tycker det. Men många här verkar tycka att det är en konstig åsikt:grin:
Tycker du slakthuset är bästa stället för din häst att dö på?

Jag förstår att du "vill ditt bästa" med din häst, och du får ha en åsikt, men låt då mig ha min åsikt.
Jag har en åsikt med erfarenheter bakom.

Och mina åsikter grundas inte på erfarenhet? Har avlivat hästar hemma och det har gått bra och jag vet att mina hästar hellre skulle sluta sina dagar hemma än på ett slakteri. Det är min åsikt.

Jag syftar på den nya avlivningsvätskan.

Sen kan båda metoderna gå fel, ingen av dem är 100%ig, man får göra en bedömning från fall till fall och efter tycke och smak helt enkelt. Vi kan ju aldrig veta hur det känns att avlivas...

Nej, vilket jag redan svarat på. Har redan sagt att det spelar ingen roll hur fint och rent det är, mina hästar ska dö hemma där de känner sig trygga.
Hur kan man ha något emot det:confused:

Det är väl ingen som har något emot det, däremot tycks det som om du har något emot att andra har andra åsikter.

lägg ner själv!

alla spratlar inte vid sprutning, alla kämpar inte i 15 min innan de väl dör, nej det vet jag mkt väl!

men JAG skulle aldrig någonsin förlåta mig själv om jag hade oturen att äga en häst där det hände :cry: för så ovanligt är det inte!

den värsta upplevelsen jag har varit med om vid avlivning var när hästen ställde sig rakt upp och kastade sig rakt bakåt och låg o kämpade för sitt liv hur länge som helst kändes det som, men ca 10-15 min... jag var då inte så erfaren så jag frågade mina kollegor hur ofta det hände... deras svar var ca var 10:e gång...

var 10:e gång är en HÖG siffra, därav vågar jag aldrig använda spruta. och en annan aspekt är att giftet är farligt, riktigt riktigt farligt, och jag vill inte utstätta vare sig mig eller nån annan för den faran, för faran existerar! även om sannolikheten att det händer nåt i verkligen heten är mkt liten!

KL
Jag vet inte om jag anser att spruta är ett bra alternativ för vår miljö. Framför allt inte om man väljer att begrava hästen hemma:crazy: Finns det studier om vad som händer när giftet bränns upp med en hästkropp el bryts ner i form av nedgrävd kropp i jorden? Bulten känns som ett mer miljövänligt alternativ för mig. Mina egna hästar som avlivats är samtliga bultade men det har förekommit att hästar har avlivats med spruta på gården.

Den gamla sprutmetoden är vi´nästan rörande överräns om att den inte är tillräckligt effektiv och den nya vätskan är så pass giftig att man är redo att offra sin veterinär för att få hästen död. Hm bult låter mer o mer som ett bättre alt i mina öron.

Senast ändrad:

Kl

Ytterligare en fundering i ämnet.

Är det bara jag som tycker åter igen att rätt man på rätt plats??

Vem kan vara bäst på att avliva hästar på snabbt och säkert sätt?

Ingen annan än personal på ett slakteri.

Dom HAR den erfarenheten som krävs att utföra ett snabbt avslut för djuret i fråga.

Den erfarenheten och kunskapen finns ingen annan yrkeskategori som slår.

Och det kan vi inte begära heller. Varken jägare, veterinärer eller "nödslaktare" avlivar lika många djur som just dom på slakteriet.
Så vill man ha arbetet utfört på bästa sätt så borde man ju anlita den allra bästa..eller hur?

Vad man sedan vill göra med hästkroppen är en annan sak. Uppstyckning, kvarnen, kremering eller nedgrävning..spelar ingen roll. Bara avlivningsmomentet sker av person som gör samma sak, om och om igen och har stor rutin.

Sedan kan man tycka saker om hästens känslor.
Här är jag mer tveksam. Hästens hjärna är som bekant inte speciellt stor. Visst kan den med träning räkna ut ett och annat men det är oftast ägarens beteende som smittar av sig på hästen ifråga.

Det är ägaren som har känslor och vill sedan att hästen ska känna samma.. Vilket den då inte har förmåga till då den lever i nuet och inte i gårdagen eller morgondagen.

AM

Iof så har slaktare fler djur per dag som de bultar men de killar som kör för svensk lantbrukdstjänst är otroligt duktiga och kan både ta hästar och deras ledsna ägare. Jag har kännt mig helt trygg att lämna mina djur i deras händer. Nu har jag i alla utom ett fall varit med och hållt i in i det sista men så har jag varit lugn och ingen av djuren har varit annat än lugn. Men visst har du rätt i att det ska vara rätt man på rätt plats! Hysteriska ägare är det bättre för hästen att slippa de sista minutrarna i livet.

Har varit med många hästar till slakteriet när jag arbetade som hästskötare och bara upplevet en häst som blivit lite rädd, men honom tog vi hem och avlivade hemma i stället.

Själv så ska min dam dö här hemma när den dagen kommer, absolut aldrig med avlivningsvätska utan det blir bult.

Ja..vi har ju provat alla varianter.
Avlivning på klinik, hemma med spruta, hemma med bult, då av både veterinär och av nödslakt. Och så har vi åkt iväg till slakteriet.

Och jag blir så fundersam i ögonblicken..

Jag vet att hästen ÄR död vid bult och tappning. Detta sker på ett nafs.
Vid spruta tycker jag allt tar längre tid.
Vid bult så släcker man lampan men med spruta så kan dom ju stå ett tag, för att sedan vingla omkull.

Jag vill att allt ska ske så fort som möjligt utan att hästen märker något.
När vi kör till vårt slakteri så kommer det både trevlig veterinär och personal.
Alla är förberedda då man kommer. Och vi har i alla fall inte fått vänta nån gång.
Dom kollar pass och id på hästen och lite omkring.
Sen leder man hästen till en hage stor som en box.
Där står personal sen och håller i grimskaftet och kliar pannan alternativt huvud i havrehink.

Och sen smäller det bara. Hästen borta direkt.
Och allt sker i lugn takt utan stress.

Slaktarna är proffs helt enkelt. Dom får också agera psykologer stundtals.

Jag är en av dom som beundrar den yrkesskaran då dom gör saker snabbt och smidigt.

I denna tråd målas både anläggning OCH personal som några ufon som är elaka, stressiga, hatar hästar och älskar att avliva dom.
Det står inte så bokstavligt i inläggen här men slutsumman är så.

Mycket tråkigt då det inte stämmer med det verkliga livet.

Tråkigt också för dom ,som här på Buke har slakt som arbete.
Speciellt då det haglar in inlägg från totalt okunniga människor.

AM

Måste säga emot lite grann, slaktarna är bra..

Men svensklantbruksservices slår dom inte på häst längder......

Jag skulle aldrig ge min häst en sputa. Jag har hört av veterinärer på olika kliniker att det är bättre för hästen att bli bultad. När avlivningsmedlet börjar verka i hästen så får den panik och blir stressad och vill fly. Ju mer påverkad hästen blir ju mer panik får den.

Vi bultar våra hästar hemma och det är alltid Tommy som kommer:love: Han är fantastisk!

Ja det har du rätt i. Och hur man blir behandlad av slakteripersonalen de ställen jag varit med på har varit rullande band principen inte alls trevlig miljö..

Medans svensk lantbruksservices alltid betmööt mig eller de som avlivat sina hästar med mycket stor förståelse..

Vad jag vill med det här inlägget är att höra om det finns NÅGON som tagit bort sin häst på slakteri,som varit med IN och sett att hästen inte fattat ngt!

Jag har jobbat som slaktare, tyvärr inte hästar, i 4 år och har bara positva erfarenheter.

Jag har t.om för mig att man ska börja dagen med slakt av ev hästar och helst innan man tar emot nöt och svin just för hästar är känsligare mot nya dofter.

Mycket tror jag också beror på ägaren, är personen hästen litar på till 100% "stirrig" så smittar det hästen.

Jag har mött ett skjutet råddjur med min häst, hon var bara nyfiken och borra ner hela nosen i blodet :crazy:
Lika så har jag sett när en häst blivit avlivad i hagen så har de andra gått dit, luktat, och sen gått vidare lite i stil med "Aha, synd för Kläppe men nu räcker ju betet längre åt oss"

Jag har INTE läst tråden och vet inte om jag orkar det heller. Men ni får gärna fråga mig om de är något ni undrar om slakteriet jag jobbar på eller om ni vill komma på besök!

Citerat från en Leg. vet på Riksföreningen Hästens Rätt;

Hur man avlivar en häst beror nu förtiden mycket på djurägarens inställning och ekonomi.
Det absolut billigaste sättet är att använda bultpistol, men det kan se lite otäckt ut att se sin älskade kamrat bli skjuten i huvudet och sedan ligga och sparka (omedvetna rörelser!) medan halskärlen skärs av och hästen töms på blod.
För inte så länge sedan kom ett nytt avlivningsmedel att använda som injektion (Somulose), vilket gör att hästarna lugnt lägger sig ned och dör.
"Förr", när man använde överdos av narkosmedel och sedan avlivningsvätska kunde reaktionerna bli ganska häftiga där hästen kunde kasta sig framåt och sedan braka ihop på golvet. En ganska farlig metod, egentligen, om man inte var snabb undan.

Fördelar bult: billigt, går snabbt, köttet kan vid slakteriavlivning användas.
Nackdelar bult: ser otäckt ut, blodigt, kan misslyckas, hamnar bulten lite för snett kanske hästen inte blir bedövad så att avblodning kan utföras och man måste försöka igen, Dessutom kan man, om hästen inte står stilla, skada sig själv eller någon annan om bulten skjuts iväg.

Fördelar somulose: Man sprutar medlet långsamt och inom några sekunder lägger sig hästen, oftast bara rakt ned eller faller åt sidan, och dör ögonblickligen (den är nog död innan den når marken).Det enda otäcka jag har sett i samband med denna metod är att hästen ibland kan ha reflexer kvar i ögonen, vilket gör att den kan blinka till några gånger efter att den lagt sig.
Nackdelar somulose: Nackdelen med detta är egentligen bara priset - det är nog det dyraste sättet att avliva hästen på. Plus att medlet är så otroligt effektivt att bara några droppar kan betyda slutet för veterinären som råkar få detta i sig på något sätt, t ex via sår, mun, ögon etc.

Den "gamla" avlivningsvätskan likstället denna veterinär med bult.
I alla tre fallen är hästen medvetslös innan döden inträder och lider alltså inte av någon "dödskamp".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 816
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?