Slakteri..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Slakteri..

Vet inte om man gör så..bult först och spruta sen.
Hinner man det?
Tar ju ett tag att sätta kanyl m.m.
Och man ska ju avbloda inom 30 eller 60 sekunder..

Ingen aning om faktist..

AM

ENligt P_L här på sidan är det inte en tillåten metod. Utan bulten måste följas av avblodning.

Men bulta först och sen spruta används ju och har används i många år, även om det nu inte skulle vara tillåtet eg.

Det visste jag inte. Har dock bara läst om metoden, den verkar ju inte vara så vanlig iallafall.
Konstigt att en förbjuden metod används alls av veterinärer?

Det visste jag inte. Har dock bara läst om metoden, den verkar ju inte vara så vanlig iallafall.
Konstigt att en förbjuden metod används alls av veterinärer?

Jag kolalde aldrig upp. Djurskyddet reglerar ju tillåtna bedövningsmetoder (bult t ex) och avlivningsmetoder (avblodning, spruta). Och jag ser inget i den som förbjuder 'fritt kombinerande'. Men enligt P_L då, och han brukar ju iaf veta vad han talar om, så var det inte tillåtet med annan avlivningsmetod än avblodning vid bult.

Samtidigt använder iaf en av djurambulanserna detta vid trotjänaravlivning.

SÅ som jag vet inte, jag vet ingenstans det används 'här' heller så jag kan fråga, bara att den aktuella djurambulansen använt det i många år och inte gjort någon 'hemlighet' av det.

Men motiveringen skulle väl vara att i en medvetslös kropp som det blir efter bultning, så sprids avlivningsvätskan långsamt och pålitligt. Minns inte om vi diskuterade direkt hjärtinjektion faktiskt. Tråden finns nånstans men minns inte vilken det är.

Ok.
var inte så länge sedan jag läste om den kombinationen faktiskt, heller aldrig hört om någon som använt den.
De gånger hästen inte ska/kan avblodas så används ju spruta istället, men tydligen används denna kombination också då.

Undrar hur utvecklingen kring avlivningen av hästar kommer se ut? har ju inte hänt så mycket de senaste åren förutom nya avlivningsvätskor.

Skönt att det nu är över och att inget kan ändra ditt beslut. Nu slipper hon skiljas från sitt föl.
Låt Blåöga nu få bli ett vackert minne i ditt hjärta, du har gjort det som en ansvarsfull hästägare måste göra till slut.

En stor kram från mig och en förhoppning om att allt löser sig med det andra.

Mitt problem med spruta är att det inte slår ut hjärnan först, det slår ut hjärtat...

skulle man däremot kunna bulta och sen spruta så skulle jag kunna tänka mig att spruta... men jag vill ju att mina hästar ska gå till kolmården, så då blir det bultning och avblodning iaf

Mitt problem med spruta är att det inte slår ut hjärnan först, det slår ut hjärtat...

skulle man däremot kunna bulta och sen spruta så skulle jag kunna tänka mig att spruta... men jag vill ju att mina hästar ska gå till kolmården, så då blir det bultning och avblodning iaf

Inte somnulose.

Som jag läser författningen är det helt klart att avblodning är obligatorisk e bult. Har dessutom diskuterat saken med folk på SJV.
PL

Ja det gick verkligen värdigt och lugnt till, man såg att hon sa hejdå till kompisarna innan den lugnande spruta, och sen hejdå till fölet innan hon somnade in.

Nu slipper hon ha ont mer *kram*

Citerat från en Leg. vet på Riksföreningen Hästens Rätt;

Hur man avlivar en häst beror nu förtiden mycket på djurägarens inställning och ekonomi.
Det absolut billigaste sättet är att använda bultpistol, men det kan se lite otäckt ut att se sin älskade kamrat bli skjuten i huvudet och sedan ligga och sparka (omedvetna rörelser!) medan halskärlen skärs av och hästen töms på blod.
För inte så länge sedan kom ett nytt avlivningsmedel att använda som injektion (Somulose), vilket gör att hästarna lugnt lägger sig ned och dör.
"Förr", när man använde överdos av narkosmedel och sedan avlivningsvätska kunde reaktionerna bli ganska häftiga där hästen kunde kasta sig framåt och sedan braka ihop på golvet. En ganska farlig metod, egentligen, om man inte var snabb undan.

Fördelar bult: billigt, går snabbt, köttet kan vid slakteriavlivning användas.
Nackdelar bult: ser otäckt ut, blodigt, kan misslyckas, hamnar bulten lite för snett kanske hästen inte blir bedövad så att avblodning kan utföras och man måste försöka igen, Dessutom kan man, om hästen inte står stilla, skada sig själv eller någon annan om bulten skjuts iväg.

Fördelar somulose: Man sprutar medlet långsamt och inom några sekunder lägger sig hästen, oftast bara rakt ned eller faller åt sidan, och dör ögonblickligen (den är nog död innan den når marken).Det enda otäcka jag har sett i samband med denna metod är att hästen ibland kan ha reflexer kvar i ögonen, vilket gör att den kan blinka till några gånger efter att den lagt sig.
Nackdelar somulose: Nackdelen med detta är egentligen bara priset - det är nog det dyraste sättet att avliva hästen på. Plus att medlet är så otroligt effektivt att bara några droppar kan betyda slutet för veterinären som råkar få detta i sig på något sätt, t ex via sår, mun, ögon etc.

Den "gamla" avlivningsvätskan likstället denna veterinär med bult.
I alla tre fallen är hästen medvetslös innan döden inträder och lider alltså inte av någon "dödskamp".

hur kan du vara så säker på att hästen dör ögonblickligen?? den är nog död innan den når marken?? ( :crazy: ) det finns som sagt många här mer än jag som har varit med om misslyckad avlivning även med den nya avlivningsvätskan! Och som någon skrev var det va 10 avlivning!!! :eek:

Att var 10e avlivning med somulose skulle gå snett ser jag som ren bullshit tills det på något sätt bevisats.
Även om jag inte jag inte använder preparatet själv känner jag många som gör det o har läst vad läkemedelsverket5 skrivit om preparatet.
PL

hur kan du vara så säker på att hästen dör ögonblickligen?? den är nog död innan den når marken?? ( :crazy: ) det finns som sagt många här mer än jag som har varit med om misslyckad avlivning även med den nya avlivningsvätskan! Och som någon skrev var det va 10 avlivning!!! :eek:

Jag skulle inte tveka att använda somnulose igen, inte heller bult. (Aldrig igen gamla vätskan på stående häst dock). Men den där 'leg vet' som citeras borde försöka hänga med lite mer i verkligheten.

Det är tyvärr INTE så att det blir en garanterat lugn avlivning med somnulose. De kan bli exalterade och resa sig i dödsögonblicket, och om man behövt sedera lite kraftigare än normalt innan, kan man få förlängd anslagstid, och det plus exaltering kan se riktigt otäckt ut.

Den, ur ett objektivt perspektiv, lugnaste avlivningen jag sett har jag sett på somnulose. Så man önskar alla skulle vara. Pang, poff, stilla. Den ur ett objektivt perspektiv 'värsta' och 'stökigaste/livligaste' avlivningen jag sett var OCKSÅ med somnulose. Det fick kramperna som kan bli vid bult att framstå som rena dvalan i jämförelse.

Så, man kan ALDRIG, med NÅGOT medel garantera en 'lugn och stillsam' hädanfärd på stående häst. Det KAN bli så 'lugnt och stilla' som det nu blir när X hundra kilo kropp faller handlöst i backen, men det finns inga garantier.

Neffi lade sig innan hon dog. Men hon var en ganska "seg" häst. Med tanke på tiden det tog så kan jag tänka mig att det hinner hända en del saker där emellan. Men på just den här hästen så kändes den risken så liten, ändå. Hon fick som sagt lugnande också först.

Jo det är ju skillnad på häst o häst...

tex min förra, han var helt inum mot plegg, vetten gav nån kombo när vi skulle spruta benen på honom sammalagt 5,0 vilket är rejält mkt! Har pratat med henne i efterhand och enligt henne så skulle vilken häst som helst legat ner... han såg lite trött ut när bara jag var där, men så fort vetten kom så var han klarvaken och lyckades sparka iväg 3 pers... han vågade inte röra mig dock :D

honom hade jag aldrig vågat ta spruta på, oavsett medel!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 816
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka