Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vet inte om man gör så..bult först och spruta sen.
Hinner man det?
Tar ju ett tag att sätta kanyl m.m.
Och man ska ju avbloda inom 30 eller 60 sekunder..
Ingen aning om faktist..
AM
Det visste jag inte. Har dock bara läst om metoden, den verkar ju inte vara så vanlig iallafall.
Konstigt att en förbjuden metod används alls av veterinärer?
Mitt problem med spruta är att det inte slår ut hjärnan först, det slår ut hjärtat...
skulle man däremot kunna bulta och sen spruta så skulle jag kunna tänka mig att spruta... men jag vill ju att mina hästar ska gå till kolmården, så då blir det bultning och avblodning iaf
Somulose kan slå ut hjärtat först vilket gammaldas avlivningsvätska inte kan, kimmis87 har helt fel!
PL
Som jag läser författningen är det helt klart att avblodning är obligatorisk e bult. Har dessutom diskuterat saken med folk på SJV.
PL
Citerat från en Leg. vet på Riksföreningen Hästens Rätt;
Hur man avlivar en häst beror nu förtiden mycket på djurägarens inställning och ekonomi.
Det absolut billigaste sättet är att använda bultpistol, men det kan se lite otäckt ut att se sin älskade kamrat bli skjuten i huvudet och sedan ligga och sparka (omedvetna rörelser!) medan halskärlen skärs av och hästen töms på blod.
För inte så länge sedan kom ett nytt avlivningsmedel att använda som injektion (Somulose), vilket gör att hästarna lugnt lägger sig ned och dör.
"Förr", när man använde överdos av narkosmedel och sedan avlivningsvätska kunde reaktionerna bli ganska häftiga där hästen kunde kasta sig framåt och sedan braka ihop på golvet. En ganska farlig metod, egentligen, om man inte var snabb undan.
Fördelar bult: billigt, går snabbt, köttet kan vid slakteriavlivning användas.
Nackdelar bult: ser otäckt ut, blodigt, kan misslyckas, hamnar bulten lite för snett kanske hästen inte blir bedövad så att avblodning kan utföras och man måste försöka igen, Dessutom kan man, om hästen inte står stilla, skada sig själv eller någon annan om bulten skjuts iväg.
Fördelar somulose: Man sprutar medlet långsamt och inom några sekunder lägger sig hästen, oftast bara rakt ned eller faller åt sidan, och dör ögonblickligen (den är nog död innan den når marken).Det enda otäcka jag har sett i samband med denna metod är att hästen ibland kan ha reflexer kvar i ögonen, vilket gör att den kan blinka till några gånger efter att den lagt sig.
Nackdelar somulose: Nackdelen med detta är egentligen bara priset - det är nog det dyraste sättet att avliva hästen på. Plus att medlet är så otroligt effektivt att bara några droppar kan betyda slutet för veterinären som råkar få detta i sig på något sätt, t ex via sår, mun, ögon etc.
Den "gamla" avlivningsvätskan likstället denna veterinär med bult.
I alla tre fallen är hästen medvetslös innan döden inträder och lider alltså inte av någon "dödskamp".
hur kan du vara så säker på att hästen dör ögonblickligen?? den är nog död innan den når marken?? ( ) det finns som sagt många här mer än jag som har varit med om misslyckad avlivning även med den nya avlivningsvätskan! Och som någon skrev var det va 10 avlivning!!!
Somulose kan slå ut hjärtat först vilket gammaldas avlivningsvätska inte kan, kimmis87 har helt fel!
PL