Slakteri..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Slakteri..

Jag har min första häst nu och har alltså inte behövt ta bort någon egen häst än, men däremot har jag upplevt att hästar i min absoluta närhet (även medryttarhästar) har avlivats, och detta på alla tänkbara sätt. Allt från akut bultning av häst med brutet ben till planerade bultningar hemma, sprutade hästar hemma och på klinik samt hästar som vi kört till slakteri. Och det är inte EN ENDA avlivning som känts ovärdig på något sätt. Alla inblandade har varit proffsiga och det har gått snabbt och smärtfritt. Ena medryttarhästen som åkte på slakt var supercool hela tiden, han var mest nyfiken och från det att vi lämnade över honom till slaktkillen tills dess att vi fick tillbaka grimman gick det mindre än en minut.

Jag tror också som många här att det mest är människorna som överför nervositet över blod och död på hästar. Jag har aldrig sett någon häst reagera negativt på detta. När vi bultade hästen som med brutet ben i hagen stod resten av hästarna som var ute och nyfiket tittade på. Dagarna efter så gick ridskolehästarna i samma hage och det var MÅNGA som var framme och grävde/nosade/slickade. Vi fick faktiskt skrubba rent flera av de ljusa hästarna när de kom in, just för att de hade varit och rört om i blodet.

Jag har inget emot att min häst äts...jag skiter i vad som händer när den är död.. Jag tycker till och med att det är mer rätt att äta häst som slaktas pga hälta än ett djur som föds upp till slakt.

Jag är inte under 25 och JAG finner det onödigt att dra ett husdjur till slakteri när man kan låta dom dö hemma.

Men har man inte 4000 över för att göra vad man anser är bäst för hästen ska hästen vara såld för länge sen.(OM man nu tycker hema är bäst för hästen)

Försöker sammafoga ett svar...

För det första, så är alla hästar individer. Vissa här menar att hästar aldrig reagerar på lukten av "dött", blod osv.
Jag personligen tycker inte blod är speciellt äckligt, och med min erfarenhet av hästar tycker jag mig kunna se när jag påverkar hästen och inte. Är väldigt lugn som person, så det handlar inte om att jag skrikit eller på andra sätt påverkar hästen,
När vi avlivat vår ponny reagerade iallafall min häst på den plats där ponnyn dött, hon ville inte gå nära och blåste.
Det är ingen reaktion JAG påverkat, eftersom jag inte reagerar på blod/lukt osv, jag vet ju att han hade legat där, inte mer med det.
Sen är min häst väldigt känslig också...har stött på döda rådjur, katter osv i skogan som hon reagerat på, innan jag ens sett vad hon reagerade på.

Väldigt många här verkar vara FÖR att hästen ska slaktas. Och tar fram "bevis" på att det går så fint till, är så rent, trevligt osv.
Men saken är den att jag tror det beror på att de flesta vill försvara det sätt de väljer. Jag har svårt att tro att man medvetet väljer just slakt för att det ses som ett fint slut.
Det rimmar illa...
Snarare är det en pengafråga för många (iallafall vad jag hört) och för att försvara det så intalar man sig själv att det faktiskt inte var så illa som man trott. För mig handlar det inte om att JAG tror att det är jättehemskt på alla slakterier, utan att JAG inte anser det vara ett värdigt slut för mina hästar.
Sen om andra tycker det är väl upp till dem.

Men att många här enbart försvarar slakt som något bra är konstigt, finns väl egentligen inget "bra" sätt att avliva sin häst, bara mer eller mindre dåliga.
Mina hästar trivs bäst hemma, så varför skulle jag släpa iväg dem till ett slakthus inför den sista vilan? Det är upp till var och en.
Känns som vissa får panik när man säger att man aldrig skulle slakta sin häst för att de får dåligt samvete eller något.

Jag utgår bara ifrån mina hästar och vad jag vet om dem...och JAG kommer aldrig slakta dem.

Tycker det är ovärdigt att dem kommer ätas. Men det är en fråga om moral och hur man värderar saker...Mina hästar som avlivats har fått åka i egna kadaverbilar, men i framtiden vill jag helst begrava dem hemma.
Alla tycker olika, jag värderar mina hästar som min familj, och inte slaktar vi människor heller? Vi behöver knappast äta hästkött heller, så det argumentet försvinner...vi har kött så det räcker. Ät grönsaker istället...

för min del handlar det deffinitivt inte om ekonomi när jag om möjligt i första hand väljer slakteriet.

jag har heller inte försökt ta fram "bevis" för att det är så fint renligt och trevligt osv. på slakteriet. vilket jag är övertygad om att dom flesta som skrivit possitivt om det inte heller gör utan då "talar" av egen erfarenhet.

utan jag har helt enkelt varit med och sett att det är rent och att hästen bemöts på ett värdigt sätt, samt att den inte hinner reagera.

sedan är det väl ändå ingen som sagt/skrivit att någon form av avlivning är trevlig....

jag behöver inte heller försvara någon metod eftersom jag har använt mig av både lantbrukstjänst (bultat hemma) den gamla avlivningsvätskan och samulose samt av slakteriet. så där har jag kommit fram till vad som går snabbast för hästen och jag känner mig mest bekväm med.

har du varit på ett slakteri och sett hur det går till och hur där ser ut när hästarna tas ?

människor får man inte avsluta ett lidande för, inte ens om den drabbade människan så själv önskar i sverige utan, MÄNNISKOR får helt enkelt DÖ AV SIG SJÄLV oavsett lidande. ett förfarande som tack och lov hästar och andra djur kan slippa vid lidande. så det är inte jämförbart.

inte heller att jämföra slakt på djur och folk, då djuren inte vet vad som ska hända pga. att dom saknar den typen av tankeverksamhet och knappast gör studiebesök på slakteri innan. en människa vet ju vad som ska hända vid tex. avrättning.

sedan undrar jag hur du menar med "egna kadaverbilar" ? visst, förr hade dom en liten lastbil som kom och nödslaktade och tog med kroppen (alltså inte container utan liten skåplastbil där djuret vinchades in), oftast va där inget annat djur i bilen just då. men sedan då ? ofta så "hämtas" andra döda djur upp längs vägen.

separat kremerade du hästarna då med ? eller vet du att dom inte legat en tid på "uppsammlingsplats" ? och vad hände med den döda hästen sedan ?

visste du att resturanger ofta använder åsne eller hästfile istället för oxfile ? alltså har troligen bra många ätit häst utan att veta av det.

men men, var och en gör som dom vill och utefter sin egen övertygelse.

Jag har inget emot att min häst äts...jag skiter i vad som händer när den är död.. Jag tycker till och med att det är mer rätt att äta häst som slaktas pga hälta än ett djur som föds upp till slakt.

Jag är inte under 25 och JAG finner det onödigt att dra ett husdjur till slakteri när man kan låta dom dö hemma.

Men hur hänger detta resonemang ihop?

Tycker det är ovärdigt att dem kommer ätas. Men det är en fråga om moral och hur man värderar saker...Mina hästar som avlivats har fått åka i egna kadaverbilar, men i framtiden vill jag helst begrava dem hemma.
Alla tycker olika, jag värderar mina hästar som min familj, och inte slaktar vi människor heller? Vi behöver knappast äta hästkött heller, så det argumentet försvinner...vi har kött så det räcker. Ät grönsaker istället...

Det som händer med hästen på kadaverhanteringen eller destruktionsanläggningen kan jag lova dig inte är värdigare än att ätas upp och absolut inget jag vill att mina nära och kära, djurs och människors kroppar skall utsättas för. Jag vill helst inte tänka på det.

Varför döma människor så hårt som du gör? Hur man väljer att ta bort sin häst spelar väl ingen roll så länge inte hästen lider av det? Personligen så tycker jag att det kan vara mer etiskt försvarbart att ta tillvara köttet än att bara elda upp det med alla utsläpp som sker från en sådan anläggning, men det är jag det. Jag tycker likosm inte att slakt för konsumtion är värre än att kadaverhanteringen, de är ganska lika för mig.

I ena stunden är du grovt kategorisk och i nästa så får folk såklart tycka och göra hur de vill de bryr dig inte om. Hur skall du ha det?

Men hur kan du, om du går efter hästens bästa, tycka att det är bättre för hästen att åka iväg till ett främmande ställe för att dö bland främlingar, istället för hemma på gården?

DET är mitt största argument till varför jag inte skulle slakta mina hästar. Det och att jag inte skulle vilja att någon åt upp dem. Hellre att dem bränns, känns långt värdigare. För MIG. Vi har alla olika åsikter och tankar om sådant.

Har jag någonsin uttryckt mig om hur det är på slakterier? Nej, så varför argumenterar du med mig om det? Det kan vara hur trevligt som helst och så rent att man kan äta på golvet, jag kommer aldrig, aldrig slakta mina hästar ändå.

Så enligt dig är slakt värdigare än avlivning hemma? För mig är den tanken helt främmande.

Du säger att du väljer slakteri för att det går snabbast. Hur kan det gå snabbast? Hästen måste ju transporteras dit först. Vid avlivning hemma slipper hästen resan och allt vad det innebär OCH den får avsluta sina dagar hemma. Hur kan man ha något emot det:confused:

Vi kan aldrig med 100% veta hur mkt en häst lider, det finns tyvärr med all säkerhet hästar som dör av sig själva och som lider...

Jag menar själva aspekten av slakten, inte tankarna innan. Du kan väl knappast säga emot att det är större chans att hästen trivs hemma och att en avlivning där därmed borde vara bättre för hästen, än astt behöva transporteras till ett okänt ställe, vad än hästen tänker, tror eller förstår?

Jag menar att vi hade tur och inga andra hästar hämtades de gångerna. Men även om fler hästar skulle hämtas har jag inget emot det. Hästen är död, men jag vill inte att kroppen ska användas till mat helt enkelt.
Lika lite som du förstår hur jag kan tycka det är OK att hästen kropp transporteras i en kadaverbil och bränns, lika lite kan jag förstå hur du kan tycka att det är OK att hästen ska avsluta sina dagar på ett slakteri och inte hemma, hur fint slakteriet än är (hur "fint" ett slakteri nu kan vara) och sedan slaktas och ätas.

Hur kan du tycka det är så hemskt att hästen kremeras, när du tycker det är OK att den slaktas och äts?? Tror du verkligen hästens kropp hanteras med silkesvantar när den ska slaktas eller?

visste du att resturanger ofta använder åsne eller hästfile istället för oxfile ? alltså har troligen bra många ätit häst utan att veta av det.

Källa på det?

Det som händer med hästen på kadaverhanteringen eller destruktionsanläggningen kan jag lova dig inte är värdigare än att ätas upp och absolut inget jag vill att mina nära och kära, djurs och människors kroppar skall utsättas för. Jag vill helst inte tänka på det.
Jag skulle föredra att begrava hemma på gården faktiskt. Men det har inte funnits tillfälle de gångerna hästarna dog. Om du nu tycker det är så hemskt....hur kan du tycka det är OK att hästen slaktas och äts? Hur tror du den hanteringen går till?
Ni som är för att hästar slaktas och äts borde ju verkligen ha något emot själva kadaverhanteringen...hästen blir även ett kadaver vid slakt, och ni tror verkligen att den hanteringen är mkt bättre??

Varför döma människor så hårt som du gör? Hur man väljer att ta bort sin häst spelar väl ingen roll så länge inte hästen lider av det? '
För att JAG tror att hästen lider av att transporteras till ett slakteri. Inget jag skulle utsätta mina hästar för iallafall. Varför ska hästen tvånget dö bland främlingar på en främmande plats?

Jag tycker likosm inte att slakt för konsumtion är värre än att kadaverhanteringen, de är ganska lika för mig.
Du skrev ju precis att kadaverhantering inte var något du skulle vilja utsätta dina hästar för. Och nu tycker du det är lika illa som slakt..så hur gör du när dina hästar dör då?

För att JAG tror att hästen lider av att transporteras till ett slakteri. Inget jag skulle utsätta mina hästar för iallafall. Varför ska hästen tvånget dö bland främlingar på en främmande plats?
Nu verkar det som om det är transporten till slakteriet som är problemet. Någon har frågat tidigare vad det är för skilllnad för hästen att åka transport till ett slakteri jämfört med alla andra transporter (till bete, klinik, tävlingar, träningar mm.) det vore bra om du kunde beskriva det.
Tack för att duberättade hur din häst reagerat på blod. Det var intressant och helt tvärtemot de erfarenheter jag har.

TILL ALLA: Jag skrev fel klart jag menade uländer.

Mitt resonemang är lätt. De får göra vad de vill med hästen som död men jag finner ingen anledning att dra i väg den till ett främmande ställe med främmande folk.

Just för att hästen inte känner ngt när den är DÖD! Men den känner en massa när den LEVER!

Snarare är det en pengafråga för många (iallafall vad jag hört) och för att försvara det så intalar man sig själv att det faktiskt inte var så illa som man trott.

Pengafråga?...

Jag kommer se till att mina hästar bultas. Stoet är spruträdd och ska inte behöva uppleva den stress sprutor ger henne, och jag är tveksam och det är så smart att använda avlivningsvätska på en häst som är extremt uppstressad. Lillgrabben kommer bultas då jag hört fler fördelar kring bult gämfört med spruta.

Och dom kommer bultas på slakteri, för jag tvekar starkt på hur mycket vana min DV har av bultpistol eller om dom ens har utbildning/tillstånd att bulta.

Jag kommer själv köra de femton milen för att få dom slaktade av en utbildad och erfaren slaktare, om jag så ska behöva betala slaktaren för att utföra bultningen.
För livsmedel blir ingen av dom, ena är för preparerad och andra på tok för liten. Men till KG slakteri ska dom, punkt slut.

Så var ser du den ekonomiska vinstern i det?:confused: Visst, du säger att det är så för många (= inte alla), men jag har aldrig hört en seriös hästmänniska som valt slakteri för pengarnas skull, i alla fall inte i första hand.

Jag uttryckte mig fel, jag menar självklart inte att hästen kan veta vart den är på väg.
Jag menar att själva saken att hästen inte ska få dö hemma känns fel...men så är mina hästar väldigt hemmakära också.

Varför skulle hästen lida mer av att åka till ett slakteri än att åka på t.ex. tävling? Jag tror inte att hästar faktiskt förstår att de ska dö, jag tror inte ens att åsynen av blod eller en annan död häst gör att hästen kopplar det till att den själv skulle dö. Vore det så skulle väl varenda hästkrake skena, och det har jag ännu inte hört några ex. på.

Sen kan jag absolut köpa att en häst som inte tycker om att åka transport/blir väldigt spänd borta har det bäst om den får dö hemma. Men för tävlingshästen som kanske älskar att åka tycker jag att det kan vara fint att en sista gång göras i ordning som inför en tävling och sedan åka på sin sista resa.

Men sluta misstolka med mening..är väl ganska självklart att en häst inte kan veta att den just denna gången är på väg till döden..eller hur?

Jag menar att varför ska hästen dö på ett slakteri, när den kan dö hemma? Bra mycket trevligare för hästen, hur mkt vissa än tjatar om att slakterier är så fina...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 367
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 816
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka