Con
Trådstartare
Sv: Slakt, fotoutställning
Nej, så för dig är det just kannibalismen som avgör vem som kan ätas och inte?
Skulle du kunna äta t.ex schimpans (stavning) om de föddes upp som vanliga produktionsdjur?
Vi kan bli uppätna av lejon, ja. Men det finns två väsentliga skillnader mellan lejon och människor:
1. Lejon är rovdjur. Människan kan mycket väl leva på en vegetarisk kost.
2. Människan har rest sig ur kretsloppet.
Vi människor får inte döda varandra eftersom liv har ett värde.
Men varför ska detta gälla bara för människor. Har vi mer rätt till liv än vad djuren har? Varför har vi det isf?
Jag anser att vi har ett ansvar gentemot andra djur, och därför ska vi inte döda dem.
Förlåt om det blev ett rörigt inlägg, men för tillfället kan jag inte formulera mig bättre
Nu är vi ju inte kanibaler, vilket få varelser är! Vi människor kan ju även vi bli uppätna av t.ex. ett lejon, så vad är skillnaden. Lejon käkar ju inte heller varandra.
Kicki
Nej, så för dig är det just kannibalismen som avgör vem som kan ätas och inte?
Skulle du kunna äta t.ex schimpans (stavning) om de föddes upp som vanliga produktionsdjur?
Vi kan bli uppätna av lejon, ja. Men det finns två väsentliga skillnader mellan lejon och människor:
1. Lejon är rovdjur. Människan kan mycket väl leva på en vegetarisk kost.
2. Människan har rest sig ur kretsloppet.
Vi människor får inte döda varandra eftersom liv har ett värde.
Men varför ska detta gälla bara för människor. Har vi mer rätt till liv än vad djuren har? Varför har vi det isf?
Jag anser att vi har ett ansvar gentemot andra djur, och därför ska vi inte döda dem.
Förlåt om det blev ett rörigt inlägg, men för tillfället kan jag inte formulera mig bättre