Att just allmänna tråden är en evighetstråd är väl inte konstigt eftersom det är just en allmän mer chattliknande tråd där man ofta småpratar om vad man gör, svär över datorhelveten
eller liknande. Har man en mer specifik fråga/ämne är det bättre att lägga den i en specifik tråd - för att utgå från mig själv. Vad är bäst att klippa hårda tånaglar med. Fick bra och intressanta svar - tror att någons man klippte dem i en blomkruka? Inte särskilt många skrev men jag fick bra svar. En ganska nylig tråd, min mobil är sönder vilken modell ska jag köpa? Fick också en del svar.
Ett av problemen är väl också att trådar tenderar att ändra inriktning och att det är därför man missar många intressanta sidospår, men att tex bryta ut kan man ha en frys på balkongen om man är sjukskriven från FK tråden verkar ganska onödigt fast några sidor handlade om det.
Vissa evighetstrådar är ju mer ämnesspecifika som tex Vikttråden och där är det inte lika ofta behov av att bryta ut. I allmänna tråden drunknar man ofta eftersom den rör sig så snabbt. Så man skimmar lite, fastnar vid det som är relevant och skriver ett inlägg eller gillar. I alla forum skapas grupperingar det är ofrånkomligt när man delar åsikter, intressen, erfarenheter. Vissa börjar även umgås IRL och har då mer gemensamt naturligt nog. Jag skriver/läser aldrig Föräldratråden eller liknande eftersom jag inte har barn och ämnet inte intresserar mig öht.
Intressant är att nyligen kom det upp en diskussion om stallet och hur det var mycket vassare, hårdare ton, mobbing och inte lika hårt modererat och efter förändringen till Buke så har det blivit lite tråkigt. Vissa verkade längta tillbaka till den tiden så det finns argument på båda sidorna verkar det som.
En idé om man som ny känner sig lite vilsen, ha en Presentationstråd, vilket många forum har. Eller, börja i ett mindre subforum där man har gemensamma intressen. Katttråden skulle nog framstå som ganska uteslutande eftersom inte så många skriver i den och 75% eller mer handlar om hur man får sin katt att äta bättre mat, med löpande uppdateringar. Men man syns absolut mer. Särskilt om man skriver, alla katter ska vara okastrerade utekatter allt annat är onaturligt och se det ta hus i helvete.
Jahapp nu har jag skrivit ännu en essä som en del kommer att orka läsa och andra inte. Vilket händer med långa och för vissa helt irrelevanta och ointressanta inlägg