Slå hästen?

Sv: Slå hästen?

Spöet är till som en hjälpförstärkare, inte som en tortyrmaskin.
Sen är det klart att vissa är korkade och inte fattar det, utan använder det helat tiden.
Jag kan använda spöet till något annat än hjälpförstärkare om den tex inte vill gå förbi något speciellt, typ en pressening. Inte för straff utan för att övertyga om att det inte är farligt, och an smäller ju inte till hårt, mer en dask på rumpan så den förstår

jag påstår inte att man inte får säga till hästen på skarpen (dvs. ta till steg 3.) efter som att hästen du beskriver är en fara om något skulle hända så FÅR man inte vara mesig, för en sådan häst är så pass stark i psyket att h*n skiter fullständigt i om man gormar - skulle jag tro.
sånna hästar är obehagliga de brukar desutomde helelr inte bli skygga för de är så "på"

veterinären jag rider för ibland hade en häst som stod i hennes stall förr, han var rent ut sagt en drummel, han var sratrk i psyket och dominerade ALLT och ALLA. han sprang över än vid intag, utsläpp, fodring, borstning ALLT var han på och skulle sparka med mera.
när vet. blivit överspungen av han och hon någon dag senare hade hand om utsläppet på morgonen och ahn skulle göra som han gjort innan (obserrvera att de hade hjälm och väst på sig och alltid spö för att dels inte göra illa sig och själva kunna "försvara" sig efter som att denna häst, STOR sådan på 183 cm :smirk: ) han tog sats och skulle springa om kull henne då hon gav han en rak höger över mulen :o han blev chokad tydligen (inte så konstigt ingen har ju sagt till på skarpen innan) och där kan jag medge om att det var det rätta, för han var en fara och hur hade hästarna gjort i sin egna natur? jo en häst som kommer över äns revir kickar självklart och det var vad vet. gjorde.

obs. hästen var from som ett lamm mot vet. men sprang fortfarande över ägaren.

det jag menar med detta är att IBLAND i EXTREMA fall behöver man säga till lite till för att budskapet ska gå fram.

såg nu att du frågade hur jag skulle göra om en häst springer över mig etc.
om jag vet om det har jag spö med mig och har hjälm samt väst på mig.
sedan f¨r hannågra rapp på bogen sedan backa gå fram, ökar h*n och går om äre rygga skritta halt osv. så FORT hästen visar tendens till att inte lyssna på mig är det rygga rygga rygga, och använda spöet så lite som möjligt.
alternativ är att lägga kedja eller leda i träns för säkerhetens skull.

Senast ändrad av en moderator:

Vad gör du om du går in till en häst för att byta täcke och hästen ifråga vänder sig om och måttar efter dig med bakutsparkar?

Jag hade en häst som nästan var sån, hon sparkade och bet så fort hon kom åt, även när hon stod på gången.
Hon sparkade mig ett flertal gånger vid olika tillfällen, tills en gång när jag sparkade tillbaks (precis som ledarhästen gör) efter det sparkade hon aldrig mot en människa igen. Visserligen tog det mig 5 år att med någorlunda "hästiga" metoder få henne att bli en trevlig häst.

Man ska inte slå en häst, man ska däremot tillrättavisa dem på ett sätt de förstår (läs lite böcker om etologi så blir det lättare).

Hästen jag nämner här ovan, hade alltid fått som hon velat hela sitt liv (lyfte hon på bakbenen och drog bak öronen slapp hon arbete osv) sen kom jag in i bilden och då var hon 6 år.
Jag vände totalt uppochner på hennes värld eftersom jag inte visade någon rädsla när hon körde sina metoder och jag jobbade med henne på ett sätt så att hon förstod att i "vår flock" var jag ledaren, inte hon.

Ja, det förstår ju jag med. Men det var en som skrev att ifall den backar ska man smälla till den i ansiktet så går den fram...

Jag fick dutta min i huvet med spöet för att väcka henne ur "backandet"

Japp, shit hon blev nog helt förstörd efter detta :smirk:
Självklart ska man inte sula på sin häst så mycket man orkar, dock måste man ju få ta i den på olika vis för tillrättavisning....och för att rädda en och annan bil som stod parkerad :angel:

jag upplever det faktiskt som att buke är mycket frommare när det gäller att slå hästar än vad jag möter i verkliga livet. jag ser rätt ofta folk som verkligen SPÖAR sina hästar vid ridning, eller som står och försöker lasta hästar med diverse tillhyggen som piasavakvastar och dyligt. de sjukaste är att de inte ens har en tanke på att det är konstigt, fel ellet att de skadar och vanvådrar sina hästar.

ed: moderator, borde inte denna tråd ligga under hästhantering?

Senast ändrad:

Det där beror ju helt på hur man tolkar slår hästen, jag är emot att man ska misshandla sin häst det ska man abolsut inte göra.

Men har man en häst som blir hotfull och bara riktigt "knäpp" så tvekar jag inte att ge ett rapp...OM DET BEHÖVS!!

Kan ta i morse när jag höll på att borsta av ena innan jag skulle sätta på utetäcken, och han sparkar bak ut i stallgången...vilket är inte okej...kan erkänna att jag blev förbannad, skrek och daska till han rejält med borsten.

Men jag kan inte kalla det att slå men alla har ju sin "uppfostran" på hästar.

P.S. Några som brukar vara bra på att spöa upp hästar är ryttare som ligger högt i klasserna t.ex hoppning osv. D.S

tillrättar visar hästen

vad ska du göra annars?
Hästen ska respektera dig som ledare och gå undan om du mer den (och då för tryck, blick eller pekning or something.)
det är en del av en ledarskaps övning jag tycker funkar kalas bra på hästar som har svårt att fatta att man ska gå brevid och vara uppmärksam.
då äre perfekt att göra halter och lyssnar dem inte (de ska stanna brevid dig och inte ett steg framför för nästa gång kommer det bli ett steg till osv.) så ryggar man några steg, sedan fram direkt och när man känner för det gör man en halt.

funkar kalas bra.

vad annars skulle man koregera med?
om jag inte vill koregera med spö eller på annat häst "slå" hästen?
halter funkar inte det är bara en del av koregeringen jag har testat.

Nej, varför skulle det vara det???

Man ska inte tro så mycket. Bättre att veta.

Dutta med kvast i rumpan har fått in många hästar i transporten.

jag gillar inte metoden, jag skulle aldrig ta till den, jag kör inte heller med linor korsade bakom rumpan heller.
tränar heldre lastning och att den ska röra sig fram efter tryck i nacken, ibland kan det behövas att man hjälper till att driva med en lina som sitter i transporten genom att man lyfter upp och ruskar och går mot hästen. innan jag testade den metoden själv så trodde jag inte på den men den funkade otroligt bra på min häst som kastar.. kastade sig bakåt. nej jag vill inte ta till "tillhyggen" dessutom är det så himla bra att kunna borsta av hästarna med kvastarna utan att dom flyttar på sig, dödspraktiskt när man ska byta stall och packat ner alla borstarna och kört iväg dem :angel:

Bara för att DU inte gilalr metoden så innebär det inta att den är dålig, förbjuden elelr att hästen vanvårdas.

eftersom jag inte gillar den så finns det en anledning till det, antagligen för att jag inte vill skrämma in min häst genom att slå den på röven med en kvast, jag kör heldre på förtroende och ledarskap, det är det jag strävar efter, DÅ är metoden dålig!

Ja, det förstår ju jag med. Men det var en som skrev att ifall den backar ska man smälla till den i ansiktet så går den fram...

En häst går inte framåt om den håller på att backa och man slår till den i ansiktet, tror den backar mer då eller kastar sig bakåt.

Att använda spö när man rider har jag ingenting imot.
Själv brukar jag peta på min häst för att förstärka min skänkel lite om hon inte riktigt lyssnar och för att man når längre bak med spö, tex ner mot bakbenet.
Då menar jag peta och inte slå.

Att slå sin häst för att den inte gör som man säger när man rider är brist på kunskap.

det gör jag verkligen inte, men jag tror inte att man når ett bra ledarskap genom att slå/dutta (kalla de vad du vill) hästen på rumpan med en kvast!

Håller med dig kvasten funkar utmärkt!

Förstår inte skillnaden med att använda rep!!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: MiniLi
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 100
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 756
Senast: mamman
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 558
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar