Sv: Slå hästen?
jag påstår inte att man inte får säga till hästen på skarpen (dvs. ta till steg 3.) efter som att hästen du beskriver är en fara om något skulle hända så FÅR man inte vara mesig, för en sådan häst är så pass stark i psyket att h*n skiter fullständigt i om man gormar - skulle jag tro.
sånna hästar är obehagliga de brukar desutomde helelr inte bli skygga för de är så "på"
veterinären jag rider för ibland hade en häst som stod i hennes stall förr, han var rent ut sagt en drummel, han var sratrk i psyket och dominerade ALLT och ALLA. han sprang över än vid intag, utsläpp, fodring, borstning ALLT var han på och skulle sparka med mera.
när vet. blivit överspungen av han och hon någon dag senare hade hand om utsläppet på morgonen och ahn skulle göra som han gjort innan (obserrvera att de hade hjälm och väst på sig och alltid spö för att dels inte göra illa sig och själva kunna "försvara" sig efter som att denna häst, STOR sådan på 183 cm :smirk: ) han tog sats och skulle springa om kull henne då hon gav han en rak höger över mulen
han blev chokad tydligen (inte så konstigt ingen har ju sagt till på skarpen innan) och där kan jag medge om att det var det rätta, för han var en fara och hur hade hästarna gjort i sin egna natur? jo en häst som kommer över äns revir kickar självklart och det var vad vet. gjorde.
obs. hästen var from som ett lamm mot vet. men sprang fortfarande över ägaren.
det jag menar med detta är att IBLAND i EXTREMA fall behöver man säga till lite till för att budskapet ska gå fram.
såg nu att du frågade hur jag skulle göra om en häst springer över mig etc.
om jag vet om det har jag spö med mig och har hjälm samt väst på mig.
sedan f¨r hannågra rapp på bogen sedan backa gå fram, ökar h*n och går om äre rygga skritta halt osv. så FORT hästen visar tendens till att inte lyssna på mig är det rygga rygga rygga, och använda spöet så lite som möjligt.
alternativ är att lägga kedja eller leda i träns för säkerhetens skull.