Slå hästen?

Sv: Slå hästen?

JAG vet varför man ryggar.:D trodde du oxså viste. Du har ryggning
som koregering utn att veta varför bara att det funkar?

jag korigerar med ryggning dels för att få uppmärksamhet (förövrigt atr jag din komentar som en pik om mitt i din syn okunnighet utav det jag gör, det tackar jag för.)
och för att få respekt.
gör detta på alla hästar jag håller på med och det funkar och jag har ALDRIG undantag.
måste jag även veta hur mkt blodcirkulationen ökar vid borstning emd? :smirk:

skillnaden med att ha ryggning som en övning i NH syfte och ryggning som korigerande vid tillrättavisning är enkelt, jag tar inte gärna till våld och detta funkar, jag tränar det inte jag gör det för att hästen ska lyssna

sedan om du ska pika mig mer kan du ju PM:a i stället för jag är kitslig idag och orkar inte med folk som sätter ironi över allt.

:D :D

nej altså jag menade inte att det inte funkar på någon häst, alla hästar är olika starka i psyket och reagerar olika.
men på just denna häst som jag skrev om i föregående inlägg funkade inte nypa alls.
har inte gjort det på de andra heller.

sedan har man ju de som inte alls lyssnar på rygga också.

För mig skulle det aldrig räcka med att bara använda röst och kroppsspråk. Om hästen hotar dig med att sparka eller bitas så måste man både försvara sig och lära hästen att respektera dig och ditt personliga utrymme. Om hästen sparkar mig sparkar jag tillbaka direkt, om hästen biter mig biter jag tillbaka, och absolut inte hårt!

vissa hästar "nöjer" sej inte bara med röst, ibland behövs två
långspön också. hästar är så olika så det finns bara rätt och fel för mej
och min häst. det går inte att jämföra med varandras. jag rider på mitt
sett och andra på sitt , sen får folk klaga bäst de vill ?

har sett mkt i ridväg vissa inte skulle klara av att se med tanke på att ingen verkar tollerera ett och annat hårt slag. sen att straffa hästen för ngt den gjorde, är som att trycka ner nosen på hunden i bajset den lämnade på golvet för två timmar sen. det är som sagt inte lönt. men alla gör ju på sitt vis, och vi rider väl de flesta för en tränare som ser saker och ting, ofta ger rå med för den delen.

Fast kvast kan faktiskt funka utmärkt vid lastning.

använde hingstkedja och röck, inte för att de behövdes så hårda tag. nu går hon in och ut sj. gör det hellre rejält en gång än håller på i flera herrans år.

Så genom att hästen upplever obehag framifrån ska man få den att vilja gå fram :confused::mad: Det var något av det dummaste jag hört.

Om min häst backar petar jag med spöet alldeles bakom hennes has, så att hon känner det som om hon går på någonting, när hon stannar upp smackar jag och så fort hon tar ett steg framåt berömmer jag. Det fungerar alldeles utmärkt.

Immer

man kan slå mellan öronen. usch, fy !! jag låter som en tortyrtant
med alla mina hemska inlägg ;D

Om han inte slog hästen, utan bara skrek, förstår jag inte vad problemet är.

Eller hade det varit helt okej om varmblodet sparkat sönder miniskettisen?

Jag skulle nog säga "bravo" att han vågade agera

hästar behöver sättas på plats, allt för många som inte vågar. skulle min häst sparka mej, ja då sparkar jag tillbaka. reser hon sej, ja då ger jag mej inte förns hon står helt stilla, biter hon eller hugger, då biter jag tillbaka. hade en häst som kom åt mitt öra en gång, det var inte skönt. det gäller att nöta. men gör hästen saker upprepade gånger, så kanske man ska tänka på att byra "agnings taktik"

hästar behöver inte sättas på plats, de behöver ledarskap och det anser inte jag är samma sak.
varför byta behandlingsteknik (agningstaktik som du kallade det), är det inte smartare att ta reda på VARFÖR hästen beter sig som den gör. jag röstar för att behandla orsaken och inte symptomen.

använde hingstkedja och röck, inte för att de behövdes så hårda tag. nu går hon in och ut sj. gör det hellre rejält en gång än håller på i flera herrans år.

jag skulle passa mig för att lägga ett sådant råd på ett forum som detta. att rycka i kedjan kan krossa hela munnen på hästen, och för någon som inte känner till det och som rycker i kjedjan kan det sluta riktigt olyckligt. ger man ett sådant råd på ett sådant här ställe är det bra att skriva eventuella risker med det också så att folk är försiktiga.

har sett mkt i ridväg vissa inte skulle klara av att se med tanke på att ingen verkar tollerera ett och annat hårt slag. sen att straffa hästen för ngt den gjorde, är som att trycka ner nosen på hunden i bajset den lämnade på golvet för två timmar sen. det är som sagt inte lönt. men alla gör ju på sitt vis, och vi rider väl de flesta för en tränare som ser saker och ting, ofta ger rå med för den delen.

tyvärr är inte alla tränare heller att lita på. jag såg en gång en tränare som satt upp på en 4 årig dponny och skulle rida åt sin elev. hon sätter på sig sporrarna, hoppar upp med långa dressyrspöt.. (inget fel med någon av dem så länge man inte använder dem som följer)
hon kör sporrarna i sidan på hästen, hästen går framåt = gör rätt, hon rappar hårt hästen 3 gånger på rumpan, sporrar hästen igen som flyger fram två steg innan hon sliter den i munnen, rappar den tre slag på rumpan igen, hästen ser extremt missnöjd ut och förtvivlad och vill självklart komma undan men sköter sig, för att markera lägger tränaren ytterligare två rapp på rumpan när hon kommit ut på spåret.
sådant tycker jag ALDRIG är okej vare sig det är från tränare eller elev och jag anser att det absolut ska klassas som vanvård att spöa sin häst på det sättet.
jag ridet också med spö, men inte tusan rappar och slår jag min häst hårt med det för det. allt för många verkar inte förstå vart gränsen går tyvärr.

jag skulle passa mig för att lägga ett sådant råd på ett forum som detta. att rycka i kedjan kan krossa hela munnen på hästen, och för någon som inte känner till det och som rycker i kjedjan kan det sluta riktigt olyckligt. ger man ett sådant råd på ett sådant här ställe är det bra att skriva eventuella risker med det också så att folk är försiktiga.

det var inte meningen som ett råd. utan andra sejjer hur de gör när de lastar, jag gör inte som dom. jag behöver inte ngn kvast. men jag sejjer inte att ngt är fel, för det är det inte. kanske om man står och slår och håller på , det är väl ingen hitt precis. ord sejjer mer än vad som egentligen står, men med rycka, hur hårt tror du då man rycker? nä, just där. man får väl tänka sej lite för innan man hackar på ngn som skrivit. tror man på allvar att man rycker så hårt att käken krossas, ja då får man väl tro att det är så då. men i mitt fall behövs inte så hårda tag, hon behöver bara veta att den sitter där, och det hörs. det blir ett rätt skarp ljud av den där kedjan och det har de respekt för. men sen om ni tycker att det är fel att göra så, så förstår jag er. alla tycker olika ..

jag sa inte att det var fel att använda kjedjan och jag sa inte att du slet, jag sa bara att jag skulle vara försiktig med att göra sådana uttalanden för att folk inte alltid förstår bättre. du kanske inte sliter så käken krossas men du står inte och piskar din häst in i transporten heller skriver du, det gör andra, precis som att andra sliter jätte hårt i kjedjan.

tyvärr är inte alla tränare heller att lita på. jag såg en gång en tränare som satt upp på en 4 årig dponny och skulle rida åt sin elev. hon sätter på sig sporrarna, hoppar upp med långa dressyrspöt.. (inget fel med någon av dem så länge man inte använder dem som följer)
hon kör sporrarna i sidan på hästen, hästen går framåt = gör rätt, hon rappar hårt hästen 3 gånger på rumpan, sporrar hästen igen som flyger fram två steg innan hon sliter den i munnen, rappar den tre slag på rumpan igen, hästen ser extremt missnöjd ut och förtvivlad och vill självklart komma undan men sköter sig, för att markera lägger tränaren ytterligare två rapp på rumpan när hon kommit ut på spåret.
sådant tycker jag ALDRIG är okej vare sig det är från tränare eller elev och jag anser att det absolut ska klassas som vanvård att spöa sin häst på det sättet.
jag ridet också med spö, men inte tusan rappar och slår jag min häst hårt med det för det. allt för många verkar inte förstå vart gränsen går tyvärr.

men gud så elak !! jag blir så arg !! vad hade den hästen gjort för fel. jo den verkar kanske ev. ha vart en av den segare typen som kanske protisterat och så gör hon så. det är väl för i helvete övergångar den måste träna på inte bli uppspöad med sporrar och spö. man har väl inte sporrar för att straffa, itan jag använder då för att komma åt lite bättre. och dettycker jag då är helt rätt. men vet dock vissa känsliga hästar som får små sår av att sporrarna ligger och nöter, då kanske det är dags att buyta eller rirda utan ett tag .

sen en till sak om hingstkedjan, det finns folk som använder den på fel sätt. nu menar jag inte att jag känner eller vet ngn som gör det, men jag har hört och läst om folk som slagit sin häst med den övn nosen, ryckt i den så att hästen blivit förstörd. och jag förstår er som har respekt för den, för jag skulle också ha det om jag fick den under min käke och hade vart med om hämskheter. men om sagt, det är ett bra hjälpmedel att göra hästen lyhörd, det låter ju en del av själva kedjan, så den behöver inte dras genom grinmman och under käken för att göra nytta, och i mitt fall sätter jag den i ringen under, vilket det inte lt som om ni tänkt er. att rycka hästen med kedjan under käken är inget fel det heller, men som sagt gör man det för hårt och i själva knycket hästen kastar sej bakåt blir det en jävla krash som kan leda till olyckligheter .. tack för att tråden hålls igång, den är kul att följa.

jag sa inte att det var fel att använda kjedjan och jag sa inte att du slet, jag sa bara att jag skulle vara försiktig med att göra sådana uttalanden för att folk inte alltid förstår bättre. du kanske inte sliter så käken krossas men du står inte och piskar din häst in i transporten heller skriver du, det gör andra, precis som att andra sliter jätte hårt i kjedjan.

usch, jag har vart med om att en tjej som jag känner slog sin häst. inte i transporten, men efter en tävling. hon hade precis kommit ut från banan (hoppninh) och hästen had erivit. så hon gick bort tll en skogsdunge. där slog hon hästen tills spö gick av, HELT !! gissa om hon blev portad från tävlingsbanorna ett bra tag framöver. aga hästen ska man göra direkt eller helst precis den tänker göra ngt.
aldrig efter för vi vet ju inte hur hästar tänker. de kanske inte förstår vad vi menar då.
men jag, i mitt fall tycker att det ska göras rejält en gång, hellre det än att behöva lalla med hästen i flera år. och märta är jätte bra att lasta. man lägger grimskaftet om halsen och hon går in sj. sen är det bara att hoppas att det fortsätter så, att det inte händer ngn olycka.

har vart med om en olycka en gång. det var när jag skulle lasta en häst, skulle ner och hoppträna. det var sent och mörkt. ledde in honom, pojkvännen stängde luckan och jag knäppte fast honom. gick ut och skulle hjälpa han stänga ena sidan men så hade det frusit fast bajs på luckan så den gick inte ända emot, så vi öppnade lite men då trode hästen att det var dags att gå ut igen så han backar och dum som man är med en "säker" häst, tror man att det inte behövs en bakre stång, så den använde jag inte. han kom ut, eller kastade sej när han insåg att han satt fast. men man lär sej ju av sina misstag (:

Alltså, jag kan inte ärligt skriva under på att jag aldrig klappat till en häst. Undviker det så långt jag bara kan - självklart - men i vissa situationer (hugg, sparkar mm) måste jag få försvara mig. I 9/10 fall räcker det med röst och kroppsspråk men att aldrig slå skulle inte fungera.

Sen tar jag självklart inte i för kung och fosterland, det är inte misshandel jag pratar om, men en rejäl markering att så där gör man bara inte. Handkas med djur på 600-700kg - de måste veta var gränserna går annars kan det bli direkt farligt.

Jag tror det absolut viktigaste, i all "uppfostran", är att det kommer i rätt ögonblick (dvs direkt och inte en minut senare) och att man aldrig är långsint (vilket hänger ihop med förra).

Jag håller helt mer Araminta här. Om en häst är riktigt, riktigt agressiv och gör utfall mot mig ger jag tillbaka. Detta är helt begripligt för hästen om det sker i rätt ögonblick- en flockledare skulle också hugga/sparka om en lågrangad häst gjorde utfall!!
Så småningom kan m,an ju vara mer sibtil i sina signaler.

Jag håller helt mer Araminta här. Om en häst är riktigt, riktigt agressiv och gör utfall mot mig ger jag tillbaka. Detta är helt begripligt för hästen om det sker i rätt ögonblick- en flockledare skulle också hugga/sparka om en lågrangad häst gjorde utfall!!
Så småningom kan m,an ju vara mer sibtil i sina signaler.

känner hästen dej rätt huggerr den inte för då vet han/hon att det är
du som bestämmer. så hoppas jag att alla hästar är inte bara vissa.
sen sejjer jag inte att man gör fel i att inte aga hästen, men gör det
precis eller helst när du märker att den ska till att bita eller sparka. då
lär den sej nog.

är hästen svårlastad så tyder det på att:
1.hästen känner ett obehag av att gå in, vistas i eller gå ur.
2. den förknippar transporten med något otäckt. Tex att den har blivit tvingad in.

att då använda ett hjälpmedel för att få in hästen är fel, enligt mig.
jag har en kompis som använde lina och godis för att få in sin häst "för att det gick fortast och hon slapp bråka med hästen"

är det inte lättare i längden då att träna med hästen ett tag, så den upptäcker att det inte är nåt farligt?

våra hästar lastar sig själva. både in och ut.
vi har inte gjort en så stor grej av det. inte daltat eller varit osäkra när det var dags första gången.

Jag förstår din tanke och den är väl bra, men vad gör man med en häst som "jämnt" går in men då och då får för sig att "nä inte idag" och är inte ett dugg rädd eller att de är obehagligt, hon har bara inte lust. . . .

jag korigerar med ryggning dels för att få uppmärksamhet (förövrigt atr jag din komentar som en pik om mitt i din syn okunnighet utav det jag gör, det tackar jag för.)
och för att få respekt.
gör detta på alla hästar jag håller på med och det funkar och jag har ALDRIG undantag.
måste jag även veta hur mkt blodcirkulationen ökar vid borstning emd? :smirk:

skillnaden med att ha ryggning som en övning i NH syfte och ryggning som korigerande vid tillrättavisning är enkelt, jag tar inte gärna till våld och detta funkar, jag tränar det inte jag gör det för att hästen ska lyssna

sedan om du ska pika mig mer kan du ju PM:a i stället för jag är kitslig idag och orkar inte med folk som sätter ironi över allt.

Hoppas du mår bättre i dag. Va ingen pik jätte bra att vi försöker hitta bra alternativ till miss färstoda hästar. Ser bara att det är många som fastnar i att rygga sin häst. Blir ingen förklaring av mig. Borstar gör jag för att ta bort smuts.:rofl:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
550
Senast: MiniLi
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 091
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 752
Senast: mamman
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 550
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar