Slå hästen?

Sv: Slå hästen?

]jag kan ärligt säga att om en häst med vilje åsamkar mig skada så ger jag tillbaka.
Sparkar den mig, sparkar jag tillbaka, nits den, nyps jag. Knuffar den undan mig knuffar jag tillbaka.
likaså är man vänlig tillbaka om hästen är det.

så är det ju i naturen, kommer en häst från lägre rang och försöker mopsa upp sig mot en ranghög så visar ju den att det inte är någon ide. om det så är med att lägga bak öronen eller sparka är skit samma, för ledarhästen fastställer rangen varenda gång.
Det är ju som någon sa, det är en h i m l a massa kilon som man kan få mot sig. kommer hästen på att den är starkare är det svårt att återfå respekten, anser jag.

det är en himla skillnad på om hästen inte gör som man vill, för att den inte vet hur den ska uppträda, då får man GIVETVIS inte daska till den, inte ens höja rösten. tyvärr ser man iibland människor som är fysiska mot sin häst för att de med deras egen okunskap inte har kunnat visa hästen vad den förväntas göra.
där kunskapen slutar tar spöet vid.

det där med att dutta hästen i huvet när den gör nåt dumt tycker jag inte låter som en dålig ide. eftersom hästen lever i nuet, gäller det att få hästen att tänka på nåt annat än det den gör. kommer det nåt och svävar över huvet börjar de väl fokusera på detta. (jag menar inte slå!)

kah tror också att det är lite såhär, de som säger att de aaaaaaldrig skulle få för sig att fysiskt eller oralt göra nåt med hästen har helt enkelt inte haft en tillräckligt psykiskt stark häst som inte har kunnat tyglas på nåt annat sätt.

'
exempel: vi har travhästar, de flesta är bra mycket (oftast, inte alltid) mer hanterade från första dagen. de vi har har vi fött upp själva, utom en.
Vi fastställer från första början vem det är som bestämmer, de får inte klättra, bitas eller nafsas på oss.
en av dem är nybliven sexåring. När han ska få spruta (behandling, blodprov eller vacc) slår han efter oss med frambenen. vi behöver inte ens ha börjat ta på honom, när vi sträcker oss under för att ta sadelgjorden eller bukgjorden slår han upp ena frambenet och försöker slå oss på handen.
vad ska man göra då? "nej lilla gullet så får du inte göra, du kan skada mig..." ???
eh, nej.

jag hade tidigae en underbar häst, som var så perfekt att jag nästan aldrig behövde ens höja rösten. dock dog han, och jag köpte en ny. ett sto som har det starkaste psyket i stan. henne kan man inte vara varsam mot, då finns en stor risk att man skadas. däremot när hon har gjort nåt riktigt dumt, får hon en tillrättelse och sen är det bra. hon lyssnar på det.

jag säger inte att det alltid är bra att slå sina hästar, men ibland kan det behövas, för sitt och andras egna bästa.

Likadant med spö och piskor. Det är att misshandla hästarna.
Däremot går det bra att köpa en orange pinne för XXXXXX hundra.

Iof har mina hästar liksom aldrig brytt sig om utseendet på det jag pekar med. Men så har de inte internet eller är läskunniga.

*knapplån*

Självklart ska man inte slå sin häst eller andras hästar heller för den delan.

MEN jag kan ju säga ärligt att jag gjort det och ordentligt oxå för den delen...
En kompis gigantiksa unghäst flög på mig och bet mig både gul och blå och då blev jag så jävla rädd och chockad att jag gav hästen en rejäl örfil på sidan av mulen ångrade mig grymmt efteråt men samtidigt var det så att jag handlade instiktivt...

Har väll även hänt att jag daskat till pållarna på halsen med flatnäven om det blivit en stressad situation någongång... Som en sista utväg om inget annat hjälper...

Men folk som spöar sina hästar och är allmänt orättvisa i sina tillrättaviningar det uppskattar jag INTE!

tillrättar visar hästen

vad ska du göra annars?
Hästen ska respektera dig som ledare och gå undan om du mer den (och då för tryck, blick eller pekning or something.)
det är en del av en ledarskaps övning jag tycker funkar kalas bra på hästar som har svårt att fatta att man ska gå brevid och vara uppmärksam.
då äre perfekt att göra halter och lyssnar dem inte (de ska stanna brevid dig och inte ett steg framför för nästa gång kommer det bli ett steg till osv.) så ryggar man några steg, sedan fram direkt och när man känner för det gör man en halt.

funkar kalas bra.

vad annars skulle man koregera med?
om jag inte vill koregera med spö eller på annat häst "slå" hästen?
halter funkar inte det är bara en del av koregeringen jag har testat.

JAG vet varför man ryggar.:D trodde du oxså viste. Du har ryggning
som koregering utn att veta varför bara att det funkar?

*knapplån*

Självklart ska man inte slå sin häst eller andras hästar heller för den delan.

MEN jag kan ju säga ärligt att jag gjort det och ordentligt oxå för den delen...
En kompis gigantiksa unghäst flög på mig och bet mig både gul och blå och då blev jag så jävla rädd och chockad att jag gav hästen en rejäl örfil på sidan av mulen ångrade mig grymmt efteråt men samtidigt var det så att jag handlade instiktivt...

Har väll även hänt att jag daskat till pållarna på halsen med flatnäven om det blivit en stressad situation någongång... Som en sista utväg om inget annat hjälper...

Men folk som spöar sina hästar och är allmänt orättvisa i sina tillrättaviningar det uppskattar jag INTE!

ok men hur "ska" man reagera på en häst som gör så då?:confused:

jag förstår inte riktigt va du håller på med? du förkastar andras ideer och tankar innan du ens gett dem en chans. jag förklarade tydligt varför jag inte gillar att ta till kvastar osv men du kunde aldrig förklara varför mitt sätt var bra utan du börjar vara otrevlig, som vanligt, och komma med otrevliga pikar.

och jo jag använder spö när jag rider min häst, och jag har ingen aning om vad det är för orange pinne du snackar om.

kan du inte bara försöka vara trevlig och försöka förklara vad det är du vill uppnå och varför du väljer att göra det på det sättet.

Det var du som började kalla det för vanvård elelr om det var djurplågeri att lasta med en kvast.

Jag skrev då bara att den faktiskt kunde vara ett jättebra hjälpmedel.

ok ok men kan du inte förklara varför du väljer att ta till kvasten och väljer bort andra metoder?

Jag har inte valt bort andra metoder.

Kvasten kan vara en av många. Beror ju helt på hästen och situationen.

ok men berätta vad som gör kvasten så bra då och varför du i situationerna använder den väljer att använda just den.

Min gamla ponny gick inte lasta utan kvast.. Nuddade mn bara med kvasten i rumpan gick hon på direkt lätt som en plätt så vi tyckte det var lika bra att fortsätta med det istället för att bråka

Beror ju som sagt på hästen och situationen.

Tex så slipepr man risk emd häst som trasslar in sig i linor.
Man kan knuffa på utan att komma för nära en häst som kan tänkas slå.

Kvasten knuffar/motar mjukare än att rappa till med ett spö exempelvis.

är hästen svårlastad så tyder det på att:
1.hästen känner ett obehag av att gå in, vistas i eller gå ur.
2. den förknippar transporten med något otäckt. Tex att den har blivit tvingad in.

att då använda ett hjälpmedel för att få in hästen är fel, enligt mig.
jag har en kompis som använde lina och godis för att få in sin häst "för att det gick fortast och hon slapp bråka med hästen"

är det inte lättare i längden då att träna med hästen ett tag, så den upptäcker att det inte är nåt farligt?

våra hästar lastar sig själva. både in och ut.
vi har inte gjort en så stor grej av det. inte daltat eller varit osäkra när det var dags första gången.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: MiniLi
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 100
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 756
Senast: mamman
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 558
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Djuridik
  • Hur firar ni jul?