Slå hästen?

Sv: Slå hästen?

Jag tror faktiskt inte att det var så Yvvi menade.

Men eftersom än häst flyttar sig från det som är obehagligt är det otroligt dumt att slå den i huvudet när man vill att den ska sluta backa och gå fram!

Peta baktill på hästen istället, så att obehaget kommer bakifrån - då slutar den rygga och går framåt istället.

Immer

börja med någon annan sport då istället, golf, simning etc, där har du bara redskap som inte är levande och går dom sönder är det bara att köpa nytt.

Faktum är att det är just så många gör inom ridsporten, fastän "redskapen" är levande....

Immer

Om han inte slog hästen, utan bara skrek, förstår jag inte vad problemet är.

Eller hade det varit helt okej om varmblodet sparkat sönder miniskettisen?

Jag skulle nog säga "bravo" att han vågade agera

då kan jag säga att vi har olika syn på hästhållning. för vad hjälper det att stirra upp hästen ÄNNU mer? om du försöker tränga in hästenm och står och skriker på den vad får dig att tro att den skulle förstå?
desutomde häst som häst.

kan ju tillägga att han har diverse saker i stallet som en seriös hästmänniska inte bör äga (ska vi ex. nämna hovkratsen som var hopplad till koppartrådar som det var päls och skinn längst ut :smirk: )
eller de hästarna som är jätte lätt fåmgade utom fär honom.

anledningen till att dels jag reagerade var att vad FÅR han att tro att hästen förstår när han bara försvarade sitt ledarskap?
det var desutomde en unghäst som inte är så hårfin i grnserna

Om min häst skulle bita mej så "daskar" jag till den på mulen lite lätt men så att det är otrevligt för att visa att han gick för långt, men bara för att jag gör det så misshandlar jag inte honom.. Det är ju som att påstå att NH med repgrimma och rep är slag, men det är ju som någon redan har sagt högre upp, att det handlar lite om att visa sitt "space", överstiger dom det så får dom ta konsekvensen! Ville bara säga det, en del kan uppfatta "slag" när någon i själva verket bara visar vart ens personliga linje går, så som vilda hästar eller hästar i hagen uttrycker sej. Missuppfatta inte, jag försvarar verkligen inte, folk som SLÅR djur kan fara och flyga! Tack för mej:bow:

ett tips, om du har en häst som ofta provoserar till "dask" på mulen så hitta nått annat ställe att "daska" i och med att de kan bli huvud rädda.
de jag rider hos har en liten dotter som hade en super trevlig liten fräk ponny men efter ett tiotal "daskar" löst på mulen kunde man knappt leda den i grimma :smirk:

Ja, jag är ganska ny här men får en chock om att en häst gör fel ska man slå den :S har jag läst i vissa inlägg. Bara för att en häst inte gör rätt i ridningen eller nått ska man ABSOLUT INTE slå den. Jag har aldrig fått för mig att slå en häst. Jag har egen häst och har haft sköthästar. Jag har ALDRIG slått dom fast dom har gjort fel.

Ni som ger råd att man ska slå hästen när den gör fel. Om du gör fel nån gång och du får en smäll varje gång. Skulle du tycka det var kul och skönt?

Tänk efter !

Alltså jag slår aldrig hästen heller om den inte förstår eller helt enkelt visar missnöja MEN om hästen försöker attackera, alltså visar att "jag är så mycket större än dej" då måste jag ju få försvara mig. Om hästen till exempel vaktar på maten och försöker kicka mig när jag kommer in med hö, inte fan ger jag bara det till hästen och springer rädd där ifrån, jag försvara maten och om hästen kommer inom "min cirkel" så självklart klipper jag till, sen är det hästens problem om den träffas eller ej. Så fungerar det ju även mellan andra hästar?
Dock är det väldigt sällan jag utsätts för detta men just dom här unga hästarna som testar gränserna kan man få markera mot lite då och då, sen är det ju sällan de kommer så nära att man träffar för oftast fattar dom på varningen, men det har hänt tt jag sparkat en ungponny på rumpan eller en större häst på bogen för att dom helt enkelt kommit för nära och trängt sig på min "cirkel" som jag faktiskt tror alla hästar har. För det märker man i kroppspråket. Det är precis när hästen trängt sin in i den andra hästens "område" som det helt plötsligt ryker till, och innan dess har hästen gett varningar - oftast.

Annars är jag väldigt skeptisk till att slå hästen, får även lite dåligt samvete när man nästan tvingas försvara sitt utrymme, men aldrig att de sedan tagit avstånd från mig, vad jag vet har såna dispyter aldrig påverkat förhållandet mellan mig och hästen. men som sagt har det hänt väldigt sällan, oftast räcker det ju med varningar.

Sen får man väl tänka på att även försöka undvika såna situationer för man vill ju inte provocera hästen - liksom till vilken nytta? Det är en balansgång det där.

Jag ogillar folk lite övermycket som tror att pisken är något slags verktyg att "banka in vett" i skallen på hästen. :cool:

jag menar som zillax har skrivit, det är ju klart man varnar först, MEN skiter hästen fullständigt i mina varningar så får den sej en dask på nosen.. Tkr att man måste försvara sej om de överträder "cirkeln". Men det är väl klart att man markerar först, lyssnar inte hästen så får den ta konsekvenserna för så är det. Man ser ju sånt i hagen ganska ofta och tittar man riktigt noga så ger de små varningar innan de "ryker ihop". Att jag daskar till honom på nosen är ju för att visa att så gör man inte, men givetvis har jag gett signaler genom att stampa hårt i backen eller dylikt innan dasken kommer. Det gäller att agera häst i sådana situationer! Överbrukande av spö mår ingen bra av, skulle aldirg få för mej att använda spö (även jag är ingen ängel och detta har hänt alldeles för många ggr:crazy:). Men även jag har vuxit inom kommunikationen med hästen.. :banana:

Om han inte slog hästen, utan bara skrek, förstår jag inte vad problemet är.

Eller hade det varit helt okej om varmblodet sparkat sönder miniskettisen?

Jag skulle nog säga "bravo" att han vågade agera

jag är benägen att hålla med dig...! Det faktum att han (som förhoppningsvis "ledare" över varmblodet) gick emellan ger en pik till den hästen att detta är inte okej!
nått vi måste komma ihåg är att hästar inte heller förstår alla ord vi säger (förutom typ mat, hö, :D men då är det nog mer tonfallen). Så att han skrek åt hästen visar mer hästen att han är sur/arg/förbannad, och det är vad hästen förstår inte att han hotar med slag.

När hästar visar sitt "space" i hagen sparkar dom tillbaka om en häst sparkar dem. Det blir mer naturligt för hästarna om vi gör samma sak mot dom. Självklart skulle jag aldrig sparka någon hårdare än vad jag själv skulle viljat bli sparkad.

knapplån.

jag skulle aldrig hålla på o muta med godis osv om en häst gör fel.

Om en häst biter mig, då biter jag tillbaka! precis som hästarna gör mot varandra. Min hingst bet mig hårt i armen en gång för ca ett halvårs sen, jag bet tillbaka på halsen direkt och efter det har han aldrig bitit mig eller ens nafsat.

Dock är jag också en person som är duktig på att ge rikligt med beröm till mina hästar både i stall o ridning när dom försöker göra rätt och gör rätt. Jag är inte snål med beröm.

Dock vill jag poängtera att det är skillnad med tillsägelse och våld.
Våld löser inga problem men ibland finns det sitationer då man måste säga ifrån tydligt.

ett tips, om du har en häst som ofta provoserar till "dask" på mulen så hitta nått annat ställe att "daska" i och med att de kan bli huvud rädda.
de jag rider hos har en liten dotter som hade en super trevlig liten fräk ponny men efter ett tiotal "daskar" löst på mulen kunde man knappt leda den i grimma :smirk:

haha när jag "daskar" till min häst på mulen efter att han har nafsat mej "han tar i med läpparna mest) så börjr han direkt efter det att smånafsas igen :confused: som att han tycket det är kul att bli tillbakanafsad.. och han gör detta bara när han är lös i boxen och jag står utanför :D annars nafsas han aldrig.. ingen risk att han blir huvudskygg..

Så genom att hästen upplever obehag framifrån ska man få den att vilja gå fram :confused::mad: Det var något av det dummaste jag hört.

Om min häst backar petar jag med spöet alldeles bakom hennes has, så att hon känner det som om hon går på någonting, när hon stannar upp smackar jag och så fort hon tar ett steg framåt berömmer jag. Det fungerar alldeles utmärkt.

Immer

:bow: Väl talat Immer!!!

Vill tillägga att man ofta själv rår för att det blir konflikt. Skrämmande ofta ser jag hur man behandlar hästen som ett gosedjur, låter den få sin vilja fram för den är ju så söt...och så när det är dags för skolning/träning/tävling protesterar hästen för att den helt plötsligt inte ska få bestämma själv längre och så är konflikten ett faktum...och alltför ofta låter ryttaren spöt tala under ridning men också även efter:eek:... Vet inte hur många gånger jag lagt mig i vid såna händelser men jag håller inte tyst och jag blir arg:mad:

Senast ändrad:

Ja, det förstår ju jag med. Men det var en som skrev att ifall den backar ska man smälla till den i ansiktet så går den fram...

Kanske lite gammal tråd, men var har du hört det någonstans? :o
Smälla till den i ansiktet? Det blir väl bara värre?
Tycker som så att om du hör någon säga så igen så strunta i det, för man ska aldrig slå en häst eller ett djur överhuvudtaget! Det löser ingenting..:crazy:

Ja, jag är ganska ny här men får en chock om att en häst gör fel ska man slå den :S har jag läst i vissa inlägg. Bara för att en häst inte gör rätt i ridningen eller nått ska man ABSOLUT INTE slå den. Jag har aldrig fått för mig att slå en häst. Jag har egen häst och har haft sköthästar. Jag har ALDRIG slått dom fast dom har gjort fel.

Ni som ger råd att man ska slå hästen när den gör fel. Om du gör fel nån gång och du får en smäll varje gång. Skulle du tycka det var kul och skönt?

Tänk efter !

Men det är väl ingen som säger att man ska slå hästen varje gång? Själv "slår" jag hästarna (dvs använder spöet) när hästen gör något som den vet att den inte får. Om jag lägger till skänkeln, och hästen istället för att gå fram kickar efter mig, då skulle åtminstone jag förstärka hjälpen, antingen med skänkeln eller spöet. Det är INTE ok i mina ögon att sparka efter mig istället för att göra som jag säger (såvida man inte begär orimligheter, givetvis, och hästen förstår vad man vill att den ska göra).

okey, ´sedan kan man ju lägga till att olika hästar är olika toleranta och starka i psyket. det är ju väldigt individuelt för hur de reagerar och vad "biefekten" blir.

Hennes lilla ponny är just nu helt åt helvete rent ut sakt i allt (Från att ha varit en toppen ponny värkligen till att nu vägra, springa ifrån sin lilla ägare, sticka med henne, blivit huvudskygg osv. )

Vad gör du om du går in till en häst för att byta täcke och hästen ifråga vänder sig om och måttar efter dig med bakutsparkar?

Tror du missförstod mig litegrann:smirk:
Jag menar att om hästen backa, ge den ett rapp på rumpan då om du vill ge den en tillsägelse! Du kan inte ge den ett rapp i ansiktet o sedan tro att den ska gå framåt:cool:

blir fly förbannad :D
jag har inte sagt att jag inte kan söga till för tro mig det kan jag.

det jag där emot säger är att jag undviker att slå/daska hästen i ansiktet för jag vill inte ha en häst som man inte får ta i ansiktet (jaa jag har sett fall av detta..)

jag anser öven att om man behöver ta till steg 3 så är det bristande komunikation mellan hästr och ryttare (dock finns undantag som i allt annat.)

Men hur går du till väga? Jag kan säga att jag skulle inte stå och säga "men brunte, fy på dig inte göra så mot matte".

Vi har en sådan asläskig häst i stallet som inte går att lita på för 5 öre. Han har sparkat mot de flesta i stallet och man vill helst inte knäppa bensnörena :crazy: dessutom har han sprängt staketet i hagen ngra gånger och då när man har fått tag i hans grimma så har han slitit sig, svängt runt och ställt sig och måttat sparkar. Trevlig häst...:crazy:

Håller med om det där med att inte slå i ansiktet, det är bara riktigt dumt!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: MiniLi
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 100
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 756
Senast: mamman
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 558
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar