Slå hästen?

Sv: Slå hästen?

Vad är det för skilnad på att rycka o slita i en repgrimma el trens?

Vifta m en kvast el spö el longer lina?:confused:

jag förstår inte riktigt varför du frågar mig? jag har aldrig sagt något om att rycka eller slita i varken repgrimma eller trend, vi pratade om hingstkjedjor.
jag pratade inte heller om att vifta med en kvast utan att slå med en kvast.

det sa jag inget om? alltså för alla hästar är det ju en onormalgrej att gå in i trånga utrymmen så det är inget konstigt alls med att dom inte gillar att gå in där, snarare naturligt. och jag förstår inte riktigt din kommentar eftersom att ajg bara fyllde på listan inget annat.

skillnaden med att ha ryggning som en övning i NH syfte och ryggning som korigerande vid tillrättavisning är enkelt, jag tar inte gärna till våld och detta funkar, jag tränar det inte jag gör det för att hästen ska lyssna
Jag skulle vilja påstå att det finns två varianter av ryggning.

1. Att man lär den rygga ex.vis. genom att "vifta/rassla" med grimskaftet = ren "cirkuskonst", dvs något den lärt sig göra på kommando (har ingenting med ledarskap att göra).

2. Sen kan man backa upp hästen, dvs se till att den går undan för ens kropp. Det är då en dominanshandling från människans sida. Den som flyttar på en annan är högre i rang.

jag gillar inte metoden, jag skulle aldrig ta till den, jag kör inte heller med linor korsade bakom rumpan heller.
tränar heldre lastning och att den ska röra sig fram efter tryck i nacken, ibland kan det behövas att man hjälper till att driva med en lina som sitter i transporten genom att man lyfter upp och ruskar och går mot hästen. innan jag testade den metoden själv så trodde jag inte på den men den funkade otroligt bra på min häst som kastar.. kastade sig bakåt. nej jag vill inte ta till "tillhyggen" dessutom är det så himla bra att kunna borsta av hästarna med kvastarna utan att dom flyttar på sig, dödspraktiskt när man ska byta stall och packat ner alla borstarna och kört iväg dem :angel:

Nej, varför skulle det vara det???

Man ska inte tro så mycket. Bättre att veta.

Dutta med kvast i rumpan har fått in många hästar i transporten.

visst olyckor kan hända.
men när vi för linorna så för vi dom ung uppe vid svansroten och skakar linorna horisontellt därför måste hästen kicka riktigt högt för att komma upp i höjd med linorna. oftast behöver inte ens linorna komma i närheten av hästen.

[
ok men berätta vad som gör kvasten så bra då och varför du i situationerna använder den väljer att använda just den.

Va inge om att slå i denna diskusion. Fel av mig:angel: kedja va det.

:QUOTE=Apollo 13;9812649]okej men hon skrev dutta inte vifta heller

:angel: på dig själv ;)[/QUOTE]

Visste inte att det va ord lek heller. du glömde förklaringarna. blir en sån då:rofl:

haha det var ju du som började såfall haha men jag tycker det är stor skillnad på dessa dre
vifta
dutta
slå

nej men jag förstår inte riktigt vad du vill veta, varför ajg tycker det är fel att slå en häst in i transporten med en kvast?

Vifta m en kvast el spö el longer lina?:confused:

jag förstår inte riktigt varför du frågar mig? jag har aldrig sagt något om att rycka eller slita i varken repgrimma eller trend, vi pratade om hingstkjedjor.
jag pratade inte heller om att vifta med en kvast utan att slå med en kvast.

nej men jag förstår inte riktigt vad du vill veta, varför ajg tycker det är fel att slå en häst in i transporten med en kvast?

NEJ. se tidigare diskusion

så du vill veta skillnaden på att vifta med en kvast och skillnaden på att vifra med ett rep?

för det första har jag aldrig som sagt pratat om att vifta med en kvast så jag förstår inte riktigt vart fråga kommer ifrån över huvudtaget, men men

för att driva en häst med en kvast lär ju antagligen behöva slå den med kvasten alternativt slå och "swunga" den stort och då missar du hela poängen med att vifta med linan. linan ska vara framåtdrivande, ena änden ska sitta i transporten och den andra håller man i själv. linen är lång och drivkraften blir stor och "jämn"
står du och slår en häst på röven lär du antagligen skrämma den och jag är mot att man slår in hästar i transporter.
står du och swungar den från höger till vänster så driver du antingen på höger eller vänster sida och det är inte vad jag vill uppnå för då får man säkerligen bara hästen att flytta på sig åt sidan eller bli rädd.

Antar att du vill ha svar på :

Vifta m en kvast el spö el longer lina?

av Apollo13, och jag kan väl säga min åsikt då.

Att rycka i en repgrimma ger (jufförsig) ett ganska skarpt tryck, om man nu kan säga så. Men inte så de gör ont, för jag antar att de inte är sveriges starkaste man som ska rycka allt han orkar. Medans ett träns dessutom rycker i munnen också = obehag i munnen istället för enbart ett tryck i nacken att gå undan för.

Om du viftar med en kvast eller ett spö upplever jag de som mer hårt, en anna snärt, mot om du viftar med en lång dallrig longerlina.
Man kan även se de så att om du trycker på bakifrån med en kvast är de nog mer obehagligt än om du trycker på med en lina som "fördelar" trycket mjukt...

Sen om man enbart viftar är väl skillnaden att linan ger ett bredare intryck....

va det de du ville ha svar på?

:bow:Du förklara det . sen om man tycker det är bättre.....

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
550
Senast: MiniLi
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 091
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 752
Senast: mamman
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 550
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar