Slå hästen?

Sv: Slå hästen?

förstår tanken men tror att "mitt" sätt med linan är bättre eftersom jag inte gillar "tillhyggen" en har hästen och en för linan och då behöver man inte komma nära och eftersom man endast för linan och driver så har man koll nog för att hästen inte behöver riskera att trassla in sig. testa det någon gång, det förvånade mig hur bra det faktiskt funkade.

Risken finns ju alltid att man skapar mer motvilja hos hästen genom diverse lastningsövningar.

Jag har lastat på diversre sätt med lina och visst det kan funka i vissa fall.

Men det är inte säkert att det som funkar bäst för en häst är likadant för en annan.

Linor kan de dessutom slå mot och fastna i även om man är aldrig så försiktig.

visst olyckor kan hända.
men när vi för linorna så för vi dom ung uppe vid svansroten och skakar linorna horisontellt därför måste hästen kicka riktigt högt för att komma upp i höjd med linorna. oftast behöver inte ens linorna komma i närheten av hästen.

Ja, det förstår ju jag med. Men det var en som skrev att ifall den backar ska man smälla till den i ansiktet så går den fram...

Det läste jag också. Helt sjukt av den som skrev att man ska slå hästen i huvudet med ett spö om den backar :mad:

Jag håller med om att man måste säga till hästen om den gör fel. Men det finns ju gränser på hur hårt... Jag anser att man inte ska inte ge hästen "en rak höger" om den är lite tjurig en dag ;)

Fast kvast kan faktiskt funka utmärkt vid lastning.

Blev så förbannad när jag läste det där!!!
Får du inte in din häst i transporten hjälper det INTE att sla den med en KVAST för att få in den, då får den helt klart mer problem nästa gång den ska lastas. Fattar inte hur du tänker
dessutom är det olagligt:mad:

jo fast det funkar inte alltid.
har testat det på en häst som var oerhört på som jag hade en sommar, han var NBH tränad innan om det gör någon skillnad.
jag nöp till han när han inte stannade när jag stannade (jag stannade han då med grimskaftet och nöp honom) det gav INGA som hälst gensavr utan han shet fullständigt i mig.
då började jag med att rygga honom som korigering.
kan fortfarande bara (i luften) putta med handen så ryggar han och sedan dra handen emot mig och han går frammåt.
då han han fattat att jag bestämmer då behövs ingen annan korigering.
han ska baka när jag ber :D

sedan så nafsar han ibland och då nyper jag tillbaka men det är en helt annan sak.

Jag ansåg att i detta fall fanns det absolut ingen anledninga tt bråka med henne med träning och diverse. Hon var ändå 25 år. Hon var hur lugn som hellst hela tiden det var bara det att hon behövde en liten puff med kvasten och så gick hon in.

Jag vill gärna se ett utdrag ur lagtexten där det står att det är olagligt att peta hästen i rumpan med en kvast!!!

För det första är det INTE olagligt.

Sedan har jag aldrig sagt att jag behöver slå någon häst in i transporten.

För det tredje, mina knatar rätt in bara man går före och håller i ett snöre.

Ta reda på saker innan du skriver.

Dessutom finns det tillfällen då det INTE är läge att börja lastträna eller tramsa runt.

hahah mobbar du mitt otroliga VG i svenska :angel:
jag är trött :D

Njaaa,tänkte mest att det skulle vara gott med lite fesljummen sockerkaka. Och om du nu hade sådan pli på din häst så...:rofl:

Mina har inte lärt sig baka, bara äta, ännu:p

:rofl::rofl::rofl:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
550
Senast: MiniLi
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 091
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 752
Senast: mamman
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 550
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar