Slå hästen i huvudet

J

Jill

Vad tycker ni om att slå hästen i huvudet? Ibland när min häst gör något dumt slår jaghenne i huvudet, och de andra i stallet menar at jag plågar hene... jag tycker att det är ju min häst, och jag uppfostrar den hur jag vill..

med dumt menar jag till exempel bita, stegra, vända sig mot mig när jag tömkör o sånt
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Slå hästen i huvudet

Huvudet ska man undvika, de blir lätt huvudskygga. Sen verkar du ha problem med din häst, det finns andra vägar än våld, be någon om hjälp innan du och hästen tappar förtroendet för varandra helt.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

jag är över huvud taget emot våld mot häst, men självklart finns det tillfällen när man måste korrigera/säga ifrån. dock ej mot huvudet tycker jag - de blir så lätt huvudskygga vilket ser oerhört illa ut. Du kommer få jättemycket svar/debatt runt ditt inlägg....
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Håller med föregående talare. Hitta en metod utan våld!
Var säker på att din häst förstår vad du menar, och se till att hitta en metod där hon vill göra det du ber henne om. Lite NH skulle nog vara något för dig, så du får metoder att lösa era problem med.

Jag skulle aldrig slå min häst, what so ever, definitivt inte i huvudet. Vill du bli slagen..?
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Nu vet jag inte om ni missuppfattat mitt inlägg, men jag ber trådskaparen skaffa hjälp samt säger att det finns andra vägar än våld.. Vad är det ni tycker jag skriver som förespråkar våld?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Slå hästen i huvudet

Ankans! Det var ditt inlägg jag höl med om! :) Det hann smita in ett annat inlägg medan jag skrev bara.. :)
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Tack :) det såg lite mysko ut, trodde jag hade formulerat mig dåligt
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Men om hästen biter mig iboxen ska jag jag då slå henne på baken? Hon biter mig väll inte med baken heller?
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Om hästen biter dig har ni kommunikationsproblem. En häst biter sällan utan att varna först (de är flyktdjur, beroende av att inte vara skadade, därför säger deras instinkter att de alltid ska varna innan fight, för att om möjligt undvika fight). Vad händer precis innan hon biter? Har hon mat? Vaktar hon sin box?
Se till att bli en ledarindivid för henne, det blir man inte genom våld, men genom tillit. Återigen, ta del av någon NH-kurs, så kan du få hjälp med detta. Samt att se på saker med hästens ögon.
Den behöver en ledarindivid att känna trygghet hos, se till att förtjäna att vara den, så kommer hon aldrig ens fundera på att bita dig. Har du någonsin sett en ledarhäst bli biten av en annan i flocken?
Lycka till!
 
Sv: Slå hästen i huvudet

man ska aldrig slå djur! Det är alltid fel.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Säger som Busfro. Tycker att du borde fundera över varför hästen gör som den gör. En häst biter inte ofta om den inte har väldigt ont eller ser sig som en klar ledare över dig. Den ser dig knappast som en värdig ledare om du brukar våld på den! Att gå på NH-kurs är en bra start! Lycka till!
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Lär dig att bete dig på ett sätt som inte ger hästen nån anledning att bita dig. Om du tror att hon gör det för nöjes skull så har du en del att lära om hästars beteende...
 
Sv: Slå hästen i huvudet

pallas_athena skrev:
men halsen eller bringan kan du slå till henne lätt på. ouppfostrad häst du har!!!

Ouppfostrade hästar existerar inte, bara ägare med dålig kunskap och usel kommunikationsförmåga.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Det finns det visst det. Ouppfostran är en spec. störning & det finns det gott om.

/Felizhia
 
Sv: Slå hästen i huvudet

mmm, du måste först försöka ta reda på varför hon biter, innan dess vet du inte vilken medicin du ska använda....... Jag som har hingstar har fått en insikt om att vissa måste man vara väldigt hård med (med det inte menat att man behöver använda våld), vissa kan du nå med den mjuka vägen, men jag tycker definitivt att man ska prova den mjuka vägen först...

Ta reda på orsaken, försök sätta dig in varför innan du väljer tillvägagångs sätt...
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Felizhia Hansen skrev:
Det finns det visst det. Ouppfostran är en spec. störning & det finns det gott om.

/Felizhia

Berätta gärna mer, för det där var en HELT ny formulering!

Underliga hästar som har något man nog kan klassa som "lynnesfel" finns förvisso, men de är jäkligt få och inte heller dom förtjänar att få stryk.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 895
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 198
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp