Slå hästen i huvudet

Sv: Slå hästen i huvudet

Tassetass skrev:
Ouppfostrade hästar existerar inte, bara ägare med dålig kunskap och usel kommunikationsförmåga.
Det beror väl på vad man menar med ouppfostrad och "bortskämd".. Många tycker mina hästar är borskämda, vilket betyder att jag låter dem stöka ganska länge innan jag säger stopp. :o .. men mina är mycket VÄLHANTERADE om man jämnför med många andra jag träffat i mina dagar! :crazy:
 
Sv: Slå hästen i huvudet

En häst kan mycket väl testa att bita för att se hur mycket kommando den kan ta. Detta ser man även hästar emellan.
PL
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Så är det ju definitivt, det finns inte ett facit, men man måste ändå fundera på varför innan man väljer metod.. Jag tycker själv jag gått från a till ö, frustrerad och maktlös ibland... Min 4 års hingst bl annat där jag nästan ville ge upp, men hårda vägen var den enda vägen, samtidigt som jag är glad att jag inte "jumped to that conclusion" direkt...
 
Sv: Slå hästen i huvudet

ankans skrev:
Så är det ju definitivt, det finns inte ett facit, men man måste ändå fundera på varför innan man väljer metod.. Jag tycker själv jag gått från a till ö, frustrerad och maktlös ibland... Min 4 års hingst bl annat där jag nästan ville ge upp, men hårda vägen var den enda vägen, samtidigt som jag är glad att jag inte "jumped to that conclusion" direkt...

Ska tillägga att jag fick hjälp, och det behövde jag för att stärka mitt självförtroende i att jag gjorde rätt
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Nej, men det finns ju de som testar en del för att de är hårda i psyket, de är inte alltid lätta att hanskas med, och de hamnar inte alltid i rätta händer, men man måste ta det från där man är, då man bestämt sig för att göra något åt det..
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Jill skrev:
Vad tycker ni om att slå hästen i huvudet? Ibland när min häst gör något dumt slår jaghenne i huvudet, och de andra i stallet menar at jag plågar hene... jag tycker att det är ju min häst, och jag uppfostrar den hur jag vill..

med dumt menar jag till exempel bita, stegra, vända sig mot mig när jag tömkör o sånt

Nej, slå hästen i huvudet tycker jag inte låter som någon bra idé.

Sedan beror det väl lite på vad man menar med "slå i huvudet" oxå. Min ettårshingst, som börjar visa att han är en hingst och inte bara ett litet kramdjur :idea:, vilket han nog tidigare trott själv, har börjat nafsa (INTE hugga) efter kläder, fingrar, grimskaft, vantar och allt annat som kommer i hans närhet. För att tillrättavisa honom ger jag honom ett LÄTT slag på MULEN (eftersom det ju är den han nafsar med), men ALDRIG högre upp på huvudet. Detta kombinerat med "FY!". Detta är en tillrättavisning han tycks ta på rätt sätt.

Men till trådskrivaren: Du behöver nog hitta andra vägar med din häst. Ta en duktig och seriös tränare eller annan erfaren hästmänniska till hjälp.

Lycka till!
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Felizhia Hansen skrev:
Det finns det visst det. Ouppfostran är en spec. störning & det finns det gott om.

/Felizhia

Som svensklärare KAN jag inte låta bli att lägga mig i debatten igen.

Titta på ordet "ouppfostrad" och se vad det betyder. Det betyder helt enkelt "inte uppfostrad", och nog 17 finns det hästar som tyvärr inte har blivit uppfostrade.

Lika lite som att ouppfostrade hästar inte finns (däremot är det ju inte deras fel att ingen har uppfostrat dem) så är ouppfostran någon slags medfödd defekt.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Fast jag undrar jag..
Våran Sweetan hemma som går under öknamnet rotwailern är väldigt på alerten när det gäller tänder..
Hon har nu lärt sig att INTE bita mig och min gubbe..
Men biter gärna alla andra..

Lurig häst där.. Och totalt respektlös för dom som backar det allra minsta för henne..
Hon har huggit mig i ryggen för några år sedan men det lär hon aldrig göra om.
Nu för tiden kan jag gå in och ut ur boxen utan problem men övriga besökande får vi hålla ur vägen...

Såå.. hur "uppfostrar" man en sådan märr tycker du?
Jag har i nga problem med henne..

AM
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Shadowfaxe skrev:
man ska aldrig slå djur! Det är alltid fel.

Det där anser jag vara en generalisering, även om det förstås aldrig är trevligt att slå.

SLÅ behöver inte vara PRYGLA eller PLÅGA. Det kan vara att med ett lätt slag tillrättavisa hästen.

Se på vilda hästar. DE tillrättavisar varandra fysiskt. Det är naturligt för dem. Hästar är så stora och starka djur att de blir farliga om de inte har respekt för mäniskan, och ibland behövs faktiskt någon form an fysisk tillrättavisning för att de ska få den respekten.

Att däremot slå hästen för att man är arg på den och vill avreagera sig är självklart förkastligt och lönlöst. Man måste alltid (gäller allt) veta VARFÖR man gör som man gör och VAD man vill uppnå.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

ako skrev:
Ursprungligen postat av Jill:

Vad tycker ni om att slå hästen i huvudet? Ibland när min häst gör något dumt slår jaghenne i huvudet, och de andra i stallet menar at jag plågar hene... jag tycker att det är ju min häst, och jag uppfostrar den hur jag vill..

med dumt menar jag till exempel bita, stegra, vända sig mot mig när jag tömkör o sånt

*LÅNAR KNAPP*

Så du menar att när hästen vänder sig emot dig när du tömkör så rusar du fram till den och slår den i huvudet?
Låter väldigt illa i mina öron.. :crazy:

Och en häst som biter biter jag tillbaka .. Hårt så att det känns. Gjorde det en gång med min dåvarande unghäst. Han blev ursinnig över hur jag reagerade.: Sparkade i väggen, hotade mig med ena bakbenet och strök öronen bakkåt.
Men jag kan säga att han bet ALDRIG mig igen.
Han hade hållt på med detta ett tag och jag visste väl inte riktigt hur jag skulle göra för att få honom att sluta, men då högg han mig riktigt illa och det gjorde SVINONT! Min reaktion av smärta och ilska var att bita tillbaka. Och det funkade.
Så nu har jag gjort det till vana. Hästen fattar vad jag menar när jag biter. Jag "talar hans språk".
Och nu såhär i efterhand så vet man ju lite mer om det här med hästars egna signaler och att tolka vad de vill.

Jag tror att din häst försöker tala om nåt för dig.
Antingen nåt slags obehag av t.ex smärta eller annat.
Men det jag mest tror är att hästen inte har accepterat att det är du som bestämmer.
Det är tyvärr så det funkar.
Underhuggarna i hagen får ta emot ganska mycket sparkar och bett om den kommer för nära.
Jag gissar på att du måste få din häst att acceptera dig och respektera dina önskemål.
På samma sätt som du måste göra detsamma emot din häst.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

ako skrev:
Som svensklärare KAN jag inte låta bli att lägga mig i debatten igen.

Titta på ordet "ouppfostrad" och se vad det betyder. Det betyder helt enkelt "inte uppfostrad", och nog 17 finns det hästar som tyvärr inte har blivit uppfostrade.

Lika lite som att ouppfostrade hästar inte finns (däremot är det ju inte deras fel att ingen har uppfostrat dem) så är ouppfostran någon slags medfödd defekt.

Jag står fast vid att det inte finns ouppfostrade hästar, då de de facto beter sig utifrån den människa som hanterar dom. Man kan inte uppfostra en häst till att respektera och lita på alla människor, då hästar inte är konstruerade för att klumpa ihop individer på det sättet. Hästar bedömer var individ för sig, eftersom de är flockdjur som lever i hierarki, och att en häst beter sig illa beror snudd på alltid på att människan beter sig illa (om det inte är en skada eller sjukdom som orsakar det beteende som vi anser vara dåligt).

Jag har hittills inte träffat på en häst som inte betett sig rätt när jag betett mig rätt, detta trots att många hästar varit sådana som bitit, sparkat och klivit rakt över sina ägare i parti och minut. Är en sådan häst ouppfostrad, när den faktiskt lyssnar utmärkt på mig?
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Frågar då igen.. Om nu hästen är skysst mot dig men dum i huvudet mot alla andra vad felar??
Alla kan ju inte bete sig korkat mot hästen..

AM
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Om du inte förstår vad din lärare i skolan säger eller om du säger emot din lärare, har han eller hon rätt att slå dig då?
Om du inte är överns med en skolkamrat, har skolkamraten då rätt att slå dig? Eller ska konflikten lösas genom att ni pratar om det?


Våld är enbart godtagligt om hästen attackerar dig och du måste värja dig, själva värjandet skall ske i samma stund som hästen attackerar, inte efteråt. Men i så stor mån som möjligt ska man även undvika våld i det sammanhanget med.
Det innebär inte heller att det är ok att bestraffa hästen efter att den attackerat.


Att slå en häst för att den bits är inte rätt. då får man lära sig att bli bättre vän med sin häst. Det låter inte som om din häst trivs.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Det är alltid fel att slå en häst/ett djur.

Vill du verkligen att din häst skall respektera dig därför tat du annars slår den, oavsett hur lätt det är?

Ingen respekt skall baserar på skräck/rädsla.
Om du inte gör som din pojkvän vill, ska han då få slå dig, lite lätt bara?

Nej, respekt skall byggas på tillit och förtroende och det får man garanterat inte genom att slå någon. Däremot så skal lhästen inte få uppföra sig hur som helst, och genom att få kunskap om vilka regler som gäller i en hästs sociala liv kan man även sätta upp dessa regler mellan hästen och sig själv.

Att hästarna sedan bråkar för att lösa en konflikt är inget vi skall efterlikna, hästar väger fler hundra kilon, jämte en liten sket till människa som på sin höjd kanske väger mellan 50-100 kg! Har vi tur väger vi en tredjedel av vad den väger!

Våld föder våld.
Jag förstår inte varför det ses som ok att använda "visst mått av våld" för att "tämja" (läs bryta ner psyket på) hästar!
 
Sv: Slå hästen i huvudet

"Där kunskapen slutar tar våldet vid" ...
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Min häst har alltid gjort så sen jag köpte henne. Hon har aldrig haft specielt mycket respekt för människor. Min häst nafsar inte, hon bitts väldigt hårt. Och har slutat mer och mer sen hon har fått ett slag i huvudet. Jag slår till där jag kommer till först och går inte närmre henne för att smälla till henne på halsen. Har ni några andra förslag så är jag öppen för förslag. :smirk:
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Jill skrev:
Min häst har alltid gjort så sen jag köpte henne. Hon har aldrig haft specielt mycket respekt för människor. Min häst nafsar inte, hon bitts väldigt hårt. Och har slutat mer och mer sen hon har fått ett slag i huvudet. Jag slår till där jag kommer till först och går inte närmre henne för att smälla till henne på halsen. Har ni några andra förslag så är jag öppen för förslag. :smirk:
Sälj hästen och köp en dammråtta... de bits inte och är mycket vänliga och lätthanterliga! :angel:
 
Sv: Slå hästen i huvudet

hm ni verkar ju ha en obeskrivligt kärleksfull relation du o din häst,svårt att få så bra du måste vara riktigt duktig.

nej men allvarligt din häst verkar inte lita på människor och det är bristen på kommunikation som brister mellan er,av rädsla och ovisshet hugger hon som ren reflex.
tycker du ska varva ner o bara gosa med henne o prata med henne mjukt. gå ut o gå med henne o kom henne nära så ni bygger upp en relation utan hat o rädsla
 
Sv: Slå hästen i huvudet

pallas_athena skrev:
hm ni verkar ju ha en obeskrivligt kärleksfull relation du o din häst,svårt att få så bra du måste vara riktigt duktig.

nej men allvarligt din häst verkar inte lita på människor och det är bristen på kommunikation som brister mellan er,av rädsla och ovisshet hugger hon som ren reflex.
tycker du ska varva ner o bara gosa med henne o prata med henne mjukt. gå ut o gå med henne o kom henne nära så ni bygger upp en relation utan hat o rädsla
Bara för att jag är så nyfiken undrar jag hur man gör i liknande situation, där hästen avskyr all form av gos, smek, kel och gulli gull? :angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 065
Senast: Rosett
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 199
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp