Sv: Slå hästen i huvudet
ako skrev:
Ursprungligen postat av Jill:
Vad tycker ni om att slå hästen i huvudet? Ibland när min häst gör något dumt slår jaghenne i huvudet, och de andra i stallet menar at jag plågar hene... jag tycker att det är ju min häst, och jag uppfostrar den hur jag vill..
med dumt menar jag till exempel bita, stegra, vända sig mot mig när jag tömkör o sånt
*LÅNAR KNAPP*
Så du menar att när hästen vänder sig emot dig när du tömkör så rusar du fram till den och slår den i huvudet?
Låter väldigt illa i mina öron..
Och en häst som biter biter jag tillbaka .. Hårt så att det känns. Gjorde det en gång med min dåvarande unghäst. Han blev ursinnig över hur jag reagerade.: Sparkade i väggen, hotade mig med ena bakbenet och strök öronen bakkåt.
Men jag kan säga att han bet ALDRIG mig igen.
Han hade hållt på med detta ett tag och jag visste väl inte riktigt hur jag skulle göra för att få honom att sluta, men då högg han mig riktigt illa och det gjorde SVINONT! Min reaktion av smärta och ilska var att bita tillbaka. Och det funkade.
Så nu har jag gjort det till vana. Hästen fattar vad jag menar när jag biter. Jag "talar hans språk".
Och nu såhär i efterhand så vet man ju lite mer om det här med hästars egna signaler och att tolka vad de vill.
Jag tror att din häst försöker tala om nåt för dig.
Antingen nåt slags obehag av t.ex smärta eller annat.
Men det jag mest tror är att hästen inte har accepterat att det är du som bestämmer.
Det är tyvärr så det funkar.
Underhuggarna i hagen får ta emot ganska mycket sparkar och bett om den kommer för nära.
Jag gissar på att du måste få din häst att acceptera dig och respektera dina önskemål.
På samma sätt som du måste göra detsamma emot din häst.