Slå hästen i huvudet

Sv: Slå hästen i huvudet

Gå och studera en grupp med hästar i hagen, en ranglägre häst backar för en ranghögre, samma relation måste det vara mellan häst och människa dvs att du är ranghögre. Det är inte alltid fel att lappa till sin häst, i självförsvar tycker jag att det är helt befogat. Men sen om din häst hugger efter dig varje dag och du varje dag måste slå till för att värja dig så är det något som är fel och du måste försöka bryta denna trend. Vad är det den försöker säga? Har den ont någonstanns? Har den mat när den hugger efter dig? Trivs den med boxgrannen eller stallet? Får den lagom med mat i förhållande till motion? Det finns hur mycket som helst man kan ändra på. MEN OM det visar sig att hästen bara är en kärnfriska surpuppa så är det lika bra att ni tar och gör upp om ragnordningen en gång för alla. Prova en NH-kurs, de får ju jättemycket beröm.

Till sist, häng inte upp dig på tömkörningen. Rom byggdes inte på en dag. Mitt lilla morrhoppa brukar oxå vända sig om och titta på mig när hon inte förstår vad jag menar. Det är bara att begära starthjälp och fortsätta! :)
Lycka till och hoppas att det löser sig!
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Jag förstår inte varför många säger som du, att hästen ska gå att hantera på "mitt" sätt. Det finns inget sätt som passar alla hästar, och oftast behövs det väldigt små saker för att det ska börja funka; t.ex. så avskydde Malte om främlingar höll i grimman när de ledde honom och det kunde lätt orsaka att han stegrade eller slet sig, men höll de bara i repet så gick han hur lugnt som helst. Folk som vägrade lyssna på det fick vackert skylla sig själva, det är en sån liten skitsak som skiljer från deras vanliga hantering att det är en anpassning de ska kunna klara.

Men våra åsikter i det här ämnet går isär i en väldigt grundläggande aspekt, där jag som sagt står för att hästar aldrig ska behöva sänka sig till vissa mänskliga individers låga nivå, eftersom jag anser att det är en ren kränkning. Jag tycker inte det är så himla svårt att anpassa sin hantering efter den häst man pysslar med, och har man svårt att få grepp om hästen är det väl bara att be ägaren förklara hur man ska bete sg för att hästen ska känna att den kan lyssna på en på vägen in/ut från hagen. Vägrar ägaren hjälpa till, DÅ kan man börja snacka om att vägra hantera hästen.

För övrigt vill jag be om ursäkt för min barn-liknelse, då den i det här fallet inte höll. ;)
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Tassetass skrev:
Jag förstår inte varför många säger som du, att hästen ska gå att hantera på "mitt" sätt. Det finns inget sätt som passar alla hästar, och oftast behövs det väldigt små saker för att det ska börja funka; t.ex. så avskydde Malte om främlingar höll i grimman när de ledde honom och det kunde lätt orsaka att han stegrade eller slet sig, men höll de bara i repet så gick han hur lugnt som helst. Folk som vägrade lyssna på det fick vackert skylla sig själva, det är en sån liten skitsak som skiljer från deras vanliga hantering att det är en anpassning de ska kunna klara.

Men våra åsikter i det här ämnet går isär i en väldigt grundläggande aspekt, där jag som sagt står för att hästar aldrig ska behöva sänka sig till vissa mänskliga individers låga nivå, eftersom jag anser att det är en ren kränkning. Jag tycker inte det är så himla svårt att anpassa sin hantering efter den häst man pysslar med, och har man svårt att få grepp om hästen är det väl bara att be ägaren förklara hur man ska bete sg för att hästen ska känna att den kan lyssna på en på vägen in/ut från hagen. Vägrar ägaren hjälpa till, DÅ kan man börja snacka om att vägra hantera hästen.

För övrigt vill jag be om ursäkt för min barn-liknelse, då den i det här fallet inte höll. ;)
Jag tycker det är självklart att man anpassar sin hantering efter individ! Finns ju inga alternativ?
Men att hantera andras "ouppfostarde" hästar är ju ett gitter i sig..

Har en halvblod i stallet som tror hon är en hundvalp, och därmed är hon både närgången, påflugen och väldigt jobbig...
Jag uppfostrar henne på mitt sätt och mig går hon numera inte på, över eller iväg med!
Hon får kanske något hårdare hantering än mina egna hästar, eftersom de aldrig skulle komma på tanken att gå över mig!
för ett tag sen försökte hon t ex ta den närmare vägen över mig i jakt på havre hinken i min hand... hon fick helt enkelt hinken i huvudet.. Vilket verkar vara det ända sätte hon förstår.. :smirk:
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Mina barn vägde inte 600 kg när de var små!
Normalt sett skall man inte slå hästar men det finns tillfällen när det är det enda vettiga. Ett exempel som jag tagit upp förut. En dag sprang en av hästarna rätt över mig när jag skulle lägga ut em hö, jag var helt oförberedd o kunde inte göra annat än att svära. Nästa dag var jag beredd på att hon skulle testa samma sak igen o det gjorde hon, jag tog ett steg åt sidan o sparkade henne rejält i magen o sen var det inte mer med det, hon testade aldrig mej på ngt liknade sätt igen. Om en häst kommer med ett farligt beteende riktat mot dej var inte rädd för att ta till våld men svaret måste komma direkt.
PL
 
Sv: Slå hästen i huvudet

peter_lundin skrev:
Mina barn vägde inte 600 kg när de var små!
Normalt sett skall man inte slå hästar men det finns tillfällen när det är det enda vettiga. Ett exempel som jag tagit upp förut. En dag sprang en av hästarna rätt över mig när jag skulle lägga ut em hö, jag var helt oförberedd o kunde inte göra annat än att svära. Nästa dag var jag beredd på att hon skulle testa samma sak igen o det gjorde hon, jag tog ett steg åt sidan o sparkade henne rejält i magen o sen var det inte mer med det, hon testade aldrig mej på ngt liknade sätt igen. Om en häst kommer med ett farligt beteende riktat mot dej var inte rädd för att ta till våld men svaret måste komma direkt.
PL
Ändamålet helgar medlen! :D
I situationen du beskriver tycker jag du gör helt rätt! :bow:
 
Sv: Slå hästen i huvudet

pallas_athena skrev:
men halsen eller bringan kan du slå till henne lätt på. ouppfostrad häst du har!!!
Hoppas att du dör i en jävla vapen härva ditt.... lu...er...
MAN SLÅR ALDRIG EN HÄST ERA ÄRTHJÄRNOR!
NI HAR NÅGOT STORT ALLVARLIGT PSYKISKT MENTALT STÖRNING I ERA SMÅ ÄRTHJÄRNOR.'
VÅLD LÖSER ALDRIG NÅGRA PROBLEM,PROBLEMEN UPPSTÅR AV VÅLD!!!!
TYCKER JÄVLA SYND OM DIN OCH ERA HÄSTAR SOM FÅR UPPLEVA ERA PSYKISKA STÖRNINGAR OCH VÅLDET I ERA HÄNDER.
DET FINNS INGE VÄRRE ÄN ATT UTFÖRA VÅLD PÅ OSKYLDIGA FÖRSVARSLÖSA DJUR, DOM HAR INTE VALT ATT HAMNA I DENNA SITTUATION OCH HAR INTE VALT DERAS LIV I ERA HÄNDER, DET ÄR ALDRIG DOM SOM GÖR FEL,FELET ORSAKARS ALLTID AV MÄNNISKAN, DOM GÖR ALDRIG NÅGOT MOT ER/DIG FÖR ATT VARA DUM, TÄNK PÅ ORSAKEN TILL VARFÖR HÄSTEN BETER SIG SOM DEN GÖR ISTÄLLET
DEN KANSKE HAR ONT NÅGONSTANS, TÄNK PÅ DET INNAN DU SLÅR DIN STACKARS HÄST NÄSTA GÅNG
LÄGG VÅLDET PÅ HYLLAN OCH OM´NI INTE HAR STÖRRE KUNSKAPER OCH VETT SÅ SKAFFA ETT GOSSEDJUR ATT SLÅ PÅ ISTÄLLET FÖR ATT HÄSTARNA SKA RÅKA SÅ PASS ILLA UT SOM DOM GÖR I DINA/ERA HÄNDER.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Är det nån av er som brukar dra in magen och klämma åt jättemycket med knäna när ni ska stanna eran häst? jag gör det på min häst hon funkar jättebra på det jag tror att det har och göra med smärtan av mina knän

Du verkar ju vara jättesnäll och trevlig mot din häst... :smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Slå hästen i huvudet

pussi skrev:
Hoppas att du dör i en jävla vapen härva ditt.... lu...er...
MAN SLÅR ALDRIG EN HÄST ERA ÄRTHJÄRNOR!
NI HAR NÅGOT STORT ALLVARLIGT PSYKISKT MENTALT STÖRNING I ERA SMÅ ÄRTHJÄRNOR.'
VÅLD LÖSER ALDRIG NÅGRA PROBLEM,PROBLEMEN UPPSTÅR AV VÅLD!!!!
TYCKER JÄVLA SYND OM DIN OCH ERA HÄSTAR SOM FÅR UPPLEVA ERA PSYKISKA STÖRNINGAR OCH VÅLDET I ERA HÄNDER.
DET FINNS INGE VÄRRE ÄN ATT UTFÖRA VÅLD PÅ OSKYLDIGA FÖRSVARSLÖSA DJUR, DOM HAR INTE VALT ATT HAMNA I DENNA SITTUATION OCH HAR INTE VALT DERAS LIV I ERA HÄNDER, DET ÄR ALDRIG DOM SOM GÖR FEL,FELET ORSAKARS ALLTID AV MÄNNISKAN, DOM GÖR ALDRIG NÅGOT MOT ER/DIG FÖR ATT VARA DUM, TÄNK PÅ ORSAKEN TILL VARFÖR HÄSTEN BETER SIG SOM DEN GÖR ISTÄLLET
DEN KANSKE HAR ONT NÅGONSTANS, TÄNK PÅ DET INNAN DU SLÅR DIN STACKARS HÄST NÄSTA GÅNG
LÄGG VÅLDET PÅ HYLLAN OCH OM´NI INTE HAR STÖRRE KUNSKAPER OCH VETT SÅ SKAFFA ETT GOSSEDJUR ATT SLÅ PÅ ISTÄLLET FÖR ATT HÄSTARNA SKA RÅKA SÅ PASS ILLA UT SOM DOM GÖR I DINA/ERA HÄNDER.
Oj vad du tar i! :rofl:
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Humelibumlan skrev:
Ändamålet helgar medlen! :D
I situationen du beskriver tycker jag du gör helt rätt! :bow:
HEEE? HELT RÄTT?
SNÄLLA MÄNNSIKOR DET FINNS VÄL BÄTRRE SÄTT ATT SÄGA IFRÅN ÄN ATT SPARKA HÄSTEN ALLT VAD MAN HAR I MAGEN,FATTA HUR FARLIGT DET ÄR,ASSÅ FÖR HÄSTEN INTE FÖR ER, SÅNA AVSKUMSLÖDDER SOM NI SKITER JAG HELT I, NI FÅR GÄRNA KOMMA TILL SKADA,INTE GÖR DET MIG NÅGOT OCH ERA STACKARS HÄSTAR SKULLE NOG INTE SÖRTJA ERAN BORTGÅNG SÅ MYCKET HELLER SKULLE JAG TRO.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Ha ha, hittade du det som ett inlägg av lilla pussi? Otroligt :rofl: :rofl:

Pussi, mogen diskussionsnivå du har :idea:
 
Sv: Slå hästen i huvudet

pussi skrev:
HEEE? HELT RÄTT?
SNÄLLA MÄNNSIKOR DET FINNS VÄL BÄTRRE SÄTT ATT SÄGA IFRÅN ÄN ATT SPARKA HÄSTEN ALLT VAD MAN HAR I MAGEN,FATTA HUR FARLIGT DET ÄR,ASSÅ FÖR HÄSTEN INTE FÖR ER, SÅNA AVSKUMSLÖDDER SOM NI SKITER JAG HELT I, NI FÅR GÄRNA KOMMA TILL SKADA,INTE GÖR DET MIG NÅGOT OCH ERA STACKARS HÄSTAR SKULLE NOG INTE SÖRTJA ERAN BORTGÅNG SÅ MYCKET HELLER SKULLE JAG TRO.
Din egen hantering lämnar ju en hel del övrigt att önska..
ja vaddå då?? han e ju min första favorit häst. jo ibland kan jag ioförsig märka att han ömmar i ryggen men det kan kanske också bero på att sadeln är lite för stor det är en 17,5" annars får jag ju inte plats. men men..huvudsaken att han får röra på sig. det är ju det hästen är till för..=) han trivs ju med mig.
Tror inte dn egen ponny heller skulle sörja din bortgång! :angel:
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Är väl mest en tidssparande grej, och att en häst som aldrig blivit felhanterad på så sätt att den blivit osäker, aggressiv eller rädd helt enkelt skall kunna anpassa sig.

Han skall kunna ridas av olika människor som alla rider på olika sätt - han skall inte behöva acceptera att någon klår upp honom, men han skall inte (som min tyvärr gör) utnyttja läget om någon är lite för vek eller otydlig osv.

För mig har det varit ett stort mål att han faktiskt kan ledas av vem som helst som inte tränat ledning i grimma i timtal, och att vem som helst kan lägga in hö i hagen utan att han sätter två hovar i ryggen för att det går för långsamt.

Slänger jag alltid på täcket från höger skall han ändå vara så trygg att han inte bryr sig om att någon slänger på det från vänster osv.

Antar att det handlar om att jag vill ha en häst som är så trygg i sig själv, och så nöjd med situationen att den kan tänka sig att anpassa sig efter olika människors kroppspråk, röst osv när det kommer till vardagliga "varje-dag-sysslor".
Aldrig att jag skulle acceptera och hävda att någon skulle få lov att plocka på ett stigbett eller prygla honom för att han går för fort, men jag är nog så färgad av att ha vettiga stallkamrater som alla tänker likriktat att de nyanser jag menar är ganska små.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Humelibumlan skrev:
Oj vad du tar i! :rofl:
JO JAG ´VET- OCH DET ÅNGARAR JAG INTE HELLER, SÅNNA SOM HANTERAR HÄSTAR PÅ DETTA VISET FÖRKÄNAR INTE ATT LEVA!
REAGERAR INGEN ANNAN SOM JAG PÅ ATT DETTA ÄR FEL?
I SÅDANNAFALL ÄR HÄSTVÄRLDEN HELT SJUK IDAG,JAG ÄR JÄVLIGT FÖRBANNAD ÖVER DET HÄR OCH JÄVLIGT TRÖTT PÅ ATT STÄNDIGT FÅ HÖRA HUR ALLA TAR TILL VÅLD OCH SLÅR SINA HÄSTAR, OCH OM DETTA ÄR ETT SKÄMT INLÄG SER JAG INTE DET ROLIGA I ATT SKÄMTA ATT MAN SLÅR SIN HÄST!!
 
Sv: Slå hästen i huvudet

*hoho* Jisses människa. Undrar just vem som döljer sig bakom ditt nick?

För jag har svårt att tro att du är på allvar. :rofl:
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Du vet inte vad du pratar om, en människa kan inte sparka en häst i magen så att det blir farligt, se hur hästar gör själva. Min reaktion var det mest lika ett naturligt beteende inom en hästflock som jag kunde åstadkomma men mycket mildare.
Din inställning är vad som gör ffa vissa ridhästar livsfarliga att hantera för tex veterinärer i trängda lägen vid skador od.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Slå hästen i huvudet

pussi skrev:
JO JAG ´VET- OCH DET ÅNGARAR JAG INTE HELLER, SÅNNA SOM HANTERAR HÄSTAR PÅ DETTA VISET FÖRKÄNAR INTE ATT LEVA!
REAGERAR INGEN ANNAN SOM JAG PÅ ATT DETTA ÄR FEL?
I SÅDANNAFALL ÄR HÄSTVÄRLDEN HELT SJUK IDAG,JAG ÄR JÄVLIGT FÖRBANNAD ÖVER DET HÄR OCH JÄVLIGT TRÖTT PÅ ATT STÄNDIGT FÅ HÖRA HUR ALLA TAR TILL VÅLD OCH SLÅR SINA HÄSTAR, OCH OM DETTA ÄR ETT SKÄMT INLÄG SER JAG INTE DET ROLIGA I ATT SKÄMTA ATT MAN SLÅR SIN HÄST!!
Ta du och sopa din egen trappa innan du börjar häva ur dig... :mad:
 
Sv: Slå hästen i huvudet

men det tycker inte jag asså jag har ridit honom i över ett år nu..jag är 1,85 ocg väger ca 70 kg och han är en b-ponny på 121cm..

Skrivet av dig lilla stumpan, tycker du det är speciellt snällt mot din egen lilla häst?
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Det finns ett par trådar på både på Vård och Hantering (tror jag det var...) men lite tvivelaktigt innehåll.

Känns på något vis som att det inte är helt seriöst...
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Humelibumlan skrev:
Din egen hantering lämnar ju en hel del övrigt att önska..

Tror inte dn egen ponny heller skulle sörja din bortgång! :angel:
HAHA asså det där är våran granne som vi skämtar om föra att se om nån reagerar eller om andra hästmänniskor reagerar eller har några synpunkter på henne, Asså vi skriver som att det är hon som skriver,allt som vi skrivit har hon sagt till oss. vi ska bara se hur omvärlden reagerar på hennes hästmetoder,gå gärna in och läs våra andra inlägg föra tt se hur hon är och hanterar sina hästar.
vi ber om ursäkt om du missförtsått inläggen, men sanningen är att hon är sådan i verkligheten tyvärr!
vi tackar även dig att du gjort dig uppmärksam på inlägen,tur att det finns någon normal människa som åckså¨reagerar på männoiskans syn om hästhållning idag!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 100
Senast: Rosett
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 199
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp