Slå hästen i huvudet

Sv: Slå hästen i huvudet

Mycket tänkvärt...

Frågan är när man ska inse att man inte passar ihop med sin häst och ge upp? Man vill ju gärna kämpa in i det längsta och hoppas att det ska bli bättre med tiden. Om man har en unghäst t ex. Man kanske inte visste när man köpte den hur den skulle vara att hantera.

Sånt känner man...;)
Om jag hade köpt ett föl och märkt senare med tiden att det här är en vass häst så får man ju ta det då..
Däremot så tror jagatt köper man ett föl, så har man god chans att forma den hästen en hel del.
Den blir ju vad man gör den till.
Sen finns det ju genetiskt lynne och rang på en häst.
Men jag tror ändå det är skillnad att köpa en som är högrangad t.ex och som du får ta dig an då än en som du har haft sen föl.

Men personkemi till sin häst ÄR jätteviktig om man vill komma den nära.
Jag tycker inte folk ska skämmas för att de säljer sin häst för att de inte passar ihop.
Det finns alltid en häst för alla.
Som man slipper tjaffsa sig igenom livet tillsammans med..
Och det tycker även jag är ganska tänkvärt..:bow:
För många ggr är det hästar som har en personlighet som hamnar i helt fel händer..
Tänk en liten tjej som har en superdominant häst. Den blir odräglig och tar befälet över alla.
Den stackarn som kommer efter får ett etter värre problem och beteende att bryta.
Säkert ett ganska vanligt syndrom.. tyvärr..

Men guud förresten..Det är ju 2år sen denna tråden skapades...:p
Hade glömt den.. hehehe
Men jag vidhåller mitt dåvarande tänk!:D
 
Sv: Slå hästen i huvudet

*kl*
Har du flockvana d.v.s. födda och uppväxta i flock och lärt sig hästspråket är sparken den absoluta sista utvägen. Vi har bara flockvana hästar i hagen och det är sällan som det sparkas, på sin höjd räcker det med att de hoppar jämfota med bakbenen för att markera. Hästen har ett rikt språk om de får lära sig det. Så som en del (många) hästar, som kan sparka utan förvarning :eek: och ägare som tycker att det får man räkna med eftersom hästar gör så :eek: :eek: Det är ungefär som att någon säger åt mig, att du borde kanske tänka på att..och jag svarar med ett knytnävsslag mellan ögonen :cool:
Jag har aldrig lärt mig så mycket om hästar som när jag suttit i timtal och studerat, och fortfarande gör, en flockvan flock.
Vad vill jag ha sagt med detta? Jo om du kommer i situationen med farliga hästar måste du nog börja från början och aldrig acceptera en häst som "kan" sparkas. Det är en häst med taskigt ordförråd och kan vara livsfarlig. De hästar jag har haft att göra med, är det de som mer eller mindre föds och lever de första åren mer eller mindre vilda de mest lyhörda och har en hälsosam distans till människor och är därmed lättare att jobba med om man kan "språket"
Det kan också vara så att det inte går att lära hästen i efterhand och då får man välja bort dessa hästar, eller ha en häst som är betydligt farligare än en häst som har språket.
Men att i tid och otid slå hästen gör ingen bot, då agerar man likadant som hästen och kan hamna i en ond cirkel. Det kan också innebära att du kan hantera hästen eftersom den är rädd för dig men kommer en annan och ska hantera hästen kan den bli livsfarlig.
Då är man i situationen att man måste rannsaka sig själv och acceptera att den hästen inte är för mig och kanske inte för någon annan heller utan man skulle låta den gå till slakt :cool:
(Med sparka menar jag hästar utan respekt för människor dvs även andra olater som pressa upp någon i väggen eller bitas)
Jag har inte heller märkt att ranghöga hästar i hagen har varit svårare att hantera när det gäller flockuppfödda hästar.

"Det är aldrig hästens fel" och "hästen är en spegel av dig själv" är slitna och väl använda uttryck som aldrig tappar sin betydelse ;)

Filosoferar
Rolle
Islandshästar på lösdrift
 
Senast ändrad:
Sv: Slå hästen i huvudet

Löslongering är inte helt fel nej ^^

En ranghög häst som ska poängtera en ranglåg hästs placering jagar ju ut den från "centrum" av flocken och håller den i utkanten tills den ranglåge ber om att få komma in i tryggheten igen. Min mor har gjort mycket sådant med våran ena ridponny hemma, en tuff men mycket trevlig liten häst, som ständigt testar allas gränser.

Mycket tankvärt inlägg måste jag säga.

^^
 
Sv: Slå hästen i huvudet

*KL*

Nu har jag bara blivit biten REJÄLT en enda gång sen jag började med hästar för snart 20 år sedan.
Den hästen attackerade mig när jag stod bredvid, bet mig i magen så jag trodde jag skulle svimma.
Den hästen fick sig en rejäl smocka, men mest för att hon släppte verkligen inte taget!
Varför den attackerade vet jag inte, jag stod bredvid och gjorde ingenting.

Jag är i regel emot alla slags slag mot huvudet, slag öht håller jag mig ifrån in i det allra längsta. Då ska det vara om man hanterar ngn häst som verkligen går in för att tränga en, de som är farliga (och felhanterade). Men fortfarande ALDRIG mot huvudet, om de verkligen inte hugger efter mig som en annan kobra.
Jag har ganska mkt pondus bara när jag höjer rösten och visar med hela kroppen, "detta är inte okey av dig".

Om jag märker att ngn nafsar efter mig, så varnar jag.. Jag höjer upp ena armen framför huvudet och säger NEJ. Rör inte ens hästen, jag bara varnar på det sättet. i 9 av 10 fall funkar det.
Funkar det INTE så brukar det räcka att knäppa till fort med fingrarna på/vid mungipan. (Detta får man ju avgöra själv, beror på hur mkt tänder som visas ;-) )

Sen så beror ofta detta nafsande på att hästen får godis i tid och otid. Jag var extremt noga med att INGEN förutom jag fick ge min häst godis, och det fick han efter avslutad ridtur. Ville jag ge mer morötter, äpplen eller whatever, då skivade jag ner det i maten.
Detta gjorde jag mkt med tanke på att han INTE skulle börja nafsa efter folk.
Andra ska kunna hantera min häst utan att bli söndertuggade eller sparkade. Funkar min häst inte med andra, ja då får jag se till att han gör det. Ingen människa ska behöva vara rädd när de leder min häst, ger den mat, byter täcke etc..
Mitt ansvar som ägare.

Nu har jag svamlat lite.. :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Slå hästen i huvudet

Vad tycker ni om att slå hästen i huvudet? Ibland när min häst gör något dumt slår jaghenne i huvudet, och de andra i stallet menar at jag plågar hene... jag tycker att det är ju min häst, och jag uppfostrar den hur jag vill..

med dumt menar jag till exempel bita, stegra, vända sig mot mig när jag tömkör o sånt


Hade inte tänkt att svara men kan inte hålla mig :devil:

Jag skulle aldrig drömma om att slå min häst vaken i huvudet eller någon annan stans. Om min häst var "dum" som du beskriver så får du som många andra redan sagt ransaka dig själv för det är där felet ligger
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Yep. :)
Men ngn har plockat upp den, så det är ju bara att köra vidare.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Jag tror att en våldsam hantering leder direkt till en problemhäst. Hästen vänjer sig vid hårda tag och efter en tid kommer den inte att lyssna heller på dessa. Jag är väldigt försiktig med all form av bestraffning och försöker istället ta itu med det bakomliggande problemet. Således har min kille blivit väldigt känslig och det räcker med att jag höjer rösten. Det är ett mycket bättre tillvägagånssätt. Jag behöver aldrig slå hästen, inte ens vid en "nödsituation", utan bara göra en antydan/markering. Det handlar om ömsesidig respekt och en sådan uppnår du inte genom våld.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

hihihi..visst är det så..

Menå andra sidan så kan det vara en nyttig tråd för alla som sitter därute som faktiskt behandlar sina hästar fel (läs:illa) sominte vågar skriva en egen tråd om det...
Hantering är ju ett stort och viktigt ämne..;)
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Visst är det ett flamebait av ett troll men tråden har utvecklats av de senare inläggen och skapat en bra debatt. Det kanske innebär att fler begriper att de gånger man behöver slå en häst kan man räkna på ena handens tumme :cool:

Rolle
Islandshästar på lösdrift
 
Sv: Slå hästen i huvudet

"hästen är en spegel av dig själv"
Så sant som det är sagt. Jag har ju haft ett par vassa hästar, den jag har nu tex. och inte haft några problem alls. Vi har blivit ett team från första stund och kan busa och stoja ganska respektlöst med varann MEN med känsla. Hästen känner att du inte tar den på allvar och då tar den inte dig på allvar heller utan börjar du hoppa jämfota framför den så kan den göra ett utfall och "låssasanfalla" just bara för att.:D
Hästarna är inte dummare än att dom utnyttjar situationerna vi bjuder på och backar man upp mot en häst så får man förvänta sig en kick i baken men sånt ser alltid värre ut än det är och i nästa sekund kan man dela på ett äpple fast man "slagits som fan" som folk uttryckt sig om mej och mina hästar.:D
Dom känner så väl när det är allvar och när det är bus och har man barnasinnet kvar så släpper dom fram sitt barnasinne också.:bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 895
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 198
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp