Slå hästen i huvudet

Sv: Slå hästen i huvudet

hmmm... man ska inte slå dom huvudet/ansiktet. men bogen brukar ju funka bra om dom hugger mot en. vet nämligen en häst som hugger mot en medans man sätter på henne täcke och även annars en del hästar har fått för sej att göra d bara. d behöver ju inte vara ägarens fel. jag tycker man kan klappa lite lätt på mulen oxå. och sen räcker d nog bara att visa fingret så dom inte hinner hugga mot en så man måste använda våld.
och så kan man ju nypa tillbaka lite lätt med naglarna i rumpan på dom så dom tror att man biter dom d blir ju deras språk.
jag tycker inte heller man ska bruka våld mot hästar men vissa hästar måste man sätta på plats på en gång. man behöver ju inte vara så hela tiden för d.
och dessutom ska man använda sej av hästarnas språk som alla pratar om då får man vara lite burdus när man ska visa vem som är ledare. d gör ju hästarna mot varann. en del ggr blir d ganska hårt mellan dom.
men klappa en häst på bogen om den hugger efter en d tycker jag är inget fel me man behöver ju it dumslå. och sen när man gör samma sak som fick den att hugga och den inte hugger nästa gång då berömmer man när den gör rätt.
använd bogen istället. och mycke mat den kanske hugger för att den kräver mer mat. sen så får du luska ut varför den är som den är oxå.
du kanske också är lite rädd hästen lr? så du inte vet hur du ska reagera när den gör som den gör? ta hjälp av någon.
lycka till
 
Sv: Slå hästen i huvudet

min häst var sån som man aldrig får peta på, kela, prata bebis språk med och ansolut inte vara i närheten av boxen när han äter
men det är ingen ide att bry sig om honom, sen jag köpte honom har han hotat alla som kommit för nära men vi har struntat i honom när han gör så och gissa hur mycket trevligare han är nu, nu kan man kela med honom, pussa på mulen och göra allt, fast inte vara i närheten av hans box.:smirk:
han bet mamma en gång men det är enda gången och det har aldrig hänt igen och dit har vi kommit utan våld

vi har också en hingst som är världens snällaste, okej man fick vara strängare men han har aldrig vart någåt problem..

så jag tycker som alla andra, gå någon kurs, lär dig känna hästen bättre och bara var lungn med den annars kan det bara bli värre:(
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Jag tycker att det är skillnad på slå och putta/fösa eller vifta lite.
När min häst har varit konvalescent och grymt frustrerad har han nafsat efter armen, axeln, tutten (you name it!) i ren frustration över att han har så jävla tråkigt att han håller på att gå upp i atomer!

Då har det funkat att putta lite på hans mule precis när man känner att han är på väg eller vifta lite med handen vid mulen. Han vet ju precis vad det handlar om:smirk: !
Detta tycker inte jag är våld utan mer tillrättavsining som verkar gå fram också...
 
Sv: Slå hästen i huvudet

slå hästen i huvudet när hon vänder sig mot dig när du tömkör!!???!! jaa de va ju också ett sätt!!??? visst om hästen biter en kanske ens första reaktion är att slå??? men att slå i huvudet?? de ger ju bara mer fel i slutändan! kul att ha en huvudskygg häst som inte litar på dig!!?
Sen i tömkörningen, gå istället brevid henne typ vid magen och ge "styr" därifrån i början, sen kan du succesift gå längre ifrån...
Men jag håller med om att det är plågeri med all sorts våld mot djur!
Sen tycker jag de är fel av dig att säga det är din häst du får behandla den som du vill! de är ditt ansvar att få de bra mellan er! Skulle en mamma säga jag får slå mitt barn för det är mitt barn?? :S
Det finns många sätt att säga ifrån än att slå på huvudet! det är min åsikt! har sett FÖR mycke av de i mina dar! de slutar aldrig bra...
 
Sv: Slå hästen i huvudet

säger som busfro och ankan i alla deras inlägg i den här tården!
halsen eller bringan, det är det som gäller! (för mig ialf och många andras me!) ( :
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Det finns en bättre väg en att använda våld mot hästar. Hästar blir åckså lätt huvudskygga och är känsliga om huvudet.
Mitt tips är att ta hjälp av en erfaren.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Väldigt mycket av en hästs språk sitter i just det - hästens minspel.. och minspelet sitter i ansiktet. Att klippa till en häst på huvudet är jämnställt med att örfila till en femåring för att han gråter.

Skulle en häst hugga mot mig har jag a) brustit i min dominansträning med hästen - jag har alltså misslyckats med att bevisa att jag är smartare, snabbare, starkare och går att lita på.
b) varit jädrigt klantig, ouppmärksam och satt mig själv i en situation jag inte varit byxad för.

Men under INGA som helst omständigheter berättigar en hästs felaktigheter i sitt beteende en käftsmäll. Ska du tvunget dra till den så gör det på bogen.

Du saknar uppenbarligen ledarskapet över din häst - där i ligger ditt problem och det du måste jobba på. Ingenstans visar du dig som en bra stabil ledare om du sular till din häst i huvudet.

Det är en brist i din hantering av din häst - sök hjälp.
Alla fekaktigheter din häst gör har du lärt den. Kom ihåg det - man får vad man ber om..
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Jag gör såhär:

Om min häst biter = slår på mulen
Sparkar = Slår till på baken

Ja, du förstår, om hästen gör något den inte får så ska man bestraffa, jag tycker det funkar bra när hästen tror att det gör ont om den tex sparkar. ( Det låter så hemskt när man skriver "bestraffa & slå") Hästar är stora djur och det är viktigt att vi är ledare över dom :P
 
Sv: Slå hästen i huvudet

jag tycker att det är FEL å slå hästen i huvet! ta hällre å slå den på bogen, eller halsen. annars kan du, som sagt, få problem med en huvudskygg häst
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Man kan inte klema med hästar. Om min häst skulle bita mig så skulle hon får en armbåge i bringan...jag är ju för sjutton hennes ledare...och ledaren biter man INTE. Jag har sett så mycket plutti nuttande med stora hästar (och små) som har total makt över sin ledare...kuuusligt och farligt. Titta på hur hästarna fungerar i flock, där är det ingen som biter och sparkar ledarhästen. NH går ju ut på att hästen ska se dig som ledare och att ni ska visa varandra respekt...och försök att undvika handen som "vapen".
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Hej!
Du skall aldrig en slå, sparka eller bita din häst. Inte pga. att det är "elakt" och att du i sådan fall skulle misshandla den utan helt enkelt för att vi är svagare än hästarna.
Om vi jämför det med hur hästar beter sig mot varandra.
Häst A, biter häst B, då biter häst B tillbaka. Antingen kommer häst A antingen att ge sig, vika undan, eller så kommer han "utmana" häst B.
Detta innebär att dom kanske kommer att stå och sparka mot varandra ett tag, tills den ena ger sig.
Om vi nu skulle byta ut häst B mot en männsika. Om häst A inte skulle ge sig och vika undan, så betyder det att du kommer att bli tvungen att ta en "sparkkamp" mot din häst, eftersom du antagligen skulle förlora en sådan, Betyder det att hästen har fått ledarskapet.
Du skall aldrig ge din in i en kamp om du inte är säker på att vinna den.

Hästar är (tåls att sägas många gånger) Starka djur. Vi kan aldrig vinna mot hästen i ren styrka. Därför måste vi visa hästen på andra sätt att vi är ledare.
tex. Om en häst skulle försöka bita mig när jag spänner sadeljorden, tar jag i ena tyglen och ställer hästen så att den "kysser" den andra stigbyglen. Sedan andvänder jag olika NH övningar, för att visa för hästen (som tydligen tvekade på mitt ledarskap) att "ja, det är fortfarande jag som bestämmer".
Skulle jag däremot drämma till hästen i sidan eller på rumpan, kanske den skulle börja sparka mot mig. Gör den det, då har jag förlorat en kamp och för varje gång jag gör det kommer det bli svårare för mig att vinna tillbaka mitt ledarskap.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Slå hästen i huvudet

Slå är ett sånt hårt ord. I bland kan faktiskt en situvation bli väldigt farlig och för att få hästen att förstå att den flytta sej kanske för att man håller på o bli ihjäl klämd så måste maan faktsikt "slå" hästen. Dem är mkt störrre än vi.......
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Om hästen gör så mot dej, så kan den ju inte se dej som flockledare. Lär dej lite sunt hästmannaskap, istället för att göra den huvudskygg!:devil:
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Håller med till fullo, men för att det inte ska bli en "tycker jag med" inlägg på en tråd som är flera år gammal ;) vill jag tillägga lite.
Har haft hem hästar som har testat ledarskapet på olika sätt. Oavsett hur de har testat, bitit, vänt rumpan mot, inte stå still vid verkning (om det inte är andra problem) m.m. har jag, som hästarna i flocken gör, skrikigt till ordentligt. Därefter har vi tagit 5-10min löslongering och markarbete och problemet försvinner för gott, kan ibland behövas upprepas en gång men sedan sitter det.
Försöker sedan i allt vi gör, göra det på ett dominant sätt i vardagliga hanteringen. Ex. får inte äta i hinken om inte tillåtelse getts, får inte gå före när vi leder pållen om vi inte tillåter m.m.

Men som jag tidigare sagt, ju svagare ledare du är ju mer fysiskt våld behövs. Om man är i den situationen ska man nog fundera på om det är pållen eller du själv som behöver "ledarskapsträning" ;)

Rolle
Islandshästar på lösdrift
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Det var det värsta jag hört. Man ska väl inte slå sin häst. Och absolut inte på huvudet!!!!!!!!!!!!!!
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Det var det värsta jag hört. Man ska väl inte slå sin häst. Och absolut inte på huvudet!!!!!!!!!!!!!!

Jag utgår ifrån att ditt inlägg var ett knapplån *kl* och inte riktat mot mitt inlägg ;)

Rolle
Islandshästar på lösdrift
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Jag utgår ifrån att ditt inlägg var ett knapplån *kl* och inte riktat mot mitt inlägg ;)

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Jag kan nog inte riktigt med det här. Men jag tyckte det var hemskt att slå sin häst.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Mycket tänkvärt...

Frågan är när man ska inse att man inte passar ihop med sin häst och ge upp? Man vill ju gärna kämpa in i det längsta och hoppas att det ska bli bättre med tiden. Om man har en unghäst t ex. Man kanske inte visste när man köpte den hur den skulle vara att hantera.

*LÅNAR KNAPP**
Man måste välja häst lite efter hur man själv är som person.
Jag kan bara ta mig själv som person.
Jag är ganska lugn och brusar inte upp så lätt. Gillar inte att bråka och är en mjuk personlighet.
Och jag vet av ren erfarenhet att jag PASSAR inte ihop med högrangade hästar som hela tiden kräver attityd från mig och som gärna testar vad jag går för ofta..
Jag vill ha en häst som hellre är lite mer lågrangad och inte har ett lika stort "ledarskaps-behov".
Men tyvärr finns det så många som har hästar som egentligen inte passar deras egna personlighet.
Så klarar man inte av en häst eller om man känner att den inte passar ihop med en rent "personlighetsmässigt " så tycker inte jag att man ska försöka få det att funka när det bara bjuder på mer och värre nederlag hela tiden.

T.ex så ska inte en 13-årig tjej med en lugn och mycket mild personlighet ha en hingst på 169 som mer än gärna kollar av hennes ledarskaps-status 10 ggr/dag. Och då detta genom att bita, sparka och vända rumpan till...
Anser jag...
Jag kan säga att jag har stött på hästar som jag känt att " jag rår inte på den hästen rent kemiskt" Det är inte lönt, och insett att det skulle nog inte funka.
Därför har jag valt bort såna hästar..

Personkemin ÄR viktig.. :smirk:
 
Sv: Slå hästen i huvudet

man ska aldrig slå djur! Det är alltid fel.

Där håller jag inte riktigt med dej. Man ska absolut inte plåga hästen men till rättavisa den. Kollar du på hästar i hagen t.e.x så händer det ju att dom sparkar/biter varandra(och det gör säkert mycke ondare än när en liten männsika "klappar" till lite....
jag har en stor stark fjording och själv är jag liten, ibland blir jag helt enkelt tvungen att använda mej av (obs, ytterst lite!) våld för att få honom uppmärksam på vad jag vill. Och han verkar inte ta illa upp utav det. 1 minut senare står vi och gosar som vanligt..
observara att jag absolut undviker att ta till våld in i det sista!

Jag skulle dock aldrig slå mina hästar i huvudet då skulle jag nog hålla mej till bogen isåfall...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 895
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 198
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp