Slå hästen i huvudet

Sv: Slå hästen i huvudet

asså, ja hoppas verkligen att alla dina inlägg är på skojj... ja har verkligen svårt o tänka mig att du menar allvar...
tycker du att det är farligt att smälla till en häst när den försöker springa över en eller så, din stackars ponny som du rider då? den kommer ju gå av på mitten stackarn...
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Om du nu måste slå varför just i huvet? Tycker det verkar ett av de dummaste ställena att slå om man nu ska det!

Jag kan medge att jag brukar daska till min häst när han tramsar sig (testar förmodligen mig nu i början) men då slår jag till han i baken med handen tex när han bestämmer sig för att stanna när man leder han när han ska in i stallet eller ut i hagen efter ridtur så brukar han växa fast i marken och bara står där, då brukar jag slå till han i baken med handen efter att prövat med bättre metoder som inte funkat, men då går han som ingenting.
Och han gör det inte för han inte vill för alla hans hästkompisar är i hagen om vi ska ut där och där brukar gå en hästkompis före honom in i stallet.
Han har slutat med det nu nästan händer kanske bara 1 gång i veckan nu.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Min häst har väldig respekt för rösten,,blir han riktigt sur å tvär,ex.när jag rider så tar jag pisken å behöver bara nudda den vid bogen så skärper han sej,,å då slänger jag ifrån mej pisken,, :rofl:
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Varför biter hon dig??? Hon kanske inte gillar den behandlingen DU ger henne. Vet en fd stallkompis som också slog sin häst, denna häst blev väldigt huvudskygg och mycket aggressiv mot sin ryttare, andra människor och även hästar. Den var inte det innan hon köpte honom. Mycket av en hästs beteende styrs från hur man själv behandlar den. Klart man måste säga ifrån ibland, men inte genom att slå. Ta hjälp av en duktig NH-tränare. det låter som du behöver hjälp med att hitta en god balans mellan dig och din häst.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Det kan ju vara så att din häst gör dessa saker för att du slår den i huvudet. Våld föder våld, vet du. Ta hjälp innan det slutar illa, en häst är ju alltid starkare än än människa och kan lätt bli farlig i sådana situtaioner.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Men fattar ni som slår hästarna i huvet att de blir huvudskygga? :mad: sen måste ni bara slå dem mer för att de inte vill ha sina träns på sig , fattar ni ?värsta onda cirkel... :devil: det blir riktigt djävulskt..
slå inte hästarna överhuvudtaget!jobba med era hästar inte mot dem!tack de som redan gör så.. :bow:

Ina :crazy:
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Oj, va många inlägg! Orkar inte läsa alla så jag kanske upprepar vad någon annan skrivit men så här tycker iallafall jag.

När hästar "slår" varandra gör de upp om rangordningen eller har bllivit rädda. Så när en människa slår en häst så har den antingen blivit rädd för hästen (vilket ger hästen övertaget) eller utmanar hästen till strid om vem som bestämmer (gissa vem som är starkast i den striden, hästen eller människan?) Med andra ord ganska korkat att slå en häst. Det finns många andra vägar att gå för att visa vem som bestämmer.

Om en häst biter har jag ett tips som har fungerat på min f.d. nafsiga shettis. Varje gång hon försökte nafsa började jag vifta med armarna, hoppa omkring och tjoa. Då blev hon så förvånad att hon kom av sig och då gav jag henne beröm. Efter bara ca: 1 vecka slutade hon att nafsa. Min shettis är väldigt lugn och blir inte lätt rädd men med en mer nervig häst kanske man inte behöver använda fullt så stora och tokiga rörelser som jag kunde använda för då kanske de blir dörädda istället. Huvudsaken är att de kommer av sig i vad det är de har tänkt att göra så att man istället kan berömma dem för att de inte gör något dumt.

Till sist vill jag bara tillägga att jag håller med som några skrev att det finns inga ouppfostrade hästar de har bara blivit uppfostrade på fel sätt. Men så är det ju med alla djur inklusive människan...
 
Sv: Slå hästen i huvudet

ABility_girls skrev:
Men fattar ni som slår hästarna i huvet att de blir huvudskygga? :mad: sen måste ni bara slå dem mer för att de inte vill ha sina träns på sig , fattar ni ?värsta onda cirkel... :devil: det blir riktigt djävulskt..
slå inte hästarna överhuvudtaget!jobba med era hästar inte mot dem!tack de som redan gör så.. :bow:

Ina :crazy:

Slag som kommer i fel ögonblick gör hästen skygg, VAR man slår har ingen större betydelse. De få gånger jag dängde till Malte så var det alltid huvudet som tog smällen (och då var det inga lösa smällar), men alla som träffat honom kan intyga att han var allt annat än huvudskygg...
 
Sv: Slå hästen i huvudet

jag blir så j*vla förbannad när jag hör att människor slår sina hästar. hästar förstår inte vårat språk och ligger inte på vår intelligensnivå så därför måste vi sänka oss till deras nivå om vi vill att hästen ska kunna förstå.

jag har en shetlandsponny som kan vara rent jävlig ibland, så har han varit sen jag fick honom, ibland nafsar han efter en men jag slår honom aldrig i huvudet,
jag brukar daska till honom på bogen med handen o säga ett skarpt nej...det har faktiskt hjälpt mycket.

en gång bet han mig i handen när jag precis hade köpt honom, då bet jag tillbaka,,,,sedan tog det en väldigt lång tid innan han vågade göra något sånt igen, men då gav jag ju igen och tillrättavisade honom på ett sätt som han förstår..
om man studerar hur hästar beter sig mot varandra så lär man sig mycket.

det som du håller på med tyder endast på okunskap och en jävla dumhet. om du inte slutar med det så lär du inte få en roligt häst. bli kompis med din häst, har du tänkt på att hästen kanske är rädd för dig och bara försöker att skydda sig själv först för att hästen vet att förr eller senare så får den stryk.

du borde tänka på att hästar aldrig glömmer.....hoppas att du har tänkt om och behandlar din häst bättre, den förstår ju inte varöfr du slår den.

lycka till//jessica
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Jag vill bara upprepa att HÄSTEN I FRÅGA VAR FELHANTERAD FRÅN BÖRJAN!!! Hon har blivit bättre sedan jag började tillrättavisa henne.

MVH/Jill
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Tjaaa,om nån skulle slå mig i huvudet skulle jag nog inte vilka samarbeta med den nåt mer iallafall... Och ofta är det nog så att hästar är inte lika smarta som oss,de kan inte förstå att de gör fel!
Hästen har en anledning att göra saker. Den göringenting för att den är "dum"... tänk på det.. lyssna på din häst!
 
Sv: Slå hästen i huvudet

men HERREGUD slår du hästen på huvudet när du rider och på marken är du inte enligt mig att ha en häst. men visst slår du till rejält hårt vilket inte jag kan veta så j....a idiot
slår man en häst på huvudet får man en huvudrädd häst som till slut blir nerv vrak och sedan en rejäl proplem häst, visst om hästen biter dig sä kanke en lätt knäpp på nosen eller att bita (nafsa tillbaka på mulen)men att SLÅ är ju onte vad jag föresåråkar enligt mig ha sett mycket våld folk som slår en spade i huvudet på hästar !!!!!!
bet att jag kommer att få kritik och det blir ett attnas rabalder men vaddå jag säger vad jag tycker tänker om folk tycker det är fel så vad kan jag göra
 
Senast ändrad:
Sv: Slå hästen i huvudet

med dumt menar jag till exempel bita, stegra, vända sig mot mig när jag tömkör o sånt

När de vänder sej mot dej i tömkörning kan det bero på att de är lite oroliga för dej. De vill liksom hålla koll på dej så att du inte ska göra nåt dumt. Självklart kan det vara för att slippa jobba men jag har varit med om hästar som gått (även i traven) innåtvända för att de inte vågat lämna personen utan uppsikt typ..

Kan hända när man blivit arga på dom av någon anledning och dom inte förstått varför riktigt. Viktigt att vara försiktig med hur man behnadlar dem så att de fortfarande kan lita må en.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Hur kan du ens tänka på att slå din häst på huvudet????
Vill du ha en huvudskygg häst?
Tänk på att hästar är stora djur som förvånansvärt nog oftast gör det vi vill! Jag tycker de förtjänar mycket stor respekt från oss!
Absolut inga sparkar elle slag! Om man måste ta till det för att få respekt tycker jag man ska skaffa en hamster i stället! (Om man nödvändigtvis måste ha ett djur!)
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Om det är så tycker jag att du ska använda ditt ilskna humör på den personen istället... för hennes hantering är långt mycket värre än vad som beskrivs här!

Jag tror inte ens att det är lagligt att citera sin granne på detta vis!
Du borde antingen polisanmäla eller ta itu med din granne! Det känns inte bra att du gör dig löjlig över så allvarliga saker!
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Du skämtar va?:crazy:
Får hoppas det alla fall annars tycker jag enormt synd om din häst!
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Om du måste ta till så brutala medel,föreslår jag att du byter häst,eller ännu hellre, inte har något djur alls!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 895
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 198
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp