Slå hästen i huvudet

Sv: Slå hästen i huvudet

Jag talar om våld som en sista utväg när hästen på ett farligt aggressivt sätt försöker ta över, ofta kan det räcka med attityden att man är beredd att ta till våld om det verkligen behövs. Men man måste verkligen tro det själv, det går inte att lura hästen. Det häst som verkligen försöker ta över ser det som fritt fram om den inte tror att skötaren är beredd att sätta hårt mot hårt. Man får inte glömma att hästen i likhet med alla flockdjur hela tiden kollar efter ett läge att kliva upp i rang.
PL
 
Sv: Slå hästen i huvudet

peter_lundin skrev:
Jag talar om våld som en sista utväg när hästen på ett farligt aggressivt sätt försöker ta över, ofta kan det räcka med attityden att man är beredd att ta till våld om det verkligen behövs. Men man måste verkligen tro det själv, det går inte att lura hästen. Det häst som verkligen försöker ta över ser det som fritt fram om den inte tror att skötaren är beredd att sätta hårt mot hårt. Man får inte glömma att hästen i likhet med alla flockdjur hela tiden kollar efter ett läge att kliva upp i rang.
PL

Problemet är att folk ser inte alla försök hästen gör att klättra i rang som LYCKAS, utan de märker det bara när det gått så pass långt att hästen börjar bita och sparka.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Har du bara stora bokstäver på ditt tangentbord.. :confused:
Och från vilken planet har du landat??

Behövs inte ta i på det där viset.
Vi hör nog ändå vad du skriver.. :idea:

Tagga ner lite va?

AM
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Nafayette skrev:
Har du bara stora bokstäver på ditt tangentbord.. :confused:
Och från vilken planet har du landat??

Behövs inte ta i på det där viset.
Vi hör nog ändå vad du skriver.. :idea:

Tagga ner lite va?

AM
Jag har oxå bara stora tangeneter på mitt tangentbord? Hur ser ditt ut? :eek: :p
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Jag har massor med tangenter.. både stora och små.. ;)
Ett kvadratmeterstangentbord.. och så har jag siffror.. :idea:
Fast vid den här tiden på dygnet så har jag inte en siffra rätt.. :eek:

AM
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Nafayette skrev:
Jag har massor med tangenter.. både stora och små.. ;)
Ett kvadratmeterstangentbord.. och så har jag siffror.. :idea:
Fast vid den här tiden på dygnet så har jag inte en siffra rätt.. :eek:

AM
Jag vill oxå ha små tangenter? :banana:
Du har inte en nuffra rätt oavsett tidpunkt! :p Tankbil radar? *fnys*
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Jag har skrivit tidigare att våld enbart är godtagligt om man måste värja sig från en attack.
Så ja, våld är godtagbart...

Men skall man få bort ett beteende från en häst som regelbundet attackerar och inte bara är stressad/upprörd/rädd och därför attackerar så ska man också veta vad man håller på med. Man skall inte som oerfaren försöka "uppfostra" denna häst själv, utan ta hjälp av mer erfarna.
Det första man skall göra med den hästen är troligast att lära den att respektera människans zon, för så länge man kan kontrollera avståndet till en häst, så minskar skaderisken för en själv drastiskt. På det så lär sig hästen att respektera en.
Därefter bygger man upp tillit och förtroende och på det förtjänar man ledarskapet.
Detta är inget vem som helst kan göra utan hjälp och troligast kan det vara farligt också.

Har man god hand med hästar från början kommer detta beteende aldrig att utvecklas. Utvecklas det på en häst kan det vara hästens "fel" (dvs. den är psykiskt stark och tar över), händer det på flertalet hästar har man antingen "dålig" hästsmak, faller för hästar med starkt psyke utan att vara nog duktig för dom, eller så har man väldigt dåligt handlag med djur och är den som orsakar detta beteende.


Hur som helst, att få bort detta beteende som trådskaparen "har" (? jag tycker det osar "skämt" och oseriöst över det hela men det var en bra debattskapare) kräver hjälp från någon som kan vara där och hjälpa henne, hon kommer inte att klara av det själv eftersom hon inte lyckats att göra det hittils och att läsa om hur man skall göra kommer troligast bara att leda till att hästen blir ännu farligare och det kommer att gå illa. På köpet kan NH få dåligt namn ifall vi som ser NH som ett bra livsstil föreslår saker att göra. Troligast kommer människan (om hon och problemet nu finns) att göra fel och sedan säger hon att "jo men så har de sagt att jag skall göra! Det är NH!" Inte särskillt bra för vårt ryckte. NH har dåligt ryckte därför att folk sett klåpare.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Tassetass skrev:
Det är kul att missförstå med flit, va?

Givetvis måste en unghäst lära sig att bli skodd, bli sadlad, tränsad osv osv. Det är saker som ligger utanför deras natur och måste introduceras och vänjas in av oss.

Jag talar om saker som är mycket mer fundamentala, saker som ligger i den absoluta grunden av en häst-människa-relation. I den grunden handlar det inte om att hästen ska lära sig något, utan det är vi som ska lära oss att bete oss på ett vettigt sätt - SEN kan vi börja lära hästen saker.

Så du behöver inte alls vara spydig, det har jag inte gjort mig förtjänt av, ty ingenstans har jag gett sken av att jag kan lära ut såna här saker. Jag skriver mycket om det, tänker mycket och praktiserar därefter, men nån tränare lär jag aldrig bli.

Ja, ja det var väl lite spydigt...Sorry! Men jag tyckte bara att det var lite kul att hästar inte skulle behöva utbildas/uppfostras (jag tycker utbildning o hantering är detsamma som uppfostran).

Stridsyxan nedgrävd?
 
Sv: Slå hästen i huvudet

lånar tråd.

Jag måste bara berätta ..

Jag hade mina 2 hästar i ett stall förut där jag hjälpte till med fodringar och "ut och in släpp". Hästarna gick två och två så jag tog dem ofta tillsammans hagvis.

En dag hade 2 herrar lite väl brottom in så jag sa till dem att ta det lite lugnt, men de brydde sig inte så mycket om att jag försökte göra mig hörd, då blev jag arg. De bara tågade på mot ingången. Så jag tog till med inte allt för trevliga uttryck och ordentliga ryck i grimskaften ( som satt helt vanligt i grimman ) då gick ena spännet på grimskaftet sönder till den ena hästen jag ledde. De ville ju in och äta så han knatade ju vidare in till sig så det var ju inte någon skada skedd.

Nästa dag fick jag en "varning" av stallägaren som hade hört av några som stod i stallet hur hemsk jag hade varit och att de inte ville behöva vara oroliga när det var jag som tog in hästarna för att deras hästar skulle få stryk.

Men hallå?

Här kan ju tilläggas att jag inte hanterar andra hästar än mina egna på något annat sätt. Och mina hästar har inte spec dåligt liv. :D

Jag bestämde mig för att flytta därifrån bla. just för att kan man inte säga till hästarna man har ansvar för att ta in på olika tidpungter utan att det ska bli snack om "misshandel" känns det inte som om man ligger på samma nivå.
lite svamligt kanske :o :D ... (?)
 
Sv: Slå hästen i huvudet

ako skrev:
Ja, ja det var väl lite spydigt...Sorry! Men jag tyckte bara att det var lite kul att hästar inte skulle behöva utbildas/uppfostras (jag tycker utbildning o hantering är detsamma som uppfostran).

Stridsyxan nedgrävd?


hur ska man göra om man hanterar andras hästar då? som vid in och utsläpp? som är ouppfostrade?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Slå hästen i huvudet

Guatemala skrev:
hur ska man göra om man hanterar andras hästar då? som vid in och utsläpp? som är ouppfostrade?

Hästar blir som man hanterar dom. Hanterar man dom som vettiga hästar, så blir dom vettiga hästar. Ska man ta in en häst som man vet kan vara bråkig och agerar därefter; då börjar hästen garanterat bråka. Agerar man efter att hästen ska vara lugn, då är den oftast det.

Löjligt exempel:

Enormt halvblod som var välkänt för att dra iväg, studsa, klämmas i dörrar och ha sig. När jag tog in honom så var jag upptagen med att inte får lera på mina nya, vita skor :angel: och hästen gick coollugnt in, väntade snällt i dörren, stod still och lät mig ta av grimman innan han gick till krubban osv.

Hade jag hållt hårt i grimman, ptrooat hela tiden och spänt mig varje gång han ökade tempot - då hade han dragit, garanterat.

Min häst var likadan; behandlade någon honom som att han var ett monster, då blev han ett monster i kubik. Behandlade man honom som en snäll häst, då var han en snäll häst.

MEN... Funkar inte vanligt hästvett på hästen i fråga, att något hänt som hästen behöver utökad träning för att komma igenom och därmed bli lugn (eller om hästen har ont och ägaren vägrar inse och åtgärda detta) då strejkar jag - såna hästar hanterar jag INTE.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

ako skrev:
Ja, ja det var väl lite spydigt...Sorry! Men jag tyckte bara att det var lite kul att hästar inte skulle behöva utbildas/uppfostras (jag tycker utbildning o hantering är detsamma som uppfostran).

Stridsyxan nedgrävd?

Stridsyxan nergrävd :) Blir lätt tokigt när man inte har samma definition på ord, speciellt när det gäller några så grundläggande ord som utbildning/hantering/uppfostran... ;)
 
Sv: Slå hästen i huvudet

De hästar jag pratar om är jätte snälla och inte alls uppstressade, utan de bara sket i att jag fanns där.

Jag brukar inte ha några "problem" med att hantera hästar, ochdet är ju som du säger. Tror man att det blir på ett sätt så blir det så. Men jag är nog välldigt bra på att inte tro massa saker för det brukar gå bra med hästar som andra har en viss förmåga att stöta på problem med.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Hur F-N kan man fråga vad folk tycker om att slå hästen i huvudet?
Det är kan väl inte vara någon som tycker att det är en bra ide :eek:

Jag har sagt det förr och säger det igen....en liten kurs eller nån form av "körkort" innan man fick köpa häst hade besparat många stackars hästar mkt lidande......

STACKARS häst!!! Ta reda på varför den biter dig istället...Tänk om du försökte berätta något för någon och de gav dig en fet smäll till svar!!!
 
Sv: Slå hästen i huvudet

OBS!!!! Hästen bets redan när jag köpte den, då kanske ni undrar varför jag köper en häst som bits, men den är helt underbar att rida.

Den har blivit undersökt från topp till tå, inget fel någon stans... Har även kollat tänderna och röntgat.

Så ni anser att om hästen springer ut ur boxen ska jag bli nersprunge eller försöka KNUFFA undan den! Herregud, jag väger 60 kilo, skulle tippa att hästen väger ca 600...

Eller om den hugger efter folk som går förbi, ska dem då bara säga nää, så får du inte göra, lilla tjejen... de kanske ska muta med en morot. Får att slå till på halsen, då ska man ju behöva gå in i boxen, det är det inte så många som gör frivilligt.

Hästen ifråga är INTE huvudskyg, när den är på bra humör kan du hur lätt som helst både klappa o borsta den i huvudet.

Nä,min häst var helt enkelt felhanterad innan jag köpte den, och har "getts helt för fria tyglar" Är det inte dags att jag sätter stopp för deta?? Kan man göra detta på ett bra sätt inom NH tar jag gärna emot förslag!

Får väll sätta in en sådan här, folk verkar gilla dem! :smirk:

Jag har heller inget samarbete med Pussi för att skapa diskusion, som visa verkar tro.

Det är synd att folk dömt ut en efter ens första inlägg... och tar för givet att man inte kan någonting om hästar utan att höra sig för först... Ni har inte ställt några frågor om vare sig min eller min hästs bakgrund, utan hackade på mig med direkten, och tog mitt inlägg som ett skämt...
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Det du behöver fundera över är inte VAD din häst gör och hur du enklast bara får stopp på det, utan VARFÖR gör hon som gör. Varför biter hon mot folk som går förbi i boxen, t.ex.? Hittar du anledningen hittar du lösningen.

Konkret: http://takeoff.to/cnc

Läs och begrunda, fråga om det är nånting du undrar över.

Och jag ber om ursäkt för att jag tog ditt inlägg som ett skämt först, men det är skrivet på ett sätt som för tankarna dithän...
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Guatemala skrev:
hur ska man göra om man hanterar andras hästar då? som vid in och utsläpp? som är ouppfostrade?

Tror du svarade fel person? Jag anser att hästar som står i ett stall däe flera personer ska hantera dem ska var så pass uppfostrade att de kan hanteras av volken normalbegåvad hästkunnig person som helst.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Prova NH, jag lovar, det är SUPERBRA!!

Så vill du ha en uppfostrad häst: kör på NH.. :bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 065
Senast: Rosett
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 199
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp