Självklart KOMMUNICERAR djuren med oss, men de PRATAR gör de ta mig 17 inte. Möjligtvis papegojor då, men deras tal lär ju bara vara ljud och bidrar nog inte till någon större kommunikation.
Jag har inte heller sagt att man ska slå, plåga och prygla hästar (de som känner mig skulle vika sig dubbla av skratt om de visste att jag var i den här diskussionen och av somliga betraktas som den som förespråkar hårda metoder. Jag bär hand på hästarna ytterst sällan och vet icke när jag använde spö senast, annat än som "pet" med dressyrspö som förstärkt hjälp). I
INTE NÅGONSTANS har jag förespråkat fysisk kraft, våld och tvång.
Däremot är det ju precis som Du säger- vi måste kommunicera med hästen på ett språk som den förstår.
Att, som P L, sparka till en häst som håller på att springa över en, är det fel, elakt och djurplågeri? Jag kan inte tro det. Hästen fick signalen att det var fel att springa på, det medförde ett visst obehag och P L markerade att det inte var tillåtet. Hästen gjorde inte om det. Message taken. Bra, va?
Ettåringen testar vad som är tillåtet och försöker kliva ut ur boxen så fort man öppnar dörren. Man knuffar (obs, jag skrev KNUFFAR, och inte piskar så blodet rinner...) tillbaka den, och efter att par gånger har den fattat att den ska hålla sig inne. Den vill gnaga på jackan och får en liten puff/smäll på nosen. Efter ett par gånger samma sak. Den har fattat att det är förbjudet.
AKO- pryglaren
he, he