Slå hästen i huvudet

Sv: Slå hästen i huvudet

Skönt att det finns lite hästfolk härinne som har insett att en häst inte är det samma som en My little pony... :bow:

Jag blir så trött på folk som tror att ett dåligt eller farligt uppförande går att bota med en puss och en morot....
 
Sv: Slå hästen i huvudet

pussi skrev:
HAHA asså det där är våran granne som vi skämtar om föra att se om nån reagerar eller om andra hästmänniskor reagerar eller har några synpunkter på henne, Asså vi skriver som att det är hon som skriver,allt som vi skrivit har hon sagt till oss. vi ska bara se hur omvärlden reagerar på hennes hästmetoder,gå gärna in och läs våra andra inlägg föra tt se hur hon är och hanterar sina hästar.
vi ber om ursäkt om du missförtsått inläggen, men sanningen är att hon är sådan i verkligheten tyvärr!
vi tackar även dig att du gjort dig uppmärksam på inlägen,tur att det finns någon normal människa som åckså¨reagerar på männoiskans syn om hästhållning idag!

Varför sitter du här skriker dig hes och gör dig rolig på andras bekostnad? gå å prata med grannen i stället :smirk:

*det är f*n horibelt vad folk gör för att klämma dit andra* :mad: :crazy:
 
Sv: Slå hästen i huvudet

ako skrev:
Men Tassetass! Ser du inte att det jag kommenterar är språkbruket. Och nog 17 betyder helt enkelt ordet "ouppfostrad" helt enkelt "inte uppfostrad". Det var ett sidospår... I sak håller jag med dig i stort, det var SPRÅKBRUKET jag anmärkte på (likväl som att "ouppfostrad" skulle vara någon slags medfödd defekt som någon skrev).

Att du sedan kan hantera hästar som aldrig fått lära sig hur man ska beté sig (dvs inte någonsin har blivit uppfostrade) är ju fantastiskt bra. Min erfarenhet säger mig tyvärr att en felhanterad vuxen häst får man lägga mycket arbete och tälamod på, och det tar sin tid.

Jo, jag såg att du anmärkte på språkbruket - och jag vidareutvecklade varför jag ansåg att ordet var felanvänt.

Hästar behöver inte "lära sig" att bete sig om de människor som ska hantera dem lär sig hur man hanterar hästar. Det handlar inte om att vara expert, det handlar om en grundläggande kunskap om hästens beteende och naturliga kommunikationssätt.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

ako skrev:
Du får gärna missförstå om du vill! Självklart ska respekt bygga på tillit och förtroende, men hästen kan inte prata, och vi måste med våra signaler visa vad som är ett önskvärt beteende. Tyvärr räcke inte klappar alltid.

Jo då, det kan de. Och de gör det hela tiden! Det handlar bara om att lära sig lyssna. Poängteras ska väl att jag INTE talar om telepati eller "djurprateri", utan (som nämnt i tidigare inlägg) basic kunskap om hästarnas naturliga kommunikation, beteenden och instinkter.

Och nej, klappar räcker inte alltid - ibland krävs det att man måste lära sig något helt nytt, inse att man själv haft fel och att man måste omstrukturera sin hantering av hästen. Och min erfarenhet säger att det är oftare det som krävs än fysisk kraft, våld och tvång.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

hej att slå djur och människor är misshandel och kan polis anmälas,
kan inte idioter fatta mer.försök att få slut på allt våld,det löser ingenting.
det finns andra metoder än det och ni som våld före er ,sluta med djur börja med bilar istället...
:devil: :devil: :bump: :bump: :banana: :banana: :devil:
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Att slå människor är misshandel, att slå djur kan vara djurplågeri men behöver inte vra det. Jag anser att de som inte inser att man någon enstaka gång kan bli tvungen att använda våld för att hindra en häst att bli livsfarlig är de som skall syssla med bilar.
Jag vill i vilket fall inte syssla med deras hästar!
PL
 
Sv: Slå hästen i huvudet

peter_lundin skrev:
Att slå människor är misshandel, att slå djur kan vara djurplågeri men behöver inte vra det. Jag anser att de som inte inser att man någon enstaka gång kan bli tvungen att använda våld för att hindra en häst att bli livsfarlig är de som skall syssla med bilar.
Jag vill i vilket fall inte syssla med deras hästar!
PL
Att slå på bilar är inte heller så poppis... :angel:
 
Sv: Slå hästen i huvudet

peter_lundin skrev:
Att slå människor är misshandel, att slå djur kan vara djurplågeri men behöver inte vra det. Jag anser att de som inte inser att man någon enstaka gång kan bli tvungen att använda våld för att hindra en häst att bli livsfarlig är de som skall syssla med bilar.
Jag vill i vilket fall inte syssla med deras hästar!
PL

Problemet är inte att man klipper till nån enstaka gång för att förhindra skador på sig själv eller på hästen, utan det är när folk använder smällar och slag om och om och om igen. Ett slag var korrekt om det räckte med en gång, men behövs det två så är det i regel fel väg att gå.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Tassetass skrev:
Jo då, det kan de. Och de gör det hela tiden! Det handlar bara om att lära sig lyssna. Poängteras ska väl att jag INTE talar om telepati eller "djurprateri", utan (som nämnt i tidigare inlägg) basic kunskap om hästarnas naturliga kommunikation, beteenden och instinkter.

Och nej, klappar räcker inte alltid - ibland krävs det att man måste lära sig något helt nytt, inse att man själv haft fel och att man måste omstrukturera sin hantering av hästen. Och min erfarenhet säger att det är oftare det som krävs än fysisk kraft, våld och tvång.

Självklart KOMMUNICERAR djuren med oss, men de PRATAR gör de ta mig 17 inte. Möjligtvis papegojor då, men deras tal lär ju bara vara ljud och bidrar nog inte till någon större kommunikation.

Jag har inte heller sagt att man ska slå, plåga och prygla hästar (de som känner mig skulle vika sig dubbla av skratt om de visste att jag var i den här diskussionen och av somliga betraktas som den som förespråkar hårda metoder. Jag bär hand på hästarna ytterst sällan och vet icke när jag använde spö senast, annat än som "pet" med dressyrspö som förstärkt hjälp). I

INTE NÅGONSTANS har jag förespråkat fysisk kraft, våld och tvång.

Däremot är det ju precis som Du säger- vi måste kommunicera med hästen på ett språk som den förstår.

Att, som P L, sparka till en häst som håller på att springa över en, är det fel, elakt och djurplågeri? Jag kan inte tro det. Hästen fick signalen att det var fel att springa på, det medförde ett visst obehag och P L markerade att det inte var tillåtet. Hästen gjorde inte om det. Message taken. Bra, va?

Ettåringen testar vad som är tillåtet och försöker kliva ut ur boxen så fort man öppnar dörren. Man knuffar (obs, jag skrev KNUFFAR, och inte piskar så blodet rinner...) tillbaka den, och efter att par gånger har den fattat att den ska hålla sig inne. Den vill gnaga på jackan och får en liten puff/smäll på nosen. Efter ett par gånger samma sak. Den har fattat att det är förbjudet.

AKO- pryglaren :devil: he, he
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Tassetass skrev:
Jo, jag såg att du anmärkte på språkbruket - och jag vidareutvecklade varför jag ansåg att ordet var felanvänt.

Hästar behöver inte "lära sig" att bete sig om de människor som ska hantera dem lär sig hur man hanterar hästar. Det handlar inte om att vara expert, det handlar om en grundläggande kunskap om hästens beteende och naturliga kommunikationssätt.

Men gud så praktiskt. Då ska jag pröva att låta bli att hantera min ettåring i fortsättningen. Jag kanske t o m bara kan sätta mig upp på honom och rida in i en LA dressyr när han är fem sådär. Han behöver ju tydligen inte utbildas eller lära sig något, om jag bara går en kurs hos dig och lär mig att sända rätt signaler så ska det väl funka ändå .... :smirk: Attans att jag har lagt så mkt tid med pyssel och hantering på honom, den tiden hade jag ju kunnat använda bättre...
 
Sv: Slå hästen i huvudet

ako skrev:
Självklart KOMMUNICERAR djuren med oss, men de PRATAR gör de ta mig 17 inte. Möjligtvis papegojor då, men deras tal lär ju bara vara ljud och bidrar nog inte till någon större kommunikation.

Jag har inte heller sagt att man ska slå, plåga och prygla hästar (de som känner mig skulle vika sig dubbla av skratt om de visste att jag var i den här diskussionen och av somliga betraktas som den som förespråkar hårda metoder. Jag bär hand på hästarna ytterst sällan och vet icke när jag använde spö senast, annat än som "pet" med dressyrspö som förstärkt hjälp). I

INTE NÅGONSTANS har jag förespråkat fysisk kraft, våld och tvång.

Däremot är det ju precis som Du säger- vi måste kommunicera med hästen på ett språk som den förstår.

Att, som P L, sparka till en häst som håller på att springa över en, är det fel, elakt och djurplågeri? Jag kan inte tro det. Hästen fick signalen att det var fel att springa på, det medförde ett visst obehag och P L markerade att det inte var tillåtet. Hästen gjorde inte om det. Message taken. Bra, va?

Ettåringen testar vad som är tillåtet och försöker kliva ut ur boxen så fort man öppnar dörren. Man knuffar (obs, jag skrev KNUFFAR, och inte piskar så blodet rinner...) tillbaka den, och efter att par gånger har den fattat att den ska hålla sig inne. Den vill gnaga på jackan och får en liten puff/smäll på nosen. Efter ett par gånger samma sak. Den har fattat att det är förbjudet.

AKO- pryglaren :devil: he, he

Jag har inte heller fått uppfattningen att du skulle vara en pryglare, men så var inte inlägget riktat enbart till dig heller, utan var ett inlägg i den rådande debatten i tråden.

Ang P_L:s spark; Jag skulle inte ha hoppat undan och sparkat, jag hade flugit på hästen medans den var på väg mot mig, dvs när den varit ett par meter ifrån mig signalerat att "Stick, annars smäller det". Men rent generellt så ser jag inget fel i att korrigera med kraft i en sån situation där man riskerar att bli allvarligt skadad.

Samma med åringen; såna behöver knuffas bort, och knuffas bort, och knuffas bort igen innan de fattar. Men då handlar det om grundläggande respekt, en grundläggande respekt som ska finnas innan man ställer upp hästen och borstar (och klipper till den varje gång den biter till eftersom den är kittlig eller sparkar till när hästen sparkar efter en när man sadlar) eller sätter sig på den och rider (och rappar med spöet när den inte tar skänkeln).

Saker som att hästen biter när man borstar, sparkar vid sadling och liknande ska behandlas, inte bestraffas. Man ska lära sig att lära hästen att det är okej att bli berörd och sadlad. En häst som inte tar skänkeln; då måste människan lära sig att lära hästen att ta skänken.

Som jag sett det så är det nästan alltid människans oförmåga att göra sig förstådd som orsakar problem, och sånt ska fixas med att människas utbildas, inte med att hästen får sig en smäll. För faktum är att hästar berättar i princip alltid ALLT man behöver veta för att lösa ett problem, för de allra flesta hästar VILL lösa problemen. Det handlar bara om att lära sig lyssna, och lära sig kommunicera tillbaka.

Sen då att hästen ibland faktiskt väljer att inte lyssna på en trots att den förstår, det är en helt annan femma :angel:

Känns som att jag inte alls gör mig förstådd, är så ruskigt trött. Men jag tror vi är överens egentligen ;)
 
Sv: Slå hästen i huvudet

ako skrev:
Men gud så praktiskt. Då ska jag pröva att låta bli att hantera min ettåring i fortsättningen. Jag kanske t o m bara kan sätta mig upp på honom och rida in i en LA dressyr när han är fem sådär. Han behöver ju tydligen inte utbildas eller lära sig något, om jag bara går en kurs hos dig och lär mig att sända rätt signaler så ska det väl funka ändå .... :smirk: Attans att jag har lagt så mkt tid med pyssel och hantering på honom, den tiden hade jag ju kunnat använda bättre...

Det är kul att missförstå med flit, va?

Givetvis måste en unghäst lära sig att bli skodd, bli sadlad, tränsad osv osv. Det är saker som ligger utanför deras natur och måste introduceras och vänjas in av oss.

Jag talar om saker som är mycket mer fundamentala, saker som ligger i den absoluta grunden av en häst-människa-relation. I den grunden handlar det inte om att hästen ska lära sig något, utan det är vi som ska lära oss att bete oss på ett vettigt sätt - SEN kan vi börja lära hästen saker.

Så du behöver inte alls vara spydig, det har jag inte gjort mig förtjänt av, ty ingenstans har jag gett sken av att jag kan lära ut såna här saker. Jag skriver mycket om det, tänker mycket och praktiserar därefter, men nån tränare lär jag aldrig bli.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 100
Senast: Rosett
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 199
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp