Sv: Slå hästen i huvudet
*LÅNAR KNAPP**
Oj! Vilken långkörare det här blev!
Mycket som hänt sen sist jag läste..
Jag förstår inte hur en del människor tänker när de ens överväger att skaffa en häst.
Man KAN inte behandla den som om det vore en liten kattunge som ska lindas in i bomull.
Jag har vid ett flertal tillfällen beordrat en jag känner att skaffa sig ett marsvin istället..
, för det funkar inte att behandla den med silkesvantar hela tiden.
Hästar använder hårda tag emot MIg så då måste jag vara ganska vass tillbaka.
Och INTE genom att slå en häst. Och definitivt inte i huvudet..
Man kan sätta hårt emot sin häst på många andra sätt än att slå den.. Och visa att man inte accepterar att behandlas hur som helst.
Man måste välja häst lite efter hur man själv är som person.
Jag kan bara ta mig själv som person.
Jag är ganska lugn och brusar inte upp så lätt. Gillar inte att bråka och är en mjuk personlighet.
Och jag vet av ren erfarenhet att jag PASSAR inte ihop med högrangade hästar som hela tiden kräver attityd från mig och som gärna testar vad jag går för ofta..
Jag vill ha en häst som hellre är lite mer lågrangad och inte har ett lika stort "ledarskaps-behov".
Men tyvärr finns det så många som har hästar som egentligen inte passar deras egna personlighet.
Så klarar man inte av en häst eller om man känner att den inte passar ihop med en rent "personlighetsmässigt " så tycker inte jag att man ska försöka få det att funka när det bara bjuder på mer och värre nederlag hela tiden.
T.ex så ska inte en 13-årig tjej med en lugn och mycket mild personlighet ha en hingst på 169 som mer än gärna kollar av hennes ledarskaps-status 10 ggr/dag. Och då detta genom att bita, sparka och vända rumpan till...
Anser jag...
Jag kan säga att jag har stött på hästar som jag känt att " jag rår inte på den hästen rent kemiskt" Det är inte lönt, och insett att det skulle nog inte funka.
Därför har jag valt bort såna hästar..
Personkemin ÄR viktig.. :smirk: