Slå hästen i huvudet

Sv: Slå hästen i huvudet

Vad hade du tänkt dig Fina_Lina? Gå långa promenader??? Vad skulle det hjälpa mig att få henne att sluta hugga efter en i stallet?? Lite exempel tack....!!!!
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Hugger en häst efter mig så möter jag med min hand. Sen får man fundera på varför den hugger och rätta till det. Den kommer lsuta när den inte har ngn anledning men dock så tycker jag att hästar som hugger kan man faktiskt "vänja av" ganska hårt. Det är faktist falrigt om den hugger vem som helst... Dock inte genom att slå utan genom att UNDER TIDEN som man letar upp orsaken är en eller ett fåtal som hanterar hästen och är observanta på dens beteende så varje hugg möts och den aldrig "lyckas" bita ngn. OBS att detta gäller hästar som verkligen biter ordentligt, nafsande pållar kan man vönja av mkt mjukare...
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Jill skrev:
Vad tycker ni om att slå hästen i huvudet? Ibland när min häst gör något dumt slår jaghenne i huvudet, och de andra i stallet menar at jag plågar hene... jag tycker att det är ju min häst, och jag uppfostrar den hur jag vill..

med dumt menar jag till exempel bita, stegra, vända sig mot mig när jag tömkör o sånt


Tänk om din mamma resonerade likadant vad gäller din uppfostran, då skulle du nog vara gul/blåslagen hela dagarna.

Tycker du om att få stryk, speciellt en smäll på käften eller en örfil lite då och då? Tror inte hästen tycker om det särskilt mycket heller.

Om du nu nödvändigtvis måste puckla på en ostyrig häst, så slå den precis var som helst men INTE i huvudet. Det är alldeles för känsligt för att man ska puckla på det i utbildningssyfte och du vinner bara en huvudskygg och rent allmänt skraj häst!

Det är din häst, du uppfostrar den hur du vill, men tänk efter på vad du vill få ut av hästägandet först och främst. En rädd häst, eller en vän för livet?
 
Sv: Slå hästen i huvudet

ako skrev:
Tror du svarade fel person? Jag anser att hästar som står i ett stall däe flera personer ska hantera dem ska var så pass uppfostrade att de kan hanteras av volken normalbegåvad hästkunnig person som helst.


jo det blev nog fel :o :D

Men även en sån häst måste man ju säga till ibland ( och då menar jag inte slå eller ens antydan till det utan just SÄGA till ). Och när jag gjorde det höll jag på å bli utslängd från stallet.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

*LÅNAR KNAPP**

Oj! Vilken långkörare det här blev! :cool:

Mycket som hänt sen sist jag läste.. :D
Jag förstår inte hur en del människor tänker när de ens överväger att skaffa en häst.
Man KAN inte behandla den som om det vore en liten kattunge som ska lindas in i bomull.
Jag har vid ett flertal tillfällen beordrat en jag känner att skaffa sig ett marsvin istället.. :angel: , för det funkar inte att behandla den med silkesvantar hela tiden.
Hästar använder hårda tag emot MIg så då måste jag vara ganska vass tillbaka.
Och INTE genom att slå en häst. Och definitivt inte i huvudet..
Man kan sätta hårt emot sin häst på många andra sätt än att slå den.. Och visa att man inte accepterar att behandlas hur som helst.
Man måste välja häst lite efter hur man själv är som person.
Jag kan bara ta mig själv som person.
Jag är ganska lugn och brusar inte upp så lätt. Gillar inte att bråka och är en mjuk personlighet.
Och jag vet av ren erfarenhet att jag PASSAR inte ihop med högrangade hästar som hela tiden kräver attityd från mig och som gärna testar vad jag går för ofta..
Jag vill ha en häst som hellre är lite mer lågrangad och inte har ett lika stort "ledarskaps-behov".
Men tyvärr finns det så många som har hästar som egentligen inte passar deras egna personlighet.
Så klarar man inte av en häst eller om man känner att den inte passar ihop med en rent "personlighetsmässigt " så tycker inte jag att man ska försöka få det att funka när det bara bjuder på mer och värre nederlag hela tiden.

T.ex så ska inte en 13-årig tjej med en lugn och mycket mild personlighet ha en hingst på 169 som mer än gärna kollar av hennes ledarskaps-status 10 ggr/dag. Och då detta genom att bita, sparka och vända rumpan till...
Anser jag...
Jag kan säga att jag har stött på hästar som jag känt att " jag rår inte på den hästen rent kemiskt" Det är inte lönt, och insett att det skulle nog inte funka.
Därför har jag valt bort såna hästar..

Personkemin ÄR viktig.. :smirk:
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Tycker att din jämförelsen är helt sjuk..
Men det är det vanligaste felet hästfolk gör när det gäller hästar..
Att förmänskliga dom.

Tycker att du ska gå ut i fölmärrhagen och predika för stomammorna där istället.

Dom bestraffar både sina egna och andras ungar med både tänder och fötter..
Förvisso inte på samma hårdhänta sätt som dom gör med vuxna individer..

Det är två år sedan som Sweetan högg mig i ryggen.
Hon fick sig ögonblickligen en dyngsmäll av mig som just råkade träffa sidan på hennes huvud..

Resultatet av den historian är att jag stundtals går på värktabletter..men det "positiva" är att jag kan hantera märren utan problem..
Hon är inte rädd för mig..Jag kan t.ex. trä på och av grimman utan problem, men om någon här skulle göra det, med minsta tvekan så sitter hennes tänder på er kropp direkt..

Hela betesperioden var det jag som fick hämta henne i hagen för verkning och maskning..

En enda gång har jag gett på henne och hon lärde sig läxan, med råge.

Om någon j-a gangsterfjortis slår ner ditt barn med järnrör så tror jag knappast att du står där och velar..
Jag skulle i alla fall klå fjortisen så att han ropar på mamma..

Glöm den där jämförelsen med häst kontra människobarn..helt fel spår.


AM
 
Senast ändrad:
Sv: Slå hästen i huvudet

Inga av mina barn kunde prata när de var nyfödda.... och om du träffar en person som inte talar svenska uppnår du ju inget resultat i att slå denna person....
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Jag SLÅR aldrig mot huvudet på en häst! Jag använder min röst i stället eftersom min häst reagerar på olika tonläge. Han vet om när han gör fel.

Jag använder SÄLLAN VÅLD mot hästar.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

giffan skrev:
Inga av mina barn kunde prata när de var nyfödda.... och om du träffar en person som inte talar svenska uppnår du ju inget resultat i att slå denna person....

Men hallå! Det handlar inte om att slå, plåga och prygla, och din jämförelse är bisarr!!!!!

"Man ska tala med bönder på bönders vis och med lärde på latin" finns det ett talesätt som säger. Det går att applicera här. Hästar kommunicerar inte med ord med varken oss eller varandra. Däremot kommunicerar de fysiskt och genom minspel etc. En häst som gör något som inte accepteras av flockledaren får sig en känga, förstår att den inte ska göra så och låter bli ifortsättningen. Samma typ av tillrättavisning behövs ibland från människa (som ju ska vara hästens ledare) till häst. Om hästarna inte vet hur de ska beté sig -eller inte beté sig- blir de farliga.

TROR att jag sagt mitt sista här. Orkar inte diskutera mkt mer med er alla som resonerar i svartvita termer och inte kan skilja på tillrättavisning och djurplågeri...

Det blev ett inlägg en bra bit ifrån ursprungstråden, och jag måste bara få tilägga att jag inte tycker att trådskrivaren verkar ha ett speciellt konstruktivt eller bra sätt att lösa sina problem med sin häst på. Tror hon måste få hjälp med att hitta andra sätt att fostra sin häst på än genom att klippa till den i skallen i tid o otid.
 
Senast ändrad:
Sv: Slå hästen i huvudet

Jag vet inte vad i mitt inlägg det är som får er att tro att jag slår min häst i tid och otid....som AKO skrev...
 
Sv: Slå hästen i huvudet

ako skrev:
Men hallå! Det handlar inte om att slå, plåga och prygla, och din jämförelse är bisarr!!!!!

"Man ska tala med bönder på bönders vis och med lärde på latin" finns det ett talesätt som säger. Det går att applicera här. Hästar kommunicerar inte med ord med varken oss eller varandra. Däremot kommunicerar de fysiskt och genom minspel etc. En häst som gör något som inte accepteras av flockledaren får sig en känga, förstår att den inte ska göra så och låter bli ifortsättningen. Samma typ av tillrättavisning behövs ibland från människa (som ju ska vara hästens ledare) till häst. Om hästarna inte vet hur de ska beté sig -eller inte beté sig- blir de farliga.

TROR att jag sagt mitt sista här. Orkar inte diskutera mkt mer med er alla som resonerar i svartvita termer och inte kan skilja på tillrättavisning och djurplågeri...

Det blev ett inlägg en bra bit ifrån ursprungstråden, och jag måste bara få tilägga att jag inte tycker att trådskrivaren verkar ha ett speciellt konstruktivt eller bra sätt att lösa sina problem med sin häst på. Tror hon måste få hjälp med att hitta andra sätt att fostra sin häst på än genom att klippa till den i skallen i tid o otid.

En viktig del av kommunikationen som du glömde är den som föresiggår inne i oss. Vår attityd, vårt sätt att tänka. Hästar pejlar av det oerhört fort och märker snabbt vad vi tycker och tänker om saker och ting, och med en bra attityd kommer man fruktansvärt långt.

Det spelar ingen roll vad ens kroppsspråk säger om man inte har en attityd som backar upp det, men har man en stark attityd och är mentalt stabil och flexibel så gör det hela skillnaden.

Bara en parentes, liksom ;)
 
Sv: Slå hästen i huvudet

De som slår sina hästar...detta leder till att du får en osäker och rädd häst..och detta i sin tur leder till at de försöker försvara sig för att du inte går att lita på!!
Så du hamnar i en ond cirkel!!
Har sett flera som gör det och som har hästar som klättrar på väggen!!Hästen ska tycka om att vara med dig, det är din vän..så var inte så förbaskat argsint..slå hellre på en säck!!Om du nu måste slå!
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Nafayette skrev:
Tycker att din jämförelsen är helt sjuk..
Men det är det vanligaste felet hästfolk gör när det gäller hästar..
Att förmänskliga dom.

Glöm den där jämförelsen med häst kontra människobarn..helt fel spår.

Må vara så att jag är helt kass på att hitta på bra jämförelser, och att försvara sig mot en ilsken häst är en sak, men att puckla på den på huvudet oavsett vad den ställer till med, är trots allt helt fel spår, och det var nog snarare det jag försökte få fram, till trådskrivaren.

Att förmänskliga hästen var det dock inte tal om alls.
Hur förmänskligar man hästen genom att inte slå den? Förstår inte var resonemanget kommer ifrån. Allt handlar om tvåvägskommunikation, att mötas på halva vägen, att bygga på förtroende. Har man en lagon smart häst och själv öppna ögon så funkar det finfint utan smisk och smällar på käften som är obefogade.
 
Senast ändrad:
Sv: Slå hästen i huvudet

Nafayette skrev:
Det är två år sedan som Sweetan högg mig i ryggen.
Hon fick sig ögonblickligen en dyngsmäll av mig som just råkade träffa sidan på hennes huvud..

Resultatet av den historian är att jag stundtals går på värktabletter..men det "positiva" är att jag kan hantera märren utan problem..
Hon är inte rädd för mig..Jag kan t.ex. trä på och av grimman utan problem, men om någon här skulle göra det, med minsta tvekan så sitter hennes tänder på er kropp direkt..

Det är ingen rolig situation du berättar om... Men blir lite fundersam. varför vill din häst bita folk, t.o.m. så hårt att de får men flera år efteråt? Det låter inte som någon särskilt glad och harmonisk häst? :confused:

Nafayette skrev:
Om någon j-a gangsterfjortis slår ner ditt barn med järnrör så tror jag knappast att du står där och velar..
Jag skulle i alla fall klå fjortisen så att han ropar på mamma..
AM
...och så var det med de dåliga parallellerna mellan barn och hästar... :smirk:
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Absolut. Men en bra attityd kompenserar ett kasst kroppsspråk bättre än vice versa, iaf som jag upplevt det. Jag har ont rätt ofta, och får då en spänd hållning och kan inte förmedla särskilt mycket med kroppen, men har sällan märkt att det ska påverka min kommunikation med hästarna (sen att vissa hästar inte vill vara i närheten av folk som har ont, det är en helt annan femma ;)).
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Tassetass skrev:
En viktig del av kommunikationen som du glömde är den som föresiggår inne i oss. Vår attityd, vårt sätt att tänka. Hästar pejlar av det oerhört fort och märker snabbt vad vi tycker och tänker om saker och ting, och med en bra attityd kommer man fruktansvärt långt.

Det spelar ingen roll vad ens kroppsspråk säger om man inte har en attityd som backar upp det, men har man en stark attityd och är mentalt stabil och flexibel så gör det hela skillnaden.

Bara en parentes, liksom ;)

Absolut! Det är ju självklart!
 
Sv: Slå hästen i huvudet

JAg håller med saramara.
Min häst skall kunna hanteras av andra om det behövs. Han skall veta vad man får och inte får.
Baraför en mindre hästvan person skall hantera han så får han INTE passa på att bokstavligen köra över människan. Han skall gå lugnt till och från hagen, stå still när täcke tas av och på, vänta i dörröppningen tills personen gått in först. Inte sparkas eller bitas vid fodringarna eller tränga sig fram till krubban under tiden man häller upp mat, utan skall stå och vänta till man är klar och tagit ett steg åt sidan. Han ska stå still när man tar av och på grimman. Rätt och slätt, min häst skall lära sig att ha en stor portion med tålamod.
Min sambo var oxå väldigt hästrädd i början, ville gärna ha ett spö in i boxen och hagen som försvar om något skulle hända. Så fort en häst lade bak öronen så backade sambon. Har fått dressera Sambon samt gett han mer kunskap så att han skall bli tuff och inte acceptera hyss av hästarna. Han tycker det är skönt att det räcker att blåsa upp sig och spänna ögonen i hästen för den skall uppföra sig. Han blir numera förbannad när han ser människor som slår till sin häst & rycker den i munnen utan anledning. Och spatserar stolt som ett tupp mellan hagen och stallet med pållarna.

Behöver jag tillrättavisa min häst, knäpper jag helst till med fingrarna som sträcks upp i luften och signalerar med hela min kropp att han skall rygga och det NU!! Omedelbart när jag får reaktionen så fortsätter jag med det jag gjorde tidigare som ingenting har hänt, försöker han springa över mig igen så gör jag om proceduren. I stallet så gör jag mig väldigt stor och gör en rörelse mot han med hela kroppen, så fort jag får en reaktion slutar jag & återgår till det jag gjorde.
Skulle jag behöva slå, så klatchar jag till han på bogen med handen, det har behövts en gång sen jag fick hem han i Jan. Numera räcker det med ett FY! och att spänna upp sig och se hotfull ut. Men klippa till han i huvudet skulle jag aldrig göra.
Om någon gör det på min häst så smäller jag till dom i huvudet med skyffeln.

Samt jag anser det inte som mitt jobb att uppfostra andras hästar, det är upp till var och en att göra som dom vill. Jag vägrar hantera en "farlig" häst helt enkelt.

Men att slå en häst i huvudet är väldigt väldigt lågt tycker jag.

Men blir man regelrätt attackerad så har man minst lika stor rätt att "sparka" tillbaka som hästen hade anledning att attackera en. Syftar på höet i hagen händelsen, jag hade nog oxå klippt till i det läget, nästa gång hade man kanske fått en hov i huvudet. Jag har visserligen aldrig varit utsatt i den situationen så jag vet inte till 100% hur jag hade reagerat, men nog fan hade man blivit förbannad.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Det låter inte som någon särskilt glad och harmonisk häst?
Hästen är säkert både glad, harmonisk osv om den slipper göra alla de saker den inte tycker om...
Hästar är individer och jag förstår inte varför alla tror att alla hästar bara älskar att bli ompysslade och kelade med? :confused:
Hästen som Naffa beskriver trivs bra i vissa situationer och avskyr andra, precis som alla andra hästar... Min Humlan är super glad och harmonisk om hon slipper ha folk i hagen, boxen eller folk som ska pyssla klappa kela och mysa... Hon är -Gör det du ska och sluta tramsa!
Min andra Lisa- älskar all form av pyssel, smek och kel... hon vill gärna ha dig både i box och hage... och utan männsklig kontakt blir hon "ledsen" ...

Det är bara att acceptera att de är olika!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 075
Senast: Rosett
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 199
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp