Slå hästen i huvudet

Sv: Slå hästen i huvudet

nä det har jag insett :) Någon sorglig föredetta stackare som vill ha lite action... Svårt att hålla sig från buke ;)
 
Sv: Slå hästen i huvudet

pussi skrev:
HAHA asså det där är våran granne som vi skämtar om föra att se om nån reagerar eller om andra hästmänniskor reagerar eller har några synpunkter på henne, Asså vi skriver som att det är hon som skriver,allt som vi skrivit har hon sagt till oss. vi ska bara se hur omvärlden reagerar på hennes hästmetoder,gå gärna in och läs våra andra inlägg föra tt se hur hon är och hanterar sina hästar.
vi ber om ursäkt om du missförtsått inläggen, men sanningen är att hon är sådan i verkligheten tyvärr!
vi tackar även dig att du gjort dig uppmärksam på inlägen,tur att det finns någon normal människa som åckså¨reagerar på männoiskans syn om hästhållning idag!
Om det är så tycker jag att du ska använda ditt ilskna humör på den personen istället... för hennes hantering är långt mycket värre än vad som beskrivs här!
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Jill skrev:
Vad tycker ni om att slå hästen i huvudet? Ibland när min häst gör något dumt slår jaghenne i huvudet, och de andra i stallet menar at jag plågar hene... jag tycker att det är ju min häst, och jag uppfostrar den hur jag vill..

med dumt menar jag till exempel bita, stegra, vända sig mot mig när jag tömkör o sånt

som jag tycker så verkar det som att du inte har vett att ta hand om en häst, kanske det är dags att lägga av med hästeriet, skaffa en tv istället och syselsätt dig med
det jag har lärt mig genom åren är att våld löser aldrig några problem, och om du ska fortsätta med hästar så tänk över din egen sittuation, hur du är och vad du kan göra i olika sittuationer utan att använda VÅLD!
lycka till med din häst och hoppas att ni kan komma till en bra lösning. men att slå hästen i huvudet eller någon annanstans är för mig oacceptabelt och det finns det ingen orsak eller ursäkt för. Prova med att bra höja handen och höja rösten och se om hästen reagerar, varför ta till det värsta sämsta man kan komma på från första början, det gäller att prova sig fram till en lösning.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Det finns seriösare sätt att ta tag i problemen än detta, som bara gör folk irriterade.

Även om ni (du?) säger sanningen nu är det nog ingen som tar er (dig?) på allvar senare heller, tyvärr...
 
Sv: Slå hästen i huvudet

peter_lundin skrev:
Jag har tittat på tidigare inlägg, verkar för häftigt för att vara sant!
PL
har bara en liten fundering vad allt tidigare tjaffs handlar om, vilka inlägg är det ni pratar om?
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Mitt förslag är att du gräver ner dej någonstans o inte återkommer här förrän du lärt dig normalt folkvett.
PL
 
Sv: Slå hästen i huvudet

peter_lundin skrev:
Mitt förslag är att du gräver ner dej någonstans o inte återkommer här förrän du lärt dig normalt folkvett.
PL
oj..förlåt att jag frågade vad ni diskuterade. =(
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Det står i övre kanten på inlägget vem svaret var riktat till... :)

P-L:s svar var alltså inte till dig, utan till Pussi.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

marieka skrev:
tror det är samma person :angel:
thk.gif
:D
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Tassetass skrev:
Jag står fast vid att det inte finns ouppfostrade hästar, då de de facto beter sig utifrån den människa som hanterar dom. Man kan inte uppfostra en häst till att respektera och lita på alla människor, då hästar inte är konstruerade för att klumpa ihop individer på det sättet. Hästar bedömer var individ för sig, eftersom de är flockdjur som lever i hierarki, och att en häst beter sig illa beror snudd på alltid på att människan beter sig illa (om det inte är en skada eller sjukdom som orsakar det beteende som vi anser vara dåligt).

Jag har hittills inte träffat på en häst som inte betett sig rätt när jag betett mig rätt, detta trots att många hästar varit sådana som bitit, sparkat och klivit rakt över sina ägare i parti och minut. Är en sådan häst ouppfostrad, när den faktiskt lyssnar utmärkt på mig?

Men Tassetass! Ser du inte att det jag kommenterar är språkbruket. Och nog 17 betyder helt enkelt ordet "ouppfostrad" helt enkelt "inte uppfostrad". Det var ett sidospår... I sak håller jag med dig i stort, det var SPRÅKBRUKET jag anmärkte på (likväl som att "ouppfostrad" skulle vara någon slags medfödd defekt som någon skrev).

Att du sedan kan hantera hästar som aldrig fått lära sig hur man ska beté sig (dvs inte någonsin har blivit uppfostrade) är ju fantastiskt bra. Min erfarenhet säger mig tyvärr att en felhanterad vuxen häst får man lägga mycket arbete och tälamod på, och det tar sin tid.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

pussi skrev:
JO JAG ´VET- OCH DET ÅNGARAR JAG INTE HELLER, SÅNNA SOM HANTERAR HÄSTAR PÅ DETTA VISET FÖRKÄNAR INTE ATT LEVA!
REAGERAR INGEN ANNAN SOM JAG PÅ ATT DETTA ÄR FEL?
I SÅDANNAFALL ÄR HÄSTVÄRLDEN HELT SJUK IDAG,JAG ÄR JÄVLIGT FÖRBANNAD ÖVER DET HÄR OCH JÄVLIGT TRÖTT PÅ ATT STÄNDIGT FÅ HÖRA HUR ALLA TAR TILL VÅLD OCH SLÅR SINA HÄSTAR, OCH OM DETTA ÄR ETT SKÄMT INLÄG SER JAG INTE DET ROLIGA I ATT SKÄMTA ATT MAN SLÅR SIN HÄST!!

om du pussi tycker att det är dåligt och dumt att skämta om att man slår sin häst- varför skämtar du om dom inlägg som du skrivit då?
här på bukefalos är vi seriösa och iallafall jag tycker inte att det är kul när man lägger in inlägg som skämt, och det verkar inte dom andra heller tycka.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

pussi skrev:
JO JAG ´VET- OCH DET ÅNGARAR JAG INTE HELLER, SÅNNA SOM HANTERAR HÄSTAR PÅ DETTA VISET FÖRKÄNAR INTE ATT LEVA!
REAGERAR INGEN ANNAN SOM JAG PÅ ATT DETTA ÄR FEL?
I SÅDANNAFALL ÄR HÄSTVÄRLDEN HELT SJUK IDAG,JAG ÄR JÄVLIGT FÖRBANNAD ÖVER DET HÄR OCH JÄVLIGT TRÖTT PÅ ATT STÄNDIGT FÅ HÖRA HUR ALLA TAR TILL VÅLD OCH SLÅR SINA HÄSTAR, OCH OM DETTA ÄR ETT SKÄMT INLÄG SER JAG INTE DET ROLIGA I ATT SKÄMTA ATT MAN SLÅR SIN HÄST!!

om du pussi tycker att det är dåligt och dumt att skämta om att man slår sin häst- varför skämtar du om dom inlägg som du skrivit då?
här på bukefalos är vi seriösa och iallafall jag tycker inte att det är kul när man lägger in inlägg som skämt, och det verkar inte dom andra heller tycka. Tänk på vad du själv skriver innan du häver ur dig saker.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Sammet skrev:
Det är alltid fel att slå en häst/ett djur.

Vill du verkligen att din häst skall respektera dig därför tat du annars slår den, oavsett hur lätt det är?

Ingen respekt skall baserar på skräck/rädsla.
Om du inte gör som din pojkvän vill, ska han då få slå dig, lite lätt bara?

Nej, respekt skall byggas på tillit och förtroende och det får man garanterat inte genom att slå någon. Däremot så skal lhästen inte få uppföra sig hur som helst, och genom att få kunskap om vilka regler som gäller i en hästs sociala liv kan man även sätta upp dessa regler mellan hästen och sig själv.

Att hästarna sedan bråkar för att lösa en konflikt är inget vi skall efterlikna, hästar väger fler hundra kilon, jämte en liten sket till människa som på sin höjd kanske väger mellan 50-100 kg! Har vi tur väger vi en tredjedel av vad den väger!

Våld föder våld.
Jag förstår inte varför det ses som ok att använda "visst mått av våld" för att "tämja" (läs bryta ner psyket på) hästar!

Du får gärna missförstå om du vill! Självklart ska respekt bygga på tillit och förtroende, men hästen kan inte prata, och vi måste med våra signaler visa vad som är ett önskvärt beteende. Tyvärr räcke inte klappar alltid.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

pussi skrev:
JO JAG ´VET- OCH DET ÅNGARAR JAG INTE HELLER, SÅNNA SOM HANTERAR HÄSTAR PÅ DETTA VISET FÖRKÄNAR INTE ATT LEVA!
REAGERAR INGEN ANNAN SOM JAG PÅ ATT DETTA ÄR FEL?
I SÅDANNAFALL ÄR HÄSTVÄRLDEN HELT SJUK IDAG,JAG ÄR JÄVLIGT FÖRBANNAD ÖVER DET HÄR OCH JÄVLIGT TRÖTT PÅ ATT STÄNDIGT FÅ HÖRA HUR ALLA TAR TILL VÅLD OCH SLÅR SINA HÄSTAR, OCH OM DETTA ÄR ETT SKÄMT INLÄG SER JAG INTE DET ROLIGA I ATT SKÄMTA ATT MAN SLÅR SIN HÄST!!

Lugn, lug,! Du verkar vara det mest rabiata som någonsin vandrat i ett par dojjor :D :D

Menar du att man inte förtjänar att leva för att man inte vill ha en livsfarlig häst som springer över en?

Ibland undrar jag över hästvettsnivån här på buke...
 
Sv: Slå hästen i huvudet

peter_lundin skrev:
Du vet inte vad du pratar om, en människa kan inte sparka en häst i magen så att det blir farligt, se hur hästar gör själva. Min reaktion var det mest lika ett naturligt beteende inom en hästflock som jag kunde åstadkomma men mycket mildare.
Din inställning är vad som gör ffa vissa ridhästar livsfarliga att hantera för tex veterinärer i trängda lägen vid skador od.
PL

Tack Peter! Du och likasinnade länns som räddarna i nöden.

Dessa rabiata fredsälskare som tror att hästar kan fostras enbart med kramar o morötter, undrar hur mycket hästerf de har i verkligheten...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 100
Senast: Rosett
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 199
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp