Slå hästen i huvudet

Sv: Slå hästen i huvudet

jag förstår jag med att man inte kan pussa den på mulen det första man gör ;) men ger man bara den tid o tålamod så går det,mitt sto var livrädd för allt när ja fick henne (misshandlad o vanvårdad) henne tog det över två år att komma riktigt nära henne o få hennes förtroende
 
Sv: Slå hästen i huvudet

pallas_athena skrev:
jag förstår jag med att man inte kan pussa den på mulen det första man gör ;) men ger man bara den tid o tålamod så går det,mitt sto var livrädd för allt när ja fick henne (misshandlad o vanvårdad) henne tog det över två år att komma riktigt nära henne o få hennes förtroende

Mitt sto är varken livrädd, vanvårdad eller misshandlad...och det går utmärkt att pussa henne på mulen...
Hon bara i allmänhet avsyr all form av onödigt pill och kel... Försök du tala med henne på bebis språk och hon ger dig en blick av iskallt förakt! Pilla någonstans där det inte kliar och du är inte värd vatten, detsamma gäller att fortsätta klia på ett ställe där det är färdig kliat och hon talar om det tydligt!?
Jag bara undrar vad man gör med en sådan häst?
Allt är inte silkes mule och rosa moln... det finns Humlor oxå.. ;) :crazy:
 
Sv: Slå hästen i huvudet

haha bebis språk pratar ja bara med mina tottisar :D men ja menar att hon jill? har problem med kommunikationen med sin pålle,den ska ju inte hugga så fort dne ser henne eller så hugger den för att hon slår den i huvudet??
 
Sv: Slå hästen i huvudet

pallas_athena skrev:
haha bebis språk pratar ja bara med mina tottisar :D men ja menar att hon jill? har problem med kommunikationen med sin pålle,den ska ju inte hugga så fort dne ser henne eller så hugger den för att hon slår den i huvudet??
Min hugger oxå när det inte passar, skillnaden är att jag sällan klipper till henne... Även om jag ska erkänna att en välriktad B.P:M:are skulle kännas skönt ibland... ;)
 
Sv: Slå hästen i huvudet

pallas_athena skrev:
hon e märr va hade du räknat med :D :D
Fasen... det visst ju jag inte när jag beställde henne :D
Men jag ska inte klaga, hon är sötast i världen... bara man håller sig på 1 m avstånd så är hon hur gullig som helst! :love: :love: :love:
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Nafayette skrev:
Frågar då igen.. Om nu hästen är skysst mot dig men dum i huvudet mot alla andra vad felar??
Alla kan ju inte bete sig korkat mot hästen..

AM

Att dom kan. ;) Vissa hästar är enormt känsliga för kroppsspråk, attityd och ibland även tonläge och minsta lilla fel kan göra att hästen blir ohanterbar. Min var sån i vissa avseenden, hade nog aldrig kunnat stalla upp honom nånstans.

Men allvarligt talat; Jag vet inte vad som är fel. Något har hänt som gjort att hästen bara accepterar en människa, hästen kanske har nån form av lynnes fel som just denna enda människa av nån anledning når igenom.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Nafayette skrev:
Fast jag undrar jag..
Våran Sweetan hemma som går under öknamnet rotwailern är väldigt på alerten när det gäller tänder..
Hon har nu lärt sig att INTE bita mig och min gubbe..
Men biter gärna alla andra..

Lurig häst där.. Och totalt respektlös för dom som backar det allra minsta för henne..
Hon har huggit mig i ryggen för några år sedan men det lär hon aldrig göra om.
Nu för tiden kan jag gå in och ut ur boxen utan problem men övriga besökande får vi hålla ur vägen...

Såå.. hur "uppfostrar" man en sådan märr tycker du?
Jag har i nga problem med henne..

AM

Med en sån häst måste man utbilda varje individ som ska hantera henne, så enkelt är det. Jag anser inte att en häst har någon som helst skyldighet att bete sig vettigt mot folk den anser vara ovärdiga.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Jill skrev:
Min häst har alltid gjort så sen jag köpte henne. Hon har aldrig haft specielt mycket respekt för människor. Min häst nafsar inte, hon bitts väldigt hårt. Och har slutat mer och mer sen hon har fått ett slag i huvudet. Jag slår till där jag kommer till först och går inte närmre henne för att smälla till henne på halsen. Har ni några andra förslag så är jag öppen för förslag. :smirk:

Nej, det hjälper inte - för du måste göra det igen, igen och igen. Hur hon betett sig mot andra människor tidigare är fullständigt irrelevant; hon bedömer dig utifrån hur du beter dig.

Förslag: Säger som många andra; gå en kurs i att lära dig förstå, hantera och i att kommunicera med hästar.

Vill du läsa lite i ämnet så fular jag mig och rekommenderar min egen hemsida: http://takeoff.to/cnc
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Jill....Har du barn? Någon annan som har det här??? Slår ni era barn??? Hoppas inte det iaf.. Håller med de flesta här, ta reda på varför hon beter sig som hon gör.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Jag tycker inte att man ska Slå hästen i huvudet för det är en känslig del på hästen den blir lätt huvudskyg.

Har du någon gång testat och ha Repgrima, men då måste man vara försiktig effter som repgriman är väldigt känslig för kraftiga rörelser.

/Donald Duck
 
Sv: Slå hästen i huvudet

haha... Låter precis som gammelmärren i stallet... :D

Talar bebisspråk med henne gör man inte ostraffat, och nåde den som klappar eller smeker på henne om man inte är ombedd - då hugger hon som en kobra. :rofl:
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Jag tycker faktiskt det. En häst skall ha en ganska hög lägsta nivå för att vara accepterad av mig.

Man skall inte behöva riskera skadestånd hos veterinären för att någon där har ett annat kroppsspråk än vad hästen "föredrar", och hovis skall inte heller behöva hantera hästen för att få lyfta på benen.

Att sedan inte Allting fungerar med Alla är en annan femma, men att hästen springer över folk som skall hämta andra hästar i hagen, eller hotar andra människor som skall byta täcken i boxen osv är Aldrig acceptabelt, hur taffligt detta än görs.
Men, så är jag fostrad i kollektivstall också och Nåde min häst om han skulle få för sig att springa över något av barnen som går in i hagen för att hämta/lämna sin ponny eller fylla på vatten.

Min häst skall helt enkelt veta i alla lägen att människor är off limit. Man biter inte, sparkar inte eller tuktar inte en människa Oavsett vem det är eller hur dålig denna är på att hantera hästar.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Om hästen biter dig så kanske det finns en anledning, gör du något specifikt när hästen biter till eller står den möjligtvis å äter?
Visst jag har gett min häst någon bestämande "vägvisande smäll" när hon tillexemple vände upp arselet mot mig för andra gången, men då slog jag på rumpan å det var en gång seddan har det aldrig hänt igen, har även gett "slag" på halsen, bogen, när hon har dragit iväg när man ska sätta på tränset i stallgången, vilket hon oxå provade med sisådär två tre gånger för på å två tre gånger för av, vilket jag tror var mer för att testa. seddan går hon gärna över folk, eftersom att hon anser att hon inte ska flytta på sig, så då puttade jag på henne så efter ett tag slutat hon, dock inte om det står folk i vägen på ridbannan edt skiter hon i totlat.
Om hästen vänder sig mot dig när du tömkör, är du då inte säker på att det kanske är du som gör något fel? när vi tömkörde på teorin så vände sig hästen upp mot oss så fort som vi inte höll emot tillräcklig i tyglarna, vilket atomtiskt säger till hästen att svänga, som när man släpper på yter så svänger hästen innåt å ställer sig å tittar på en.
Vid vilka tillfällen stegrar sig hästen egentligen? när du rider eller när du leder eller båda? När man rider och tömkör och övar markarbete, kan en stegring mycket väll betyda att antingen !. hästen förstår inte riktigt vad du menar, man kanskle inte har tränat på det på ett altförlångt tag å man måste då kanske ta det lite lugnare ocå vissa vad man menar, eller 2 hästen kanske har för mycket energi, hade min ett tag å så fort jag bad henne att stå still så stegrade hon sig när vi var på bannan, eftersom att hon hellre ville jobba eller 3. hästen försöker komma undan från arbetet, beroende poå vilket utav alternativen som stämmer in så finns det olka åtgärder.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

SaraMara skrev:
Jag tycker faktiskt det. En häst skall ha en ganska hög lägsta nivå för att vara accepterad av mig.

Man skall inte behöva riskera skadestånd hos veterinären för att någon där har ett annat kroppsspråk än vad hästen "föredrar", och hovis skall inte heller behöva hantera hästen för att få lyfta på benen.

Att sedan inte Allting fungerar med Alla är en annan femma, men att hästen springer över folk som skall hämta andra hästar i hagen, eller hotar andra människor som skall byta täcken i boxen osv är Aldrig acceptabelt, hur taffligt detta än görs.
Men, så är jag fostrad i kollektivstall också och Nåde min häst om han skulle få för sig att springa över något av barnen som går in i hagen för att hämta/lämna sin ponny eller fylla på vatten.

Min häst skall helt enkelt veta i alla lägen att människor är off limit. Man biter inte, sparkar inte eller tuktar inte en människa Oavsett vem det är eller hur dålig denna är på att hantera hästar.

Och jag är fostrad i eget stall, där MINA regler gäller ;) Av just den anledningen skulle jag aldrig kunna ha häst uppstallad hos någon som inte är av extremt lika åsikt som jag, just för att jag skulle aldrig få för mig att be en häst sänka sig till korkade människors låga nivå, precis som att jag aldrig kommer att kräva av mina barn att de ska respektera idioter till folk.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

Ja, jag misstänker att det är just däri skillnaden ligger.

Jag vägrar exempelvis hantera en häst som inte lyder mig på Mitt sätt, eftersom vanliga enkla saker skall fungera med Alla.
Min hästrädda sambo skall klara av att slänga på ett täcke, sätta på grimma, fodra, leda ut till och från hagen osv - det skall bara Busen acceptera utan att testa eller pipa iväg.

Vet inte om det handlar så mycket om respekt eller bara att vissa saker Aldrig är okej, oavsett vem som hanterar just då. En ren säkerhetsgrej för mig, blir jag skadad eller sjuk vill jag ju att alla skall kunna hjälpa till, eller att hästen är så lätt att hantera att någon helt främmande hästovan människa kan få på honom grimma och leda honom ut ur ett stall om det exempelvis börjar brinna någonstans i närheten så att stallet måste evakueras.

Jag kommer även lära mina barn (om jag någonsin får för mig att skaffa några) att kanske inte respektera, men kunna umgås även med idioter. Det vinner man rätt mycket på. Vanligt folkvett skall alltid gälla, förutom i situationer där man måste försvara liv och säkerhet.
 
Sv: Slå hästen i huvudet

hej nr1 . du slutar att slå din häst ,nu och inget mer alls,det löser ingenting utom mera bråk ,du gör inte som du vill bara för du råkar vara häst ägare, det finns andra sätt ,bara genom att säga ett bestämt nej, och visa bestämt utan slag,så gör man inte.
2. gå till någon ridlärare och be om hjälp för er båda, eller gå en häst utbildning, jag tycker du ska rykta och sköta om din häst på ett ryttar vis att man agar inte djur eller barn ingen alls, ..
börja gosa med hästen istället och fixa morötter, äpplen ,hårt bröd,
lite häst godis.kan du inte fjäska lite mera för din häst istället ,för att slå och gör så istället kramas lite visa lite feelings.
3 fråga andra häst tjejer hur dom gör för att lyckas?
man kan visa djur genom att vända ryggen till och nonchalera dåligt uppförande, och ta ett bestämt tag i grimman tex säga nej fy dumt,
försök att vinna hästen förtroende för dig och bli bästisar.
och kompisar ska du se att allt löser sig.
det är i lagen förbjudet att aga både djur och folk.
försök att prata med någon!
lämna din häst för en stund om ditt ,
humör kommer gå där ifrån bara,....
och ge mycket beröm när det går bra!
klappa hästen och smek den. bli glad i hästen.
lilla tjejen du ska oxå må bra eller hur.
sök psykolog hjälp eller psykiatriker.
lycka till. med din häst. :banana: :bump: :devil: :love:
 
Sv: Slå hästen i huvudet

ako skrev:
Det där anser jag vara en generalisering, även om det förstås aldrig är trevligt att slå.

SLÅ behöver inte vara PRYGLA eller PLÅGA. Det kan vara att med ett lätt slag tillrättavisa hästen.

Se på vilda hästar. DE tillrättavisar varandra fysiskt. Det är naturligt för dem. Hästar är så stora och starka djur att de blir farliga om de inte har respekt för mäniskan, och ibland behövs faktiskt någon form an fysisk tillrättavisning för att de ska få den respekten.

Att däremot slå hästen för att man är arg på den och vill avreagera sig är självklart förkastligt och lönlöst. Man måste alltid (gäller allt) veta VARFÖR man gör som man gör och VAD man vill uppnå.
:bow:
-utfyllnad-
 
Sv: Slå hästen i huvudet

sluta jämföra barn med talförmåga och förståelse för ord med ett djur som inte har de egenskaperna..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 075
Senast: Rosett
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 199
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp