Skyddsbränning

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Jenka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 277

Jenka

Trådstartare
Ja, det pratas en ju en del om skyddsbränning kring de stora eldarna för att få kontroll över bränderna. Förstår teorin men hur går det till? Vad säger att den branden är lättare att hålla under kontroll?

Ja, det pratas en ju en del om skyddsbränning kring de stora eldarna för att få kontroll över bränderna. Förstår teorin men hur går det till? Vad säger att den branden är lättare att hålla under kontroll?
Degt beskrevs rätt bra på radion. Man gör en rejäl brandgata som begjuts med massor av vatten. Sedan tänder man en meter mot den linjen. Och backar sedan och bränner mer. Så elden har hela tiden bränd mark framför sig.

Så har jag gjort när jag brände gräs och förna hemma på gården. Då kunde elden aldrig sticka iväg.

Senast ändrad:
Jag gissar på att det såklart kan gå fel med en skyddsbränning. Vid en kontrollerad skyddsbränning så är man med från början, man släpper iväg branden lite åt taget, ser till att bränsle och syre mängden är under kontroll. När en fri skogsbrand rasar så brinner den till en början i botten, det är när branden blir stor och kräver en massa syre som toppbränderna börjar. Just toppbranden är ju svår att hantera.

I detta fallet har de förhoppningsvis koll på terräng, bränslemängd mm som finns i det planerade området för skyddsbränning, denna information tillsammans med kunskap och erfarenhet borde göra att de kan hålla den under kontroll.

Edit: Ser att @tanten har bättre koll än mig :up:

Jag har för mig jag har hört talas om det där innan, det är rätt häftigt att se i verkligheten, men den som gör det ska ju veta vad det är den gör.

Jag vet det bra brann låt säga mitt i en fyrkant för enkel förklarings skull, de tände eld i alla hörn och elden sökte sig mot mitten. Vet inte om detta var en riktig per definition "skyddsbrand" det komemr jag inte ihåg, kanske definierades som något annat.

Däremot tror jag man ska akta sig för rotbränder/glöd, de syns inte och man vet inte vilket håll de rör sig åt även om ytan inte brinner.

I Florida branner de av "underbrush" med jamna mellanrum for att inte elden ska fa sadant faste om blixten slar ner. (Dar slar blixten ner OFTA:wtf:) Dessutom har all kommunal/statlig/federal skog och mark breda brandgator for att det dels ska ga att komma fram med brandbekampning, dels for att hjalpa till att sakta ner en "wildfire".

Jag har för mig jag har hört talas om det där innan, det är rätt häftigt att se i verkligheten, men den som gör det ska ju veta vad det är den gör.

Jag vet det bra brann låt säga mitt i en fyrkant för enkel förklarings skull, de tände eld i alla hörn och elden sökte sig mot mitten. Vet inte om detta var en riktig per definition "skyddsbrand" det komemr jag inte ihåg, kanske definierades som något annat.

Däremot tror jag man ska akta sig för rotbränder/glöd, de syns inte och man vet inte vilket håll de rör sig åt även om ytan inte brinner.

Här bränner man undervegetationen innan branden når dit för att branden inte ska ha något att ta fäste i.

I Florida branner de av "underbrush" med jamna mellanrum for att inte elden ska fa sadant faste om blixten slar ner. (Dar slar blixten ner OFTA:wtf:) Dessutom har all kommunal/statlig/federal skog och mark breda brandgator for att det dels ska ga att komma fram med brandbekampning, dels for att hjalpa till att sakta ner en "wildfire".
Så sant, brushfires sätts ofta i närheten av Interstates (95 o I4 har jag erfarenhet av) då stänger dom av vägen o man får åka en detour en bit. Fungerar bra även om det blir bränder ändå av och till.

Degt beskrevs rätt bra på radion. Man gör en rejäl brandgata som begjuts med massor av vatten. Sedan tänder man en meter mot den linjen. Och backar sedan och bränner mer. Så elden har hela tiden bränd mark framför sig.

Så har jag gjort när jag brände gräs och förna hemma på gården. Då kunde elden aldrig sticka iväg.
Det är så vi gör när vi gör hyggesbränningar .Vattenbegjuter en ytterkant och det ska självklart vara dit vinden ligger .När det är avbrännt där så fortsätter man och har folk som släcker efter sidorna .En gång så vände vinden 180 grader sedan vi eldat i 30 minuter och då var det jävlar att springa för att hinna före elden innan den kom in i skogen och försöka mota tillbaka den .Den gången fick jag gratis klippning och noppade ögonbryn

Eldar man så då brinner bara det översta lagret upp och inte ner i marken men har man en myrstack i området då har man problem .Antingen får man spränga den eller får man se till att ha ett vattenspett allra helst vid skogsbrand för en stack är som ett isberg den är mycket djupare ner i marken än det som syns ovanför och den brinner länge .Vid skogsbrand så brinner det djupare ner i marken och blir svårsläckt och det kan brinna länge under marken i flera månader om det är rätt mark och blossa upp igen .Märkte det när jag eldade ris innan torkan .Det spöregnade hela dagen och det var glöd i 4 dagar där brasan varit tills jag dränkte den i vatten

Exakt så har vi det här på ön med.
Pratade med en national park ranger för inte så längesen om detta. Dom planerar ca 6 månader i förväg innan de bränner av då "pappersgörat" för det måste gå 'hela vägen upp' iom de måste ha evakueringsplaner OM nåt går fel. När de fått ok så är det bara att vänta på rätt conditions för att tända på.

Gissar dock att processen går snabbare om läget är akut och det kan hjälpa vid en riktig bushfire. Men även då är det ju inte 'bara att tutta på'..

Det blir som en brandgata. Bränner man ned skogen intill så kan inte elden sprida sig lika lätt med glöd som flyger iväg. Den landar då på utbränd yta.
I normala fall räcker brandgata för att skydda skog men nu är det extrema förhållanden som göder skogsbränderna.

Exakt så har vi det här på ön med.
Pratade med en national park ranger för inte så längesen om detta. Dom planerar ca 6 månader i förväg innan de bränner av då "pappersgörat" för det måste gå 'hela vägen upp' iom de måste ha evakueringsplaner OM nåt går fel. När de fått ok så är det bara att vänta på rätt conditions för att tända på.

Gissar dock att processen går snabbare om läget är akut och det kan hjälpa vid en riktig bushfire. Men även då är det ju inte 'bara att tutta på'..
Det är inget vi i Sverige gör normalt då det stör för mycket i skogsbruket samt att det är väldigt mycket värden i skogen. Bushen har nog inte samma finansiella värde som en fin svensk skog. Vi har inte haft de behoven tidigare, men med branden i Västermaland och årets skogsbränder... läskigt

Det är inget vi i Sverige gör normalt då det stör för mycket i skogsbruket samt att det är väldigt mycket värden i skogen. Bushen har nog inte samma finansiella värde som en fin svensk skog. Vi har inte haft de behoven tidigare, men med branden i Västermaland och årets skogsbränder... läskigt

Det är nog väldigt sant. Här där jag bor avverkas ingen skog alls för industri.

Det är nog väldigt sant. Här där jag bor avverkas ingen skog alls för industri.

Fast i Florida avverkar man skog. Florida ar, till mangas overraskning, fylld med barr skog, bade nativ (de som alltid vaxt dar) och planterade for avverkning. Nar de branner "underbrush" brinner bara "skrotet" pa marken, inte traden. Jag har lite svart att forsta exact hur det gar till, men nar jag fragade var den nagon som haller pa med sadant som sa att "Elden ar sa hungrig att den rusar ivag och bara tar det som ar tort":confused:. Fraga mig inte exact vad som hander med syresattning och oxygen levels, som bor vara det som styr och vilket jag fragade efter, men det fungerar. Traden brukar vara lite svarta har och var dar elden dragit fram, men de lever och frodas medan underbrush har brunnit. Det enda jag varit med om, eller hort, att en kontroll brand brant ner ar ett stort ornbo med ungar. Ingen i hela vagen pa kedjan for tillstand uppmarksammade att de missat att meddela en mycket viktig partner, "Fish and Wildlife". Mer an en person fick sparken i den kedjan.

Brand är bra för vegetationen. Svedjebruk har vi i Sverige använt oss av tidigare om åren. Branden frigör massa näringsämnen i marken.

Det blir som en brandgata. Bränner man ned skogen intill så kan inte elden sprida sig lika lätt med glöd som flyger iväg. Den landar då på utbränd yta.
I normala fall räcker brandgata för att skydda skog men nu är det extrema förhållanden som göder skogsbränderna.
Ja syftet förstår jag som sagt, bara inte hur man gör.

Kl
Blivit lite klokare av tråden i alla fall.
@tanten elda en meter i taget, är det vindriktningen man tar hjälp av eller varför sprider sig inte elden åt båda håll samtidigt?

@tanten elda en meter i taget, är det vindriktningen man tar hjälp av eller varför sprider sig inte elden åt båda håll samtidigt?
Hrm... Vet inte riktigt hur jag ska förklara hur de gör just där. Jag har ju bara hört på radio men har ju eldat mycket gräs och förna i mina dar.

Eld är ju normalt sett inte vilddjur man släpper lös. Man kan tända eld och styra den. Kan man inte styra den ska man inte tända.

Om man står framför en brandgata och eldar mot den så "föser" man ju elden framför sig mot det blöta och röjda. Kan tänka mig ätt det är ungefär som när jag eldade vägslänten. Jag tände nedanför och eldade mot oljegruset (asfalt). Där var det stopp.

Kopierat från DN

”Man utser ett lämpligt område där det finns naturliga avgränsningar som bäckar och vägar. Sedan tänder man väldigt nära den säkra gränsen, låter det brinna klart fram till den. Sedan går man som i slag, med och mot vinden och vattnar av begränsningslinjerna”, berättar Lars Ambrosiusson.

Liknande trådar

Hemmet Idag har det sprungit säkerhetsmänniskor (brand, el, miljö och eventuellt någon mer) i hela huset jag bor i och kontrollerat allt de... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 048
Senast: Bison
·
Hemmet Är på gång med att försöka bygga om mitt kök, och funderar mycket på hur jag borde göra kring spis/ugn. Köper jag en klassisk spis, är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 066
Senast: LenaH
·
Samhälle Jag tycker ändå att diskussionen om vapnen, jägarexamen, licenserna och vapentyp är intressant. Få, nästan inga, mord i Sverige utförs... 16 17 18
Svar
347
· Visningar
7 745
Senast: Dentaku
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 395
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka