Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Degt beskrevs rätt bra på radion. Man gör en rejäl brandgata som begjuts med massor av vatten. Sedan tänder man en meter mot den linjen. Och backar sedan och bränner mer. Så elden har hela tiden bränd mark framför sig.Ja, det pratas en ju en del om skyddsbränning kring de stora eldarna för att få kontroll över bränderna. Förstår teorin men hur går det till? Vad säger att den branden är lättare att hålla under kontroll?
Jag har för mig jag har hört talas om det där innan, det är rätt häftigt att se i verkligheten, men den som gör det ska ju veta vad det är den gör.
Jag vet det bra brann låt säga mitt i en fyrkant för enkel förklarings skull, de tände eld i alla hörn och elden sökte sig mot mitten. Vet inte om detta var en riktig per definition "skyddsbrand" det komemr jag inte ihåg, kanske definierades som något annat.
Däremot tror jag man ska akta sig för rotbränder/glöd, de syns inte och man vet inte vilket håll de rör sig åt även om ytan inte brinner.
Så sant, brushfires sätts ofta i närheten av Interstates (95 o I4 har jag erfarenhet av) då stänger dom av vägen o man får åka en detour en bit. Fungerar bra även om det blir bränder ändå av och till.I Florida branner de av "underbrush" med jamna mellanrum for att inte elden ska fa sadant faste om blixten slar ner. (Dar slar blixten ner OFTA) Dessutom har all kommunal/statlig/federal skog och mark breda brandgator for att det dels ska ga att komma fram med brandbekampning, dels for att hjalpa till att sakta ner en "wildfire".
Det är så vi gör när vi gör hyggesbränningar .Vattenbegjuter en ytterkant och det ska självklart vara dit vinden ligger .När det är avbrännt där så fortsätter man och har folk som släcker efter sidorna .En gång så vände vinden 180 grader sedan vi eldat i 30 minuter och då var det jävlar att springa för att hinna före elden innan den kom in i skogen och försöka mota tillbaka den .Den gången fick jag gratis klippning och noppade ögonbrynDegt beskrevs rätt bra på radion. Man gör en rejäl brandgata som begjuts med massor av vatten. Sedan tänder man en meter mot den linjen. Och backar sedan och bränner mer. Så elden har hela tiden bränd mark framför sig.
Så har jag gjort när jag brände gräs och förna hemma på gården. Då kunde elden aldrig sticka iväg.
I Florida branner de av "underbrush" med jamna mellanrum for att inte elden ska fa sadant faste om blixten slar ner. (Dar slar blixten ner OFTA) Dessutom har all kommunal/statlig/federal skog och mark breda brandgator for att det dels ska ga att komma fram med brandbekampning, dels for att hjalpa till att sakta ner en "wildfire".
Det är inget vi i Sverige gör normalt då det stör för mycket i skogsbruket samt att det är väldigt mycket värden i skogen. Bushen har nog inte samma finansiella värde som en fin svensk skog. Vi har inte haft de behoven tidigare, men med branden i Västermaland och årets skogsbränder... läskigtExakt så har vi det här på ön med.
Pratade med en national park ranger för inte så längesen om detta. Dom planerar ca 6 månader i förväg innan de bränner av då "pappersgörat" för det måste gå 'hela vägen upp' iom de måste ha evakueringsplaner OM nåt går fel. När de fått ok så är det bara att vänta på rätt conditions för att tända på.
Gissar dock att processen går snabbare om läget är akut och det kan hjälpa vid en riktig bushfire. Men även då är det ju inte 'bara att tutta på'..
Det är inget vi i Sverige gör normalt då det stör för mycket i skogsbruket samt att det är väldigt mycket värden i skogen. Bushen har nog inte samma finansiella värde som en fin svensk skog. Vi har inte haft de behoven tidigare, men med branden i Västermaland och årets skogsbränder... läskigt
Det är inget vi i Sverige gör normalt då det stör för mycket i skogsbruket samt att det är väldigt mycket värden i skogen. Bushen har nog inte samma finansiella värde som en fin svensk skog. Vi har inte haft de behoven tidigare, men med branden i Västermaland och årets skogsbränder... läskigt
Det är nog väldigt sant. Här där jag bor avverkas ingen skog alls för industri.
Ja syftet förstår jag som sagt, bara inte hur man gör.Det blir som en brandgata. Bränner man ned skogen intill så kan inte elden sprida sig lika lätt med glöd som flyger iväg. Den landar då på utbränd yta.
I normala fall räcker brandgata för att skydda skog men nu är det extrema förhållanden som göder skogsbränderna.
Hrm... Vet inte riktigt hur jag ska förklara hur de gör just där. Jag har ju bara hört på radio men har ju eldat mycket gräs och förna i mina dar.@tanten elda en meter i taget, är det vindriktningen man tar hjälp av eller varför sprider sig inte elden åt båda håll samtidigt?