Säkerhetskontroll på hus

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Lyan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 97
  • Visningar Visningar 6 010
Det har skiftat mellan 12-17 grader beroende på utetemperatur och granne under. Jag har ett element igång på halvfart i köket åt marsvinen och ett extraelement som jag flyttar mellan rummen beroende på var jag befinner mig, men det är sällan igång någon längre tid. Förra året hade jag kökselementet igång på helfart i 1-2 veckor så då drog det ju mer, men knappast så extremt mycket mer

12-17 grader är ändå en diff på ca 30% bara på innertemperatur, dvs om yttertemperaturen var exakt lika.

12-17 grader är ändå en diff på ca 30% bara på innertemperatur, dvs om yttertemperaturen var exakt lika.
Nu förstår jag inte hur du menar. Innetemperaturen varierar ju beroende på utetemperaturen. Kallare ute blir kallare inne och tvärtom

Nu förstår jag inte hur du menar. Innetemperaturen varierar ju beroende på utetemperaturen. Kallare ute blir kallare inne och tvärtom
Jag menar att det inte är en exakt korrelation utan det kan gå åt mycket mer energi när det är blåsigt ute. Och bara några få graders skillnad ute kan ge många procent skillnad i din förbrukning. Med de förutsättningarna du har plus att vi inte vet något om utetemperaturen de olika månaderna tycker jag inte att energiåtgången i din lägenhet är orimlig och att det måste bero på något ”lurt”.

Nu är de här och ska borra i ytterväggarna för ventilation utan någon som helst förvarning mer än en halvtimme innan 😑

Tycker synd om arbetarna för jag är rejält irriterad. Det är ju inte deras fel så jag försöker att vara artig men det är fan inte lätt just nu. Och nu lär det ju bli ännu svårare att värma upp när de borrar hål i väggarna 😑

Nu gick den ena för att byta batteri så jag kollade vad han gjorde. Varför i hela friden borra hål i en vädringslucka?!
IMG_0670.webp

Och inte nog med att de har borrat sönder fönstret så istället för att låta mig ta bort baksidan på garderoben så har han bankat bort den så den har gått sönder 🤬🤬

Och såhär ser ventilationen ut i sovrummet. Det är fritt jävla blås in och det går inte att stänga den mer än vad den är så här kommer att bli så mycket kallare och svårare att värma upp än vad det redan är 😭 För att inte tala om hur mycket buller från vägen (den mest trafikerade i innerstan) utanför som kommer in nu. Satte en termometer för att se hur kallt det blåser in. Jag måste se om det går att sätta igen den från utsidan på något sätt för detta kommer inte att funka alls! Om inte det går så blir det nog att börja leta ny lägenhet redan nu trots att jag inte alls är redo 😓
IMG_0672.webp

Och såhär ser ventilationen ut i sovrummet. Det är fritt jävla blås in och det går inte att stänga den mer än vad den är så här kommer att bli så mycket kallare och svårare att värma upp än vad det redan är 😭 För att inte tala om hur mycket buller från vägen (den mest trafikerade i innerstan) utanför som kommer in nu. Satte en termometer för att se hur kallt det blåser in. Jag måste se om det går att sätta igen den från utsidan på något sätt för detta kommer inte att funka alls! Om inte det går så blir det nog att börja leta ny lägenhet redan nu trots att jag inte alls är redo 😓
Visa bifogad fil 162920
Man SKA ha friskluftsintag öppna även vintertid. Det är inte sunt för vare sig huset eller de som bor där att ha det tätt. Öppna friskluftsintag och "chockvädra" i 5 minuter typ dagligen.

Man SKA ha friskluftsintag öppna även vintertid. Det är inte sunt för vare sig huset eller de som bor där att ha det tätt. Öppna friskluftsintag och "chockvädra" i 5 minuter typ dagligen.
Så det ska stå och tokblåsa kalluft 24/7?! Jag har bott här i 15 år och har vetat precis hur mycket jag har behövt ha öppet för att luften ska vara lagom torr. Nu kommer det stå och tokblåsa i varje rum och det kommer att bli omöjligt att få upp värmen utan att sätta elementen på full kareta och det har jag inte råd med

Så det ska stå och tokblåsa kalluft 24/7?! Jag har bott här i 15 år och har vetat precis hur mycket jag har behövt ha öppet för att luften ska vara lagom torr. Nu kommer det stå och tokblåsa i varje rum och det kommer att bli omöjligt att få upp värmen utan att sätta elementen på full kareta och det har jag inte råd med
Det ska vara öppet så det kommer in friskluft, ja. Jag har en likadan på väggen precis vid mitt skrivbord, och visst känner man det lite ibland när det är -25 ute, men det går helt fint.

Det ska vara öppet så det kommer in friskluft, ja. Jag har en likadan på väggen precis vid mitt skrivbord, och visst känner man det lite ibland när det är -25 ute, men det går helt fint.
Det kommer in så pass mycket luft från ytterdörren att posten fladdrar på golvet, vädringsluckor (som de nu borrat sönder) i två rum, öppen ventilation i två rum och balkongdörr i det sista. Här är inte ens minusgrader ute och värmen har redan minskat med nästan två grader inomhus!

Det kommer in så pass mycket luft från ytterdörren att posten fladdrar på golvet, vädringsluckor (som de nu borrat sönder) i två rum, öppen ventilation i två rum och balkongdörr i det sista. Här är inte ens minusgrader ute och värmen har redan minskat med nästan två grader inomhus!
Okej

Här görs det OVK =Obligatorisk Ventilationskontroll vart 2-3e år och då mäter de luftflödet på utventilerna och ställer in dem i rätt läge. Sen ska man inte ändra på dem. Men vi har inte såna där stora inluftsventiler direkt ut, utan bara borrade hål i fönsterkarmen. Kanske därför de borrat hål i vädringsfönstret? Kan hända att de där stora ska sättas igen?
Så kolla med kommunen om OVK gjorts och när.

Här görs det OVK =Obligatorisk Ventilationskontroll vart 2-3e år och då mäter de luftflödet på utventilerna och ställer in dem i rätt läge. Sen ska man inte ändra på dem. Men vi har inte såna där stora inluftsventiler direkt ut, utan bara borrade hål i fönsterkarmen. Kanske därför de borrat hål i vädringsfönstret? Kan hända att de där stora ska sättas igen?
Så kolla med kommunen om OVK gjorts och när.
Så länge de inte har gått in i min lägenhet olovandes så har det nog inte kollats ventilation mer än högst två gånger de 15 åren jag har bott här. Om det ens är kollat två gånger. Den enda jag minns är den som gjordes när tråden startades. Den stora i sovrummet är insatt idag. De som satte in hade noll koll på allt. De hade bara blivit tillsagda att göra det och inte har de gjort det bra heller 😑

Så länge de inte har gått in i min lägenhet olovandes så har det nog inte kollats ventilation mer än högst två gånger de 15 åren jag har bott här. Om det ens är kollat två gånger. Den enda jag minns är den som gjordes när tråden startades. Den stora i sovrummet är insatt idag. De som satte in hade noll koll på allt. De hade bara blivit tillsagda att göra det och inte har de gjort det bra heller 😑
I självdragshus brukar intervallet ligga på var 6:e år :)

Visa bifogad fil 162920

Jag förstår att det är jättejobbigt men jag tror verkligen att du skulle må så mycket bättre i en annan lägenhet även om det kommer ta tid innan du känner dig hemma.
Din lägenhet är sunkig och din hyresvärd verkar galen 😅
Det finns bra hyresvärdar som har fräscha lägenheter, varma och där man inte behöver vara orolig för att någon ska ta ens saker i förrådet.

Visa bifogad fil 162920
De ska gå att reglera och stänga mer/helt. Ser du något fabrikatnamn?

I självdragshus brukar intervallet ligga på var 6:e år :)
Det är inte kollat så ofta heller 😅 men jag brukar tänka att så länge luften känns bra så är det tillräckligt bra. Eftersom jag har marsvinen så märker jag direkt om det blir för fuktigt för då luktar spånet annorlunda. Första året hade jag ventilationen för stängd och då blev det mögel i ett hörn, men så fort jag öppnade upp tillräckligt så har det inte varit mer problem
Jag förstår att det är jättejobbigt men jag tror verkligen att du skulle må så mycket bättre i en annan lägenhet även om det kommer ta tid innan du känner dig hemma.
Din lägenhet är sunkig och din hyresvärd verkar galen 😅
Det finns bra hyresvärdar som har fräscha lägenheter, varma och där man inte behöver vara orolig för att någon ska ta ens saker i förrådet.
Jag vet, men bara tanken ger mig panik 😭 Låg och kollade lediga lägenheter innan idag och alla utom ettorna var för dyra 😞 Mitt hopp ligger på att hyresvärden ska ge upp och sälja till kommunen, men jag vet ju innerst inne att det aldrig kommer att ske. Plus att om huset blir tipptopp så kommer jag ändå inte att ha råd att bo kvar här för då kommer de troligen kunna ta 8000-10 000kr i månaden beroende på kall- eller varmhyra
De ska gå att reglera och stänga mer/helt. Ser du något fabrikatnamn?
Jag försökte men lyckades inte. Den är dessutom otät hela vägen runt vid väggen, men tänker att det går att fixa med lite silvertejp. Jag kan kolla efter namn imorgon. Orkar/vågar inte klättra på stolar med feber 😅

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 175
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra... 2
Svar
35
· Visningar
6 602
Senast: ptr
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka