Säkerhetskontroll på hus

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Lyan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 97
  • Visningar Visningar 6 048
Vad jag kunde se så var det bara mitt förråd som hade en sådan här pinne också. Det konstiga är att på ett förråd så satt det en lapp om att ägaren till det förrådet skulle höra av sig för det hade stått så i flera år och de visste inte vem som ägde grejerna. Varför göra så med ett förråd utan lås men bara slänga mina grejer från ett förråd med lås?!
IMG_8856.webp

Nu har de fått fart på grannhuset och byter fönster! Det skulle väl ha behövt göras för minst 10 år sedan egentligen 🙄 Det är jag väldigt tacksam för att det gjordes innan hyresvärden köpte ”mitt” hus! Och så fick jag lite fart och ringde om utredningen så de ska ringa upp mig när de är klara med något möte.

Jag hade någon tråd för kanske ett år sedan också där jag undrade om det var möjligt för hyresvärden att koppla om elmätaren så han kunde knycka el från mig för min elförbrukning var helt sjukt hög. Nu har jag fått jämförelsen mellan denna vintern och förra vintern och skillnaden är som sagt sjuk! Förra vintern hade jag ca 13 grader hemma. Denna vintern är det inte riktigt lika kallt ute plus att det bor en under mig nu så här är varmare, men elementen ligger på ungefär samma inställningar som förra året så förbrukningen ska ändå inte skilja såhär mycket! Jag har en tvåa på 64kvm
IMG_4557.webp

Nu har de fått fart på grannhuset och byter fönster! Det skulle väl ha behövt göras för minst 10 år sedan egentligen 🙄 Det är jag väldigt tacksam för att det gjordes innan hyresvärden köpte ”mitt” hus! Och så fick jag lite fart och ringde om utredningen så de ska ringa upp mig när de är klara med något möte.

Jag hade någon tråd för kanske ett år sedan också där jag undrade om det var möjligt för hyresvärden att koppla om elmätaren så han kunde knycka el från mig för min elförbrukning var helt sjukt hög. Nu har jag fått jämförelsen mellan denna vintern och förra vintern och skillnaden är som sagt sjuk! Förra vintern hade jag ca 13 grader hemma. Denna vintern är det inte riktigt lika kallt ute plus att det bor en under mig nu så här är varmare, men elementen ligger på ungefär samma inställningar som förra året så förbrukningen ska ändå inte skilja såhär mycket! Jag har en tvåa på 64kvm
Visa bifogad fil 162253
Kontakta ditt elbolag!!

Visa bifogad fil 162253
Fast det är väl lite märkligt att tänka att någon skulle ge sig på att sno el, och sedan återgå till att inte göra det? Kanske du betalade för någon annan hyresgäst av misstag? När blev lägenheten under dig bebodd till exempel? Du kanske betalade för elen i den också innan den nya hyresgästen kom dit. Med eluppvärmning kan det snabbt dra iväg (ett av skälen till att jag hade velat flytta så fort som möjligt!).

Fast det är väl lite märkligt att tänka att någon skulle ge sig på att sno el, och sedan återgå till att inte göra det? Kanske du betalade för någon annan hyresgäst av misstag? När blev lägenheten under dig bebodd till exempel? Du kanske betalade för elen i den också innan den nya hyresgästen kom dit. Med eluppvärmning kan det snabbt dra iväg (ett av skälen till att jag hade velat flytta så fort som möjligt!).
Jag tycker att det hade varit ännu märkligare om grannlägenhetens el gått på min elräkning helt utan fiffel när den stått tom för att sedan inte längre gå på min räkning när den är bebodd. Och varför har det inte varit så varje gång den har var obebodd i så fall? Jag har inte stenkoll på när folk flyttat in och ut, men den har stått tom i många omgångar under de 15 åren jag har bott här och fram till förra vintern har jag aldrig haft problem med elförbrukningen. Pengarna har skenat, men aldrig förbrukningen

Jag har har fått svar från miljö- och hälsoinspektörerna och de är inte klara men sin utredning ännu för det var så mycket att sammanställa. De andra har jag inte kunnat nå eftersom jag inte minns vilka de var, men jag ska fråga vidare

Jag tänker att det där inte alls behöver vara några orealistiska siffror som det är något skumt med. Givet de förutsättningar som du har beskrivit så är det rimligt att vänta sig påtagliga svängningar i förbrukningen.

Direktverkande el i ett hus med tomma lägenheter och inte den bästa isoleringen. Ingen granne förra året, en granne nu (och speciellt en under - värme stiger uppåt). En ovanligt kall vinter då, en rätt varm nu. (Och i sydsverige där det är växlingar mellan lågt och lite mindre lågt uppvärmningsbehov vi talar om.)

Jag tänker att det där inte alls behöver vara några orealistiska siffror som det är något skumt med. Givet de förutsättningar som du har beskrivit så är det rimligt att vänta sig påtagliga svängningar i förbrukningen.

Direktverkande el i ett hus med tomma lägenheter och inte den bästa isoleringen. Ingen granne förra året, en granne nu (och speciellt en under - värme stiger uppåt). En ovanligt kall vinter då, en rätt varm nu. (Och i sydsverige där det är växlingar mellan lågt och lite mindre lågt uppvärmningsbehov vi talar om.)
Jag håller med. Vi bor i ett gammalt hus inte mycket större än TS lägenhet. Vi har luft-luftvärmepump, som ju är bra mycket effektivare än direktverkande el, men kommer ändå upp i ca 1000 kWh för uppvärmning, varmvatten och hushållsel under vintermånaderna. Visserligen har vi inte 13 grader inomhus, men i morse ca 17 grader. Stödeldar i kamin på eftermiddagar och kvällar.

Om man bortser från när elen blev idiotdyr så har min elräkning alltid legat mellan 250-600kr/månad utom en månad för typ 10 år sedan när den låg på 950kr för det var riktigt iskallt ute och jag satte upp värmen mycket mer än normalt. Utifrån detta och att jag har ungefär samma uppvärmning i år som förra året så anser jag förra årets förbrukning helt åt helsike. Jag har inga element som anpassar sig efter värmen i lägenheten utan om jag sätter dem på 5 så värmer de till 5 oavsett om det är 10 eller 25 grader i lägenheten. Men jag har inga uppgifter om den exakta förbrukningen mer än två år tillbaka vad jag orkar leta så jag kan ju inte bevisa något

Visa bifogad fil 162253
Du kan kolla medeltemperaturerna för din ort, kanske de fyra månader som sticker ut mest de två åren. Ofta minns man att det var kallt/varmt men det kan ha varit annorlunda sett som medel över månaden :)

Du kan kolla medeltemperaturerna för din ort, kanske de fyra månader som sticker ut mest de två åren. Ofta minns man att det var kallt/varmt men det kan ha varit annorlunda sett som medel över månaden :)
Utetemperaturen har troligen inte påverkat förbrukningen eftersom jag haft ungefär samma inställning på allt oavsett och istället stått ut med 13 grader hemma. Det är ju liksom nästan 4 gånger så hög förbrukning i december 2023 jämfört med 2022 och 2024. Men jag lär nog aldrig få reda på varför

Idag skulle de relina avloppsrören i min trapp och granntrappen så jag har väntat hela dagen på att de har skullat komma, men såklart har ingen dykt upp. Jag har hört att de har grejat lite i rören, men jag vet inte om de kanske bara har rengjort eller om rören var för dåliga för relining. Det var tal om stambyte redan när pappa hade huset för 20 år sedan så det hade inte förvånat mig om rören är rejält skadade för de flesta är nog i gjutjärn. Jag vill inte behöva gå igenom ett stambyte, men allt som kostar hyresvärden extra pengar får skadeglädjen att gör en liten dans inom mig

Jag förstår inte hur du stått ut i alla år.
Måste ju finnas bättre ställen att bo på?
Jag har flyttat så många gånger i mitt liv att jag drar mig för att gå igenom det igen och jag verkligen älskar min lägenhet. Detta är första stället i hela mitt snart 40-åriga liv som jag har känt mig hemma och det tog nio år innan jag kunde känna så här så därför är jag jätterädd för att flytta för det är så stor risk att jag inte kommer att känna mig hemma. Tanken är att jag och pojkvännen ska flytta ihop, men det är mycket som behöver fixas först och han har rätt lång tid kvar på sitt kontrakt. Tyvärr är hans lägenhet för liten för att vi ska kunna bo där båda två

Såg en artikel idag om att ett fastighetsbolag (kommunens?) har flera års väntetid på lägenheter och att vi har extrem bostadsbrist i stan, men här står fortfarande hälften av lägenheterna tomma

Idag skulle de relina avloppsrören i min trapp och granntrappen så jag har väntat hela dagen på att de har skullat komma, men såklart har ingen dykt upp. Jag har hört att de har grejat lite i rören, men jag vet inte om de kanske bara har rengjort eller om rören var för dåliga för relining. Det var tal om stambyte redan när pappa hade huset för 20 år sedan så det hade inte förvånat mig om rören är rejält skadade för de flesta är nog i gjutjärn. Jag vill inte behöva gå igenom ett stambyte, men allt som kostar hyresvärden extra pengar får skadeglädjen att gör en liten dans inom mig

Men relining gör dom knappast på en dag? Det tog typ en månad att göra i min mammas hus.. tror bara dom skulle filma rören i så fall

Men relining gör dom knappast på en dag? Det tog typ en månad att göra i min mammas hus.. tror bara dom skulle filma rören i så fall
Jag vet inte. Det stod på lappen att de skulle utföra relining i två trappar idag. Och med tanke på hur hyresvärden är så hade det inte förvånat mig ett ögonblick om han tagit det absolut billigaste och mest oseriösa reliningföretaget som existerar

Utetemperaturen har troligen inte påverkat förbrukningen eftersom jag haft ungefär samma inställning på allt oavsett och istället stått ut med 13 grader hemma. Det är ju liksom nästan 4 gånger så hög förbrukning i december 2023 jämfört med 2022 och 2024. Men jag lär nog aldrig få reda på varför
Jo men har du haft 13 grader inne oavsett om det var 2022, 2023 eller 2024? Är snittemperaturen 1 eller 10 grader ute olika år och månader så krävs det ju olika mycket energi att värma lägenheten, från 0 eller från 10 grader upp till vad du nu har inne den månaden. Om det dessutom blåser mycket kan det ge stor skillnad på energiåtgång.

Du verkar ha 100-200 kWh i hushållsel på sommaren, jag gissar att du inte har elementen på så mycket då? På vintern har du dels mer lampor på och dessutom elelement. En googling ger att ett standard elelement drar ca 1 kW/timme. Hur många har du i lägenheten? Är de igång dygnet runt på vintern? Även om de inte är på max utan låt säga en fjärdedel, 0,25 kW x 24 x 30 dagar =180 kWh för ETT element. Har du fyra element är bara de 720 kWh på en kall vintermånad. Eller missar jag något?

Jo men har du haft 13 grader inne oavsett om det var 2022, 2023 eller 2024? Är snittemperaturen 1 eller 10 grader ute olika år och månader så krävs det ju olika mycket energi att värma lägenheten, från 0 eller från 10 grader upp till vad du nu har inne den månaden. Om det dessutom blåser mycket kan det ge stor skillnad på energiåtgång.

Du verkar ha 100-200 kWh i hushållsel på sommaren, jag gissar att du inte har elementen på så mycket då? På vintern har du dels mer lampor på och dessutom elelement. En googling ger att ett standard elelement drar ca 1 kW/timme. Hur många har du i lägenheten? Är de igång dygnet runt på vintern? Även om de inte är på max utan låt säga en fjärdedel, 0,25 kW x 24 x 30 dagar =180 kWh för ETT element. Har du fyra element är bara de 720 kWh på en kall vintermånad. Eller missar jag något?
Det har skiftat mellan 12-17 grader beroende på utetemperatur och granne under. Jag har ett element igång på halvfart i köket åt marsvinen och ett extraelement som jag flyttar mellan rummen beroende på var jag befinner mig, men det är sällan igång någon längre tid. Förra året hade jag kökselementet igång på helfart i 1-2 veckor så då drog det ju mer, men knappast så extremt mycket mer

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 196
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra... 2
Svar
35
· Visningar
6 604
Senast: ptr
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka