Säkerhetskontroll på hus

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Lyan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 97
  • Visningar Visningar 6 010
Nu har jag kollat så mycket jag kan komma åt och hittar inget fabrikat eller någon annan text. Möjligt att det sitter inne i den, men jag får inte loss locket och jag vill inte slita för mycket för allting är snett och vint och den känns väldigt skör. Såhär är den när den är så stängd det går och det glipar rejält även runt den (det var där jag tänkte sätta silvertejp) så det blåser där också. Luften runt ventilen ligger på 12 grader och då står det ett element nästan precis under så den kyler ned rejält 😓
Visa bifogad fil 163093
Ta en bättre bild och bildgoogla så hittar du kanske vad det är för modell du har och hur den funkar?

Jag hör dessutom blåset från ventilen även när jag är längst bort i andra delen av lägenheten så det är inte lite det blåser i den

Nu har jag kollat så mycket jag kan komma åt och hittar inget fabrikat eller någon annan text. Möjligt att det sitter inne i den, men jag får inte loss locket och jag vill inte slita för mycket för allting är snett och vint och den känns väldigt skör. Såhär är den när den är så stängd det går och det glipar rejält även runt den (det var där jag tänkte sätta silvertejp) så det blåser där också. Luften runt ventilen ligger på 12 grader och då står det ett element nästan precis under så den kyler ned rejält 😓
Visa bifogad fil 163093
Det går inte att snurra på den också?

Annars bildgoogla med bättre bild som en till skrev. Det gör inget om den ser ut som en klump på väggen, du kan lägga till sökord typ tilluft så kanske du får rätt träff :)

Bildgooglade och fick upp en som heter Fresh 100:

”Ventilen levereras i ett grundläge, där den inbyggda termostaten håller ventilen helt öppen ned till +10°C. Därefter stänger den successivt för att vid -5°C vara helt stängd. Grundläget kan justeras genom att ventilkåpan snurras med eller motpols. Varje mm motsvarar ca 1°C. Ett varav flyttar kåpan 4 mm, vilket ger en temperaturförskjutning på ungefär 4°C. För att få tillbaka grundläget vrids kåpan tills ett klickande ljud hörs. Grundflödesinställning är också möjligt, till detta används en eller flera distansbrickor som hindrar ventilen att stänga helt. Dessa monteras på termostathuset under ventillocket, en bricka ger ca 2,5 l/s vid 10 Pa.”

”Ventilen styrs av rådande utetemperatur. Önskas grundflöde monteras enkelt en distans som förhindrar ventilen att stänga helt.”

Det går inte att snurra på den också?

Annars bildgoogla med bättre bild som en till skrev. Det gör inget om den ser ut som en klump på väggen, du kan lägga till sökord typ tilluft så kanske du får rätt träff :)
Jo, efter en del försiktigt pillande så fick jag den att snurra så locket släppte och sedan gick den att ställa in mycket bättre så nu är den nästan stängd i stängt läge. Den är så skev att den inte går att stänga helt, men nu är det helt klart acceptabelt. Och det är så skönt att slippa blåsljudet som hördes i hela lägenheten!
Tack för att du hjälpte mig googla! Jag hittade en ritning på en som heter Fresh 80 och den är identisk med den jag har förutom att min ”klump” är mycket större. När jag lyckades öppna upp den så fanns där en lapp som mycket riktigt sa att den är från Fresh. Där fanns inget om vad det är för modell, men ett artikelnummer där det inte dök upp något när jag googlade så jag skulle gissa på att hyresvärden lyckats hitta en utgående modell till extra billigt pris

Jag vet. Så en del av mig hoppas på att huset blir sålt, men en annan del av mig hoppas att det inte blir sålt utan att de bara tvingar hyresvärden att göra det bättre, men att han inte gör det så bra att han får chockhöja hyran.
Jag bor hellre kvar här än flyttar till något som inte känns helt perfekt. Jag kommer heller inte orka flytta först en gång själv och sedan flytta ihop med pojkvännen

Hade han gjort saker ordentligt så hade jag inte behövt göra fel. Ventilationen han satt in i sovrummet sitter uppenbarligen fel eftersom Migo sa sig ha en likadan och bara kände av den när temperaturen gick nedåt -25. Jag ska kolla upp om det går att fixa den rätt, men jag är för sjuk för att orka klättra upp på stolar just nu

Jag kan garantera dig med 99% säkerhet att alla lägenheterna som står tomma här har värmen helt avstängd. Hyresvärden är alldeles för korkad och dumsnål för att låta någon grundvärme vara igång och kosta honom pengar. Speciellt när det handlar om ca 15 lägenheter

Här har också varit någon/några narkomaner som dött i trappen och några knivslagsmål. Det ena var precis runt jul för något år sedan och vi skojade om att anledningen till att det tog tre veckor innan blodet städades bort var för att Lindström ville ha lite rött julpynt (jag vet att det inte är roligt egentligen, men galghumor hjälper lite för att stå ut med skiten)

För något år sedan så var jag rädd hela tiden, men det var inte bara här i huset utan i hela innerstan för det var så mycket bråk och brott. Nu när hälften av lägenheterna är tomma och knarklangaren försvunnit så är här jättelugnt

Just nu när hälften av lägenheterna är tomma så känns här tryggt. Det är fortfarande en soptipp, men det är en lugn soptipp åtminstone.

Detta är första stället i hela mitt liv som jag har känt mig hemma. Jag har haft det fint och hemtrevligt på nästan alla ställen jag har bott, men jag har ändå inte känt mig hemma. Inte ens när jag var liten kände jag mig hemma. Så om jag ska våga flytta så behöver det vara till en lägenhet som känns helt perfekt på en gång för jag kommer inte orka flytta flera gånger för det har jag redan gjort så många gånger i mitt liv
Nej, det var inte det jag sa...

Jo, efter en del försiktigt pillande så fick jag den att snurra så locket släppte och sedan gick den att ställa in mycket bättre så nu är den nästan stängd i stängt läge. Den är så skev att den inte går att stänga helt, men nu är det helt klart acceptabelt. Och det är så skönt att slippa blåsljudet som hördes i hela lägenheten!

Tack för att du hjälpte mig googla! Jag hittade en ritning på en som heter Fresh 80 och den är identisk med den jag har förutom att min ”klump” är mycket större. När jag lyckades öppna upp den så fanns där en lapp som mycket riktigt sa att den är från Fresh. Där fanns inget om vad det är för modell, men ett artikelnummer där det inte dök upp något när jag googlade så jag skulle gissa på att hyresvärden lyckats hitta en utgående modell till extra billigt pris
Vad bra att du fick det att funka. Men det är väl toppen att det äntligen händer saker (förbättringar) i lägenheterna?? Om hyresvärden har hittat en utgående modell till billigare pris är det väl inte negativt? Så gör jag ofta i mitt liv också. Det är väl ekonomiskt vettigt i många fall?

Nej, det var inte det jag sa...
Det var så jag tolkade det, men okej
Vad bra att du fick det att funka. Men det är väl toppen att det äntligen händer saker (förbättringar) i lägenheterna?? Om hyresvärden har hittat en utgående modell till billigare pris är det väl inte negativt? Så gör jag ofta i mitt liv också. Det är väl ekonomiskt vettigt i många fall?
Ja, för jag höll på att bli tokig på ljudet och draget.
Ja, det är absolut toppen! Blev som sagt helt chockad när fastighetsskötaren kom med ett nytt toalock istället för att låta det rangliga sitta kvar eller komma med ett begagnat. Och nej, att lyckas hitta grejer till reapris är inte negativt. Det är mest att det är så typiskt min hyresvärd att det blir komiskt

Det var så jag tolkade det, men okej

Ja, för jag höll på att bli tokig på ljudet och draget.
Ja, det är absolut toppen! Blev som sagt helt chockad när fastighetsskötaren kom med ett nytt toalock istället för att låta det rangliga sitta kvar eller komma med ett begagnat. Och nej, att lyckas hitta grejer till reapris är inte negativt. Det är mest att det är så typiskt min hyresvärd att det blir komiskt
Ingår toalock i nått hyresvärden står för? Det har jag köpt själv när jag bott i lägenhet.

Ingår toalock i nått hyresvärden står för? Det har jag köpt själv när jag bott i lägenhet.
Det brukar vara ett standardlock, det har iaf varit likadana lock i de lägenheter jag bott i. Funderar på att be om ett nytt då det blivit slitet, haft det sen jag flyttade in för 22 år sen ...
Iofs vore det kul med ett som inte är helvitt. 🤔

Det har bott folk bland förråden av och till i många år och ett tag roade de sig med att odla cannabis i ett rum också. Jag gissar att de som var här även varit på honom om förråden för annars förstår jag inte varför det helt plötsligt är så viktigt att skydda de få prylarna som finns kvar. Det byttes faktiskt lås för kanske ett år sedan så till och med hyresvärden insåg till slut att det var för många nycklar på vift, men det verkar ju inte ha gjort mycket nytta. Jag hade tex en huvudnyckel(!) liggande i något år innan jag insåg vad det var för nyckel. Det är även minst en nyckel till min lokal på vift (jag minns inte om det är en eller två).

Detta är väl lite nitpicking men stavningen och grammatiken tycker iallafall jag ger ett oseriöst intryck
IMG_0891.webp

Och på tal om stavning så kom jag ihåg denna klassikern 🤣 Denna vet jag dock inte om det är hyresvärden eller gymmet som har gjort
2018-08-02%20(2).webp

Det har bott folk bland förråden av och till i många år och ett tag roade de sig med att odla cannabis i ett rum också. Jag gissar att de som var här även varit på honom om förråden för annars förstår jag inte varför det helt plötsligt är så viktigt att skydda de få prylarna som finns kvar. Det byttes faktiskt lås för kanske ett år sedan så till och med hyresvärden insåg till slut att det var för många nycklar på vift, men det verkar ju inte ha gjort mycket nytta. Jag hade tex en huvudnyckel(!) liggande i något år innan jag insåg vad det var för nyckel. Det är även minst en nyckel till min lokal på vift (jag minns inte om det är en eller två).

Detta är väl lite nitpicking men stavningen och grammatiken tycker iallafall jag ger ett oseriöst intryck
Visa bifogad fil 163324

Det där är ju helt galet 😅
Hade blivit kaos för mig, jag är i mitt förråd nästa varje dag.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 175
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra... 2
Svar
35
· Visningar
6 602
Senast: ptr
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka